Västra Stockholm

Västra Stockholm

Läste lite snabbt, men det verkar bara nämnas cykling på gatorna, inte på stig. Så då skulle det vara tillåten att cykla på stigarna i naturreservat i Stockholms kommun.

Tycker fortfarande att det är konstigt och förvirrande att man inte skriver i reservatsföreskrifter att det är förbjudet att cyklar på gator.

Jag brukar undvika gator och grusstigar där folk går för att inte störa dom (och för att det är mycket roligare att cykla på stig).

EDIT: glömde att läsa paragraf 8. Är en cykel en fordon? Och är en stig terräng?

Västra Stockholm
Läste lite snabbt, men det verkar bara nämnas cykling på gatorna, inte på stig. Så då skulle det vara tillåten att cykla på stigarna i naturreservat i Stockholms kommun.

Tycker fortfarande att det är konstigt och förvirrande att man inte skriver i reservatsföreskrifter att det är förbjudet att cyklar på gator.

Jag brukar undvika gator och grusstigar där folk går för att inte störa dom (och för att det är mycket roligare att cykla på stig).
Paragraf 8 är väl tydlig så det räcker och blir över?

Västra Stockholm

Paragraf 8 är väl tydlig så det räcker och blir över?

Missade den och editerafe just min svar.

Paragraf 8 är inte tydligt för mig.

Är en cykel en fordon?
Och är en stig "terräng"?

Västra Stockholm
Ja, såg det nu också själva.

Men jag skulle såga att jag aldrig cyklar i terräng, men ofta på stig. Är det klar vad menas med terräng i den här kontexten?
Det är knappast den gängse definitionen. En i mitt tycke rimlig gissning är att det med terräng avses det som t.ex. terrängskörningslagen avser som terräng. Där finns inget undantag för stigar.

Västra Stockholm
Ni behöver inte göra det så svårt .
Du får bara cykla där bilar får köra (finns det något trafikmärke för det ?)
Eller på vägar med dessa skyltar. Annars är det förbjudet. Screenshot_20210411-174616_Chrome.jpg

Att det inte står i reservatföteskrifterna är ju bara bra . Då är det färre som vet att det är otillåtet...

Västra Stockholm
Jo, ja, jag tar absolut kritiken, bra där. Mitt första inlägg handlade mer om hur förvirrad jag är över situationen och undrade vad i h-vete vad som gäller vilket fortfarande inte verkar supertydligt. Tyckte att debatten/tråden var värd att väcka i synnerhet med tanke på hur konstigt och rörigt det är så att situationen går upp för fler här. Men ja, jag är otroligt förvånad över att naturen (ok, åtminstone delvis) tas ifrån mtb cyklisterna i Stockholm utan så mycket debatt och gnäll (åtminstone inte vad det verkar hittills).

Har cyklat mtb en del förr (drygt 10 år sedan) men funderade nu allvarligt på att köpa en igen med all fin natur runt omkring mig men började tveka starkt nu när jag förstår hur ofattbart krångligt det börjat bli här i Stockholm numera. Om jag inte ens kan cykla mtb i Grimsta och Lövsta med omnejd verkar det lite hmmm överdrivet "jobbigt" för mig kan jag tycka, vet inte om jag har lust/ork att alltid transportera cykeln med bil först om transportsträckorna blir överdrivet långa, lika bra att fokusera på lvg cyklande istället.

Oavsett om jag har mtb cykel eller inte så kan man dock självklart gå med i en förening och hjälpa till, det har du absolut rätt i. Vilken förening är du själv med i? Men ja, om det nu är ett så pass brett förbud som det verkar så vore det toppen om man kan kunde få till stånd undantag för lite fler spår.

Lövsta är egentligen inte ett problem. Du kan med lätthet hålla dig i Järfälla kommun när du cyklar stig, och en led i Stockholm.

Västra Stockholm
Jo, ja, jag tar absolut kritiken, bra där. Mitt första inlägg handlade mer om hur förvirrad jag är över situationen och undrade vad i h-vete vad som gäller vilket fortfarande inte verkar supertydligt. Tyckte att debatten/tråden var värd att väcka i synnerhet med tanke på hur konstigt och rörigt det är så att situationen går upp för fler här. Men ja, jag är otroligt förvånad över att naturen (ok, åtminstone delvis) tas ifrån mtb cyklisterna i Stockholm utan så mycket debatt och gnäll (åtminstone inte vad det verkar hittills).

