Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Här är en till bra pris som skall klara 1-12 Nm (Nm inte nanometer)ag funderar på att beställa en momentnyckel från bikester till den. Några tips
Tack för detta centrala påpekande. Om ifall någon skulle få för sig att biltema hade multitool med momentnyckel och skjutmått modell fantastiskt i ett enda verktyg?Här är en till bra pris som skall klara 1-12 Nm (Nm inte nanometer)
Jag har en likadan, fast köpt över disk i stan. Onekligen prisvärd och fungerar fint för att montera styre och sadelstolpe. För klen för att dra åt länkage, hjulaxlar, o dyl.Här är en till bra pris som skall klara 1-12 Nm (Nm inte nanometer)
Brasklapp: Jag har ingen som helst egen erfarenhet av den, men den här varianten av momentnycklar brukar vara bra.![]()
Red Cycling Products Torque Wrench Kit Plus 1-12 Nm | bikester.se
Red Cycling Products Torque Wrench Kit Plus 1-12 Nm - till rätt pris! 30 dagars öppet köp och fri retur.Red Cycling Products Över 40 000 produkter från 600 varumärken - Bikester.se.www.bikester.se
www.bike-discount.de
Enl åtminstone de nogräknade bör en klickhuvud-momentnyckel kalibreras med jämna mellanrum för att man skall vara säker på att den fungerarJag tycker man ska kosta på sig en med riktigt klickhuvud, de är så mycket trevligare att använda än såna som i princip bara är en nyckel som flexar med en nål på en mätskiva.
Enl åtminstone de nogräknade bör en klickhuvud-momentnyckel kalibreras med jämna mellanrum för att man skall vara säker på att den fungerar
Det ska man inte behöva med en "nyckel som flexar med en nål på en mätskiva".
Vilken skillnad det är i praktiken, om ens någon, har jag ingen aning om.
Jag brukar passa på att ta med mina momentnycklar när det kalibrerasAh intressant. Jag har försökt hitta info om kalibreringsbehov-i-praktiken tidigare. Det var inte lätt att hitta men så länge inte väldigt hög precision krävs så verkar man rätt säkert kunna använda klickhuvudsnycklar i många många år så länge man bara kommer ihåg att ställa tillbaka dem på noll efter man använt dem.
En hemma-momentnyckel används ju inte lika mycket som en i en verkstad heller, så gissningsvis kan det vara glesare mellan kalibreringsintervallen.
Jag har dock ingen bra källa på det... det är bara vad jag tror...
Problemet är snarare mångas övertro på sin känsla. På ELMIA för ett antal år sedan hade en utställare en monter där man blint skulle dra med 7 Nm. Den som kom märmast vann en momentnyckel (lite ologiskt att den som behövde den minst vann den..)Kan bara tillägga att för normalt hemmabruk duger en momentnyckel från typ Biltema gott och väl.
Har ett gäng (modell dyra) momentnycklar själv som täcker 1-800 Nm,krävdes kalibrerade nycklar i vissa jobb jag gjorde förr.
Jag kontrollerar dom emellanåt i en noggrann kalibreringsutrustning,(har tillgång till en sådan hos en kund).
Kan säga att dom inte ändrat sej direkt genom åren,utan håller i stort sett samma tolerans som när dom var nya.
Även kollat en några år gammal 20-200Nm från Biltema där,och den diffar som värst runt 6%,absolut inget "farligt" för gemene man och t.ex på en cykel....25Nm +6% = 26,5Nm....marginell och "ofarlig" ökning.
Så för en cykelmekaniker,och med dom små moment det gäller behövs ingen svindyr nyckel,bara man sköter den och spänner av den direkt efter användning.
En momentnyckel är ett hjälpmedel,men verkar bli en övertro på hur exakt det måste vara....några % hit eller dit är marginellt på en cykel helt klart!
Helt klart sant!!Problemet är snarare mångas övertro på sin känsla. På ELMIA för ett antal år sedan hade en utställare en monter där man blint skulle dra med 7 Nm. Den som kom märmast vann en momentnyckel (lite ologiskt att den som behövde den minst vann den..)
Det var kul att titta på många självsäkra farbröder som drog allt mellan 2 och 40 Nm.... I tron att de var vassare än Weras bästa proffsmomentnyckel.....
Hej.. Har den i Syntace modell. Inga fel på den, kalibreringsservice ingår första gången.. mvh borano20
Kolla in A6 istället för A5. Den är för bits. Perfekt till cykel. Sen kompletterar man med en B2 till när man behöver högre moment.. ?
Helt klart sant!!
Har skruvat massor genom åren,har väl en viss "feeling" för hur hårt man bör dra.
Men för kritiska förband använder jag momentnyckel definitivt.
Till 99% drar man alltid hårdare än som behövs,oavsett "mekvana" eller ej.
Fina, men lite stora verktyg för cykel.Köpte sådana här två momentnycklar till lillgrabben för nån månad sedan,riktigt fina och väldigt bra kvalitet,och höger/vänsterdragning:
(Dock inte på denna firma,har förmånen att vara inhyrd på Bahco för tillfället,så fick "annat" pris på dom.)
