Hör upp, cykel i media-tråden

Från Isabergs FB-grupp. https://www.facebook.com/Isabergstoppen
1624892064171.png

Oj, ja vilka reaktioner. e-bike är här att stanna men liftburen cykel i syd lär bli kortvarigt så det blir nog att gå för motor upp.

Shit vilka negativa reaktioner i den tråden. Jag fattar varför men det borde väl vara ok för dem som lyfter sina egna cyklar ändå. Fast jag fattar nog ändå inte varför man tar elcykeln till en bikepark med lift...
De är alla 40-50 kiloscyklister som måste ha elcykeln för att få tyngd och stabilitet nerför. Nu har jag inte läst på fb och tänker inte göra det heller man jag gissar att det är de där späda lättkränkta kvinnorna och ungdomarna som är i farten igen

Fast i någon reply står det att det är totalvikten på stolen...det måste vara fel. Lär vara betydligt tyngre med full last av skidåkare.

Men cykeln hänger väl in någon slags klyka brevid? Borde väl leda till en viss snedfördelning som kanske inte är helt optimal?

Jag kör ungefär lika ofta MTB som eMTB i Isaberg. Tycker det är svagt av Isaberg att inte lösa eventuella problem utan att istället förbjuda en användargrupp. Har förståelse till att det blir starka reaktioner, speciellt när orsaken till förbudet är oklar.

Men cykeln hänger väl in någon slags klyka brevid? Borde väl leda till en viss snedfördelning som kanske inte är helt optimal?
Det måste vara småsaker för en redig doppelmayrer. Tror mer på arbetsmiljö i så fall. men det är ju bara att säga att folk får lyfta själv.

Med all respekt för e-mtb i park så förstår jag inte varför man ska åka el OCH lift.
Själva problemet är troligen trams men jag förstår inte folk som kommenterar på fb. Jiddrar får man göra på happy. Inte sökbart under eget namn.

Jag läste tråden på FB. :-)

Förstår att folk är upprörda, har man köpt el-hoj till hela familjen och dessutom troligen matchande camping-foppas, och så blir man nekad service. Men helt krasst tycker jag det är märkligt att bli SÅ upprörd när hela e-Mtb-grejen försvaras med att man ska orka cykla upp och bomba ned flera gånger. Dessutom tror jag att Isaberg bryr sig måttligt, de lär kunna fylla parken med vanliga fetton utan motor ändå. Utan pandemi eller med utökad kapacitet lär de ompröva sitt beslut.

Ebikes är inte tillåtna i liften pga sin tyngd - cykelhållare går sönder.
Från hemsidan. Vet i fan om det stämmer...så mycket skiljer det väl inte mot en en tyngre dh?

Fult att komma på det mitt i säsongen hur som helst. Har de möjligen tappat några dyra elmtb?

Ja, de lär vara fortsatt fullbokade i alla fall i år.

Edit. Och om de tappat, beror det då på tyngden eller feta däck? En motorburen ungdom skriver ju på FB att det passar dåligt.

Efter all uppståndelse blev texten justerad och numera är det ok med eMTB om man åker i singel-kön o lyfter upp sin cykel själv. Bra att de ändrade men lösningen på problemet kom inte från Isaberg själva. Märkligt hanterat kan man tycka.
1624960830491.png

ja, det var ju bra. Då får vi hoppas de tittar över hållarna till nästa sommar.
Själv är jag dock så mentalt vek att jag inte hade klarat att åka lift med emtb. Fast det är klar, litet varm blev man av att köra upp till toppen, men det borde gå att chippa bort.

Jag kör ungefär lika ofta MTB som eMTB i Isaberg. Tycker det är svagt av Isaberg att inte lösa eventuella problem utan att istället förbjuda en användargrupp. Har förståelse till att det blir starka reaktioner, speciellt när orsaken till förbudet är oklar.
Var cyklar du upp? Fanns ingen märkt led när jag var där. Körde upp för pushbike på Trailfork. Knuffade även upp min egen cykel den vägen. Utan motor var det lite danande men gick fortare än väntat. Att promenera upp alltså.

Var cyklar du upp? Fanns ingen märkt led när jag var där. Körde upp för pushbike på Trailfork. Knuffade även upp min egen cykel den vägen. Utan motor var det lite danande men gick fortare än väntat. Att promenera upp alltså.
Kör faktiskt (nästan) alltid liften om jag inte kör XC-slingorna. Kom upp av misstag typ från baksidan en gång. Annars har jag sett att det går en grusväg upp längs med Pelikanen en bit/halvvägs ner.

Kör faktiskt (nästan) alltid liften om jag inte kör XC-slingorna. Kom upp av misstag typ från baksidan en gång. Annars har jag sett att det går en grusväg upp längs med Pelikanen en bit/halvvägs ner.
Ja, det är nog pushbike på TF. Första biten är rätt tuff sen kommer du upp till pelikanen och sen asfalt. Gick förvånadsvärt bra på hyremtb. Bra tryck i motorn men hade behövt fetare sulor bak.

Ja, det är nog pushbike på TF. Första biten är rätt tuff sen kommer du upp till pelikanen och sen asfalt. Gick förvånadsvärt bra på hyremtb. Bra tryck i motorn men hade behövt fetare sulor bak.
Ja, det är bra tryck i Bosch-motorerna! Lite annorlunda teknik med eMTB vid klättring, dropper halvvägs ner o jämn/hög kadens sittandes så får man mest ut av det hela tycker jag.

Visst går det att cykla upp med eMTB istället för att ta liften men man får fler åk per dag med lift.

Ja, det är bra tryck i Bosch-motorerna! Lite annorlunda teknik med eMTB vid klättring, dropper halvvägs ner o jämn/hög kadens sittandes så får man mest ut av det hela tycker jag.

Visst går det att cykla upp med eMTB istället för att ta liften men man får fler åk per dag med lift.
ja, men om alla parker hade lift förstår jag inte varför emtb ska finnas överhuvudtaget. Har man en emtb så är det så klart som det är. Själv körde jag hyr emtb när liften var stängd.
Möjligt att det är teknik men när jag korsade snö som låg kvar så kändes det väldigt mycket motorcykel med dåliga däck, men jag vet mer om MC än emtb.

Fick ändå in 1200 hm på ett batteri och kanske 1/2 dag. Borde gå att få in 2000 med dålig kondis om man byter battri och skiter i barnen. Det är en rätt ok dag tycker jag även med lift.

Bra!
Men rättshaveristerna kommer inte att ge sig. De skiter i allemansrätten. Det kommer krävas att vägtrafikdefinitionerna rättas till för att de ska ge sig.

"Länsstyrelsen slår fast att man vill värna det allemansrättsliga friluftslivet framför det motoriserade friluftslivet."

Det här är väl en rimlig utgångspunkt. Skulle det måhända vara möjligt att söka dispens för den som av medicinska skäl behöver elassistans? För att öka tillgängligheten.

"Länsstyrelsen slår fast att man vill värna det allemansrättsliga friluftslivet framför det motoriserade friluftslivet."

Det här är väl en rimlig utgångspunkt. Skulle det måhända vara möjligt att söka dispens för den som av medicinska skäl behöver elassistans? För att öka tillgängligheten.
Det tycker jag vore rimligt! Att cykla i naturen är ju underbart, det unnar jag alla. Har man ett handikapp eller begränsning på något vis är det ju toppen med hjälp så man kommer ut.
Att cykla snabbare eller längre än vad ens kropp klarar ser jag däremot inte som särskilt nödvändigt eller kanske ens önskvärt, och absolut inte en rättighet.

Det går redan idag söka dispens för motorfordon i terrängen, så det borde gå att ordna för elcykel också. Undrar dock var gränsen skall gå?

Gäller väl bara hitta en läkare som kan skriva under att personen har någon slags balansstörning som hindrar hen från att färdas til fots + att denne är så klen att elcykel därför är ett måste

Det går redan idag söka dispens för motorfordon i terrängen, så det borde gå att ordna för elcykel också. Undrar dock var gränsen skall gå?

Det är i alla fall en idé, och här finns ju uppenbarligen gränsdragningar och resonemang sedan tidigare. Jag säger inte att dessa är de som nödvändigtvis skall gälla även för el-cykel i så fall men det är onekligen någonting att utgå från.

Det tycker jag vore rimligt! Att cykla i naturen är ju underbart, det unnar jag alla. Har man ett handikapp eller begränsning på något vis är det ju toppen med hjälp så man kommer ut.
Att cykla snabbare eller längre än vad ens kropp klarar ser jag däremot inte som särskilt nödvändigt eller kanske ens önskvärt, och absolut inte en rättighet.
Jag har personligen sett vilken positiv effekt och ökad livskvalité el-cykel kan innebära för personer med, i det här fallet, en sjukdom som gör att de annars inte kan cykla alls.

Det förefaller mig vara en rimlig kompromiss att vi nyttjar den teknik som finns för att så många av oss som möjligt skall kunna ta del av naturen på ett rimligt sätt. Och att vi som kan göra det senare av egen kraft för det just av egen kraft. För den som nödvändigtvis "måste cykla längre" än vad benen klarar av ges ju alternativet att träna, och komma tillbaks om ett år igen. Jag är helt på din linje.

Jag har personligen sett vilken positiv effekt och ökad livskvalité el-cykel kan innebära för personer med, i det här fallet, en sjukdom som gör att de annars inte kan cykla alls.

Det förefaller mig vara en rimlig kompromiss att vi nyttjar den teknik som finns för att så många av oss som möjligt skall kunna ta del av naturen på ett rimligt sätt. Och att vi som kan göra det senare av egen kraft för det just av egen kraft. För den som nödvändigtvis "måste cykla längre" än vad benen klarar av ges ju alternativet att träna, och komma tillbaks om ett år igen. Jag är helt på din linje.
Brukar ta ett exempel från grannbyn. En med något hjärtproblem som skaffade en elcykel för att kunna motionera på något annat sätt än bara lugna promenader. Han cyklar nu flera hundra mil på sin elcykel och är i bättre form än om han bara skulle ta lätta promenader.
Elcykel är kanon på det sättet.
Blir det fler och fler förbud mot elcykel i naturreservat från Länsstyrelsens sida, så man måste söka dispens, då kommer LS högst troligt behandla en elcykel på samma sätt som en ATV i dispensansökan.
Då kostar en ansökan 2900 SEK och det höjer nog tröskeln något för folk att göra besväret med en ansökan för att se sig om på cykel i ett reservat.
Känns som folk skulle se sig om i naturen på icke förbjuden mark då.

Fast det länkade beslutet hindrar ingen sjuk från att åka e-cykel. Finns gott om Fina vägar och leder i naturskönt område för dem att cykla på. De är väl snarare de som vill sätta någon slags rekordtid på kungsleden som stoppas här.

Ska väl också understrykas att el-hojen öppnar upp ganska många platser som inte är praktiskt nåbara med vanlig cykel så har man något som helst intresse av att freda naturen är beslutet bra

Brukar ta ett exempel från grannbyn. En med något hjärtproblem som skaffade en elcykel för att kunna motionera på något annat sätt än bara lugna promenader. Han cyklar nu flera hundra mil på sin elcykel och är i bättre form än om han bara skulle ta lätta promenader.
Elcykel är kanon på det sättet.
Blir det fler och fler förbud mot elcykel i naturreservat från Länsstyrelsens sida, så man måste söka dispens, då kommer LS högst troligt behandla en elcykel på samma sätt som en ATV i dispensansökan.
Då kostar en ansökan 2900 SEK och det höjer nog tröskeln något för folk att göra besväret med en ansökan för att se sig om på cykel i ett reservat.
Känns som folk skulle se sig om i naturen på icke förbjuden mark då.
Ja, jag håller med dig om att el-cykel är förträffligt i många sammanhang. Det vore synd om byråkrati och ekonomi (som ju redan är en icke obetydligt aspekt för den som överväger att skaffa sig en el-cykel) skulle sätta käppar i hjulen.

LS får väl helt enkelt behandla eventuella dispenser för el-cyklar annorlunda.

Fast det länkade beslutet hindrar ingen sjuk från att åka e-cykel. Finns gott om Fina vägar och leder i naturskönt område för dem att cykla på. De är väl snarare de som vill sätta någon slags rekordtid på kungsleden som stoppas här.

Ska väl också understrykas att el-hojen öppnar upp ganska många platser som inte är praktiskt nåbara med vanlig cykel så har man något som helst intresse av att freda naturen är beslutet bra
Det är givetvis helt korrekt. Och livet är, dessvärre, orättvist. Jag tycker fortfarande att vi skall göra vad vi kan för att så många av oss som möjligt skall få möjlighet att vistas i och njuta av naturen på rimliga villkor. Om en sådan enkel sak som en dispens för el-cykel ökar medborgares möjligheter till ökad frihet i naturen tycker jag att det är givet att vi skall tillgodose det. En sådan dispens åsidosätter givetvis inte på något sätt allemansrätten(s skyldigheter).

Jag hört med dig om att det är orimligt att sätta potentiella Strava-rekord framför naturvärden.

Ja, jag håller med dig om att el-cykel är förträffligt i många sammanhang. Det vore synd om byråkrati och ekonomi (som ju redan är en icke obetydligt aspekt för den som överväger att skaffa sig en el-cykel) skulle sätta käppar i hjulen.

LS får väl helt enkelt behandla eventuella dispenser för el-cyklar annorlunda.
Myndigheter brukar kunna se saker ganska så svart-vitt.
Ett exempel från TRV. Arbete med en avloppsledning som skulle borra under en järnväg. Även fast ingen har sökt tågläge på järnvägen i exemplet, så är det samma antal kontrollanter och krav på övriga säkerhetsåtgärder i beslutet från TRV.

Jag tycker fortfarande att vi skall göra vad vi kan för att så många av oss som möjligt skall få möjlighet att vistas i och njuta av naturen på rimliga villkor.
Skönt då att sverige har ett så bra utbud av natursköna leder och stigar som folk med andra handikapp, te.x barnvagn kan nyttja sig av. Alla kommer att kunna njuta av naturen. jag lovar dig.

Sen när det gäller LS-dispenser. Det är väl bara att titta på dem som redan har givits ut för fyrhjulingar och annat. Har svårt att LS skulle hitta på en ny praxis för el-cykel

Tillbaka
Topp