[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Desto mer jag tänker på det desto mer gillar jag tanken, vore det inte bra?Oh! Kategorier på Happy hade varit toppen
?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Desto mer jag tänker på det desto mer gillar jag tanken, vore det inte bra?Oh! Kategorier på Happy hade varit toppen
?
Absolut inte! Vore vägen till döden.Desto mer jag tänker på det desto mer gillar jag tanken, vore det inte bra?
True story.Om folk hade slängt sparkarna på vägbanan (populärt kallat bilvägen) istället hade allt varit löst på någon vecka.
Men färgkoder då, ex Lila kan vara gravel (det är en vedertaget bra gravel färg) Ljuslila är sportgrus medans mörklila mer bikepacking.Absolut inte! Vore vägen till döden.
Imploderar och ersätts med AI-bottar som skriver...Men färgkoder då, ex Lila kan vara gravel (det är en vedertaget bra gravel färg) Ljuslila är sportgrus medans mörklila mer bikepacking.
Då kan allt vara i samma flöde men ändå kategorier.
jag har faan löst problemet. Vad händer nu, dör Happy?
True story.
Har funderat på att börja flytta de som står parkerade mitt på cykelbanor ut i vägen istället.
True story.
Har funderat på att börja flytta de som står parkerade mitt på cykelbanor ut i vägen istället.
Jag förundras över hur de kan fortsätta hälla in pengar i de här företagen. Har de genererat en enda krona i vinst, någonsin? Hur jag en räknar ser jag ingen potential till intäkter.
Här hävdas det att Lime haft ett kvartal med positivt kassaflöde, https://www.google.se/amp/s/techcru...a-2020-turnaround-and-2021-profitability/amp/Jag förundras över hur de kan fortsätta hälla in pengar i de här företagen. Har de genererat en enda krona i vinst, någonsin? Hur jag en räknar ser jag ingen potential till intäkter.
Om företagen blöder pengar, som varit fallet i dessa bolag i mkt stor utsträckning, hur får man då några % avkastning så att man kan göra en snabb exil med vinst?Vissa "riskkapitalister" kan inte räkna så bra eller så lång tid.
Kul för dom som får leka med pengarna ett tag.
Eller så "dumpar" de in pengar och får några % ökning, gör
snabb exit och hoppar vidare mellan tuvorna?
/Fedde
Hur räknar du då?Jag förundras över hur de kan fortsätta hälla in pengar i de här företagen. Har de genererat en enda krona i vinst, någonsin? Hur jag en räknar ser jag ingen potential till intäkter.
Hur räknar du då?
I en (rimligtvis konservativ?) estimering på tre resor per dag per enhet blir det säg typ 50 spänn efter skatt och overhead. Då skulle en enhet betala för sig själv inom bara några månader. Det, om något, är väl huvudanledningen till översvämningen (förutom plocka marknadsandelar och ha chans att etablera sig som aktör), hårdvaran är jävligt billig.
Googlade snabbt och hittade nåt som sa en stor aktör hävdade snitt fem månader till sina investerare. Lägg till faktum att de flesta lär gå reparera eller iaf återanvända delar så borde det absolut funka att gå runt. Det är också betydligt mer "ordentlig" hårdvara nu än för några år sen så livslängd har säkert fortsatt gå uppåt.Men medellivslängd på en elsparlcykel var 40 dagar för några år sen. Har tyvärr inte sett någon uppdatering om det.
Sen måstw man också betala juicers för att ladda och omfördela sparkcyklarna.
Tror de har jobbat en del med det, t.ex. de som Lime placerar ut idag ser ju väldigt rejäla ut, men rimligtvis har det även gjort dem dyrare. Här i Uppsala var det tydligen även ett genidrag av dem att införa P-förbud inom 10m från Fyrisån. Efter det har antalet döda elsparkar de fått fiska upp ur ån minskat markant ?Men medellivslängd på en elsparlcykel var 40 dagar för några år sen. Har tyvärr inte sett någon uppdatering om det.
Sen måstw man också betala juicers för att ladda och omfördela sparkcyklarna.
Företrädare för Voi och Tier har en debattartikel i SvD idag. https://www.svd.se/skar-ner-antalet-elsparkcykelforetag (betalvägg?)
Lite etiska riktlinjer så löser det sig.Fast vilket företag skulle inte önska det? Ser inte hur det betyder att affärsmodellen inte håller.
Däremot intressant hur deras exempel på självreglering rimligtvis skulle passa bättre som lagstiftning. Hellre femtioeova aktörer som alla tvingas förhålla sig till gemensamt regelverk än två som lovar "ansvarstagande".
Nu bor jag inte i sthlm, men jag blir ju lite nyfiken: Exakt vad händer efter att man gjort det?Om man är på gubbhumör eller tycker det är värdelöst när de är farligt parkerade kan man alltid anmäla via ”Tyck till”-appen i Stockholm
Nu bor jag inte i sthlm, men jag blir ju lite nyfiken: Exakt vad händer efter att man gjort det?
Det jag bara inte fattar är varför det fortfarande är tillåtet?! Alla hatar skiten, de orsakar olyckor, framkomlighetsproblem, kostnader, är fult, luktar illa och är fettbildande.Fast vilket företag skulle inte önska det? Ser inte hur det betyder att affärsmodellen inte håller.
