Fälg-tejp

FilleP

Medlem
Fälg-tejp
Hej,

Jag har bestämt mig att konvertera mina hjul till tubeless och behöver hjälp med vilken tejp storlek jag borde köpa. Enligt hemsidan cykeln är ifrån, (trek - fuel ex 5) ska fälgen vara 35 mm i bredd vilket får mig att tro att 35 mm är den storlek på tejp jag borde köpa. Är detta rätt eller bör jag köpa en tejp med lite större bredd för bättre passform (ca 37 - 40 mm)? Jag undrar dessutom ifall man behöver dedikerad fälg-tejp eller kan använda mer vanlig silver/gorillatejp?

Exempel på tejp jag kollat på, 40 mm, 35 mm

Tack!

Fälg-tejp
med såpass bred fälg som 35i är det inte nödvändigt använda tejp som går ända ut. man kan täcka fälghålen och ändå ha marginal till däcksätet. fördel är att slippa sträcka tejpen så hårt vid montering. och den är möjligen lättare att hitta till försäljning.

viktigt dock att klistret står emot tätguckan. exempel på bra tejp är tesa 4289, som lär vara identisk med stans. säljs för ett par hundringar för en rulle som räcker många hjul.

så här ser det ut i mina 40i-fälgar. misärfritt sedan 2016.
D25A0232-F56C-46F5-993E-CBD34F79055B.jpeg

Fälg-tejp
med såpass bred fälg som 35i är det inte nödvändigt använda tejp som går ända ut. man kan täcka fälghålen och ändå ha marginal till däcksätet. fördel är att slippa sträcka tejpen så hårt vid montering. och den är möjligen lättare att hitta till försäljning.

viktigt dock att klistret står emot tätguckan. exempel på bra tejp är tesa 4289, som lär vara identisk med stans. säljs för ett par hundringar för en rulle som räcker många hjul.

Visa bilaga 497056
Alltså behövs ingen exakt 35 - 40 mm utan funkar lika bra med en med mindre bredd som på din bild där det ser ut som att du har tejp som är smalare än hela fälgen?

Fälg-tejp
Alltså behövs ingen exakt 35 - 40 mm utan funkar lika bra med en med mindre bredd som på din bild där det ser ut som att du har tejp som är smalare än hela fälgen?
ja, tejpen är väl typ 25mm, fälgen 40.

på bilden anas ekerhålen, det vikiga är att dessa täcks med viss marginal. även vikigt är att tejpkanten inte kommer för nära kanten för för däcksätet, i det läget kan däckets inre kant komma att riva med sig tejpkanten när däcket demonteras.

Fälg-tejp
ja, tejpen är väl typ 25mm, fälgen 40.

på bilden anas ekerhålen, det vikiga är att dessa täcks med viss marginal. även vikigt är att tejpkanten inte kommer för nära kanten för för däcksätet, i det läget kan däckets inre kant komma att riva med sig tejpkanten när däcket demonteras.
Tack för tipsen! Kom på att det kanske kan vara enklare genom att ta en titt på fälgen så kan man se hur stora ekrar-hålen är m.m. Med det sagt så kanske man kan gå med något i den här stilen? - bikester.se

En fråga till hur är det med ventiler? Är det bara att ta någon tubeless variant då passformerna är universella eller finns det olika storlekar att hålla sig till där osså?

Fälg-tejp
Har du mätt fälgen själv? Ibland uppges nämligen idiotiskt nog ytterbredden, och då är innerbredden antagligen snarare runt 30 mm. I det fallet kan 25 mm tejp bli dumt, för om den precis går upp mot kanten på "diket" där däckets kanttråd ligger så skadas den lätt vid montering/demontering av däck.

Personligen skulle jag undvika tejp som är smalare än fälgens innerbredd, om det inte råkar vara det enda som finns att tillgå. Sträckan där guckan kan angripa klistret blir oändligt mycket längre än om tejpen täcker ända ut i kanten, då det bara är skarven som är en svag punkt. Och där kan man ha ordentligt överlapp, 10-20 cm.

Gorillatejp fungerar men den är skapligt tjock och gör det svårare att montera däck. Sitter däcken väldigt slappt i vanliga fall kan det vara en fördel, men sitter de tajt så innebär det bara ökad risk för tejphaveri vid montering.

Vad som funkar och inte funkar beror mycket på fälgens yta. För kolfiber kan man behöva något ruskigt klistrigt, medan en slät aluminiumfälg är mer kompatibel med olika sorters tejp. Fälgens profil invändigt påverkar också. Är den "komplicerad" med skarpa kanter och djupt dike i mitten kanske man bör välja en tunn tejp som lättare följer konturerna. Och så vidare.

Edit: Sen är det av yttersta vikt att göra rent ordentligt innan tejpning. Tvätta noga med sprit (etanol eller propanol). INTE bensin, lacknafta eller nåt som lämnar en fet hinna. Jag brukar numera även tvätta den första snutten av tejp där nästa lager överlappar, så minskas risken för släpp just där. Det är ju ett ställe där man är och fingrar en hel del vid monteringen, så det är inte optimalt att det är flottigt där nästa lager ska fästa.

Fälg-tejp
En annan bra tejp av den tunna flexibla kategorin är 3M 8992, Mavic använder den numera, och jag använde den tejpen senast istället för Tesa 4289. Jag upplever att limmet är lite bättre på 3M 8992, men har inte gjort någon vetenskaplig jämförelse. Köper man tejpen under 3M-märket i en färgbutik istället för Mavic i en cykelbutik så kostar det 1/5-del.

(Både Tesa och 3M-tejperna är inte gjorda för tubeless specifikt, det är bara det att cykelindustrin hittat standardtejper designade för andra syften som råkar ha passande egenskaper också för detta.)

Fälg-tejp
Kan också instämma med att det är värt att vara väldigt noggrann med fälgtejpningen, ordentligt med bredd och överlapp och var absolut säker på att det inte är några veck eller bubblor ut i kanten. Spökläckor in under fälgtejpen och ut genom ekerhålen är väldigt tråkigt, haft det ett par gånger själv för jag slarvat. Nu har jag blivit mer noggrann och så långt har det funkat väl.

Fälg-tejp
Tack för tipsen! Kom på att det kanske kan vara enklare genom att ta en titt på fälgen så kan man se hur stora ekrar-hålen är m.m. Med det sagt så kanske man kan gå med något i den här stilen? - bikester.se

En fråga till hur är det med ventiler? Är det bara att ta någon tubeless variant då passformerna är universella eller finns det olika storlekar att hålla sig till där osså?
du får 66 meter identisk produkt tesa för samma pengar.

ventiler med rund gummitätning passar vanligen bra på dubbelbottnade mtb-fälgar med modern bredd. på äldre smalfälgar kan det vara bra med ventilmodeller med avlång bas,

makten tar upp problemet med fälgens kant, den som hindrar att däcket burpar, dvs olyckligt åker in mot fälgens centrum i någon stenkista. som jag skrev är den är ett problem om tejpkanten hamnar nära den, både utanför eller innanför.

det trygga är förstås tejp som inkluderar hela inre fälgbredden. men det finns även nackdelar med detta.

när tejpen börjar bli så bred som 35-40 mm är den med sin rätt kraftiga kvalitet ett pita att sträcka så mycket att den säkert klibbar även i fälgcentrum. och när tejpen går omlott på slutvarvet skall den för att klibba fast ordentligt helst inte sträckas. kan bli jobbigt att forma till den denna sista bit.

ett annat problem är att vissa däck sitter djävligt tajt, och är svåra att få att sätta sig. det blir inte lättare om man bygger på fälgens däcksäte med ett lager tejp.

sen måste du köpa ny tejpsnutt för varje fälgbredd du efterhand kommer att möta. inte så framtidssäkert med en 66-meters rulle alltså. har själv en rulle 20 mm och en rulle 25, räknar knappast med att behöva köpa mer tejp under jordelivet.

alltså, två varv eltejp över ekerhålen funkar det med. man behöver inte krångla till det. glöm bara inte att isf inte sträcka sista omlotbiten. extra känsligt med den tejptypen.

Fälg-tejp
Har du mätt fälgen själv? Ibland uppges nämligen idiotiskt nog ytterbredden, och då är innerbredden antagligen snarare runt 30 mm. I det fallet kan 25 mm tejp bli dumt, för om den precis går upp mot kanten på "diket" där däckets kanttråd ligger så skadas den lätt vid montering/demontering av däck.

Personligen skulle jag undvika tejp som är smalare än fälgens innerbredd, om det inte råkar vara det enda som finns att tillgå. Sträckan där guckan kan angripa klistret blir oändligt mycket längre än om tejpen täcker ända ut i kanten, då det bara är skarven som är en svag punkt. Och där kan man ha ordentligt överlapp, 10-20 cm.

Gorillatejp fungerar men den är skapligt tjock och gör det svårare att montera däck. Sitter däcken väldigt slappt i vanliga fall kan det vara en fördel, men sitter de tajt så innebär det bara ökad risk för tejphaveri vid montering.

Vad som funkar och inte funkar beror mycket på fälgens yta. För kolfiber kan man behöva något ruskigt klistrigt, medan en slät aluminiumfälg är mer kompatibel med olika sorters tejp. Fälgens profil invändigt påverkar också. Är den "komplicerad" med skarpa kanter och djupt dike i mitten kanske man bör välja en tunn tejp som lättare följer konturerna. Och så vidare.

Edit: Sen är det av yttersta vikt att göra rent ordentligt innan tejpning. Tvätta noga med sprit (etanol eller propanol). INTE bensin, lacknafta eller nåt som lämnar en fet hinna. Jag brukar numera även tvätta den första snutten av tejp där nästa lager överlappar, så minskas risken för släpp just där. Det är ju ett ställe där man är och fingrar en hel del vid monteringen, så det är inte optimalt att det är flottigt där nästa lager ska fästa.
Det är dessutom så att om man tejpar ända till fälgkant som man bör så utsätts tejpkanten för noll latex utan det förseglas av däcket.

Fälg-tejp

Edit: Sen är det av yttersta vikt att göra rent ordentligt innan tejpning. Tvätta noga med sprit (etanol eller propanol). INTE bensin, lacknafta eller nåt som lämnar en fet hinna. Jag brukar numera även tvätta den första snutten av tejp där nästa lager överlappar, så minskas risken för släpp just där. Det är ju ett ställe där man är och fingrar en hel del vid monteringen, så det är inte optimalt att det är flottigt där nästa lager ska fäst
Tack för tipsen, får gå ut o test-mäta

Fälg-tejp
En annan bra tejp av den tunna flexibla kategorin är 3M 8992, Mavic använder den numera, och jag använde den tejpen senast istället för Tesa 4289. Jag upplever att limmet är lite bättre på 3M 8992, men har inte gjort någon vetenskaplig jämförelse. Köper man tejpen under 3M-märket i en färgbutik istället för Mavic i en cykelbutik så kostar det 1/5-del.

(Både Tesa och 3M-tejperna är inte gjorda för tubeless specifikt, det är bara det att cykelindustrin hittat standardtejper designade för andra syften som råkar ha passande egenskaper också för detta.)

Låter bra, som du säger är det väll mest att man vill ha en bra klistrande stark o tålig tejp

Fälg-tejp
Tejpen behöver inte vara väldigt klistrig i sig, den ska sitta så hårt åtdragen att klister inte spelar någon större roll. Men det hjälper vid monteringen, och självklart vid avslutningen. Ta i rejält, sen tar du i lite till.

Fälg-tejp
inte riktigt. om du sträcker tejp i största allmänhet hårt även sista 5-10 cm är det ett säkert sätt att få den änden att efterhand släppa och börja rulla upp sig.

för att minska omlotproblemet med bredd i sidled som därvid i vissa fall kan bli följden kan man gärna någon mm smalna av den delen som ligger omlot, med en bra sax i förväg, eller med skalpell när den väl sitter där.

Fälg-tejp
Om du har 35 mm ta 40 mm fälgtejp. Börja alltid tejpa från motsattsida där ventilen går igenom just för att det är alltid vid ventilen det oftast börjar läcka och sträck/spänn tejpen när du lägger på den. Pumpa sedan upp däcket utan någon sörja. Däcket skall sluta täta utan någon sörja. När du ser att den sluter tätt släpp ut luften genom att skruva loss ventilen. Häll i tubeless sörja genom ventil hålet och skruva fast ventilen. Pumpa däcket tills det poppar. KLAR.

Fälg-tejp
så kan man göra, men sitter redan däcket på plats poppat och klart utan guck behöver man inte upprepa detta:)

men tror det är vanligare taktik att man öppnar en bit av däck-kanten och passivt häller i gucket. stans race med nya långa fibertrådarna tar sig heller inte igenom en ventil ens med urskruvad kärna. ja, då måste det ju poppas en extra gång.

det kan vara av värde att ventilen håller fria tejpänden på plats om den nu ändå skulle råka börja lyfta. många väljer därför att lägga skarven nära ventilen, och därigenom ha dubbel tejp förbi ventilen.

Fälg-tejp
kollade igår upp guckastatusen för fyra hjul. en fördel med att lossa däcket framför påfyllning via ventilen är att man kan titta på graden av ren konsumtion av intakt tätmjölk, respektive intorkning eller polymerisering. i mitt fall var det denna gång aktuellt att efterfylla både med gucka och vatten...

passade på att ta en bild på 'mittfältstejpningen' på mina 40i-fälgar. intakt och cirka fem år gammal.
581E54C4-E396-43CE-B9F7-6C391D139881.jpeg

Fälg-tejp

Visa bilaga 497056
Väcker liv i denna gamling. Har en fälg med 40mm ID. Jag saknar bredare TL-tejp (43-45mm) och tänkte ge mig på den lösning som du föreslår dvs med tejp som enbart täcker mittkanalen/ekerhålen. Jag har Gorilla 24mm samt gul Tesa 28mm samt 32mm som ska vara av rätt modell (köpt för några år sedan, ännu ej använd). Vilken av dessa blir bäst/minst dålig tror du? Går-illan lär väl lämna mer rester efter sig om det sk-ter sig då den är riktigt klistrig. Har ingen erfarenhet av Tesan än. Vad tror du?

Många skeptiker i denna tråd dock:

Fälg-tejp
Väcker liv i denna gamling. Har en fälg med 40mm ID. Jag saknar bredare TL-tejp (43-45mm) och tänkte ge mig på den lösning som du föreslår dvs med tejp som enbart täcker mittkanalen/ekerhålen. Jag har Gorilla 24mm samt gul Tesa 28mm samt 32mm som ska vara av rätt modell (köpt för några år sedan, ännu ej använd). Vilken av dessa blir bäst/minst dålig tror du? Går-illan lär väl lämna mer rester efter sig om det sk-ter sig då den är riktigt klistrig. Har ingen erfarenhet av Tesan än. Vad tror du?

En vän fick bara tag i 19mm tape när han behövde byta på en 35mm fälg så han körde med två varv på "bredden" med lite överlapp så tapen går från kant till kant och förstärkningar med gorilla tape vid ventilen och änden på tapen och det har funkat i två år nu.

Fälg-tejp

jag hade väl testat tesa 28 mm först?

som nämnts tidigare; om man kör med smalare tejp viktigt att kanten inte ligger nära där inre kanten av däcksätet hamnar. det gäller både om det är en plan hylla för däcket att vila på, eller om det finns en inre kant vid fälgsätet som hindrar burp.

föredrar det senare. fälgen på reddit-bilden tycks förresten sakna både hylla och kant, lite suddig bild svår att bedöma. olämpligt för slanglöst som jag ser det. närmast farligt. många bmx-fälgar är utförda på detta huvudlösa vis.

ett annat tips; när jag senast tejpade 40i-fälgar var centrala insänkningen såpass djup att det var jobbigt sträcka tejpen tillräckligt. tillgrep värmepistol, bra med en tredje hand där. sedan fick hjulen stå ett par dygn med slang för att trycka fast ordentligt.

Fälg-tejp
jag hade väl testat tesa 28 mm först?

som nämnts tidigare; om man kör med smalare tejp viktigt att kanten inte ligger nära där inre kanten av däcksätet hamnar. det gäller både om det är en plan hylla för däcket att vila på, eller om det finns en inre kant vid fälgsätet som hindrar burp.

föredrar det senare. fälgen på reddit-bilden tycks förresten sakna både hylla och kant, lite suddig bild svår att bedöma. olämpligt för slanglöst som jag ser det. närmast farligt. många bmx-fälgar är utförda på detta huvudlösa vis.

ett annat tips; när jag senast tejpade 40i-fälgar var centrala insänkningen såpass djup att det var jobbigt sträcka tejpen tillräckligt. tillgrep värmepistol, bra med en tredje hand där. sedan fick hjulen stå ett par dygn med slang för att trycka fast ordentligt.
Ok. Detta är fälgen det handlar om.

Ett alternativ kanske kan vara att jag knallar ner till Clas Ohlson och köper deras Gorilla 48mm Crystal. Men den kanske blir för bred (samt vet inte hur töjbar/flexibel och lätt den är att forma sig efter fälgen. Vet dock att den är taggad i kanterna så möjligtvis suboptimalt ändå:confused:.

Fälg-tejp
Fälg-tejp
Jag hade också provat det först.

I andra hand flera varv Tesa så det når kanterna.

Gorilla verkar pest den dagen något måste göras med hjulet.
Yep den svarta är svår att få bort resterna av. Men den breda "Crystal clear" jag länkade till från ClasO är en annan typ av tejp. Mer som en kraftig packtejp, sannolikt glansigare och mindre porös yta än den svarta som mer påminner om gaffa i sin uppbyggnad.

Tillbaka
Topp