Stor eller liten klinga fram spelar ingen roll för "drivet".
Enda skillnaden är topphastigheten.
Med tanke på att bara den övre delen av kedje-loopen ligger under belastning då man trampar så är ökad belastning på clutchen en fysisk omöjlighet.
Men du menar att den helt enkelt får röra sig mer viket isf betyder att du syftar på att förslitning, inte överbelastning, kan bli ett problem. Men den effekten är så liten att den nog kan räknas bort helt.
Skulle vara som att växla mindre, eller undvika brötig terräng för att inte slita på clutchen...
Ser inte riktigt vad du menar med att skillnad i hur stor omkrets kedjan omsluter (på klingan) påverkar clutchen. Du får samma skillnad i chain wrap beroende på viket bakdrev man använder om klingan är rund.
Det som däremot har en pytteliten effekt är skillnaden i vinkel mellan klinga och drev som uppstår då den ovala klingan roterar. Det är denna effekt som gör att bakväxeln rör sig lite fram och tillbaks för varje rotationsvarv.
Nu är jag ingen expert på trigonometri, men enligt mina beräkningar så handlar det om ca. 1-2 millimeter skillnad (1.2mm med min setup). Visar min beräkning baserat på min singlespeed med oval klinga för att det är enklare att se förhållandet mellan de två katererna och hypotenusan.
A = 445mm (Fast)
B = ca. 63.5mm till 71.5mm (34t Absolute Black)
C = 449.5mm - 450.7mm
Skillnad: 1.2mm
Det är denna skillnad i kedjespänning som clutchen måste komensera för. Tvivlar verkligen på att det reducerar clutchens livslängd tillräckligt mycket för att överväga.
Visa bilaga 506533