Däremot intressant hur deras exempel på självreglering rimligtvis skulle passa bättre som lagstiftning. Hellre femtioeova aktörer som alla tvingas förhålla sig till gemensamt regelverk än två som lovar "ansvarstagande".
Aha, nu börjar förstå varför det är svårt att få tag på en burk i affären.....Det jag bara inte fattar är varför det fortfarande är tillåtet?! Alla hatar skiten, de orsakar olyckor, framkomlighetsproblem, kostnader, är fult, luktar illa och är fettbildande.
Narkotikaklassa dem och fängsla alla som nuddat en voi på livstid så är problemet löst....
Ett visst hopp finns när man nås av nyheten att en gubbe går runt i västerort och häller sursprömmingsspad på alla elsparkcyklar han ser. Kanske kan skiten försvinna genom att brukarna börjar stinka?!
De säger att bolaget får 24h på att plocka undan annars gör Sthlm stad det och skickar faktura till bolaget. Har anmält ett par som legat slängda inne i skog och diken under längre tid. De har varit borta dagen efter så det verkar fungera. en bieffekt kan ju också vara att om nog många anmäler de som är uppenbart i vägen eller kastade så kanske missnöjet syns.Nu bor jag inte i sthlm, men jag blir ju lite nyfiken: Exakt vad händer efter att man gjort det?
Sponsrar gärna denna gubbe ?Det jag bara inte fattar är varför det fortfarande är tillåtet?! Alla hatar skiten, de orsakar olyckor, framkomlighetsproblem, kostnader, är fult, luktar illa och är fettbildande.
Narkotikaklassa dem och fängsla alla som nuddat en voi på livstid så är problemet löst....
Ett visst hopp finns när man nås av nyheten att en gubbe går runt i västerort och häller sursprömmingsspad på alla elsparkcyklar han ser. Kanske kan skiten försvinna genom att brukarna börjar stinka?!
Skåningar brukar inte vara så förtjusta i surströmming....Sponsrar gärna denna gubbe ?
Kanske denna trend kommer sprida sig söderut i landet.. ?
Det är ju samma gubbe som lägger grenar och pinnar på din cykelstig, stoppar spik i köttbullar åt din hund eller lägger grus i kurvorna på din favoritslinga, så man får hela paketet när man sponsrar tokstollar.Sponsrar gärna denna gubbe ?
Kanske denna trend kommer sprida sig söderut i landet.. ?
Naaaj förstör inte min illusion!! ??Det är ju samma gubbe som lägger grenar och pinnar på din cykelstig, stoppar spik i köttbullar åt din hund eller lägger grus i kurvorna på din favoritslinga, så man får hela paketet när man sponsrar tokstollar.
KBTÄr det någon som har tips på lämplig "moteld" mot
elsparkcykeluthyrningsföretagen?
Och då "moteld" som inte skadar någon fysiskt.
En burk målarfärg över elsparkcykeln?
Snabblim på hjulen?
Avloppsvatten över elsparkcykeln?
Andra bättre tips som ev är snällare men effektiva?
/"Motståndsrörelsen mot elsparkcykeluthyrningsföretagen"
Man får väl se om de är lika positiva när de haft dem ett tag och medborgarna fått se hur det fungerar i praktiken.Lite olika hur kommuner agerar vad gäller elsparkcyklarna
Kristianstad, negativa:
![]()
Här stoppas elsparkcyklar: ”Ser problem i storstäder”
Kristianstad kommun har tackat nej till att ha uthyrning av elsparkcyklar i stan. – Vi ser problematiken som finns i storstäderna, säger Ulrika Åkesson, enhetschef på tekniska förvaltningen till Kristianstadbladet.www.expressen.se
Några småorter, positiva:
![]()
Elsparkcyklarna utökas – kommer till småorterna
Elsparkcyklar – som mest förknippas med storstäder – utökas ytterligare. Småorter som Sjöbo och Tomelilla kommer nämligen också få se de tvåhjuliga fordonen rulla runt på gatorna – redan nu till helgen, skriver Ystads Allehanda .www.expressen.se
Jag är generellt cynisk men måste inflika att vi anmälde att det låg skrot bredvid en gångväg och det fraktades bort rätt snabbt. ?Nu bor jag inte i sthlm, men jag blir ju lite nyfiken: Exakt vad händer efter att man gjort det?
Nej.Jag är lika irriterad som er andra på problemen och farorna med elcyklar!
MEN… tänk även på att i grunden så är ju detta ett steg mot ett mer hållbart och trevligt transportsätt. Problemet i stan är ju egentligen att det är fullt med parkerade bilar och stora suvar som sprutar ut avgaser och bullrar.
Med tiden kan vi hoppas och anta att infrastrukturen och beteendet hos folk som använder dessa förbättras. Så kanske det blir riktigt nice sen.
Känns som att diskussionen lätt fastnar på samma nivå som när bilisterna kastar bananskal på cyklister för att dessa cyklar på vägen i brist på cykelbanor annars.
Och när vi ändå är inne på detta måste jag inflika att Stockholm är en KATASTROF vad det gäller prioritering och satsning på vettiga transportmedel. Men det visste ni ju redan. Så kanske läge att ta lite av ilskan som riktas mot bolagen mot politikerna istället.