Boxxer Rockshox Air Fork?

Stiffmeister

Aktiv medlem
Hej!
Min Scott Gambler 30 med en Boxxer Rockshox Air Fork 200mm tappade luften idag i Vallåsen :( Jag tänkte försöka mig på att ta isär den och byta o-ringen eller packningen som killen i verkstaden trodde att det var som gått sönder. Jag kikade in lite snabbt på bikester.se men då finns det ett gäng olika packningar mm. Är det någon som kan råda mig vad man ska köpa för kit av packningar till denna gaffeln? Kan man se någonstans serienummer eller liknande för att lätt kunna beställa rätt?

Supertacksam för svar!

Mvh Stefan

På baksidan av din krona står en kod, formatet är **T******** ungefär.

Gå in på Rockshox Trailhead-sida och skriv in den koden, då borde modell och länkar till servicekit uppenbara sig.

Screenshot_2021-07-11-21-05-58-286_com.brave.browser-01.jpeg

Hej! Jag har sökt på nätet efter något kit som exempelvis basic service kit. Men det jag hittade stämmer inte överens med det siffrorna som står på deras hemsida.

skall tilläggas att du kommer behöva olja också,
införskaffa även en doseringsspruta på närmsta apotek, det underlättar en hel del när man skall mäta upp och skicka in oljan i gaffeln.

Är olja i ytterbenen. ?? Tex 5-25ml beroende på gaffel och om det är en jämn eller ojämn vecka (sista var inte seriöst).

All sån info hittar du i manualen, rockshox har en egen olja, tror jag har deras 0w 30 till mina gafflar

OBS! Den manualen jag länkade till dig tog jag på "måfå" dubbelkolla så att du använder en korrekt manual när du kolla specifikation och olja etc, så du inte beställer fel prylar.

Hej!
Såg nu i manualen att det behövs en massa grejer och verktyg som jag inte har. Tror det blir bättre om jag lämnar in den för detta. Jag tror inte jag reder ut det. Är detta något som exempelvis Sportson gör? Racerdepån i Falköping? Inte för att verka lat, men jag känner nog inte att jag kan få ihop detta.

Börja med det enklaste. Gaffeln tappade lufttrycket. Pumpa upp den och se om det håller. Är det fel på ventilen så att den läcker? Eller är det en luftpckning som i inte håller tätt (lämna in den). En ytterbensservice kommer inte hjälpa dej. Har du inte ens gjort en vanlig ytterbensservice förut skulle jag inte rekommendera att du gör en service av luftkammaren själv.

Börja med det enklaste. Gaffeln tappade lufttrycket. Pumpa upp den och se om det håller. Är det fel på ventilen så att den läcker? Eller är det en luftpckning som i inte håller tätt (lämna in den). En ytterbensservice kommer inte hjälpa dej. Har du inte ens gjort en vanlig ytterbensservice förut skulle jag inte rekommendera att du gör en service av luftkammaren själv.
Tack för hjälpen och rådet. Har du något tips på var man kan lämna in den? Bor i Ulricehamn mellan Jönköping och Borås.

Gick ut i garaget och tryckte i 150 psi. Vet inte vad som är idealiskt då jag väger ca 100kg. Kollar imorgon hur det ser ut. Tusen tack allihopa för att ni hjälper mig!

Gick ut i garaget och tryckte i 150 psi. Vet inte vad som är idealiskt då jag väger ca 100kg. Kollar imorgon hur det ser ut. Tusen tack allihopa för att ni hjälper mig!
Det brukar finnas ett klistermärke med rekommenderat tryck. Annars, pumpa i ett tryck som ger 15 till 30% sagt. Noggrannare än så behöver du inte fundera på i nuläget.

Hej!
Såg nu i manualen att det behövs en massa grejer och verktyg som jag inte har. Tror det blir bättre om jag lämnar in den för detta. Jag tror inte jag reder ut det. Är detta något som exempelvis Sportson gör? Racerdepån i Falköping? Inte för att verka lat, men jag känner nog inte att jag kan få ihop detta.

Om inte sportson fixar det själva så skickar de i väg den på service. Men det tar givetvis tid.

Tillbaka
Topp