[OT] ? i tall ? Jägarfråga? Nya konspirationsterorier!

motionisten

Aktiv medlem
Vad är detta för mackapär som hänger i en tall mitt ute i storskogen? Någon slags elektronik, ser ut som gammaldags transistorradio, Inte en åtelkamera iaf, såna finns de drösvis med och ingen har liknat nåt sånt här. Hittades förstås på en cykelrunda i skogen OnT.
Trädmoj.JPG

Visst ser det ut som den ligger i en våg? Kan det vara något som skall användas av någon snart? Spännande. Svar kommer säkert om tråden överlever.

Tack vare SIE vet jag nu bättre. Min första tanke var annars att det hade att göra med märkning och mätning av rovfågelungar.

fast den där har ju inga kablar vad jag kan se som den andra mojängen i andra tråden har, kan det vara någon klättrare som har lämmnat utrustning ?

Vad är detta för mackapär som hänger i en tall mitt ute i storskogen? Någon slags elektronik, ser ut som gammaldags transistorradio, Inte en åtelkamera iaf, såna finns de drösvis med och ingen har liknat nåt sånt här. Hittades förstås på en cykelrunda i skogen OnT.Visa bilaga 506034

För att förtydliga, det är definitivt någon elektronisk grej med knappar och rattar på. Den sitter högt upp 5-6 meter så det har lagts en del jobb på att få den dit. Långt ut i skogen men synlig från en bommad skogsbilsväg så inte särskilt gömd men inte för att det är mycket folk där. En sjö nån kilometer bort. Min gissning är mätning av något eller jaktsyfte. Brandövervakning kanske?

Det sitter ingen skylt eller nåt liknande i närheten? Det pågår ju alltid olika forskningsprojekt där data samlas in, även ute i skogarna. Men då borde det rimligtvis sitta nån liten skylt som upplyser om vad det är.

Jag tror jag har en ärlig gissning att komma med.

En väderstation för att mäta luftfuktighet osv.
En kompis arbetar med naturbränningar. De placerar ut såna för att kunna sätta eld på skogen när förhållandena är rätta. Inte för torrt och inte för blött.

länk

Kollade lite på Taiga. Jag tror inte på bränning faktiskt. Jag gillar skogen av cykelskäl men några särskilda naturvärden har den nog inte. Vanliga kalhyggen på många ställen, även i närheten av mackapären.

Jag får nog pallra mig tillbaka snart och göra en djupare analys på plats. När inte Happy kommer upp med svaret blir jag orolig.
Konspirationsteoretikern i mig säger att jag nog säkrast får ha min foliehatt på plats under hjälmen vid återbesök.
Undrar vad jag ska undersöka ? Klättra i tall utan stege fixar jag inte...

Ska bli intressant att höra vad det är om föremålet undersöks närmare med risk för liv och hälsa

Kollade lite på Taiga. Jag tror inte på bränning faktiskt. Jag gillar skogen av cykelskäl men några särskilda naturvärden har den nog inte. Vanliga kalhyggen på många ställen, även i närheten av mackapären.

Jag får nog pallra mig tillbaka snart och göra en djupare analys på plats. När inte Happy kommer upp med svaret blir jag orolig.
Konspirationsteoretikern i mig säger att jag nog säkrast får ha min foliehatt på plats under hjälmen vid återbesök.
Undrar vad jag ska undersöka ? Klättra i tall utan stege fixar jag inte...
Då stämmer inte teorin om naturbrännin
Vad kan det egentligen vara för "evil-doers" som hänger elektronik i tallar ?

Kolla med telefonen om du kan få in någon signal via bluetooth när du står under apparaten. Den kanske används som högtalare för att spela upp någon form av lockrop/djurläte?

Senast ändrad:
Kolla med telefonen om du kan få in någon signal via bluetooth när du står under apparaten. Den kanske används som högtalare för att spela upp någon form av lockrop/djuläte?
Bra tanke! Finns det såna apparater? Är det nåt jägare använder? Skulle kunna vara en rimlig förklaring isf.

Verkar lite osannolikt att någon hängt upp något så högt och oåtkomligt men ändå slarvigt om det har något värde eller ska användas eller byta batterier mm...
Tror det är uppkastat "skräp"
Men vad och varför ?? Detta måste ner och undersökas :)

Tillbaka
Topp