Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det var det svaret jag fick när jag frågade personalen ombord. Dvs. den ska ner i en cykelväska/kartong och gärna nedmonterad/ihopvikt för att minska volymen.Jag tolkar det tyvärr som att du kan välja att montera ner eller fälla ihop cykeln( om det är möjligt) men att den måste ner i en väska vad du än valt av dom 2 ovan.
Du kan ju inte åka tåg med pöbeln när du har en Merca!"Du kan ta med din cykel på resan om du monterar ner eller fäller ihop cykeln och förvarar den i lämplig cykelväska."
Det här tolkar jag som att det räcker att montera ned om man inte har en väska.
Har någon erfarenhet av SJ och det här?
Gissar att konduktören har tolkningsföreträde i vad som är en cykelväska.Invirad I ett lakan kanske funkar då? Sen bara spänband runt. DIY lösning...
Från SJ.se:Gissar att konduktören har tolkningsföreträde i vad som är en cykelväska.
Inte bara trafikbolagen, tror de flesta passagerare, inkl jag själv, ogillar sånt också.Trafikbolagen gillar inte kedjor och annat som kan smutsa ner eller krångla till det för medpassagerarna (t.ex. oljade/fettade/vaxade kedjor, smutsiga däck, stötdämpare eller pedaler/styren/sadlar och annat som kan kroka i, smutsa ner eller skada andra föremål och människor).
SJ har, vad jag har förstått, valt den enkla lösningen genom att kräva väska/kartong som skyddar omgivningen.
När jag gjort längre resor kör jag cykelväska, Men vid kortare resor i mälardalen har jag tagit av hjul och sen haft cykeln i några sopsäckar. Har inte blivit nekad resa ännu.
Hej.. Åker du Mälartåg så kikar du efter vagnen där dekorlisten i ovankant på vagnssidan buktar ner, den s.k. Flexvagnen. Där finns cykelplatserna. mvh borano20I Mälardalen kan ibland ta Mälartågen som har plats för cykel (i mån av plats) i minst av en av vagnarna. Har varit väldigt smidigt de gånger jag gjort det.
Det bra det börjar komma alternativ på många sträckor nu som inte är lika cykelfienliga som SJ.
Finns ju sätt att undvika de risker som beskrivs ovan. Men mycket lättare att förbjuda istället för att lägga tid på en lösning.Inte bara trafikbolagen, tror de flesta passagerare, inkl jag själv, ogillar sånt också.
Ja, om det fanns speciella platser för cykel i avskild vagn skulle jag inte säga nåt, men när det inte finns det tycker jag inte att jag som resenär ska riskera få mina kläder förstörda av en oljeskitig kedja. Det är ju inte alltför sällan nåt pucko ska klämma in sin skitiga cykel på ett ganska fullt pendeltåg.Finns ju sätt att undvika de risker som beskrivs ovan. Men mycket lättare att förbjuda istället för att lägga tid på en lösning.
Det åker ju barnvagnar på i princip varenda tåg, det är ju inte speciellt olikt en cykel. Hade blivit ett väldigt ståhej om inte det var tillåtet.
+100!Tycker att det borde vara obligatoriskt med vagnar ämnade för cyklar. Åtminstone så som det fungerar i Tyskland. Där kan man boka med cykel i förväg. Dock kan det bli svettigt om det dyker upp lite många med cykel… har varit med om det en gång, det gick men var inte kul…
Flyga inrikes? ???Skall cykeln packas ihop i en specialväska kan jag lika gärna ta flyget.
Om du ska hitta dyrare än sj får du nog anstränga dig ganska mycket enligt min erfarenhetOm du ska åka långt utan byten är det oftast SJ
med deras regler som gäller.
Om du kan tänka dig att göra flera byten så finns det
rätt ofta alternativ som är mer tillåtande än SJ.
Nackdelen är byten, längre totaltid och ev högre pris.
/Fedde
Om du ska åka långt utan byten är det oftast SJ
med deras regler som gäller.
Om du kan tänka dig att göra flera byten så finns det
rätt ofta alternativ som är mer tillåtande än SJ.
Nackdelen är byten, längre totaltid och ev högre pris.
/Fedde
+100!
Sverige är inte ett cykelälskarland.
Busenkelt! Uppsala-Stockholm kostar 105kr (vissa avgångar 95kr) med SJ och 117kr med SL.Om du ska hitta dyrare än sj får du nog anstränga dig ganska mycket enligt min erfarenhet
Kors i taket! Jag har rest mycket malmö-kalmar (vilket trafikerades av regionala tågbolagen innan, men nu har tagits över av sj) och ända sen sj tog över driften har det blivit dyrare. Samma tåg, samma tid, men dyrare.Busenkelt! Uppsala-Stockholm kostar 105kr (vissa avgångar 95kr) med SJ och 117kr med SL.
Fast resan med SL tar ju längre tid, så man får ju även mer tid på tåget för det dyrare priset![]()
Alla har inte tid eller råd att ta tåget (ja det är inte sällan dyrare, åtminstone för mig. Särskilt om man inkluderar de extra hotellnatten. Så trots att jag egentligen föredrar tåg slutar det ofta med flyg för mig.Flyga inrikes? ???
Om du ska hitta dyrare än sj får du nog anstränga dig ganska mycket enligt min erfarenhet
Och svårt att planera, jag åker gärna iväg och cyklar hem och det finns kanske men jag har ej hittat något planeringsverktyg som har med flera lokaltrafikståg.
Hej.. Nu ska visst Mälartåg och Upptåget slås ihop. Den som har tålamod får nog se att "cykel på tåg" blir lättare och lättare.. mvh borano20
Det börjar köras nu i december, och det är kinesiska MTR som ska köra.Fast betyder det att reglerna som Upptåget har kommer
att gälla även för det som idag är Mälartåg?
Och så ska väl det upphandlas en operatör också?
Blir det en annan operatör än SJ kan ju denne operatör
ha vissa åsikter om vad som ska gälla.
(Upptåget och Mälartåg ska i o f s ha samma tågmodell
framöver och den modellen har väl dedikerade platser för
cyklar.)
Sedan har ju SJ också egna regionaltåg mellan Uppsala
och Stockholm, då är det väl mest SJ:s gråa dubbeldäckare
som gäller och där finns inte mycket plats för cyklar.
/Fedde
Ja, om det fanns speciella platser för cykel i avskild vagn skulle jag inte säga nåt, men när det inte finns det tycker jag inte att jag som resenär ska riskera få mina kläder förstörda av en oljeskitig kedja. Det är ju inte alltför sällan nåt pucko ska klämma in sin skitiga cykel på ett ganska fullt pendeltåg.
Barnvagnar är skrymmande, men inte oljeskitiga på samma sätt som många av de cyklar som baxas in på pendeltågen är, så jämförelsen haltar lite. Men jag skulle gärna slippa barnvagnarna också :-)
svenskacykelstader.se
Precis, men lik förbannat ska en del puckon klämma in cyklar där, även på de tider och stationer då det inte är tillåtet.SLs pendeltåg är dåligt anpassade för cyklar (och barnvagnar). Blir att cykel hamnar mitt framför utgångarna eftersom det är enda stället där det finns plats.
Kan ta med upp till 4 cyklar på flixtrain mellan Stockholm och Göteborg via Södertälje, Hallsberg, Skövde, Falköping. X4 cykelställ per tur, 89kr cykelbiljett."Du kan ta med din cykel på resan om du monterar ner eller fäller ihop cykeln och förvarar den i lämplig cykelväska."
Det här tolkar jag som att det räcker att montera ned om man inte har en väska.
Har någon erfarenhet av SJ och det här?
Flyga inrikes? ???
Kan alla ta med 4 cyklar var, eller är det totalt 4 cyklar på hela tåget?Man kan ta med upp till 4 cyklar på Flixtrain mellan Stockholm och Göteborg via Södertälje, Hallsberg, Skövde, Falköping. X4 cykelställ per tur, 89kr cykelbiljett. Sen även på vissa FlixBus linjer på västkusten och mellan Stockholm och Köpenhamn.
Jag räknar med att du bor i södra sverige :)
Så här kan det se ut om man vill resa inrikes med tåg. Innan förseningarna då förstås
Visa bilaga 503439
Alla har inte tid eller råd att ta tåget (ja det är inte sällan dyrare, åtminstone för mig. Särskilt om man inkluderar de extra hotellnatten. Så trots att jag egentligen föredrar tåg slutar det ofta med flyg för mig.
Kan ta med upp till 4 cyklar på flixtrain mellan Stockholm och Göteborg via Södertälje, Hallsberg, Skövde, Falköping. X4 cykelställ per tur, 89kr cykelbiljett.