När är en eker spänd?

Foxis

Aktiv medlem
När är en eker spänd?
Hej!

Jag köpte en Lapierre Zesty förra sommaren och har hojat en drös mil på den. Häromdagen på en långsam runda reagerade jag på att det plingade i ekrarna. Vid klämmande på dem så rörde de på sig en del både bak och fram. Fälgarna är fortfarande raka.

Så, frågan är: Bör dessa spännas? I så fall, hur vet jag vad som är lagom? Med tanke på väntetiderna på LBS så vill jag inte sabba något med min inkompetens. Och det hjälpte inte att LBS i princip sa ”viktigt att veta hur spända ekrarna ska vara i just dina fälgar, vissa ska vara ganska lösa”.

Om det hjälper ska det under Lapierre-brandingen sitta MACH 1 Trucky 30 622*30 på hojen.

Alla tips eller bra youtube-länkar mottages tacksamt! Hjulfixande känns som svartkonst…. :)

Senast ändrad:
När är en eker spänd?
Om hjulet är rakt och alla ekrar (per sida) har ungefär samma spänning (flexar lika mycket och plingar med nästan samma ton) så är det sannolikt helt ok.
Observera att det vanligtvis är olika spänning på höger och vänster sida. Särskilt på bakhjul kan det skilja mycket.

Har man aldrig mekat hjul så framstår det sannolikt som svartkonst. Det kan avhjälpas genom att ta hjälp av någon som är rutinerad eller en ekertensionmeter.

När är en eker spänd?
Om hjulet är rakt och alla ekrar (per sida) har ungefär samma spänning (flexar lika mycket och plingar med nästan samma ton) så är det sannolikt helt ok.
Observera att det vanligtvis är olika spänning på höger och vänster sida. Särskilt på bakhjul kan det skilja mycket.

Har man aldrig mekat hjul så framstår det sannolikt som svartkonst. Det kan avhjälpas genom att ta hjälp av någon som är rutinerad eller en ekertensionmeter.
Jag får intrycket att jag kanske borde låta bli att justera själv… :)

När är en eker spänd?
Inte koll på din cykel eller hjul. Men på de cyklar jag cyklar så brukar lösa ekrar resultera i ett hjul som rör sig i sidled. Har jag lösa ekrar brukar jag dra åt dem tills de känns spännande. Därefter lägger jag cykeln upp och ner snurrar hjulet och håller något emot fälgen. Tar det emot spänner jag de två motstående ekarna. Jag gör detta på bägge sidorna av fälgen. Jag brukar köra typ ett kvartsvarv eller 1/8 dels varv. Men går även en del på magkänslan. Har man många lösa ekrar så kan även hjulet bli ovalt eller felcentrerat.

När är en eker spänd?
Tack!
Ska kolla youtube och sedan hänga upp hojen och noggrant inspektera fälgen. Vill få koll då jag mekar allt annat själv. Men just fälgar och ekrar känns lite läskigt. Bra då att jag egentligen vill ha lättare fälgar om något går snett. ?

När är en eker spänd?
istället för riskera sabba ditt hjul kolla med lbs eller nått cykelkök om du kan få ett skrothjul köp en multi ekernyckel sen spänn upp några ekrar nått varv o lossa på några andra ekrar nått varv rotera hjulet ett par ggr vänd på hjulet så du tappar kollen på vart du spännt o vart du lossat sen testar du att börja rikta

När är en eker spänd?
istället för riskera sabba ditt hjul kolla med lbs eller nått cykelkök om du kan få ett skrothjul köp en multi ekernyckel sen spänn upp några ekrar nått varv o lossa på några andra ekrar nått varv rotera hjulet ett par ggr vänd på hjulet så du tappar kollen på vart du spännt o vart du lossat sen testar du att börja rikta
Smart! Jag har några gamla hjul som världen inte kommer sakna. Ska labba lite med ett av dem. :)

När är en eker spänd?
Smart! Jag har några gamla hjul som världen inte kommer sakna. Ska labba lite med ett av dem. :)
Jag riktade snea hjul med låg kvalitet och utan råd ifrån internet i början på 80 talet. Inget minne av att jag sabbade några hjul och hade på den tiden tuff ekonomi så borde nog kommit ihåg. Mao jag skulle inte varit så orolig. Går man in på finjustering så behöver man även släppa och inte enkom dra åt.

När är en eker spänd?
Det går rätt bra att meka på frihand. Använd ramen som riktställ.

Men cyklar man mtb och misshandlar hjul är en tensiometer en mycket bra investering. 1200N som många fälgar anger som max är mycket mer än man tror. Men att faktiskt nå en hög och jämn ekerspänning förlänger livslängden på hjulet avsevärt och gör att man slipper dra ekrar.

Tillbaka
Topp