Mtb ombord hos SJ

Tomcat1

Aktiv medlem
Mtb ombord hos SJ
"Du kan ta med din cykel på resan om du monterar ner eller fäller ihop cykeln och förvarar den i lämplig cykelväska."

Det här tolkar jag som att det räcker att montera ned om man inte har en väska.

Har någon erfarenhet av SJ och det här?

Mtb ombord hos SJ
Jag tolkar det tyvärr som att du kan välja att montera ner eller fälla ihop cykeln( om det är möjligt) men att den måste ner i en väska vad du än valt av dom 2 ovan.
Det var det svaret jag fick när jag frågade personalen ombord. Dvs. den ska ner i en cykelväska/kartong och gärna nedmonterad/ihopvikt för att minska volymen.

Mtb ombord hos SJ
Trafikbolagen gillar inte kedjor och annat som kan smutsa ner eller krångla till det för medpassagerarna (t.ex. oljade/fettade/vaxade kedjor, smutsiga däck, stötdämpare eller pedaler/styren/sadlar och annat som kan kroka i, smutsa ner eller skada andra föremål och människor).

SJ har, vad jag har förstått, valt den enkla lösningen genom att kräva väska/kartong som skyddar omgivningen.

Mtb ombord hos SJ
När jag gjort längre resor kör jag cykelväska, Men vid kortare resor i mälardalen har jag tagit av hjul och sen haft cykeln i några sopsäckar. Har inte blivit nekad resa ännu.

Mtb ombord hos SJ
Gissar att konduktören har tolkningsföreträde i vad som är en cykelväska.
Från SJ.se:
"Cykel: måste vara demonterad eller hopfälld och förvaras i en för ändamålet anpassad cykeltransportväska innan ombordstigning (maxmått 140x85x30cm, maxvikt 25 kg för både cykel och väska). Ombord på tåget placeras väskan på en ledig golvyta enligt instruktion från ombordpersonalen. Väskan får inte sticka ut i mittgången eller blockera dörrar."

Lakan går nog bort ja.

Mtb ombord hos SJ
Trafikbolagen gillar inte kedjor och annat som kan smutsa ner eller krångla till det för medpassagerarna (t.ex. oljade/fettade/vaxade kedjor, smutsiga däck, stötdämpare eller pedaler/styren/sadlar och annat som kan kroka i, smutsa ner eller skada andra föremål och människor).

SJ har, vad jag har förstått, valt den enkla lösningen genom att kräva väska/kartong som skyddar omgivningen.
Inte bara trafikbolagen, tror de flesta passagerare, inkl jag själv, ogillar sånt också.

Mtb ombord hos SJ
När jag gjort längre resor kör jag cykelväska, Men vid kortare resor i mälardalen har jag tagit av hjul och sen haft cykeln i några sopsäckar. Har inte blivit nekad resa ännu.

I Mälardalen kan ibland ta Mälartågen som har plats för cykel (i mån av plats) i minst av en av vagnarna. Har varit väldigt smidigt de gånger jag gjort det.

Det bra det börjar komma alternativ på många sträckor nu som inte är lika cykelfienliga som SJ.

Mtb ombord hos SJ
I Mälardalen kan ibland ta Mälartågen som har plats för cykel (i mån av plats) i minst av en av vagnarna. Har varit väldigt smidigt de gånger jag gjort det.

Det bra det börjar komma alternativ på många sträckor nu som inte är lika cykelfienliga som SJ.
Hej.. Åker du Mälartåg så kikar du efter vagnen där dekorlisten i ovankant på vagnssidan buktar ner, den s.k. Flexvagnen. Där finns cykelplatserna. mvh borano20

Mtb ombord hos SJ
Inte bara trafikbolagen, tror de flesta passagerare, inkl jag själv, ogillar sånt också.
Finns ju sätt att undvika de risker som beskrivs ovan. Men mycket lättare att förbjuda istället för att lägga tid på en lösning.

Det åker ju barnvagnar på i princip varenda tåg, det är ju inte speciellt olikt en cykel. Hade blivit ett väldigt ståhej om inte det var tillåtet.

Mtb ombord hos SJ
På SJ är det väska som gäller.
För din egen sinnesfrids skull och för hänsyn till övriga passagerare, köp en begagnad transportväska ?

Med väska så har jag fått bra service av SJ, hjälp med plats, tillsyn osv... När jag kom med fynd-racern-jag-hittat-i-stockholm-som-jag-bara-skall-ha-delarna-av i sopsäckar så fick jag titta på när X2000 rullade iväg utan mig.

Mtb ombord hos SJ
Om du ska åka långt utan byten är det oftast SJ
med deras regler som gäller.

