Tour de France 2021

Tour de France 2021
Jag hör inte heller Adamsson i kanalen. Väljer bort .se för .UK numera. Bättre koll och roligare panel med tex Kelly och Bäckstedt. Den svenska produktionen behöver imho hitta ett piggare koncept. Varför inte ta in gamla cyklister och andra experter som gästspelare?

BTW hur kan ett projekt se ut för att plocka 5 min av Pogacar? Frågar de som vet eftersom det förefaller något problematiskt.

Tour de France 2021
Ett sätt är att eliminera/reducera TPs hjälpryttare, se till att ha egna hjälpryttare längre fram, skapa lucka till TP och utnyttja hjälpryttarna för att köra ifrån TP utan att det kostar. Gärna att flera lag hjälps åt i frånkörandet och att TP inte får så mkt hjälp. Teoretiskt sett låter det görbart, i praktiken svårare att få till. Och att plocka så mkt som fem minuter komplicerar det ytterligare.

Eller så gör man en Pantani. :sneaky: (Och nej, det är inget försök att få igång en dopningsdiskussion)
1626160974307.png

1626161001704.png

Tour de France 2021
Ett sätt är att eliminera/reducera TPs hjälpryttare, se till att ha egna hjälpryttare längre fram, skapa lucka till TP och utnyttja hjälpryttarna för att köra ifrån TP utan att det kostar. Gärna att flera lag hjälps åt i frånkörandet och att TP inte får så mkt hjälp. Teoretiskt sett låter det görbart, i praktiken svårare att få till. Och att plocka så mkt som fem minuter komplicerar det ytterligare.

Eller så gör man en Pantani. :sneaky: (Och nej, det är inget försök att få igång en dopningsdiskussion)
Visa bilaga 500638

Visa bilaga 500639
Jo tänker så själv. Ser jag tillbaka en etapp så kan tre tunga stall hjälpas åt att bryta ner UEA. Problemet är bara att alla egna hjälpryttare är brända innan backen börjar. Sedan är det mano v.s. mano.

Tour de France 2021
Det är ju många lag som har åkare som är 5-8 minuter efter. De lagen får turas om att köra hårt, så att UAE måste ta varje hårdkörning. Hur man får de olika lagen att komma överens om det är nog inte så lätt.

Tour de France 2021
Jo tänker så själv. Ser jag tillbaka en etapp så kan tre tunga stall hjälpas åt att bryta ner UEA. Problemet är bara att alla egna hjälpryttare är brända innan backen börjar. Sedan är det mano v.s. mano.
Hm, jag tänker att om det är avslutning uppför ska man ha skapat lucka ner till TP innan foten på slutbacken och att om hjälpryttarna är körda där så spelar det inte så stor roll.

Alternativt om det är mer lättåkt in till mål så handlar det om att skapa avstånd till TP i något läge under etappen och att det i den gruppen som man ligger i finns tillräckligt med hjälpryttare för att kunna köra fortare än vad TP:s hjälpryttare (och ev. TP själv) kan. Typ när Movistar mfl körde ifrån Froome i Vueltan och det sen blev ett rejält lagtempo där även stjärnorna var med och jobbade mot Sky/Ineos (eller vad laget hette då) som helt enkelt inte klarade att hålla utrbytarnas tempo ochinte fick så mkt hkälp heller.

Men, det är nog betydligt lättare att få till på pappret än i verkligheten.

Tour de France 2021
Få iväg en åkstark utbrytning med någon utför top 10 på en "plattettap" . Sen inte dra 1m i klungan utan låta uae köra hela vägen.. borde kunna få tp att börja svettas om laget börjar mattas och ligger 15min efter ....

Tour de France 2021
Det här med 2-bokstavsförkortningar för cyklister kan nästan vara lite förvirrande ibland. För mig är JV mer synonymt med Jonathan Vaughters
Om man skriver så mycket att man behöver använda förkortningar så kan man kanske hoppa över var tionde inlägg och skippa de flesta förkortningarna?

Tour de France 2021
Nu kan t.o.m. jag erkänna att Pogi tar hem det här, om inget helt galet händer, typ magras och montezumas hämnd vid vägkanten eller en krasch med medföljande flygning nerför en bergssida.

Tour de France 2021
Det här med 2-bokstavsförkortningar för cyklister kan nästan vara lite förvirrande ibland. För mig är JV mer synonymt med Jonathan Vaughters
Håller med. Tycker de har sin plats när det gäller 3-4 namns namn som mvdp och wva och där det inte heller finns några andra som matchar initialerna, men när det börjar förkortas vanliga för/efternamnsåkare får jag också tänka några varv extra för att förstå vem som avses.

