Peth
Aktiv medlem
Varför cyklar alla andra snabbare?
Jag har väl aldrig skrivit att det inte är ok att trycka på uppför, men det gäller att känna sina gränser och inte gå på för hårt för länge. I alla fall inte i början av de elva milen om man tänker sig ha någon behållning av resterande mil.Ok, kör man 10-11 mil är det inte ok att trycka på uppför?
Jag förstår hur du tänker och självklart har du en poäng men upplever ändå en något överdriven backskräck bland cyklister, sannolikt har detta rykte kanske också att göra med att man ska ta det lugnt uppför vid gruppkörning, vet ej? Sedan beror det självklart på hur mycket man tar i. Mitt intryck som jag skrev ovan är att det finns rätt gott om cyklister som är starka på flacken men som är lite tyngre (kroppsvikten), lättare cyklister är sannolikt lite mera sällsynt. Tror backskräck kan ha att göra med detta också, en tyngre cyklist lider så klart uppför. Lite orättvist kan man tycka, för de tyngre cyklisterna är det helt fritt fram att ösa på som galningar på flacken samt självklart nerför medan lättare cyklister minsann inte får cykla för snabbt uppför (ajabaja).