Posta din Olja

Posta din Olja
AX3L sa:
Rattnalle sa:
AX3L sa:
Svettas gaffeln ut så mycket olja när den går upp och ner eller var tar den vägen i så fall? ?
Den anodiserade ytan på innerbenen är designad för att ta med sig en oljefilm upp så ja den går åt. Det är ju inte många droppar i till att börja med heller iofs. Märks tydlig skillnad när det är sådan volym på cykling där mycket slag används ofta jämfört med plattcykling hemma i maklig takt.

Ja så långt är jag med, men man tycker ändå att det borde räcka längre än så. I och för sig, blandas oljan på innerbenen med smuts kommer den kanske i större utsträckning att torkas av skrapringen och därmed öka åtgången.
Går lite i vågor det där för mig. Ibland går oljan åt fort, som nu på åtta cykeldagar. Ibland är det massor kvar. Har nog iofs inte alltid samma olja i varje gång, beroende på om jag orkar hämta 5w40 ur stora dunken ur garaget eller använder nåt som står i verkstan..

Senast ändrad:
Posta din Olja
Rattnalle sa:
Blev ingen olja sist. En vecka i Pyrenéerna räckte för att det bara skulle vara några ledsna små pollenfärgade droppar kvar i ytterbenen..

Min var oxå åtgången - det skulle varit 4 deciliter olja i dämparbenet men var max 2. :)

Det var iaf mer olja i rätt ben - tabellen från Marz har vänt på det, och vissa där ute har kört med en läskburk olja skvalpandes i fjäderbenet.

Posta din Olja
Kör man en vecka i stora berg med cykling från 9 till 18 varje dag så kommer man ofta upp i närheten eller över de flesta gafflars service intervall för ytterben...

Posta din Olja
Mums!
IMG_20200324_200831.jpg

Posta din Olja
Bytte olja i Lowers på en boxer wc.

Flera år sedan service sist men såg fräscht ut. Tippar den bara fått smaka på fjället ett par gånger.

Transparent olja (inte skitig) som rann ut, med grön färg.
Märkligt nog var det läckage runt en av skrapringarna, kanske bara var skräp som satt sig, bytte ut dem ändå.

Bankade i den nyare typen av tätning som inte har klack.
Använde en 3D printad seal-driver tool. För den som behöver så kan ni kolla i 3D print tråden.

2F23207D-27A0-4147-82CD-8B69DDA46153.jpeg
T

Senast ändrad:
Posta din Olja
En nattlig gaffelservice fick ett märkligt avbrott…

Dämparbenet ville inte komma ur ytterbenen… jag trodde i säkert 5 minuter där ute i garaget att något hamnat på sniskan där nere men kunde fan inte komma på vad som ens skall kunna vara där nere förutom gummiringarna.

Det var någon dl vatten som passerat en fas och intagit nytt aggregationstillstånd..

Spolade varmvatten på skiten en stund så släppte det.

Tråkigt nog kan detta inte tillföra tråden mer än ett lyft till första sidan. För det var ingen olja kvar i något av benen.

Innehållet i isen bjöd på fler godbitar då någon haft för avsikt att låta bevara något för efterlevande där nere i isen. Nämligen en fjäder som sitter runt skrapringen. Någon nytta lär den inte ha gjort där nere men då var det första gången jag servar en gaffel som har TRE av dessa..

Man vet inte om man skall skratta eller gråta. Detta är vad man möter när man räddar gamla DH cyklar.

BB562EAA-455A-4D54-A570-4481E96EE814.jpegE82943E9-85E9-4A8A-898D-799B95591C34.jpeg3D769BE9-FD40-4BA5-92CF-78F8839DEE4F.jpeg

Senast ändrad:
Posta din Olja
En nattlig gaffelservice fick ett märkligt avbrott…

Dämparbenet ville inte komma ur ytterbenen… jag trodde i säkert 5 minuter där ute i garaget att något hamnat på sniskan där nere men kunde fan inte komma på vad som ens skall kunna vara där nere förutom gummiringarna.

Det var någon dl vatten som passerat en fas och intagit nytt aggregationstillstånd..

Spolade varmvatten på skiten en stund så släppte det.

Tråkigt nog kan detta inte tillföra tråden mer än ett lyft till första sidan. För det var ingen olja kvar i något av benen.

Innehållet i isen bjöd på fler godbitar då någon haft för avsikt att låta bevara något för efterlevande där nere i isen. Nämligen en fjäder som sitter runt skrapringen. Någon nytta när den inte ha gjort där nere men då var det första gången jag servar en gaffel som har TRE av dessa..

Man vet inte om man skall skratta eller gråta. Men detta är vad man möter när man räddar gamla DH cyklar.

Visa bilaga 612818Visa bilaga 612819Visa bilaga 612820

Hur kan så mycket vatten komma inne i gaffeln? Helt torra tärningar?

Posta din Olja
Hur kan så mycket vatten komma inne i gaffeln? Helt torra tärningar?
Jag vet inte. Men jag tror cykeln blev köpt en gång för 10år sedan, och sedan styggkörd en stund och slutförvarad i en lada.. Man såg ganska omgående att tidigare ägare i huvudsak bara smörjt kedjan..

Och blästrat styret, stammen och toppen på kronan för att sedan spraya svart.