Tour de France 2021
Och sen har ju alla team en officiell trebokstavsförkortning vilket gör det ännu roligare! Av nån anledning har jag svårt att associera TJV till Team Jumbo Visma och läser Teejay Van Garderen varje gång.

Tour de France 2021
Jag kan leva med tvåbokstavsförkortningar under förutsättning att det a) inte är någon rimlig förväxlingsrisk, b) är såpass kända åkare att man inte behöver fundera så många sekunder givet att man följer loppet lite grann.

En fördel är att man inte behöver känna sig som en dålig människa för att man skriver vissa bokstäver "fel", t.ex. C istället för Č i nuvarande ledares efternamn.

Sen beror det ju på sammanhang också. Om man skriver kommentarer under det att loppet pågår, d.v.s. utnyttjar forumet mer som en chat, så tycker jag initialförkortning är rätt effektivt.

Tour de France 2021
Håller med. Tycker de har sin plats när det gäller 3-4 namns namn som mvdp och wva och där det inte heller finns några andra som matchar initialerna, men när det börjar förkortas vanliga för/efternamnsåkare får jag också tänka några varv extra för att förstå vem som avses.

Bättre då att referera till bib-nummer, då får alla vara lite på hugget eftersom det varierar från lopp till lopp =)

Lite sömnpillervarning igår med 100 km fram till den brutala finalen då DQT effektivt höll tillbaka det mesta i början för att inte låta en utbrytning få för stort försprång till gruppen med GC-favoriterna och därmed göra tidsgränsen för gruppetton svårare än nödvändigt. Smart försvar av gröna tröjan men lite segt och tråkigt för kampen om den rödprickiga.

Nu fick #166 bara med sig 4 poäng av 60 möjliga och skuggas av #1 endast 11 poäng bakom. Eftersom IGD behöver rädda sin tour med en etappvinst tror jag de kommer försöka köra idag också och därmed inte låta en utbrytning gå hela vägen hem, vilket får till följd att #166 kanske kan göra något på Tourmalet för att sen bli ikappåkt och avhängd uppför Luz Ardiden av gruppen med favoriterna och #1 går om och säkrar även denna tröjan.

Trots allt snack från #1 att det inte var så viktigt med att ha vunnit en linjeetapp på TdF tycker jag det var rätt uppenbart igår att han var väldigt sugen på att vara före #18 och #22 över linjen även om det "inte behövdes". Och kanske han fick lite blodad tand av att vinna uppför så det blir samma visa idag ?

Tour de France 2021
Bättre då att referera till bib-nummer, då får alla vara lite på hugget eftersom det varierar från lopp till lopp =)

Lite sömnpillervarning igår med 100 km fram till den brutala finalen då DQT effektivt höll tillbaka det mesta i början för att inte låta en utbrytning få för stort försprång till gruppen med GC-favoriterna och därmed göra tidsgränsen för gruppetton svårare än nödvändigt. Smart försvar av gröna tröjan men lite segt och tråkigt för kampen om den rödprickiga.

Nu fick #166 bara med sig 4 poäng av 60 möjliga och skuggas av #1 endast 11 poäng bakom. Eftersom IGD behöver rädda sin tour med en etappvinst tror jag de kommer försöka köra idag också och därmed inte låta en utbrytning gå hela vägen hem, vilket får till följd att #166 kanske kan göra något på Tourmalet för att sen bli ikappåkt och avhängd uppför Luz Ardiden av gruppen med favoriterna och #1 går om och säkrar även denna tröjan.

Trots allt snack från #1 att det inte var så viktigt med att ha vunnit en linjeetapp på TdF tycker jag det var rätt uppenbart igår att han var väldigt sugen på att vara före #18 och #22 över linjen även om det "inte behövdes". Och kanske han fick lite blodad tand av att vinna uppför så det blir samma visa idag ?
Lättläst! Jag föreslår att man modifierar det hela s.a. man anger alla heltal uttryckta i en bas som svarar mot ordningsnumret för ordet i meningen taget mod 16. Meningen

Nu fick #166 bara med sig 4 poäng av 60 möjliga och skuggas av #1 endast 11 poäng bakom.

blir då istället:

Nu fick #20011 bara med sig 4 poäng av 60 möjliga och skuggas av #1 endast 11111111111 poäng bakom.

#166 var 3:e ordet i meningen och 166 i basen 3 är 20011, 11 är 17:e ordet i meningen och 11 uttryckt i basen 17 mod 16 är detsamma som 11 i basen 1, d.v.s. 11111111111. En intressant bieffekt är att det tvingar skribenten att hålla sig från att skriva heltal som ord vars ordningsnummer är heltalsmultipler av 16. Gör alltså att inte bara läsare utan även skribenter får hålla sig lite på tårna.

Tillbaka
Topp