Hur långt cyklar motionseliten?

Anta att du är en mycket erfaren cyklist, tillhör motionseliten och brukar placera dig bland de 10 procent främsta i cykeltävlingar på 10 mil eller längre. Du gillar också att ibland vara ute på äventyrscykling som kan pågå under flera veckor utan vilodagar och där du cyklar i ett hyggligt tempo men som inte knäcker dig. Ambitionen är att komma så långt som möjligt varje dag men ligga i din komfortzon så att du alltid får full återhämtning även om du ibland är ute mer än 12 timmar per dag. Hur många mil kan en sådan cyklist räkna med att göra varje dag när det handlar om flera veckor? 20, 30, 40 mil per dag?

Det är nog svårt att jämföra löpning med cykling och jag är novis på cykel. Jag är en 73-årig löpare som klarar att springa 5-6 mil per dag under flera månader. Anledningen till frågan är att försöka få en hum om vad motsvarande prestation hos en medelålders cyklist är.
Björn Suneson,

Elhojtok

Aktiv medlem
Hej Björn, jag kan inte svara på din fråga, men jag önskar dig verkligen välkommen till forumet. Jag hoppas att du inte har något emot att jag introducerar dig då du är lite av en hjälte för mig. Till er som inte känner till Björn så kan jag berätta att han sprungit kust till kust i USA sju gånger, en sträcka på över 500 mil. Detta alldeles själv, utan följebil eller så. Under dessa turer har han skrivit en mycket intressant blogg om de amerikaner han träffat.

weldion

Aktiv medlem
Hej Björn, jag kan inte svara på din fråga, men jag önskar dig verkligen välkommen till forumet. Jag hoppas att du inte har något emot att jag introducerar dig då du är lite av en hjälte för mig. Till er som inte känner till Björn så kan jag berätta att han sprungit kust till kust i USA sju gånger, en sträcka på över 500 mil. Detta alldeles själv, utan följebil eller så. Under dessa turer har han skrivit en mycket intressant blogg om de amerikaner han träffat.
Gjordes även en film om honom.
4A6FB24700000578-5531563-image-m-147_1521723471906.jpg

Woodknocker

Aktiv medlem
Det beror mycket på.

På min påtvingat 7-växlade skrotcykel kommer jag inte så långt, men om du skulle gett mig marknadens schysstaste cykel med nyservade Dura-ace skulle jag nog klarat betydligt längre.

Mycket beror på vad det är för lirare som sitter på hojen men hojen i sig har också stor betydelse. I löpning bara springer du.

Edit: Men jag kan lova dig att du aldrig kommer hitta någon som cyklar motsvarande 8 mils löpning inom "motionseliten" med den regelbundenhet som du uppvisar.

Senast ändrad:

Pugilism

Aktiv medlem
Anta att du är en mycket erfaren cyklist, tillhör motionseliten och brukar placera dig bland de 10 procent främsta i cykeltävlingar på 10 mil eller längre. Du gillar också att ibland vara ute på äventyrscykling som kan pågå under flera veckor utan vilodagar och där du cyklar i ett hyggligt tempo men som inte knäcker dig. Ambitionen är att komma så långt som möjligt varje dag men ligga i din komfortzon så att du alltid får full återhämtning även om du ibland är ute mer än 12 timmar per dag. Hur många mil kan en sådan cyklist räkna med att göra varje dag när det handlar om flera veckor? 20, 30, 40 mil per dag?

Det är nog svårt att jämföra löpning med cykling och jag är novis på cykel. Jag är en 73-årig löpare som klarar att springa 5-6 mil per dag under flera månader. Anledningen till frågan är att försöka få en hum om vad motsvarande prestation hos en medelålders cyklist är.
Björn Suneson,

Jag tror inte att det riktigt samma cyklist som ultracyklar och som placerar sig bra på lopp.
Och 10 mil på ett linjelopp på cykel är inte så långt på herrsenior. Sm var väl 17- 18 mil senast?

