Förslag på racerhybrid mottages

Oskari

Medlem
Hej
Söker efter alternativ till (racerhybrid, slicks, rakt styre) Nishiki Pro Air. Är grön på cyklar och har endast testat en modell än så länge (Nishikin) och undrar vilka likvärdiga som finns på marknaden jag inte får missa?
Tacksam för svar
Oskari

hur har du resonerat när du vill ha en hybrid med rakt styre? Hybrid är i mina ögon ingen bra cykel. Det är kompromisser och sällan speciellt bra delar. Får du dessutom smak för cykel så har du en cykel som är dålig (långsam) på asfalten och inte byggd för skogen.
Tänk istället vad/var du vill cykla. Vill du köra landsväg köp en racer, vill du köra skog köp en mtb. Om du vill ha lite mer valmöjligheter, kör på en gravel. ?

hur har du resonerat när du vill ha en hybrid med rakt styre? Hybrid är i mina ögon ingen bra cykel. Det är kompromisser och sällan speciellt bra delar. Får du dessutom smak för cykel så har du en cykel som är dålig (långsam) på asfalten och inte byggd för skogen.
Tänk istället vad/var du vill cykla. Vill du köra landsväg köp en racer, vill du köra skog köp en mtb. Om du vill ha lite mer valmöjligheter, kör på en gravel. ?
Hej, tack för ditt svar.
Du fick mig att tänka till lite, men om jag utgår från användandet så lär jag aldrig köra i skog. Ser mig inte körandes landsväg heller.
Heh, tack för tipset om gravel, men det är lite av motsatsen till vad jag tänkt mig (slicks och rakt styre).
Oskari

Landsväg innebär inte alltid att man kör på just landsväg utan mer allmän asfaltscykling på hyfsade vägar. Är det vad du planerar ser jag inte vad en hybrid skulle vara bra till på den typen av cykling, mer än att du får en upprätt och ganska dålig sittposition vilket medför stort vindmotstånd och dålig fart.

Jag hade rekommenderat att prova en bockstyrecykel i jämförbar klass för att få lite känsla för sådant styre. Det är nog många som väljer hybrid pga någon form av tanke att det är svårt att cykla med bockstyre, vilket det inte är.

Tolkar ditt sista svar som att du anser att en gravel är långsam gentemot en "räser-hybrid", vilket med ganska stor säkerhet är en felaktig uppfattning. Men oavsett det hade jag nog mer tittat på en ren landsvägscykel än en gravel i ditt fall kanske. Men det ska sägas att smala hårt pumpade däck (speciellt kombinerat med en stum och tråkig alu-Nishiki) inte är det snabbaste man kan cykla på utan snarare det som pga sin stötighet upplevs som det snabbaste. Men det kanske är en lite annan diskussion..

Sporthybrid med rakt styre slutar ofta i en diskussion om huruvida man kan bygga om till bock med lvg-reglage. När det inte är ekonomiskt görbart eller ger andra mindre bra kompromisser byter man till en annan. Hybriden säljs eller blir stående i väntan på ett användningsområde som sällan dyker upp när man har annat att jämföra med.

Landsväg innebär inte alltid att man kör på just landsväg utan mer allmän asfaltscykling på hyfsade vägar. Är det vad du planerar ser jag inte vad en hybrid skulle vara bra till på den typen av cykling, mer än att du får en upprätt och ganska dålig sittposition vilket medför stort vindmotstånd och dålig fart.

Jag hade rekommenderat att prova en bockstyrecykel i jämförbar klass för att få lite känsla för sådant styre. Det är nog många som väljer hybrid pga någon form av tanke att det är svårt att cykla med bockstyre, vilket det inte är.

Tolkar ditt sista svar som att du anser att en gravel är långsam gentemot en "räser-hybrid", vilket med ganska stor säkerhet är en felaktig uppfattning. Men oavsett det hade jag nog mer tittat på en ren landsvägscykel än en gravel i ditt fall kanske. Men det ska sägas att smala hårt pumpade däck (speciellt kombinerat med en stum och tråkig alu-Nishiki) inte är det snabbaste man kan cykla på utan snarare det som pga sin stötighet upplevs som det snabbaste. Men det kanske är en lite annan diskussion..
Hej, tack för ditt svar.
Intressant! Tar tacksamt emot det du skriver, och helt klart får jag gå till ritbordet och fundera ett varv till.
Just stötighetsaspekten kan vara en missuppfattning av mig gällande snabbheten.
Tack

Sporthybrid med rakt styre slutar ofta i en diskussion om huruvida man kan bygga om till bock med lvg-reglage. När det inte är ekonomiskt görbart eller ger andra mindre bra kompromisser byter man till en annan. Hybriden säljs eller blir stående i väntan på ett användningsområde som sällan dyker upp när man har annat att jämföra med.
Point taken :)
Tack för ditt svar, det uppskattas

En hybrid funkar bra om man cyklar mycket i staden då kan det vara skönt utan bockstyre. Annars är det väl lite som bleckert skriver.

