Expanderar värmen delarna till gnäll?

freddes

Aktiv medlem
Har meckat ihop en Tyee och meckat ner den för att mecka ihop den igen.

Har efter en stunds körande i den skånska myllan upplevt att ramen gnäller, gnäller på ett visst ställe också bara vilket medför att jag plockat ut bulten inkl ”distanserna” och rengjort precis innan mitt senaste åk.

Gnället kom igen, när min hoj står som den står när den inte används alltså svalt så gnäller den inget alls vilket har fått mig nu att fundera på: Metall expanderar när det blir varmt är det de som händer och som kan vara orsaken?

Har även testat att dra olika nM men med samma resultat, dock ej över rekommenderat som är 15nM.

Nu har jag ju meckat cykeln svalt har det nån påverkan? Borde jag spänna när det stått ute och blivit varm är trots allt 10-15* skillnad. Men har inte upplevt det på nån av mina andra hojar.

Har meckat ihop en Tyee och meckat ner den för att mecka ihop den igen.

Har efter en stunds körande i den skånska myllan upplevt att ramen gnäller, gnäller på ett visst ställe också bara vilket medför att jag plockat ut bulten inkl ”distanserna” och rengjort precis innan mitt senaste åk.

Gnället kom igen, när min hoj står som den står när den inte används alltså svalt så gnäller den inget alls vilket har fått mig nu att fundera på: Metall expanderar när det blir varmt är det de som händer och som kan vara orsaken?

Har även testat att dra olika nM men med samma resultat, dock ej över rekommenderat som är 15nM.

Nu har jag ju meckat cykeln svalt har det nån påverkan? Borde jag spänna när det stått ute och blivit varm är trots allt 10-15* skillnad. Men har inte upplevt det på nån av mina andra hojar.
Både stål och aluminium har ungefär samma linjära värmeutvidgningskoefficient, runt 2*10^-5 per K. Om det är 30 grader ute blir en mm material vid 20 grader istället 1.0002 mm. Ett kullager med tolerans enligt ISO 492 P5 får avvika ungefär 5 mikrometer från nominell storlek vid en innerdiameter på 10 mm (det finns ~6 olika värden för olika mått och ytor i lagret, men alla hamnar runt ungefär samma siffra). Motsvarande analys kan man göra för glidytor och presspassning [1]. Räkna in en godstjocklek på X mm. Så ja, värmen kan absolut få ett lager eller axel att falla utanför sitt toleransområde, men man kan ju fråga sig om en cykel använder P5 eller lägre nivåer.

[1] Det är därför det är så smidigt att frysa lager som ska monteras.

Tillbaka
Topp