Stumpy

Aktiv medlem
Det går väl inte speciellt många linjelopp i Sverige överhuvudtaget.
(Några SWE-cup per år?)
Det är svårt att arrangera tävlingar på allmän väg och tillstånd att spärra av trafiken ges i princip inte.

fhloston

Aktiv medlem

Björn Suneson,

Jag vet ju inte. Men en, det finns flera, som har erfarenhet av riktig långcykling är @mhenry

GoranS

Aktiv medlem
Svår fråga. Löpning och cykling skiljer sig åt på flera sätt som gör det svårt att ge något bra svar:

1) Tävlingar på cykel är det ganska ont om och det är ganska få som åker dessa. I synnerhet om man snackar om lopp på över 10 mil, d.v.s. linjelopp. Detta gör att man nog snarare får titta på motionslopp.
2) Det är mycket mer fördelaktigt att ligga bakom någon annan i cykel än vad det är i löpning. Eller m.a.o., gruppaspekten är mycket viktigare i cykling än löpning. Detta gör en tävling eller ett motionslopp i cykel mindre indikativt vad gäller förmåga att tillryggalägga sträckan själv än vad som är fallet inom löpning.
3) Både motionslopp och ffa tävlingar på cykel bedrivs med mycket varierande belastning medan löpare håller en relativt jämn belastning under lopp.

Amanda Cokers rekord vad det gäller längst sträcka på ett år (se inlägg ovan) genomfördes på väldigt platta vägar i en park i Florida. Där finns f.ö. en annan aspekt att ta hänsyn till, nämligen kupering som ju sänker farten. Det gäller förvisso även löpning men, inbillar jag mig, kanske inte lika mycket.

Om man säger att den tänkta personen har kapacitet att cykla Vätternrundan på mellan 8 och 9 timmar (med gamla sträckningen innan den förlängdes från ca 295 km till 315(?) km) så gissar jag att den personen med ett bra upplägg kanske klara ett rullsnitt på 25 km/h om den ska göra det många timmar per dag och terrängen och vinden inte är alltför besvärlig. Med rullsnitt menar jag tillryggalagd sträcka dividerat med tid som man faktiskt rör sig framåt.

Sen tror jag att det handlar rätt mycket om slitstyrka. Förmågan att åka fort i en grupp på ett lopp på drygt 10 mil säger inte nödvändigtvis så mycket om förmågan att orka nöta massor av mil per dag, många dagar i rad.

nieves

Aktiv medlem
Tiden blir avgörande, i ett flertal veckor förmodligen lika länge som det tar för TS att springa 50-60km. Jag gissar att om vi tar 10 veckor så går 300km att klämma in men över 400 blir tufft.
Det fanns/finns(?) en tysk pensionär på Endomondo som cyklade 200-300km varje dag i princip.
Gränsen för långvarighet börjar när man inte får tillräckligt med vila och sömn (utan support). Jag skulle därför säga 10h och då blir distansen beronde på väder, totala höjdmeter lite olika.

Woodknocker

Aktiv medlem
Rent pulsmässigt går det nå samma nivåer i båda sporterna. Jag vet annars att nybörjare ofta inte kan nå maxpuls när de cyklar.

Gällande vad som sliter mest på kroppen är det löpning, en av cyklingens största fördelar är trots allt dess gynnsamhet på leder, sedan hur gynnsamt det är att krascha i hög hastighet kan diskuteras...På andra extremen har vi proffscyklister som drabbas av benskörhet, för dem krävs mer gående. Vi har även faktumet att man lätt blir ärtsoppa vid en krasch om man är proffscyklist och har 5%, ett eller två nyckelben brukar det i alla fall bli.

Just det ja jag har ju missat något av det viktigaste, hur många kalorier man förbränner. Det beror ju nästan uteslutande på vilken gren man är bäst på men om man är dålig på bägge så bränner man mer kalorier i springande läge. Om du dock är en duktig cyklist finns det inte en chans att du kommer bränna mer på löpning om du bara är lika beredd att lägga manken till på bägge aktiviteterna.

