Det var ett tag sen jag hängde här. Ser att fatshaming-kulturen är kvar…
Att röra på sig fungerar för att gå ner i vikt om man inte ökar intaget men det är inte särskilt effektivt.
Ett kilo fett innehåller mellan 6000 - 9000 kCal beroende på individuella förutsättningar(SISU Idrottsböcker).
En vanlig motionär, dit vi nog kan räkna de med överviktsproblem, brännar ca 600 kCal/h vid cykling eller löpning(SISU Idrottsböcker). Det ger att det tar minst 10 timmars träning att gå ner ett kilo förutsatt att vi inte ändrar kosten. Jag är glad om jag lyckas klämma in tre timmars träning på en vecka och men även om man är dedikerad så kanske man lyckas få till fyra pass i veckan och då runt 4 timmar. Det ger att det fortfarande tar närmare tre veckor att motionera bort ett kilo fett.
Att dra bort 600kCal från kosten per dag är för många inte ett jättestort problem. I synnerhet inte för de med några extra kilon. Det motsvarar 200kCal/måltid(frukost, lunch, middag) och är exempelvis en smörgås vid frukosten, en eller två potatisar vid lunch och middag och kanske byta ut drycken till vatten eller lift måltidsdryck. Nu har vi sparat 6000kCal på 10 dagar istället för 2,5 - 3 veckor.
Det bästa är väl att man kombinerar det men ska man välja ett av dem för att gå ner i vikt så är kosten mest effektivt.
Det bästa man kan göra, i detta sammanhang och forum, är att uppmuntra folk att cykla mera och stötta i deras eskapader på cykel hur de nu än ser ut. Tycker man det är roligt och känner sig inkluderad så fortsätter man. Med ökat intresse så kommer intresset för kosten per automatik. Det är trots allt så att vikten är viktig vid cykling om man inte bor i Skåne och cyklar väg…