andreasjoh
Aktiv medlem
(OT) Träning fungerar inte mot övervikt
Delar mina tankar. Äe egentligen inte särskillt kunnig. Jag har alltid tänkt att "träning", ganska vagt begrepp som kan betyda lite olika saker, gör en starkare, ökar konditionen och masda annat bra. Det bränner ju energi och kalorier. Men om man nu använder träning för att tappa vikt så har jag alltid tänkt att den största vinningen är att man får sin glädjekick från någon träning istället för godis. Så har det i varje fall alltid varor dör mig. Ju mer jag tränar och pysslar med roliga saker desto mindre godissug upplever jag. Och tvärtom, ju mer jag såsar runt hemma desto mer sötsaker trycker jag i mig. Så träningen bränner ju kalorier men bidrar även till nya vanor.
Jag började cykla för typ ett och ett halvt år sedan. Har tappat lite mer än 15kg från runt 86kg strax under 75kg. Pendlar dagligen. Tror cyklandet bränner en del. Men jag tror det beror på att jag inte tar en kaffe och bulle i kollektivtrafiken på väg till och sedan hem från jobbet. Väl framme är jag redan igång och vaken. Känner inte för limpa och ost. Ett äpple och en banan och så är jag nöjd. Närjag bar yngre, och i bättre form, tränade jag massa kampsport. Tränandet hjälpte med formen, men jag skippade ofta eller var kortare tid på krogen på kvällarna eftersom det var kvällsträning först. Och när jag gick i högstadiet spelade jag i ett sådant där talangfostrande hockeylag. Inte hade vi tid att drixka folköl eller trycka godis inte. Som tur var räddades jag ur hockeyträsket.
Vet inte om jag håller med att att jag får min glädjekick från träning istället för godis men därimot så blir jag noggrannare med kosten ju mer jag tränar. Och vist kanske de går lättare för att jag fått endorfiner från annat.