Dagens mynt ifrån mig.

hm

Aktiv medlem
Jag skulle säga att det kräver mer träning för att tåla 5 mils löpning per dag än 20 mil per dag på cykel om man ska göra det många dagar i rad utan att gå sönder.

Ja nästan självklart . Men här va frågan ställd så det stadiet redan va passerat . Själv tror jag det är för sent för mig att klara 2mil om dan 2 dag i sträck... när jag för tillfället kommer 2km innan gubbvaden gör mig "sängliggande" veckor efteråt :)

GoranS

Aktiv medlem
Ja nästan självklart . Men här va frågan ställd så det stadiet redan va passerat . Själv tror jag det är för sent för mig att klara 2mil om dan 2 dag i sträck... när jag för tillfället kommer 2km innan gubbvaden gör mig "sängliggande" veckor efteråt :)
Vet inte riktigt vilken fråga det är du refererar till. Om det är TS:ens så skulle jag säga att för 10%-kvantilen i löplopp så tror jag det är klart mindre chans att de pallar 5 mil/dag över tid jämfört med att 10%-kvantilen i cykellopp skulle greja 20 mil/dag.

Och om man menar att löparen är så "slittränad" att denna kan hålla på och springa 5-6 mil/dag, dag ut och dag in, så misstänker jag kraftigt att en lika tränad cyklist inte skulle ha några problem att greja klart över 25 mil/dag på cykel.

Man skulle förstås kunna börja titta på rekord och utifrån dessa se vad förhållandet mellan tillryggalagd sträcka per dag i löpning resp. cykel. Dock finns ett par problem, dels att det är väldigt få personer som satsar på den typen av rekord och dels att luftmotståndet komplicerar det hela rejält.

Daddy D.Lux

Aktiv medlem

Björn Suneson,
Björn, låt mig använda mig själv som exempel, även om jag inte är i närheten av dina uthållighetshöjder.
Jag cyklar ganska mycket (2020: 837 mil, 101.000 höjdmeter, 314 timmar).
I helgen körde jag Oregon Grand Fondo,vilket är ett motionslopp som påminner om en tävling.
Sträcka 174 km, tid 5:10, klättring 1955 m, snittfart 33.6 km/h, genomsnittseffekt "Weighted Average Power" 220 W och max 20 min snitteffekt på 272 w. Det gav mig en topplacering i min åldersgrupp (snabbast i 45-49 år).
Jag skulle i nuläget inte kunna köra lika hårt dag in och dag ut, men med lite mer träning torde det vara möjligt.
Min gissning är därför att siffrorna du ser ovan ger en hyfsad skattning av vad motsvarande prestation, till ditt löpningsexempel, skulle vara. Drar man ner lite på tempot skulle det även gå att köra avsevärt längre per dag.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Om du presterar den där typen av siffror så skulle jag bli väldigt förvånad om du inte kan hålla den längden som dagssnitt över tid. Jag gissar de facto att du skulle greja en bra bit till om du bara sänker tempot så att du hamnar på en "komfortbelastning".

Om man tittar på Transcontinental Race så är det ju i runda slängar 400 mil och det brukar ju vara en skaplig andel som hinner fram till "finisher partyt" för vilket det krävs närmare 30 mil per dag. Sen är det ju lite speciellt genom att de för det mesta letar efter flacka sträckningar medan själva parcourerna (av arrangörerna fastslagna delsträckor som måste passeras medan resten av rutten är "fritt val") ju kan vara rejält kuperade. Utan parcourerna hade nog en stor del av startfältet klarat 30 mil/dag.

Batavus

Aktiv medlem
Heder åt dig Björn! Minns inte i vilken tidning jag läste om dina bravader, tror den var engelskspråkig.
20 mil känns rimligt att utgå ifrån, att börja med, matematiskt sett. Dag ut och dag in, backar och vind, mekanik, trafik och pissepauser.
Efter så långa pass som 20 mil en dag vill jag inte se åt en cykel på tre dar, hihi!

Tack, jag har fått många svar och blev nu lite klokare även om uppfattningarna bland er cyklister skiftade en del. Jag hade gissat att löparens 5-6 mil per dag, dag ut och dag in, skulle motsvara 30-40 mil/dag i "ansträngningsgrad" för en elitmotionär på cykel, alltså att löparens distans ska multipliceras med 6-7. Och det trodde ju också en del av er!

