[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar

Men färgkoder då, ex Lila kan vara gravel (det är en vedertaget bra gravel färg) Ljuslila är sportgrus medans mörklila mer bikepacking.
Då kan allt vara i samma flöde men ändå kategorier.

jag har faan löst problemet. Vad händer nu, dör Happy?
Imploderar och ersätts med AI-bottar som skriver...

Jag förundras över hur de kan fortsätta hälla in pengar i de här företagen. Har de genererat en enda krona i vinst, någonsin? Hur jag en räknar ser jag ingen potential till intäkter.

Inte för att jag räknat på det men spontant känns det som ju mer kapital man slänger in desto snabbare kommer förbudet

Jag förundras över hur de kan fortsätta hälla in pengar i de här företagen. Har de genererat en enda krona i vinst, någonsin? Hur jag en räknar ser jag ingen potential till intäkter.

Vissa "riskkapitalister" kan inte räkna så bra eller så lång tid.
Kul för dom som får leka med pengarna ett tag.
Eller så "dumpar" de in pengar och får några % ökning, gör
snabb exit och hoppar vidare mellan tuvorna?

/Fedde

Vissa "riskkapitalister" kan inte räkna så bra eller så lång tid.
Kul för dom som får leka med pengarna ett tag.
Eller så "dumpar" de in pengar och får några % ökning, gör
snabb exit och hoppar vidare mellan tuvorna?

/Fedde
Om företagen blöder pengar, som varit fallet i dessa bolag i mkt stor utsträckning, hur får man då några % avkastning så att man kan göra en snabb exil med vinst?

Jag funderar på om anledningen kan vara att det finns väldigt mkt kapital tillgängligt som investerare söker lämpliga projekt att investera i och då får även branscher som rimligen bör anses som mer riskabla, och där det ska en del till för att projekten ska flyga, in riskkapital i större utsträckning än vad som varit fallet i kärvare tider.

Hur räknar du då?
I en (rimligtvis konservativ?) estimering på tre resor per dag per enhet blir det säg typ 50 spänn efter skatt och overhead. Då skulle en enhet betala för sig själv inom bara några månader. Det, om något, är väl huvudanledningen till översvämningen (förutom plocka marknadsandelar och ha chans att etablera sig som aktör), hårdvaran är jävligt billig.

Hur räknar du då?
I en (rimligtvis konservativ?) estimering på tre resor per dag per enhet blir det säg typ 50 spänn efter skatt och overhead. Då skulle en enhet betala för sig själv inom bara några månader. Det, om något, är väl huvudanledningen till översvämningen (förutom plocka marknadsandelar och ha chans att etablera sig som aktör), hårdvaran är jävligt billig.

Men medellivslängd på en elsparlcykel var 40 dagar för några år sen. Har tyvärr inte sett någon uppdatering om det.

Sen måstw man också betala juicers för att ladda och omfördela sparkcyklarna.

Men medellivslängd på en elsparlcykel var 40 dagar för några år sen. Har tyvärr inte sett någon uppdatering om det.

Googlade snabbt och hittade nåt som sa en stor aktör hävdade snitt fem månader till sina investerare. Lägg till faktum att de flesta lär gå reparera eller iaf återanvända delar så borde det absolut funka att gå runt. Det är också betydligt mer "ordentlig" hårdvara nu än för några år sen så livslängd har säkert fortsatt gå uppåt.
Ingen aktör kan fortfarande ha illusionen de kommer bli denna marknads uber globalt (och vem använder ens uber nuförtiden istället för bolt?), så enda som återstår är att det måste kunna vara lönsamt i sig och utan världsherravälde.

Tror de har jobbat en del med det, t.ex. de som Lime placerar ut idag ser ju väldigt rejäla ut, men rimligtvis har det även gjort dem dyrare. Här i Uppsala var det tydligen även ett genidrag av dem att införa P-förbud inom 10m från Fyrisån. Efter det har antalet döda elsparkar de fått fiska upp ur ån minskat markant ?

De vill att staten garanterar oligopol eller ännu hellre monopol. Det om något visar väl att deras affärsmodell inte håller? Det är för låg tröskel för att etablera sig, och flera kommuner kräver ersättning för de kostnader som företagen skapar, vilket än mer minskar vinsten. Jag tycker det var en superintressant partsinlaga, eftersom det så tydligt visar problemen i branschen.

Fast vilket företag skulle inte önska det? Ser inte hur det betyder att affärsmodellen inte håller.

Däremot intressant hur deras exempel på självreglering rimligtvis skulle passa bättre som lagstiftning. Hellre femtioeova aktörer som alla tvingas förhålla sig till gemensamt regelverk än två som lovar "ansvarstagande".

Fast vilket företag skulle inte önska det? Ser inte hur det betyder att affärsmodellen inte håller.

Däremot intressant hur deras exempel på självreglering rimligtvis skulle passa bättre som lagstiftning. Hellre femtioeova aktörer som alla tvingas förhålla sig till gemensamt regelverk än två som lovar "ansvarstagande".
Lite etiska riktlinjer så löser det sig.

Var på galej i ett av villaghettona i Uppsalas utkanter i lördags, så det blev ca 1 mil på cykel hem runt kl 1, mestadels på cykelbanor. Herrejävlar vad såna där tingestar det stod eller låg slängda både på och bredvid cykelbanorna. Tur det var någorlunda belysning.

Har tyckt det styrts upp relativt bra inne i stan senaste tiden, men här utåt ytterområdena såg det ju för jävligt ut. Men det är väl så det blir, kidsen är inne i stan på kvällen sedan tar de en elspark hemåt och bara dumpar den när de är nära hemmet el batteriet tar slut.

Om man är på gubbhumör eller tycker det är värdelöst när de är farligt parkerade kan man alltid anmäla via ”Tyck till”-appen i Stockholm

Det jag bara inte fattar är varför det fortfarande är tillåtet?! Alla hatar skiten, de orsakar olyckor, framkomlighetsproblem, kostnader, är fult, luktar illa och är fettbildande.

Narkotikaklassa dem och fängsla alla som nuddat en voi på livstid så är problemet löst....

Ett visst hopp finns när man nås av nyheten att en gubbe går runt i västerort och häller sursprömmingsspad på alla elsparkcyklar han ser. Kanske kan skiten försvinna genom att brukarna börjar stinka?!

En liten undran uppfyller alla dessa elektrifierade lekfordon
Transportstyrelsens föreskrifter om cyklar, hästfordon och sparkstöttingar
3 kap. Cykel utan tramp- eller vevanordning
Bromsutrustning
10 § Fordonet ska vara utrustat med ett bromssystem som ska vara
konstruerat så att risken för skador eller driftsstörningar är liten. De
ingående komponenterna ska vara utformade på ett ur säkerhetssynpunkt
tillfredsställande sätt.
Bromssystemet ska vara funktionssäkert under normala
driftsförhållanden. (TSFS 2010:144)
11 § Bromssystemet ska kunna ge fordonet en retardation av minst 3 m/s2.
Jag misstänker att med den korta hjulbasen och höga tyngdpunkten är risken för tandskador m.m överhängande

Det jag bara inte fattar är varför det fortfarande är tillåtet?! Alla hatar skiten, de orsakar olyckor, framkomlighetsproblem, kostnader, är fult, luktar illa och är fettbildande.

Narkotikaklassa dem och fängsla alla som nuddat en voi på livstid så är problemet löst....

Ett visst hopp finns när man nås av nyheten att en gubbe går runt i västerort och häller sursprömmingsspad på alla elsparkcyklar han ser. Kanske kan skiten försvinna genom att brukarna börjar stinka?!
Aha, nu börjar förstå varför det är svårt att få tag på en burk i affären..... :giggle:

Nu bor jag inte i sthlm, men jag blir ju lite nyfiken: Exakt vad händer efter att man gjort det?
De säger att bolaget får 24h på att plocka undan annars gör Sthlm stad det och skickar faktura till bolaget. Har anmält ett par som legat slängda inne i skog och diken under längre tid. De har varit borta dagen efter så det verkar fungera. en bieffekt kan ju också vara att om nog många anmäler de som är uppenbart i vägen eller kastade så kanske missnöjet syns.

Sponsrar gärna denna gubbe ?
Kanske denna trend kommer sprida sig söderut i landet.. ?

Sponsrar gärna denna gubbe ?
Kanske denna trend kommer sprida sig söderut i landet.. ?
Det är ju samma gubbe som lägger grenar och pinnar på din cykelstig, stoppar spik i köttbullar åt din hund eller lägger grus i kurvorna på din favoritslinga, så man får hela paketet när man sponsrar tokstollar.

Är det någon som har tips på lämplig "moteld" mot
elsparkcykeluthyrningsföretagen?
Och då "moteld" som inte skadar någon fysiskt.

En burk målarfärg över elsparkcykeln?
Snabblim på hjulen?
Avloppsvatten över elsparkcykeln?
Andra bättre tips som ev är snällare men effektiva?

/"Motståndsrörelsen mot elsparkcykeluthyrningsföretagen"

Är det någon som har tips på lämplig "moteld" mot
elsparkcykeluthyrningsföretagen?
Och då "moteld" som inte skadar någon fysiskt.

En burk målarfärg över elsparkcykeln?
Snabblim på hjulen?
Avloppsvatten över elsparkcykeln?
Andra bättre tips som ev är snällare men effektiva?

/"Motståndsrörelsen mot elsparkcykeluthyrningsföretagen"
KBT

enda som fungerar mot det oundvikliga

Lite olika hur kommuner agerar vad gäller elsparkcyklarna

Kristianstad, negativa:

Några småorter, positiva:

Leksakscyklarna är bara det lilla problemet. Sedan skall rikemans-SUV:ar och pokemonbarn också köras ström genom!
20210906_141723.jpg

Lite olika hur kommuner agerar vad gäller elsparkcyklarna

Kristianstad, negativa:

Några småorter, positiva:
Man får väl se om de är lika positiva när de haft dem ett tag och medborgarna fått se hur det fungerar i praktiken.

Jag är lika irriterad som er andra på problemen och farorna med elcyklar!

MEN… tänk även på att i grunden så är ju detta ett steg mot ett mer hållbart och trevligt transportsätt. Problemet i stan är ju egentligen att det är fullt med parkerade bilar och stora suvar som sprutar ut avgaser och bullrar.

Med tiden kan vi hoppas och anta att infrastrukturen och beteendet hos folk som använder dessa förbättras. Så kanske det blir riktigt nice sen.

Känns som att diskussionen lätt fastnar på samma nivå som när bilisterna kastar bananskal på cyklister för att dessa cyklar på vägen i brist på cykelbanor annars.

Och när vi ändå är inne på detta måste jag inflika att Stockholm är en KATASTROF vad det gäller prioritering och satsning på vettiga transportmedel. Men det visste ni ju redan. Så kanske läge att ta lite av ilskan som riktas mot bolagen mot politikerna istället.

Jag är lika irriterad som er andra på problemen och farorna med elcyklar!

MEN… tänk även på att i grunden så är ju detta ett steg mot ett mer hållbart och trevligt transportsätt. Problemet i stan är ju egentligen att det är fullt med parkerade bilar och stora suvar som sprutar ut avgaser och bullrar.

Med tiden kan vi hoppas och anta att infrastrukturen och beteendet hos folk som använder dessa förbättras. Så kanske det blir riktigt nice sen.

Känns som att diskussionen lätt fastnar på samma nivå som när bilisterna kastar bananskal på cyklister för att dessa cyklar på vägen i brist på cykelbanor annars.

Och när vi ändå är inne på detta måste jag inflika att Stockholm är en KATASTROF vad det gäller prioritering och satsning på vettiga transportmedel. Men det visste ni ju redan. Så kanske läge att ta lite av ilskan som riktas mot bolagen mot politikerna istället.
Nej.

Allt är elscotrarnas fel.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp