Motionslopp 2021

Motionslopp 2021
Jag hade ju tänkt köra "Fjällturen 58" förra året, men det blev ju flyttat till i år.
Nu är anmälan öppnad, men eftersom jag ska anmäla mig med någon rabattkod som jag inte fått...
Och det verkar inte gå att få tag på arrangören, iaf inte via mejl/messanger/facebook.
(Jag har inte testat att ringa dem än)

Men vi kan väl hjälpas åt att hålla alla tummar för att det blir en bra sommar för alla.

Motionslopp 2021
Nytt datum för Göteborgsgirot: 20-22/8.
Nu måste man bekräfta sin plats. Då de har begränsat antal platser. Gör man inte det flyttas man till nästa år automatiskt.

Den som redan köpt startplats, oavsett lopp, måste bekräfta sitt deltagande för 2021, eller välja att flytta platsen till 2022

21/6 – Vi skickar ut ett mail med information om hur du gör ditt val
(Du kan också gör valet direkt via Mina sidor)

5/7 – Sista dag att göra valet

6/7 – Deltagare som inte gjort något val flyttas automatiskt till 2022

Motionslopp 2021
Nu måste man bekräfta sin plats. Då de har begränsat antal platser. Gör man inte det flyttas man till nästa år automatiskt.

Den som redan köpt startplats, oavsett lopp, måste bekräfta sitt deltagande för 2021, eller välja att flytta platsen till 2022

21/6 – Vi skickar ut ett mail med information om hur du gör ditt val
(Du kan också gör valet direkt via Mina sidor)

5/7 – Sista dag att göra valet

6/7 – Deltagare som inte gjort något val flyttas automatiskt till 2022

Har bestämt mig för att flytta till nästa år. Förhoppningsvis rullar det då på som vanligt.

Motionslopp 2021
Någon som vågar gissa om Göteborgsvarvet blir av 11:e september? 60.000 löpare verkar ju inte speciellt coronavänligt precis. Men jag tränar på tills besked kommer. Flyttade min anmälan 2020 till i år.

Motionslopp 2021
Någon som vågar gissa om Göteborgsvarvet blir av 11:e september? 60.000 löpare verkar ju inte speciellt coronavänligt precis. Men jag tränar på tills besked kommer. Flyttade min anmälan 2020 till i år.
Det hänger nog på hur de kan lösa start- och målgång.

Motionslopp 2021
Det hänger nog på hur de kan lösa start- och målgång.
Jag har sprungit varvet två gånger tidigare. Det är ganska packat med folk både vid start och speciellt vid mål. Alla vill ju vara ute i god tid så man väntar där uppe i Slottsskogen. Det är cirka 30 startgrupper med ett par tusen i varje. Man står i ett långt led innan start i resp. startgrupp.
När man sedan förhoppningsvis kommer till mål är det folk överallt. Det tar lång tid att tränga sig igenom till bussarna och spårvagnarna.
Nu är jag inte speciellt rädd av mig så jag bara undrar om det blir av och hur länge man ska ha is i magen innan man bokar tågbiljetter.

Motionslopp 2021
Nu har det kommit upp skyltar för girot!

Ny sträckning i år!!! Har inte sett att den gått ovanför Vättlefjäll tidigare, min favoritväg ju!

IMG_20210819_173533.jpg

Motionslopp 2021
Iofs löpning, men Göteborgsvarvet ställs nu in.

Motionslopp 2021
Tydligen har de inte fått nödvändiga tillstånd. Man undrar ju lite hur de planerar det hela, då reglerna ju säger att motionslopp får ha max 900 deltagare i dagsläget. Det vill ju då till att man kan visa på nåt sätt att ”grupper” av den storleken kan hållas, och sedan att länsstyrelse och polis inte är fyrkantiga,
Siljan runt kommer ju ex.vis att köra två dagar (lördag och söndag) med 900 deltagare per dag (brukar ju normalt köra 4500 deltagare på en dag). VR kör väl nästa helg (3-4/9), har inte inblick i hur de löst det hela. De borde ju ha liknande problematik som Gbg-varvet.

Senast ändrad:
Motionslopp 2021
Göteborgs friidrottsförbund chansade på att regeln om 900 deltagare skulle tas bort innan Gbg-varvet skulle genomföras. Chansningen gick inte hem.

"– Vi tror fortfarande på att man kommer att lätta på restriktionerna till nivå fyra lagom till Varvet. Det är vår huvudhypotes, så vi jobbar mot ett fullskaligt lopp, sa Martin Bergman till GP då."
Från https://www.gp.se/sport/göteborgsvarvets-problem-saknar-tillstånd-med-två-veckor-kvar-1.53441944 (kan vara bakom betalvägg).

Motionslopp 2021
FHM har tidigare angett en prognos att restriktionerna möjligtvis tas bort i början av september. Det är detta Göteborg har tagit fasta på. Nu ändrar sig FHM eftersom smittspridningen ökar igen.

Motionslopp 2021
Och Göteborgsvarvet är nog inte intresserade av att köra med 900 deltagare i stället för 65.000. De hade väl behövt betala för funktionärer ute på stan från div. klubbar ändå mm.

Motionslopp 2021
FHM har tidigare angett en prognos att restriktionerna möjligtvis tas bort i början av september. Det är detta Göteborg har tagit fasta på. Nu ändrar sig FHM eftersom smittspridningen ökar igen.
Ja, en rejäl chansning alltså. Som sket sig. Såg att de dessutom haft anmälan öppen tills för bara 3 dagar sedan, nu ställer de in och flyttar alla till ”digitala varianten”, att återbetala nåt säger de sig inte ha råd med. Folk verkar vara lagom glada…

Vätternrundan verkar ju ha tänkt till lite och utgått fr de regler som gäller (900 pers) och anpassat efter det, istället för att hoppas på att nåt ev ska ske.

Motionslopp 2021
Hur ser det ut i år? Nu huserar jag i norr men känns avslaget för tillfället med motionslopp. Vet att det kom hårdare krav från Trafikverket som ställer till det. Körs det på lopp som vanligt söderöver?

Motionslopp 2021
Siljan runt ska väl köra som vanligt, anmälan har varit öppen sen november. Dock ser det hittills ut att bara vara knappt halvbelagt (brukade vara fullt så här 1 månad innan), så det sitter nog fortf i en pandemieffekt att folk tvekar anmäla sig.
Uppsala Bike Weekend har jag inte hört nåt om i år (brukar ju gå början/mitten av maj), vet inte om de inte vågat dra igång i år eller om det gått i graven för gott.

Tillbaka
Topp