Att jag hakat upp mig på just 5-6 mil per dag är att jag i sommar ska försöka ligga på den distansen under mitt "Nils Holgerssonlöp" då jag under två månader utan vilodagar springer i Sveriges alla 25 landskap, totalt ca 350 mil. Tar man hänsyn till åldersfaktorn, jag är 73, ja vad måste då cyklisten göra?

Spacekitty

Aktiv medlem
Att jag hakat upp mig på just 5-6 mil per dag är att jag i sommar ska försöka ligga på den distansen under mitt "Nils Holgerssonlöp" då jag under två månader utan vilodagar springer i Sveriges alla 25 landskap, totalt ca 350 mil. Tar man hänsyn till åldersfaktorn, jag är 73, ja vad måste då cyklisten göra?

Just nu är det en cyklist ute och gör precis denna resa. Tror jag läste att han siktar på ca 20 mil om dagen.

hm

Aktiv medlem
Har du tråkigt kan du följa Kate på hennes trans am bike race som hon kör inomhus på trainer istl pga av covid . Du kan även joina henne virtuellt och hjälpa till med dragjobbet på rgt.
Hon kör väl 30-40mil om dagen men är yngre än 73 ...

Senast ändrad:

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Tack, jag har fått många svar och blev nu lite klokare även om uppfattningarna bland er cyklister skiftade en del. Jag hade gissat att löparens 5-6 mil per dag, dag ut och dag in, skulle motsvara 30-40 mil/dag i "ansträngningsgrad" för en elitmotionär på cykel, alltså att löparens distans ska multipliceras med 6-7. Och det trodde ju också en del av er!

För att förtydliga. Det är helt rimligt att köra avsevärt längre än 20 mil per dag, eftersom cykel sliter mindre. Om tiden är en faktor och du inte vill hålla på längre än de 4-5 timmar som jag antar att du avsatte för löpning är det däremot svårt att hinna med mer är 20 mil.

GoranS

Aktiv medlem
För mig är 5-6 mil till fots per dag för vem som helst mycket imponerande och för en 73-åring är det oerhört imponerande. Jag har svårt att tänka mig att många andra svenskar i din ålder skulle greja det.

En tolkning av din frågan skulle kunna vara vad de bästa svenskarna i den åldern skulle greja att cykla per dag om de ska hålla på i ett par månader. Svaret på frågan är för mig oklart då jag inte kan komma på någon insats av någon person i den åldern som riktigt är relevant som jämförelse.

Om man tittar på Race Across America (RAAM) så är den äldsta personen som klarat loppet inom maxtiden fransmannen Herve Talabardon som 2015 fullföljde de loppet som då var 3004 miles på 12 dygn, 19 timmar och 32 minuter (maxtiden är 12 dygn och 20 timmar). Han cyklade då i snitt 377 km/dygn. Som jämförelse till det du ska ge dig på haltar den dock på flera punkter:

1) Din tripp är tidsmässigt klart längre.
2) På RAAM har de full support med två följebilar och servicepersonal som sköter allt runtomkring så att cyklisterna bara behöver trampa, äta (sker åtminstone delvis på cykeln) och sova. Och de pressar typiskt ner sömnen till nivåer som inte skulle gå att hålla under ett par månader och inte om man behöver sköta andra saker såsom navigering.
3) De cyklar punkt-till-punkt vilket innebär att de kan ha tur och få medvind. Jag har inte koll på hur det var 2015.
4) Det är inledningsvis typiskt våldsamt varmt. Temperaturer på uppemot 45 grader i skuggan (som inte finns) är inte ovanligt när de kör genom öknen.
5) Det är bitvis betydligt mer kuperat. Dels passerar de Klippiga bergen och är uppe på drygt 3300 möh som högst. Det tuffaste partiet är dock över Appalacherna med många branta backar, något du väl kanske är bekant med från dina turer över kontinenten!?