Den naturliga motreaktioner är nu att säga lite surt att detta inte var vad man frågade efter. Det är ju helt sant. Men det är nog inte bara jag som gått "omvägen" via hybrid för att sedan ångra sig. Är man helt säker på att vårt/mitt resonemang är fel är det ju bara att ignorera. Uppenbara nackdelar jag upplevde med min fina nya Kona Dr Dew. Man får kämpa hela tiden för att cykla tillsammans med en lvg-cyklist, händerna domnar fortare på längre sträckor, sittställningen är oekonomisk i högre fart, rull var sämre utför. Eventuella fördelar är lika för något gravelliknande. En ren lvg är inte helt jämförbar då den sällan är gjord för alla säsonger och har lite svårare att hantera vissa underlag tex lite lösare eller grövre grus.

Edit: Såg kommentar med uppskattning, inget surt alltså. ?

Senast ändrad:
Heh, mycket bra fråga :)
Har inte tänkt mig en träningsmaskin heller. Mer ta mig från A till B, såsom åka till stan och hälsa på vänner, jobb, skola etc.
För det du beskriver tycker jag en hybrid med lite bredare däck (minst 37mm) fungerar ganska bra, som t ex den Kona Dr Dew @Hasse#7 inte gillade. Fördelen är också att den här typen av cykel går lite mer under radarn så man kanske vågar parkera utanför vänner, jobb och i stan. En gravel eller racer vågar man inte parkera offentligt.

För sakens skull får jag väl påpeka att jag själv har en 10 år gammal Kona Dew för det här ändamålet, för träning har jag en racer. Har ägt en gravel som visserligen var bekväm och ganska allround men som jag ändå inte använde speciellt mycket.

För det du beskriver tycker jag en hybrid med lite bredare däck (minst 37mm) fungerar ganska bra, som t ex den Kona Dr Dew @Hasse#7 inte gillade. Fördelen är också att den här typen av cykel går lite mer under radarn så man kanske vågar parkera utanför vänner, jobb och i stan. En gravel eller racer vågar man inte parkera offentligt.

För sakens skull får jag väl påpeka att jag själv har en 10 år gammal Kona Dew för det här ändamålet, för träning har jag en racer.
För säkerhets skull vill jag nämna att jag gillade Dr Dew, men jag orkade inte hänga på några jag då ville cykla med och den motsvarade absolut inte mina önskemål om sträckan blev +100 km eller om det var kraftig motvind. Men annars en fin cykel. Handlar det om transport kortare sträckor och lägre fart är den absolut bra. Men inte optimal för träning eller långtur.

Tack. Tror du förstår mig bäst hittills
:)
Min sambo har en scott speedster hybrid som jag får för mig att låna ibland, Inget fel på hybrid svarar bra osv och funkar beroende på ändamålet. Men hade du tänkt borra asfalt då är landsvägscykel i princip som gäller, kan även rekommendera att ha handtag med barends får man iaf ett läge till för händerna.

Frågan är hur långt du ska cykla, eller hur lång tid, det beror på hur snabb du är.
Mycket start stopp, cykelbanor som inte går att mosa på på, max timmen cyklande typ.
Då går rakt styre fint, det finns ju väldigt raciga hybrider.

Men, kika mer på "allroad" stuket då, endurance geo med extra plats för däck, över 30 mm i alla fall.
Lite bekvämare än en ren racer vad gäller sittställning och stötighet.

Men, det beror på hur långt, lång tid, du vill cykla. 2 h med rakt styre utan att stanna så skulle jag vara galen.
Tror jag skulle tåla en timme, men inte varje dag.

Hej
Blev ett köpa av en Scott - är nöjd med tanke på det låga priset. Men, nu gick fälgen gick sönder.

1. Vilken fälg ska jag kika efter om jag är ute efter något motsvarande. Jag måste ju avgränsa när jag söker fälg, men vad passar till cykeln? Räcker det bara köpa en (1) fälg?
Jag inkluderar även en länk till en YouTube-video som förhoppningsvis kan ge mer information om vilken modell det rör sig om, då jag själv är osäker på det exakta namnet på fälgen:
https://www.youtube.com/watch?v=RhJIaljN8_0

2. Eller är det enda vettiga att köpa en ny (begagnad) cykel?

Bilagor

• 20210909_111622.webp
    20210909_111622.webp
    282.7 KB · Besök: 28
  • trasig.webp
    trasig.webp
    439.5 KB · Besök: 37
Tack. Tips på bakhjul mottages tacksamt :)
Ett hjul, inte en fälg.
Gissningsvis vanlig 135 mm mellan öronen och QR.
Mät avståndet mellan bakgaffelns öron och ta en bild där man ser hur hjulet är fäst på bakgaffeln; med muttrar, QuickRelease (QR) eller TA.
Då då du nog adekvat hjälp.

Tillbaka
Topp