Björn Suneson
Medlem
Hur långt cyklar motionseliten?
Anta att du är en mycket erfaren cyklist, tillhör motionseliten och brukar placera dig bland de 10 procent främsta i cykeltävlingar på 10 mil eller längre. Du gillar också att ibland vara ute på äventyrscykling som kan pågå under flera veckor utan vilodagar och där du cyklar i ett hyggligt tempo men som inte knäcker dig. Ambitionen är att komma så långt som möjligt varje dag men ligga i din komfortzon så att du alltid får full återhämtning även om du ibland är ute mer än 12 timmar per dag. Hur många mil kan en sådan cyklist räkna med att göra varje dag när det handlar om flera veckor? 20, 30, 40 mil per dag?
Det är nog svårt att jämföra löpning med cykling och jag är novis på cykel. Jag är en 73-årig löpare som klarar att springa 5-6 mil per dag under flera månader. Anledningen till frågan är att försöka få en hum om vad motsvarande prestation hos en medelålders cyklist är.
Björn Suneson,
Det är nog svårt att jämföra löpning med cykling och jag är novis på cykel. Jag är en 73-årig löpare som klarar att springa 5-6 mil per dag under flera månader. Anledningen till frågan är att försöka få en hum om vad motsvarande prestation hos en medelålders cyklist är.
Björn Suneson,