Det kanske finns någon annan på forumet som har koll på bra prestationer i andra långa lopp av personer på uppemot och över 70 år, och ffa i lopp av "self supported"-karaktär, t.ex. Transamerican Bike Race eller Transcontinental Race.

Om jag skulle gissa så skulle jag inte tro att någon svensk 73-åring cyklar 377 km varje dag i ett par månader. Och finns det någon så är det en riktigt "krutgubbe" eller "krutgummar" i ordens bästa bemärkelser. Går man ner lite i sträckan till säg 30 mil/dag så tycker jag det börjar kännas ganska troligt att man skulle kunna hitta någon som grejar det. Så min gissning är 30 mil/dag. Säker är jag dock inte.

Sannolikt skulle en person som cyklar 30 mil/dag få hålla på fler timmar/dag än vad du kommer att göra. Med cyklingens större skonsamhet skulle det dock kunna funka så länge tiden för sömn inte påverkas menligt. Disciplinen lär vara en stor faktor där.

Vad gäller disciplin tillkommer en annan aspekt in, nämligen hur mkt man hinner se och njuta av det man passerar. Jag vet inte alls hur du ser på det, om ett visst mån av turistande i form av att stanna till och pausa vid trevliga platser och kanske ta några extra steg för att titta på någon sevärdhet eller något intressant ingår i planen eller om allt fokus är på att tillryggalägga sträckan på effektivast möjliga sätt. Min spekulation är att det är lättare att få till lite "turistinslag" vid löpning än vid cykling om talar om denna typ av prestationer. Delvis för att man passerar färre "distraktioner" per dygn och dels för att man inte behöver beakta problemet om man kan ta med cykeln eller om man behöver låsa fast den och om det kan göras på ett säkert sätt.

GoranS

Aktiv medlem
För att förtydliga. Det är helt rimligt att köra avsevärt längre än 20 mil per dag, eftersom cykel sliter mindre. Om tiden är en faktor och du inte vill hålla på längre än de 4-5 timmar som jag antar att du avsatte för löpning är det däremot svårt att hinna med mer är 20 mil.
Att hinna 20 mil på 4-5 timmar är nog få cyklister förunnat, i synnerhet de som är över 70 år! :sneaky:

Sen skrev ju Björn i första inlägget att han tänker sig att vara ute upp emot 12 timmar vissa dagar. Jag antar att allt inte är i rörelse och jag vet inte vilket tempo han håller, men jag spekulerar i att det kanske kan röra sig om mer än 5 timmar i rörelse, i alla fall vissa backiga dagar.

d_anders

Aktiv medlem
Det är nog svårt att jämföra. Kroppen tål säkert fler timmar cykling per dag än löpning vid motsvarande ansträngningsgrad. 5-6 mil om dagen gissar jag att du springer en bit under 10 timmar (exkl pauser). De flesta cyklister skulle antagligen föredra längre dagar för att kunna hålla lägre fart och få lågt luftmotstånd.

Wekeendrider

Aktiv medlem
Rent pulsmässigt går det nå samma nivåer i båda sporterna. Jag vet annars att nybörjare ofta inte kan nå maxpuls när de cyklar.

Gällande vad som sliter mest på kroppen är det löpning, en av cyklingens största fördelar är trots allt dess gynnsamhet på leder, sedan hur gynnsamt det är att krascha i hög hastighet kan diskuteras...På andra extremen har vi proffscyklister som drabbas av benskörhet, för dem krävs mer gående. Vi har även faktumet att man lätt blir ärtsoppa vid en krasch om man är proffscyklist och har 5%, ett eller två nyckelben brukar det i alla fall bli.

Just det ja jag har ju missat något av det viktigaste, hur många kalorier man förbränner. Det beror ju nästan uteslutande på vilken gren man är bäst på men om man är dålig på bägge så bränner man mer kalorier i springande läge. Om du dock är en duktig cyklist finns det inte en chans att du kommer bränna mer på löpning om du bara är lika beredd att lägga manken till på bägge aktiviteterna.

Dagens mynt ifrån mig.