Om du kan tänka dig att göra flera byten så finns det
rätt ofta alternativ som är mer tillåtande än SJ.
Nackdelen är byten, längre totaltid och ev högre pris.

/Fedde

Mtb ombord hos SJ
Finns ju sätt att undvika de risker som beskrivs ovan. Men mycket lättare att förbjuda istället för att lägga tid på en lösning.

Det åker ju barnvagnar på i princip varenda tåg, det är ju inte speciellt olikt en cykel. Hade blivit ett väldigt ståhej om inte det var tillåtet.
Ja, om det fanns speciella platser för cykel i avskild vagn skulle jag inte säga nåt, men när det inte finns det tycker jag inte att jag som resenär ska riskera få mina kläder förstörda av en oljeskitig kedja. Det är ju inte alltför sällan nåt pucko ska klämma in sin skitiga cykel på ett ganska fullt pendeltåg.
Barnvagnar är skrymmande, men inte oljeskitiga på samma sätt som många av de cyklar som baxas in på pendeltågen är, så jämförelsen haltar lite. Men jag skulle gärna slippa barnvagnarna också :-)

Mtb ombord hos SJ
Tycker att det borde vara obligatoriskt med vagnar ämnade för cyklar. Åtminstone så som det fungerar i Tyskland. Där kan man boka med cykel i förväg. Dock kan det bli svettigt om det dyker upp lite många med cykel… har varit med om det en gång, det gick men var inte kul…

Mtb ombord hos SJ
Tycker att det borde vara obligatoriskt med vagnar ämnade för cyklar. Åtminstone så som det fungerar i Tyskland. Där kan man boka med cykel i förväg. Dock kan det bli svettigt om det dyker upp lite många med cykel… har varit med om det en gång, det gick men var inte kul…
+100!
Sverige är inte ett cykelälskarland.

Mtb ombord hos SJ
Få är väl så dåliga på att utnyttja sina konkurrensfördelar som SJ. Tåget borde vara det självklara alternativet för en cyklist (om man inte cyklar förstås…). Skall cykeln packas ihop i en specialväska kan jag lika gärna ta flyget.

Mtb ombord hos SJ

/Fedde
Om du ska hitta dyrare än sj får du nog anstränga dig ganska mycket enligt min erfarenhet

Mtb ombord hos SJ

/Fedde

Och svårt att planera, jag åker gärna iväg och cyklar hem och det finns kanske men jag har ej hittat något planeringsverktyg som har med flera lokaltrafikståg.

Mtb ombord hos SJ
bra att sj nu ändå accepterar vanliga alltså ej hopfällbara cyklar. alltså ingen allmän bannlysning så som vissa ombordanställda tolkat tidigare bestämmelser.

iom maxmåttet lär viss demontering alltid vara aktuell. vackert så. och rimligt, så länge det inte finns dedikerade cykelutrymmen. och vem vill ha sin dyrgrip där, utan egentlig övervakning?

pendlar på daglig basis med brompton, ingen klagan på det någonsin, trots att jag inte använder väska. på vintern lämnar den en inte helt ren rännil, när is och snö smälter. ingen klagan över det heller.

Mtb ombord hos SJ
Busenkelt! Uppsala-Stockholm kostar 105kr (vissa avgångar 95kr) med SJ och 117kr med SL.
Fast resan med SL tar ju längre tid, så man får ju även mer tid på tåget för det dyrare priset :sneaky:
Kors i taket! Jag har rest mycket malmö-kalmar (vilket trafikerades av regionala tågbolagen innan, men nu har tagits över av sj) och ända sen sj tog över driften har det blivit dyrare. Samma tåg, samma tid, men dyrare.
Mer tid på tåget, man får vad man betalar för helt enkelt ;)

Mtb ombord hos SJ
Och svårt att planera, jag åker gärna iväg och cyklar hem och det finns kanske men jag har ej hittat något planeringsverktyg som har med flera lokaltrafikståg.

Nej, det är en mycket stor nackdel, om det fanns ett sådant
verktyg skulle tågresor med cykel (utan att packa cykeln i
en väska) vara väldigt enkla att planera.

/Fedde

Mtb ombord hos SJ
Hej.. Nu ska visst Mälartåg och Upptåget slås ihop. Den som har tålamod får nog se att "cykel på tåg" blir lättare och lättare.. mvh borano20

Fast betyder det att reglerna som Upptåget har kommer
att gälla även för det som idag är Mälartåg?

Och så ska väl det upphandlas en operatör också?
Blir det en annan operatör än SJ kan ju denne operatör
ha vissa åsikter om vad som ska gälla.

(Upptåget och Mälartåg ska i o f s ha samma tågmodell
framöver och den modellen har väl dedikerade platser för
cyklar.)

Sedan har ju SJ också egna regionaltåg mellan Uppsala
och Stockholm, då är det väl mest SJ:s gråa dubbeldäckare
som gäller och där finns inte mycket plats för cyklar.

/Fedde

Mtb ombord hos SJ
Fast betyder det att reglerna som Upptåget har kommer
att gälla även för det som idag är Mälartåg?

Och så ska väl det upphandlas en operatör också?
Blir det en annan operatör än SJ kan ju denne operatör
ha vissa åsikter om vad som ska gälla.

(Upptåget och Mälartåg ska i o f s ha samma tågmodell
framöver och den modellen har väl dedikerade platser för
cyklar.)

Sedan har ju SJ också egna regionaltåg mellan Uppsala
och Stockholm, då är det väl mest SJ:s gråa dubbeldäckare
som gäller och där finns inte mycket plats för cyklar.

/Fedde
Det börjar köras nu i december, och det är kinesiska MTR som ska köra.
Den info jag sett tidigare är att linjen Uppsala-Gävle behålls och fortsätter trafikeras med de nya tågen, medan linjen Uppsala-Sala förlängs till Linköping via Västerås och trafikeras med de gamla Reginatågen.

Mtb ombord hos SJ
Ja, om det fanns speciella platser för cykel i avskild vagn skulle jag inte säga nåt, men när det inte finns det tycker jag inte att jag som resenär ska riskera få mina kläder förstörda av en oljeskitig kedja. Det är ju inte alltför sällan nåt pucko ska klämma in sin skitiga cykel på ett ganska fullt pendeltåg.
Barnvagnar är skrymmande, men inte oljeskitiga på samma sätt som många av de cyklar som baxas in på pendeltågen är, så jämförelsen haltar lite. Men jag skulle gärna slippa barnvagnarna också :-)

SLs pendeltåg är dåligt anpassade för cyklar (och barnvagnar). Blir att cykel hamnar mitt framför utgångarna eftersom det är enda stället där det finns plats. Pendeltåg generellt är ju lite vilda västern så man kanske skulle behöva en separat cykeldel som många tåg har exempelvis i Danmark.

Gällande SJ så tror jag lätt hade kunnat lösa problemen som de argumenterar är anledningen till nuvarande regler genom att ha dedikerade platser, bokning av dessa platser och vara tydlig med att cykeln inte ska vara hur skitig som helst.

Förhoppningsvis så kommer det bli bättre i framtiden:

Mtb ombord hos SJ
"Du kan ta med din cykel på resan om du monterar ner eller fäller ihop cykeln och förvarar den i lämplig cykelväska."

Det här tolkar jag som att det räcker att montera ned om man inte har en väska.

Har någon erfarenhet av SJ och det här?
Kan ta med upp till 4 cyklar på flixtrain mellan Stockholm och Göteborg via Södertälje, Hallsberg, Skövde, Falköping. X4 cykelställ per tur, 89kr cykelbiljett.

Mtb ombord hos SJ
Man kan ta med upp till 4 cyklar på Flixtrain mellan Stockholm och Göteborg via Södertälje, Hallsberg, Skövde, Falköping. X4 cykelställ per tur, 89kr cykelbiljett. Sen även på vissa FlixBus linjer på västkusten och mellan Stockholm och Köpenhamn.

Mtb ombord hos SJ

Jag räknar med att du bor i södra sverige :)

Så här kan det se ut om man vill resa inrikes med tåg. Innan förseningarna då förstås
Skärmavbild 2021-07-30 kl. 11.45.48.png

Mtb ombord hos SJ
Man kan ta med upp till 4 cyklar på Flixtrain mellan Stockholm och Göteborg via Södertälje, Hallsberg, Skövde, Falköping. X4 cykelställ per tur, 89kr cykelbiljett. Sen även på vissa FlixBus linjer på västkusten och mellan Stockholm och Köpenhamn.
Kan alla ta med 4 cyklar var, eller är det totalt 4 cyklar på hela tåget?
(ex.vis Mälartåg verkar ha totalt 6 cykelplatser på hela tåget, lär ju kunna bli fullt ganska snabbt ibland).

Mtb ombord hos SJ
Alla har inte tid eller råd att ta tåget (ja det är inte sällan dyrare, åtminstone för mig. Särskilt om man inkluderar de extra hotellnatten. Så trots att jag egentligen föredrar tåg slutar det ofta med flyg för mig.

Kan ta med upp till 4 cyklar på flixtrain mellan Stockholm och Göteborg via Södertälje, Hallsberg, Skövde, Falköping. X4 cykelställ per tur, 89kr cykelbiljett.

Shit, då kan man ta jobb som cykeltransportör och tom. tjäna nåt på resan.

Tillbaka
Topp