Blir nog ett kul projekt. Jag behövde bara ytterbenen till gaffeln men köpte hela hojen.

Tillståndet i gaffeln kanske var ett resultat av flera övervintringar i nordiskt klimat, utomhus.

slutförvarad.jpgslutförvarad2.jpgslutförvarad3.jpg

Posta din Olja
Så snuskade man ur ytterbenen på en till fox 40. Den här har kanske gått 3-4år.

Bilagor

• 8A9CE6E9-292F-4666-9D54-5A2B92D2988D.jpeg
    8A9CE6E9-292F-4666-9D54-5A2B92D2988D.jpeg
    460.1 KB · Besök: 83
Posta din Olja
2F94C00F-EFBE-4543-9D03-05EBE1B739B9.jpeg

Typiskt Boxxer. Man kan som regel sällan vrida ur mer än några droppar…

Är det ägare till dessa gafflar som är sämre på service och underhåll eller slukar dessa gafflar olja på något sätt?

Eller är det för att man använder mer olja i benen på ex fox 40 som det alltid är mer kvar?

//K

Posta din Olja
Sölade ur benen på denna fox40 float.
Ena benet var nästan snustorrt, det andra hade en god del vattenblandad olja. (grå)

Skönt att få kladda runt lite.

IMG_0261.JPG

Posta din Olja
Har du en lada med 40 hojar eller server du hela grannskapets DH slädar? :)
Tyvärr är svaret på denna fråga din första tes ?

Cyklade mycket DH på 2000 talet, sedan ebbade det ut med jobb och "vuxenlivet" (skjut mig). Nu bygger jag mest ihop hojarna och lagrar dem i garaget.. eller hos andra som har plats. Eller så ger jag bort dem / säljer dem.

Så fort jag ser en hoj jag aldrig haft förut som ser ut att vara "skadeskjuten, bortsprungen eller påkörd" så köper jag den och fixar upp den. Börjar bli en ganska lång lista med hojar nu. Tror jag har 4 projekt igång i garaget och 7 hojar totalt nu... Gav bort en hoj förra veckan.

Att serva andras grejer skulle jag nog aldrig orka, jag är inte säkert på att jag tycker det är så jävla kul att serva prylarna. Det är däremot sjukt tillfredsställande att se dem färdiga. Några hojar har jag gjort mig av med innan jag ens provkört dem efter renoveringen... Så blir det när åldern kommer.

Brukar bli såhär typ:

Sista skadeskjutna DH-djuret jag räddade såg bedrövligt ut men har börjat ordna till sig nu, gaffeln på bilden är den som var full med vatten.. Blev helt ok efter att jag skrapat av lacken.:
A5633D5A-987B-4402-BA81-51D3B5B1D298.JPGIMG_0019.JPGIMG_0026.JPG

Posta din Olja
Postar väl en RC4 också då.

Riktigt sunkigt var det där.

Oljan var röd ursprungligen.. (tror den är grön i nyare dämpare)
Den här oljan var mer brunskitig..

Session 88 2011, säkert aldrig servad. Gummidetaljerna var torrspruckna.

IMG_0274.JPG

Posta din Olja
Det var inga 20 ml i SIDen från fabrik direkt. Hoppas bussningarna blir gladare med rätt volym olja i ytterbenen.

Visa bilaga 623399
Klassiskt på rockshox av någon anledning. Vet inte hur många (boxxer) jag öppnat som varit så gott som tomma.

Jag har alltid trott att det är för att ägare till den typen cyklar som har (boxxer) gaffel inte är lika nerdiga som de som har en fox produkt, men det finns säkert en annan förklaring till saken.

Fint att någon slaskar på med oljan där hemma.

Posta din Olja
Marzocchi 380 ti som stått i en kall bod så länge att det ärjar i gaffeln.

Kom en skvätt ur fjäderbenet.

Fyllde tillbaka med 5wt motorex i Cartridge och 15wt i fjäderbenet.

Bilagor

• A2681CF2-D162-40F4-A207-B25C05991F43.jpeg
    A2681CF2-D162-40F4-A207-B25C05991F43.jpeg
    570.7 KB · Besök: 56
Posta din Olja
Jag tycker snarare att det där är så det alltid ser ut även om man byter olja årligen. Beror väl på hur mycket cykeln går och skicket på bromsen invändigt.
Haha, ja mina rullar inte mycket. Men svart som kaffesump blir det sällan på shimanobromsarna jag kör iallafall. Brukar få upp "slöjor" av mörka missfärgningar i koppen när jag pressar igenom från oket, och när jag är färdig är det iallafall möjligt att se igenom det, och färgen är rosa. Kör du bromsvätska i dina bromsar eller mineralolja?

Ref tidigare post, shimano:

(jag har kört Citroens LHM olja också, som är grön, och den fungerar lika bra i Shimano som deras egna röda olja men kostade den gången bara en hundring för en liter)

Senast ändrad:
Posta din Olja
92CCC26E-1F82-477A-8A03-054B503B4BE8.jpeg

CCDB. Oljan såg bra/ren ut men dämparen var full av en svart beläggning och i reservoaren fanns ett pulver / damm som såg ut att vara gummirester.

Dämparen var inte tät och gurglade friskt innan demonteringen :)

Tillbaka
Topp