Ont i pungen av ny sadel.

Framfall

Aktiv medlem
Hej, jag har köpt en ny Ergonsadel för den gamla var sned.
Var och cyklade två timmar i skogen förut och det gick jättebra… tills jag gick av cykeln.
Pungen är jätteöm och rödflammig.

Jag har en fast och fin pung, jag tänker om det kan ställa till det med skåran i den nya sadeln?

Får samma av alla sadlar som inte är kortnos/Power-stuk så paketet får hänga fritt.
Men ja, framåtvinklad kan hjälpa en del.

Ergon sadlar
övereklamerade har haft några.
Byte ut dom mot sds bel air satans så sköna sadlar både till mtb och racer.

Har man fasta och fina pungar så får man generellt mer problem, det är sen gammalt. Skoja bara! Prova med att flytta sadeln framåt eller tillbaka. Prova även men med lutning mer eller mindre. Även styrets höjd och avstånd kan påverka samt val av sadel. Lycka till och hoppas det löser sig för dig!

Jag vill ha en bild på pungen innan jag uttalar mig. Jag tror jag vet vad som är felet men utan bild vågar jag inte uttala mig.

Du har helt klart bromshandtagen i fel vinkel.

Jag måste erkänna att jag skrattat mig igenom denna tråd trots TS ganska jobbiga situation.
När jag såg filmen började jag skratta helt okontrollerat och när han förklarade hur "the ball cable" fungerade så började jag grymta/snarkskratta så att jag blev rädd för mig själv.

Till TS ger jag samma tips som redan getts. Testa att ändra sadelns vinkel och position i längdled. Funkar inte det så är det bara att sälja sadeln billigt och köpa en som är exakt lik som den du haft tidigare.

Jag vill ha en bild på pungen innan jag uttalar mig. Jag tror jag vet vad som är felet men utan bild vågar jag inte uttala mig.
FD1E7798-08F5-41F2-9701-F351B89F5930.jpeg

Här gör det ont.

Får samma av alla sadlar som inte är kortnos/Power-stuk så paketet får hänga fritt.
Men ja, framåtvinklad kan hjälpa en del.
Jag kan inte visualisera det, jag har kortnosig sadel men inte når mina kastanjer framför sadeln ändå, sitter du sjukt långt fram, extrem pläp eller krokar du fast mellangårdsskinnet på nosen så kastanjerna sen kan dingla?

Jag kan inte visualisera det, jag har kortnosig sadel men inte når mina kastanjer framför sadeln ändå, sitter du sjukt långt fram, extrem pläp eller krokar du fast mellangårdsskinnet på nosen så kastanjerna sen kan dingla?
Rätt långt fram ja. Fick kolla upp PLÄP, haha. Bigtime grower, here.
Men på sadeln skulle jag se alla tre som en enhet, vilken hamnar precis framför nosen. Dinglar gör väl inget, det vore nog recept på smärta i sig. Men det är ingen press på något underifrån är vad jag menar. Det bara vilar mot kanten, typ. Så hänga fritt var väl inte helt rätt ordval...

Bilden ser ut att vara en förfalskning. Tror inte det är rätt pung, men är det det så är det väl inte så konstigt att det gör ont när man delat den på längden!

Bilden är bara en illustration och är inte brevskrivarens dickpic.

För övrigt gör jag som Torsten-var-namnet, och lyfter upp paketet en bit.
Jag tror att det kan se suspekt ut när jag plötsligt stoppar ner en hand i bibsen och bökar runt lite ?

Jag tror att det kan se suspekt ut när jag plötsligt stoppar ner en hand i bibsen och bökar runt lite ?
Men funkar det så är det värt det. Man måste ju inte rätta till pungen när 30 pers tittar på en heller. Det finns ofta publiklösa tillfällen.

Gör inte alla killar det? Det trodde jag. Men annars tror jag det kan vara nåt för TS, lyft upp paketet när du drar på dig bibsen.

Jag förstår inte sambandet mellan fast och fin när det kommer till pungen.

Desto större pung desto bättre är konsensus inom forskarvärlden, och det leder ofta till mer häng.

Så skulle säga att hängig och fin passar bättre ?.

Vinkla sadeln framåt, försök vinkla höften så man sitter mer på sittbenen eller köp en ny sadel som passar bättre är mina tips.

Jag tror också det är skåran som ställer till det. Jag hade det förr, men har slutat. Det var besvärligt att ”klicka in paketet” i skåran efter stopp, och den ökade säkerheten av att sitta fast var inte värt mycket efter att jag skaffade dropper.

Jag tycker den självklara frågan saknas i den här tråden: varför sitter du ner när du cyklar MTB? Har aldrig hört om någon som fått ont i pungen av ståcykling.

Tillbaka
Topp