Tour de France 2021

Tour de France 2021
8D1F58CE-CBC1-4D40-AFB8-5FC56BF885E6.jpeg

Tour de France 2021
Dags att ställa in tävlingarna? Jag har läst att det är enda alternativet till att diskutera cyklisternas säkerhet.

Tour de France 2021
Att diskutera fans med skyltar är förbjudet, för det har alltid funnits fans med skyltar. Alltså kan man inte ändra nåt (som gör det säkrare för cyklisterna).

Tour de France 2021
På något konstigt sätt hade förmodligen antalet fånar viftandes med textade skyltar, springande i Borat-dräkter etc varit betydligt färre om tävlingarna inte hade TV-sänts. Men hur kul hade det varit?

Tour de France 2021
På något konstigt sätt hade förmodligen antalet fånar viftandes med textade skyltar, springande i Borat-dräkter etc varit betydligt färre om tävlingarna inte hade TV-sänts. Men hur kul hade det varit?
För det mesta är galningarnas påhitt rätt kul. När det blir fel känns det dock inte alls värt det. En klättrare som knuffas omkull av en fan gör ju inte så stor skada (tycker iofs inte cyklisten som får ta om i en backe) men att fälla halva fältet är inte alls bra.

Tour de France 2021
Oväntat att Porte tappar minuter på första sträckan...

En rolig bonus, som jag inte tror ha nämnts, är Lachlan Mortons "Alt Tour". Han ska cykla alla etapper plus transfers solo utan support. Dot watching här:

Tour de France 2021
Denna nämner stämningen kort utan att säga något om grunden: https://www.feltet.dk/nyheder/aso_anlaegger_sag_mod_kvinden_der_foraarsagede_stort_styrt/

Den källa som nämns i ovan nämnda text verkar ge lite mer kött på benen: https://www.ouest-france.fr/tour-de...ctatrice-54414676-d6b7-11eb-b1dc-a73451ceafbf

Min franska är icke-existerande och maskinöversättningen är förbryllande, men jag tycker i alla fall det verkar som att det finns något resonemang kring vad det är för lag de anser att hon brutit mot:

"En rättslig utredning inleds för ofrivilliga skador med oförmåga som inte överstiger tre månader genom uppenbart medvetet brott mot en skyldighet till säkerhet eller försiktighet" . Denna utredning utförs av forskningsbrigaden Landerneau gendarmeri, under myndighet av Brest-åklagaren.

Någon som har koll på (juridisk) franska får gärna ge en förklaring till vad det är som avses.

Slutligen tycker jag att kvinnan borde träda fram och offentligt be om ursäkt för beteendet. Det var ju garanterat inte avsiktligt att fälla cyklisterna men det var ju såpass uppenbart korkat att det rimliga är att säga något i stil med "Förlåt, jag gjorde fel. Det var inte min avsikt att orsaka en vurpa och jag är hemskt ledsen att det blev konsekvensen av det jag gjorde."

Senast ändrad:
Tour de France 2021
För dumhet?
Jag har svårt att se något olagligt i det hon gör.

Hon mår säkert inget vidare idag...
vållande till kroppsskada hade funkat ganska bra.

Det är inte olagligt att vara dum men det är inget försvar när man gör något som är olagligt, typ orsaka kroppsskada.

finns ett ganska bra case skulle jag säga.

Tour de France 2021
För dumhet?
Jag har svårt att se något olagligt i det hon gör.

Hon mår säkert inget vidare idag...
Olagligt och olagligt... hon orsakar en allvarlig olycka genom sitt beteende. Sedan om det är olagligt beror på hur lagarna ser ut i Frankrike, men många länder har striktare lagar än Sverige, dvs det är inte lika lätt att komma undan med ”det var inte meningen...”

Tour de France 2021
Om jag för en gångs skull ska ta mig tid att titta på andra som cyklar på tv, idag tex när det ändå regnar och är fast hos svärmor . Och kanske se nån enstaka etapp framöver ...
Hur vart gör man det lämpligast/billigast.

Tour de France 2021
Om jag för en gångs skull ska ta mig tid att titta på andra som cyklar på tv, idag tex när det ändå regnar och är fast hos svärmor . Och kanske se nån enstaka etapp framöver ...
Hur vart gör man det lämpligast/billigast.
GCN, Eurosport Player, eller Discovery+ skulle jag kolla upp. En månad på nån av dem borde inte kosta multum.
Men kan ju vara värt att kolla om svärmor redan har Eurosport i nåt kanalpaket också.

Tour de France 2021
GCN, Eurosport Player, eller Discovery+ skulle jag kolla upp. En månad på nån av dem borde inte kosta multum.
Men kan ju vara värt att kolla om svärmor redan har Eurosport i nåt kanalpaket också.

Inga paket hos svärmor och åker hem imorgon där vi ser på tv via antennen.
Så får bli något via mobilen.

Tour de France 2021
Froome startar.
Var helt säker på att de va hans sista lopp igår o skulle bryta efter kraschen. Man får väl hoppas att han får ett "bättre slut" o väljer själv när hans karriär är över.

Tour de France 2021
Olagligt och olagligt... hon orsakar en allvarlig olycka genom sitt beteende. Sedan om det är olagligt beror på hur lagarna ser ut i Frankrike, men många länder har striktare lagar än Sverige, dvs det är inte lika lätt att komma undan med ”det var inte meningen...”

Jag försvarar inte hennes dumhet på något sätt.
Men hon står ganska stilla i vägkanten och håller ut sin skylt.
Cyklisterna kör ju vansinnigt tajt och nära kanten...
1624787315579.png

Cyklar man så nära kanten som (tappat namnet) han gör bör han ha fokus framåt vilket
han tveksamt hade för då hade han sett henne.

Vid andra kraschen så klarade dom ju av att vurpa utan hjälp,
men det hjälpte ju inte åskådaren som blev helt manglad
trots att han stod ett par meter vid sidan.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp