Hör upp, cykel i media-tråden

Det känns krystat om Vittangi - Karesuando - Vittangi - Smygehuk blir den etablerade "rekordsträckan" men det är kanske där vi hamnar. Något att förklara för kommande generationer.

Skönt då att sverige har ett så bra utbud av natursköna leder och stigar som folk med andra handikapp, te.x barnvagn kan nyttja sig av. Alla kommer att kunna njuta av naturen. jag lovar dig.

Sen när det gäller LS-dispenser. Det är väl bara att titta på dem som redan har givits ut för fyrhjulingar och annat. Har svårt att LS skulle hitta på en ny praxis för el-cykel
Fast det är ju inte det jag pratar om. Vad jag pratar om är att ge alla människor, i möjligaste mån och inom rimliga gränser, samma möjligheter. Varför skall visa exkluderas från våra gemensamma utrymmen i onödan?
Att likställa barnvagnar med rörelsehinder är bland det lägsta jag läst på länge tror jag.

Myndigheter brukar kunna se saker ganska så svart-vitt.
Ett exempel från TRV. Arbete med en avloppsledning som skulle borra under en järnväg. Även fast ingen har sökt tågläge på järnvägen i exemplet, så är det samma antal kontrollanter och krav på övriga säkerhetsåtgärder i beslutet från TRV.
Visst finns det exempel på svart-vit myndighetsutövning. Det är ju dock ingen naturlag. Jag känner flera myndighetspersoner som är såväl innovativa som öppna för förändringar och pragmatiska. ?

Fast det är ju inte det jag pratar om. Vad jag pratar om är att ge alla människor, i möjligaste mån och inom rimliga gränser, samma möjligheter. Varför skall visa exkluderas från våra gemensamma utrymmen i onödan?
Att likställa barnvagnar med rörelsehinder är bland det lägsta jag läst på länge tror jag.

De som har behov kan säkert få dispans. Jag har inte sätt några sådana elcyklar i naturen utan det är till 100% friska karlar på enduro som inte orkar cykla upp.

Tvivlar på att ett förbud påverkar det jag ser för övrigt.

Jag förstår inte hur du menar nu? Tror du verkligen att en person med samma reducerade rörlighetsförmåga som en någon med barnvagn är frisk nog att köra el-cykel i terräng? Nämn ett exempel?

Barnvagnen är väl en jättebra liknelse? Det är klart att det är orättvist att de med massa småungar inte kan ta sig ut i fjällen men jag tror inte de känner sig exkluderade från ett gemensamt utrymme för det? Förutom den här hypotetiske personen med balans-problem, vem är egentligen den fjällnära el-cykeln till för? Kan du svara på det?

De som har behov kan säkert få dispans. Jag har inte sätt några sådana elcyklar i naturen utan det är till 100% friska karlar på enduro som inte orkar cykla upp.

Tvivlar på att ett förbud påverkar det jag ser för övrigt.
Jag tänker att tekniken är här för att stanna. Oavsett vad vi tycker om det. Och då tycker jag att det är rimligt att vi tittar på hur vi kan använda den på ett positivt och rimligt sätt. Frisk karl är knappast något handikapp, på de där med traditionella viset. ?

Jag förstår inte hur du menar nu? Tror du verkligen att en person med samma reducerade rörlighetsförmåga som en någon med barnvagn är frisk nog att köra el-cykel i terräng? Nämn ett exempel?

Barnvagnen är väl en jättebra liknelse? Det är klart att det är orättvist att de med massa småungar inte kan ta sig ut i fjällen men jag tror inte de känner sig exkluderade från ett gemensamt utrymme för det? Förutom den här hypotetiske personen med balans-problem, vem är egentligen den fjällnära el-cykeln till för? Kan du svara på det?
Det har jag aldrig påstått.

Nej. Det är inte en bra liknelse, det är en väldigt dålig liknelse. Om du inte förstår skillnaden mellan att välja att skaffa barn, med de eventuella begränsningar och andra effekter som det innebär, och att vara rörelsehindrad tänker i alla fall inte jag lägga tid på att försöka få dig att första den.

Det har jag aldrig påstått.

Nej. Det är inte en bra liknelse, det är en väldigt dålig liknelse. Om du inte förstår skillnaden mellan att välja att skaffa barn, med de eventuella begränsningar och andra effekter som det innebär, och att vara rörelsehindrad tänker i alla fall inte jag lägga tid på att försöka få dig att första den.
Så du erkänner alltså att el-cyklisten inte hör hemma i fjällen då? Tror inte jag kommer få något svar från dig eftersom jag misstänker att du är en person som likställer ordet kränkt med exkluderad. Så lite förtydligande:
  • exkluderad = du kan av handikapp eller annat inte göra normala saker som åka tåg, gå till affären. Sånt e dåligt så därför bygger tex stf tillgänglighetsanpassade fjällstugor som den i Abiskojaure
  • kränkt = du har köpt en dyr leksak (el-cykel, drönare, vattenscooter) men får pga en massa regler inte använda den som du vill. Sånt är bra! Kränkta gubbar är kul underhållning för alla!

Ja, som väntat mycket roligare när man själv är för fattig / snål för att köpa en embt och känner sig kränkt av att andra cyklar emtb.

Vattenskoter riktar sig för övrigt också främst till folk om annars inte kan komma ut på sjön. Skönt att de får möjlighet de också. Finns väl dessutom varken samer eller renar där.

Drönare kom jag på en del roligt att skriva om vad det kan röra sig om för handikap men jag får skratta ensam på kammaren.

Så du erkänner alltså att el-cyklisten inte hör hemma i fjällen då? Tror inte jag kommer få något svar från dig eftersom jag misstänker att du är en person som likställer ordet kränkt med exkluderad. Så lite förtydligande:
  • exkluderad = du kan av handikapp eller annat inte göra normala saker som åka tåg, gå till affären. Sånt e dåligt så därför bygger tex stf tillgänglighetsanpassade fjällstugor som den i Abiskojaure
  • kränkt = du har köpt en dyr leksak (el-cykel, drönare, vattenscooter) men får pga en massa regler inte använda den som du vill. Sånt är bra! Kränkta gubbar är kul underhållning för alla!
Nej.

Jag har sagt det tidigare till andra användare: lägg inte ord i min mun, jag är kapabel att föra min talan själv.

Du hade fått svar om du hade ägnat dig åt en saklig diskussion istället för en massa dravel.

Vissa användare får verkligen ignorera-funktionen att framstå som Happys kanske bästa funktion.

Det borde räcka med att starta i Karesuando. Man kan ju ändå inte cykla i Sverige från Treriksröset.
Jo, men sträckan Riksgränsen - Svappavara är 38km längre än Karesuando - Svappavara (där vägarna går ihop), så därför känns Riksgränsen som en rimligare substitutsstartplats för mig (sträckan blir mer "som den borde vara"). Karesuando ligger dock (marginellt men likväl) längre norrut än Riksgränsen, och klart närmre Treriksröset så...

Jag vet inte riktigt vad jag tycker, det är jobbigt med så stora och viktiga frågor!

Jo, men sträckan Riksgränsen - Svappavara är 38km längre än Karesuando - Svappavara (där vägarna går ihop), så därför känns Riksgränsen som en rimligare substitutsstartplats för mig (sträckan blir mer "som den borde vara"). Karesuando ligger dock (marginellt men likväl) längre norrut än Riksgränsen, och klart närmre Treriksröset så...

Jag vet inte riktigt vad jag tycker, det är jobbigt med så stora och viktiga frågor!

Riksgränsen är väl framförallt praktiskt för ex Sverigetempot pga tåg och boende i anslutning till starten.

Nu även i SVT:
I dagens gp stod det om Jimmy Rönn från Mölnlycke som hade cyklat på 73h och 37min.

Verkar även stått om honom i expressen, https://www.expressen.se/nyheter/jimmy-cyklade-genom-hela-sverige-pa-rekordtid/

Ganska raljerande text till stor del, som avslutas med:
Jag märker att jag går för långt. Terrängcyklisterna hälsar vänligt när de trampar sig upp för backarna. De ser ut som vilka människor som helst. Varför irritera sig på folk som bara har det roligt?
Du missade fortsättningen: ”Den moderna människans förmåga att göra vad som helst till ett nöjesfält. Det finns få platser kvar att vara på. /…./ Från Änggårdsbergen är fotgängarna fördrivna.”

Du missade fortsättningen: ”Den moderna människans förmåga att göra vad som helst till ett nöjesfält. Det finns få platser kvar att vara på. /…./ Från Änggårdsbergen är fotgängarna fördrivna.”
Läst det också, tyckte bara att det blev en rejäl vändning i texten när hon skrev det jag citerade.

Har sprungit och gått mycket i ägb. Att säga att fotgängarna är fördriva är verkligen otroligt långt från det jag sett. Ser generellt väldigt få cyklister där. Tio, kanske hundrafalt fler till fots skulle jag säga.

Nu även i SVT:
Nu har de brutit med motiveringen; "lyckades inte hålla den fart som krävdes för att klara loppet på under 82 timmar", fast hur jag än räknar så har det enligt infon i artikeln hållit en klart högre snitthastighet de första 24 timmarna än vad som skulle krävas för hela sträckan.

Själv skulle jag kunna hålla klart mer än den farten i en halvtimme och ändå inse det kört, så de kanske handlar mer om uthålligheten än hastigheten. Mycket mänskligt i så fall.

Tyvärr måste du vara betalande prenumerant för att läsa hela (är det inte själv). Hade dock gärna fått en sammanfattning.
Då kan kanske det här vara intressant

DN låser upp sajten för nya läsare under politiska krisen

Erbjudandet hittar du på DN.se/gratis.

Trevligt! Så totalt 4 svennecyklister alltså! Hoppas SVT sänder para ordentligt eftersom jag nog tycker att det ofta är bättre tävlingar än vanliga os

Upphittade misstänkt stulna cyklar.

Stackars Per som blir utarbetad.
Skall vi samla till en låda munkar så att stackaren kan återhämta sig?

Donut-Box-370293.jpg

Tillbaka
Topp