![]()
2710817 Bahco 74WR-50 Momentnyckel 3/8", 10-50 Nm
Momentnyckel med hållbar mekanism och över 100 000 cykler inom noggranheten. Spärrhuvuden med genomgående hål, från 3/8-tums till 3/4-tums fyrkantstapp för medurs och moturs användning och stor dubbel skala i Nm/ft.lb.www.verktygsproffsen.se
![]()
2710813 Bahco 74WR-200 Momentnyckel 1/2", 40-200 Nm
Momentnyckel med hållbar mekanism och över 100 000 cykler inom noggranheten. Spärrhuvuden med genomgående hål, från 3/8-tums till 3/4-tums fyrkantstapp för medurs och moturs användning och stor dubbel skala i Nm/ft.lb.www.verktygsproffsen.se
Dock kanske 1/2":aren är overkill för cykel,men 3/8:ingen klarar nog dom större momenten på en cykel.
Det fallar på sin egen orimlighet om vi ska vara helt foträta, nanometer finns det inget på biltema som klarar av att mäta. eller någon annan affär för vanliga kunder för den delen heller.Tack för detta centrala påpekande. Om ifall någon skulle få för sig att biltema hade multitool med momentnyckel och skjutmått modell fantastiskt i ett enda verktyg?
Mn+1 ??Hur många trådar finns det om momentnycklar igentligen.
Den där är väääääldigt lik den som fanns på Biltema förut, fast under ett annat namn. Min höll sig pigg och hyfsat kalibrerad under flera år tills den en dag bara inte klickade längre. Som tur var var det när jag drog åt en mutter som jag dragit många gånger (bakaxel på mc efter justering av kedjespänning) så jag kände ganska snart att det var något som inte stämde. Tur att det inte var något riktigt känsligt.Köpte en sån här https://www.jula.se/catalog/verktyg...och-hylsor/momentnycklar/momentnyckel-013147/
Känns gedigen å tydligt klick vid uppnått moment. Inte sådär vagt som ex de billigare på Wiggle mm ger.
man måste köpa till bitshållare å det följer inte med några bits.
skalan är lite svår å läsa då det är silver på silver men det kan jag leva med
10 års garanti känns bra.
Visa bilaga 499749
Vad gäller garantin?Köpte en sån här https://www.jula.se/catalog/verktyg...och-hylsor/momentnycklar/momentnyckel-013147/
....
10 års garanti känns bra.
Åtminstone tidigare har inte alla momentnycklar hos Swedol varit helt invändningsfriaSwedol.
Köp inte alla ?Vad gäller garantin?
Även kalibreringen?
Åtminstone tidigare har inte alla momentnycklar hos Swedol varit helt invändningsfria
Veckans verktyg: Momentnyckel
Veckans verktyg förhindrar gängpaj och sönderdragna komponenter. Vi har dessutom testat en populär modell. Text och foto: Anders Jansson (aj@happymtb.org) De allra flesta komponenter på en cykel hålls fast med någon form av skruvförband dvs en skruv eller en mutter. En skruv är för många något...happyride.se
Jadu vad den 10 åriga garantin omfattar måste jag nog luska vidare i, intressant omVad gäller garantin?
Även kalibreringen?
Åtminstone tidigare har inte alla momentnycklar hos Swedol varit helt invändningsfria
Veckans verktyg: Momentnyckel
Veckans verktyg förhindrar gängpaj och sönderdragna komponenter. Vi har dessutom testat en populär modell. Text och foto: Anders Jansson (aj@happymtb.org) De allra flesta komponenter på en cykel hålls fast med någon form av skruvförband dvs en skruv eller en mutter. En skruv är för många något...happyride.se
Hej.. Då är vi två med samma erfarenhet.. mvh borano20Den där är väääääldigt lik den som fanns på Biltema förut, fast under ett annat namn. Min höll sig pigg och hyfsat kalibrerad under flera år tills den en dag bara inte klickade längre. Som tur var var det när jag drog åt en mutter som jag dragit många gånger (bakaxel på mc efter justering av kedjespänning) så jag kände ganska snart att det var något som inte stämde. Tur att det inte var något riktigt känsligt.
Därav att jag menade att det skulle vara ett fantastiskt verktyg?Det fallar på sin egen orimlighet om vi ska vara helt foträta, nanometer finns det inget på biltema som klarar av att mäta. eller någon annan affär för vanliga kunder för den delen heller.
Helt rätt. Vem 17 vill dras med den där otäcka påssmaken när en välbryggd kopp skall avnjutas.Min mobror, salige sådan, när han fick en tepåse första gången på ett tåg, så rev han sönder påsen och hälde teet direkt i koppen med vattnet. :)
Det finns även klickande momentnycklar med bitsfäste. Den jag har verkar inte finnas längre men en klickande 2-12 Nm .Smidigt verktyg!Någon som har denna och kan recensera? Kanske någon har något liknande som du kan länka till?
Krav:
-Liten nog att ha med sig
-Ställbar alt kunna indikera 2-10nm
-Liten i utformning så att man kommer åt på samma ställen som en insexnyckel
Bikeshop
bikeshop.se
Jag har en lite grövre momentnyckel idag och det är så satans svårt att komma åt ibland och inget att släpa med sig. Även om den jag har är avsedd för 2-20nm så är den inte den smäckraste i storlek. Lutar åt den jag länkar, ha hängande på garageväggen för snabbjusteringar men även kunna ha med sig på långturer.
Tacksam för tips eller erfarenheter.
Jag är fortfarande sugen på den....
Hygglig pris på den också!Jag köpte nyligen en Syntace, som är gjord av Wera, men har lite lättare moment skala. Riktigt bra och alltid bäst i tyska test:
Syntace Test Winner Edition - Torque Tool 1-25 + Bit-Set 9-pcs
Syntace Torque Tool 1-25 and Bit Set as Special 'Test Winner' offer!www.bike24.com