Har cyklat mtb en del förr (drygt 10 år sedan) men funderade nu allvarligt på att köpa en igen med all fin natur runt omkring mig men började tveka starkt nu när jag förstår hur ofattbart krångligt det börjat bli här i Stockholm numera. Om jag inte ens kan cykla mtb i Grimsta och Lövsta med omnejd verkar det lite hmmm överdrivet "jobbigt" för mig kan jag tycka, vet inte om jag har lust/ork att alltid transportera cykeln med bil först om transportsträckorna blir överdrivet långa, lika bra att fokusera på lvg cyklande istället.

Oavsett om jag har mtb cykel eller inte så kan man dock självklart gå med i en förening och hjälpa till, det har du absolut rätt i. Vilken förening är du själv med i? Men ja, om det nu är ett så pass brett förbud som det verkar så vore det toppen om man kan kunde få till stånd undantag för lite fler spår.
I praktiken är det inte så krångligt.
Cykla på de ställen det är lämpligt och visa hänsyn till andra.

Själv är jag med och driver Järfälla CK.
vi har ju som du nämner lite bättre inställning till cykling i naturen i kommunen. Men vi jobbar ändå på för att få ett ännu bättre cykelklimat, ur flera aspekter.

Välkomna till Järfälla!

Västra Stockholm
Om jag kommer till ett naturreservat och ser en skylt med reservatsföreskrifter så skulle jag, och troligtvis det flesta andra som besöker reservatet följa det som står på skylten. Då spelar det nog inte så stor roll vad paragraf 8 eller andra lokala lagar/föreskrifter säger.

På skyltarna vid Grimsta står det att man först och främst ska komma ihåg allemansrättens regler och visa hänsyn mot andra besökare och naturen. Om jag inte har helt fel så får man enligt allemansrätten cykla på stigar i naturen. På skyltarna står det även lite särskilda bestämmelser som gäller i reservatet, ingenting om cykling.

Skulle jag cykla? Helt klart, och utan det minsta dåligt samvete! Gör jag rätt? Tydligen inte.

Screenshot_20210411-182414_Drive.jpg
SmartSelect_20210411-182607_Drive.jpg

Västra Stockholm
8 § Förbud mot fordonstrafik
I terräng är all fordonstrafik förbjuden om inte annat anges genom lokal trafikföreskrift eller vägmärke.

1 § Lokala trafikföreskrifters giltighet
Lokala trafikföreskrifter gäller vägar, torg, parker och andra allmänna platser som inte är enskilda om inte annat särskilt anges.

Jag kan inte juridiska, men skogen borde vara en allmän plats? Annars finns det ingen större anledning att skriva paragraf åtta heller.

Västra Stockholm
8 § Förbud mot fordonstrafik
I terräng är all fordonstrafik förbjuden om inte annat anges genom lokal trafikföreskrift eller vägmärke.

1 § Lokala trafikföreskrifters giltighet
Lokala trafikföreskrifter gäller vägar, torg, parker och andra allmänna platser som inte är enskilda om inte annat särskilt anges.

Jag kan inte juridiska, men skogen borde vara en allmän plats? Annars finns det ingen större anledning att skriva paragraf åtta heller.

Jag hittade att trafiklågen får omfatta terräng (även om det känns lite konstigt).

Västra Stockholm
Lövsta är egentligen inte ett problem. Du kan med lätthet hålla dig i Järfälla kommun när du cyklar stig, och en led i Stockholm.
Ja, man får undvika Stockholm helt enkelt om man vill cykla mtb i skog och vara laglig. Bra att Lövsta skogen åtminstone till största del är inom Järfälla kommun. Den sträcker sig in båda kommunerna, gränsen går någonstans vid golfbanan ungefär?

Det borde betyda att den här leden inte är ok att cykla utan omläggning? Den delen som sträcker sig runt golfbanan bryter mot Stockholm kommuns obegripliga regler?

Som @fhloston skrev tidigare i tråden (länk till inlägg nedan) så är det "intressant" att Stockholm implementerar en hårdare tolkning av lagarna än naturvårdsverket men jag antar att en kommun kan hitta på specialare.

Senast ändrad:
Västra Stockholm
Intressant diskussion, cyklat en hel del i Grimsta och aldrig reflekterat över detta...

Men till topic angående ställen att cykla på i västerort så finns ju Lovön också, där det väldigt tydligt framgår vad man får och inte får cykla.

Västra Stockholm
Om jag kommer till ett naturreservat och ser en skylt med reservatsföreskrifter så skulle jag, och troligtvis det flesta andra som besöker reservatet följa det som står på skylten. Då spelar det nog inte så stor roll vad paragraf 8 eller andra lokala lagar/föreskrifter säger.

På skyltarna vid Grimsta står det att man först och främst ska komma ihåg allemansrättens regler och visa hänsyn mot andra besökare och naturen. Om jag inte har helt fel så får man enligt allemansrätten cykla på stigar i naturen. På skyltarna står det även lite särskilda bestämmelser som gäller i reservatet, ingenting om cykling.

Skulle jag cykla? Helt klart, och utan det minsta dåligt samvete! Gör jag rätt? Tydligen inte.

Visa bilaga 481315Visa bilaga 481317

Ja... inte vet jag, luddigt det hela kan jag tycka, därför jag försökte väcka tråden för att försöka få ett svar (vilket inte gick så bra), lite olika tolkningar helt enkelt.

En sak är säker, Vildmarksspåret i Grimsta används flitigt av MTB cyklister, enkelt att se på tex Strava. Jag gissar dock på att en överväldigande majoritet av dessa cyklister är "lyckligt ovetande". Hur som helst, jag stödjer dem 100%, fortsätt kör men som @Skogling skrev, visa hyfs i spåret (kör inte över mig när jag springer rundan).

Just i fallet Vildmarksspåret bör det finnas ypperliga möjligheter att få till stånd någon form av undantag annars gissar jag (om det inte redan finns?), ungefär som Nickspåret.

Senast ändrad:
Västra Stockholm
Just i fallet Vildmarksspåret bör det finnas ypperliga möjligheter att få till stånd någon form av undantag annars gissar jag (om det inte redan finns?), ungefär som Nickspåret.
Frågan är om det ens finns någon överenskommelse med Stockholm stad om delarna av NICK-spåret som går utanför Solna/Sundbyberg, det är kanske bäst att inte börja rota i det.

Västra Stockholm
Frågan är om det ens finns någon överenskommelse med Stockholm stad om delarna av NICK-spåret som går utanför Solna/Sundbyberg, det är kanske bäst att inte börja rota i det.
Om det ens finns några såna delar, jag tror inte det längre. Det verkar som att gränsen mellan kommunerna går längs Kymlingelänken.

Västra Stockholm
Om det ens finns några såna delar, jag tror inte det längre. Det verkar som att gränsen mellan kommunerna går längs Kymlingelänken.
Nej, det har du nog rätt i. Jag kollade bara snabbt på Google Maps och där såg det ut som att kommungränsen gick längre ner i skogen, men det verkar inte stämma (https://kartor.stockholm/kartor-geodata/):
1618374466925.png

Västra Stockholm

Möjligt, men oavsett kommun, Vildmarksspåret verkar funnits i många år och sannolikt inte varit några problem eller konflikter heller. De (få) mtb cyklister som jag stött på när jag sprungit i Grimsta verkar sköta sig (jag har inte längre någon mtb själv men haft vissa funderingar på att skaffa en igen). Jag gissar nu grovt på att kommunen skulle kunna gå med på ett undantag för det spåret. Ja, jo, kan eventuellt vara farligt att rota i detta då det i allra värsta fall kan få helt motsatt effekt. Verkar väldigt luddigt redan nu varje fall (åtminstone tycker jag det).

Blev i synnerhet orolig/förvirrad när jag läste det här inlägget vilket gäller hela Stockholms kommun, inte bara just Grimsta:

men även detta (gäller också hela Stockholms kommun):

Senast ändrad:
Västra Stockholm
”Precis som Naturvårdsverket skriver kan en kommun inskränka allemansrätten när det gäller fordon i terräng. Stockholms stad har gjort det i sina lokala trafikföreskrifter. Cykel räknas som fordon.

I Stockholms stad är det alltså förbjudet att cykla i terräng och på parkvägar (oavsett om det är naturreservat eller ej) om det inte finns en blå påbudsskylt som tillåter cykling, eller om det anges i en lokal trafikföreskrift. Att det inte finns några särskilda föreskrifter om cykling i de flesta av våra reservat är ett medvetet val från staden för att undvika dubbelreglering.

Håller med om att informationen på reservatsskyltarna för Judarskogen kunde vara tydligare när det gäller cykling, och föreskriften om att det är förbjudet att framföra motorfordon kan förvirra också, men det är alltså inte tillåtet att cykla i skogen, och inte heller tillåtet att häfta fast reflexer i träden.

Om ni har frågor om cykling och de lokala trafikföreskrifterna, kontakta juristerna Måns Magnusson och Ulla Alm på Trafikkontoret.”

Västra Stockholm
Den här tråden kanske ändå är lite skum/konstig eftersom det väl inte är någon nyhet överhuvudtaget?

Jag har förstått nu att förbudet för cykling i naturreservaten inom Stockholms kommun är urgammalt så därför blir det kanske att vi upphetsas så mycket över detta nu? ;-)

Själv hade jag helt enkelt missförstått grovt, trodde det var något relativt nytt påhitt/förbud men så är det ju tydligen inte. Att sedan väldigt många mtb cyklar i vissa av reservaten som tex Grimsta ändå (Vildmarksspåret tex) är väl en helt annan diskussion.

Västra Stockholm
Finns ju hur mycket bra cykling som helst i västra Stockholm som inte är Grimsta.
Jag tycker Görvälns naturreservat är överlägset Grimsta.

Absolut, jag har inte bott här så länge och blev mest mycket snopen när jag fick hör att mtb cykling var förbjudet trots att så många (en hel del åtminstone) mtb cyklar där, tyckte det var synd helt enkelt. Nu har jag förstått/kopplat att förbudet för cykling i naturreservaten inom Stockholms kommun (tex Grimsta) är urgammalt så därför blev kanske diskussionen i den här tråden lite konstig. Men visst, bara man rör på sig lite (förhoppningsvis inte överdrivet långa transportsträckor) så finns det säkert mycket tillgänglig mtb cykling. Exakt, Görväln har jag ganska nära, cyklingsnära och där är det väl inga skumma förbud. :-)

Västra Stockholm
Absolut, jag har inte bott här så länge och blev mest mycket snopen när jag fick hör att mtb cykling var förbjudet trots att så många (en hel del åtminstone) mtb cyklar där, tyckte det var synd helt enkelt. Nu har jag förstått/kopplat att förbudet för cykling i naturreservaten inom Stockholms kommun (tex Grimsta) är urgammalt så därför blev kanske diskussionen i den här tråden lite konstig. Men visst, bara man rör på sig lite (förhoppningsvis inte överdrivet långa transportsträckor) så finns det säkert mycket tillgänglig mtb cykling. Exakt, Görväln har jag ganska nära, cyklingsnära och där är det väl inga skumma förbud. :-)

Ja tyvärr är det generellt så i Stockholm. Järfälla kommun är väldigt bra på att premiera cykling generellt så har aldrig upplevt några problem, förutom när man behöver passera något motionsspår, men det är förståeligt, där får man visa respekt helt enkelt.

Järfälla CK gör såklart väldigt mycket för detta även om jag personligen tycker anlagda banor är tråkiga så är det bra initiativ :)

Västra Stockholm
Jag har bott i västra sthlm i snart 15 år men blev inte medveten om att det fanns ett generellt förbud förrän förra året när det kom upp skyltar i diverse parker här.

Sedan kan man ju diskutera att cyklingen är mycket bättre på något annat ställe men har man en timme på sig så är det ju trevligt att kunna cykla direkt ut i skogen istället för 2x30min transport till Görveln.

Västra Stockholm
Finns ju hur mycket bra cykling som helst i västra Stockholm som inte är Grimsta.
Jag tycker Görvälns naturreservat är överlägset Grimsta.
Hej! Var då? Allvarligt alltså, jag känner inte till någon tillåten skogscykling i västra Stockholm alls, så om jag missat något vill jag gärna veta.

Grannkommunerna däremot erbjuder cykling i skogen på Lovö (Ekerö) och Nick-spåret (Sundbyberg). Görväln är väl Järfälla kommun?

Västra Stockholm
Hej! Var då? Allvarligt alltså, jag känner inte till någon tillåten skogscykling i västra Stockholm alls, så om jag missat något vill jag gärna veta.

Grannkommunerna däremot erbjuder cykling i skogen på Lovö (Ekerö) och Nick-spåret (Sundbyberg). Görväln är väl Järfälla kommun?

Nu tänkte jag Stockholm som samlat begrepp för grannkommuner där cykling är tillåten. kanske var otydligt, och ja Järfälla kommun.

Tillbaka
Topp