Maxpulsen är väl inte intressant, du ska ju ligga i zon 1 i princip. Ultraspecialisten i sin gren ligger väl mycket troligt på en relativt låg puls i den tänkta farten för att orka 10h per dag i veckor. Max 120-130 bpm eller så. Är det fel tänkt av mig att man bränner lika mycket energi av att ligga på 125 i puls i tio timmar oavsett om man springer eller cyklar den tiden med den pulsen? Jag tycker att det verkar rimligt, men är inte helt säker. Inget skämt, jag frågar ärligt.

Woodknocker

Aktiv medlem

Maxpulsen är väl inte intressant, du ska ju ligga i zon 1 i princip. Ultraspecialisten i sin gren ligger väl mycket troligt på en relativt låg puls i den tänkta farten för att orka 10h per dag i veckor. Max 120-130 bpm eller så. Är det fel tänkt av mig att man bränner lika mycket energi av att ligga på 125 i puls i tio timmar oavsett om man springer eller cyklar den tiden med den pulsen? Jag tycker att det verkar rimligt, men är inte helt säker. Inget skämt, jag frågar ärligt.
Du involverar fler muskler när du springer. Vill du bränna på riktigt ordentligt är det rodd du ska satsa på.

MEN om du blir en riktigt duktig lirare på cykling så kommer dina muskler bränna så mycket energi när du cyklar att det inte längre är smartare att löpa. Förstår du hur jag menar?

Wekeendrider

Aktiv medlem
Du involverar fler muskler när du springer. Vill du bränna på riktigt ordentligt är det rodd du ska satsa på.

MEN om du blir en riktigt duktig lirare på cykling så kommer dina muskler bränna så mycket energi när du cyklar att det inte längre är smartare att löpa. Förstår du hur jag menar?
Jag förstår hur du menar. Jag kommer från löpning och har inte cyklat landsväg så länge. Min maxpuls i cykling är fortfarande några procent lägre än i löpning, min tröskelpuls är ca 5% lägre i cykling. Men nu kan jag bränna 750-800 kcal/h på ett hårt cykelpass, och det kunde jag inte i början.

Det jag funderar på är om man förbränner ungefär lika mycket av att cykla som att springa på exakt samma puls? Inte att man cyklar med en puls och springer med en annan puls.
Är det så att jag, när jag cyklar med 170 bpm, bränner lika mycket energi som när jag springer med 170 bpm? Att cykelmusklerna då tillgodogör sig lika mycket syre som löparmusklerna gör vid den farten?

Grimpeur

Aktiv medlem

Björn Suneson,
Är själv inte löpare men antar att det är löpningen sliter hårt på kroppen och den som sätter begränsningen. För cyklisten är det inte samma sak utan då är det tiden. Hur fort kan du äta? Kan du äta på cykeln, Kan du sova I diket. Jag har cyklat en del långmotionärslopp. Det har varit i form av randopermanenter. De har som krav att man måste snitta minst 20 mil om dagen eller 13.5 mil om det är bergigt. Det är få som kör dessa lopp som kör så mycket snabbare så vill man inte misärcykla så kommer man inte jättemycket mer än detta såvida man inte är jätteduktig.

Woodknocker

Aktiv medlem
Jag förstår hur du menar. Jag kommer från löpning och har inte cyklat landsväg så länge. Min maxpuls i cykling är fortfarande några procent lägre än i löpning, min tröskelpuls är ca 5% lägre i cykling. Men nu kan jag bränna 750-800 kcal/h på ett hårt cykelpass, och det kunde jag inte i början.

Det jag funderar på är om man förbränner ungefär lika mycket av att cykla som att springa på exakt samma puls? Inte att man cyklar med en puls och springer med en annan puls.
Är det så att jag, när jag cyklar med 170 bpm, bränner lika mycket energi som när jag springer med 170 bpm? Att cykelmusklerna då tillgodogör sig lika mycket syre som löparmusklerna gör vid den farten?
Jag skulle bli väldigt förvånad om det är så.

Batavus

Aktiv medlem
Björn, svaret på din "fråga" kommer ju mycket an på dig. Hur mycket tid vill du så att säga offra? Har du några personliga mål eller krav?

GoranS

Aktiv medlem
Är själv inte löpare men antar att det är löpningen sliter hårt på kroppen och den som sätter begränsningen. För cyklisten är det inte samma sak utan då är det tiden. Hur fort kan du äta? Kan du äta på cykeln, Kan du sova I diket. Jag har cyklat en del långmotionärslopp. Det har varit i form av randopermanenter. De har som krav att man måste snitta minst 20 mil om dagen eller 13.5 mil om det är bergigt. Det är få som kör dessa lopp som kör så mycket snabbare så vill man inte misärcykla så kommer man inte jättemycket mer än detta såvida man inte är jätteduktig.
Jag skulle säga att vad det gäller långdistanslöpning så är Björn ganska vass och, inte minst, rutinerad:

1623443898432.png

Källa: https://www.suneson.se/kommentarer.php?id=2889

Björn: Om du tycker illa vara om att jag "lånade" bilden, säg bara till så tar jag bort den. Är dock lättare att få fram poängen med en bild än med en länk till en sida där det finns en bild.

Beagleboy

Aktiv medlem
Alla vet ju inte allt om varandra här bakom allehanda alias. Frågan borde lämpligen besvaras av t ex cyklisterna Skogum, Stenmark och Holmertz. Elitidrottare fast i andra grenar än cykling.

Woodknocker

Aktiv medlem
Alla vet ju inte allt om varandra här bakom allehanda alias. Frågan borde lämpligen besvaras av t ex cyklisterna Skogum, Stenmark och Holmertz. Elitidrottare fast i andra grenar än cykling.

Lite som man bör fråga den största snubben på gymmet va?

Kanske om jag får tid, det är liksom extremt många faktorer med här och vet inte ens om jag kommer komma fram till en formulering om hur jag tänker men så här tänker jag i kort: när du blir bra på cykling blir du bra på den rörelsen och detta involverar sina muskler. I löpning utför du ett löpsteg och detta involverar sina muskler.
Lungorna lär ju ta upp syre som i alla grenar men alltså sport är extremt specifikt, du blir bra på det du utövar.

Grimpeur

Aktiv medlem
Jag skulle säga att vad det gäller långdistanslöpning så är Björn ganska vass och, inte minst, rutinerad:

Visa bilaga 494990

Björn: Om du tycker illa vara om att jag "lånade" bilden, säg bara till så tar jag bort den. Är dock lättare att få fram poängen med en bild än med en länk till en sida där det finns en bild.
TS ser ut att vara jätteduktig så jag skulle gissa på 30 mil om dagen och 20 i berg.

WSMC

Aktiv medlem

Visa bilaga 494990

Alla sträckor utom två verkar gå genom/nära North Platte. Vad kan det vara @Björn Suneson som lockar där?
En kanske logisk förklaring är ju närheten till Gothenburg(Nebraska) :giggle:

fhloston

Aktiv medlem
Alla sträckor utom två verkar gå genom/nära North Platte. Vad kan det vara @Björn Suneson som lockar där?
En kanske logisk förklaring är ju närheten till Gothenburg(Nebraska) :giggle:

DanielS

Aktiv medlem
Det är ju bara att lyfta på hatten och vara sjukt imponerad av dig @Björn Suneson! Kan ju bara hoppas att den träning man gör idag som 40+ betalar sig genom att kunna vara aktiv en bit efter 70+ också.

Subscribar på blog-flödet, blir spännande att följa racet i sommar!

Senast ändrad:

Elhojtok

Aktiv medlem
Det är ju bara att lyfta på hatten och vara sjukt imponerad av dig @Björn Suneson! Kan ju bara hoppas att den träning man gör idag som 40+ betalar sig genom att kunna vara aktiv en bit efter 70+ också.

Subscribar på blog-flödet, blir spännande att följa racet i sommar!
Det kan vara intressant att veta att Björn började springa först vid 34 års ålder, utan tidigare idrottsbakgrund.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer