Styrstam vägrar lossna, osäker på konstruktionen

Jag tror mig ha en äldre gängad styrstam, enligt lite googlande o youtubande. När jag äntligen får loss skruven som spånner fast styrstammen så vägrar hela styret o lossna. Jag har testat att spruta ner en del rost-borttagnings vätska, som denna på biltema, ett par gånger över det senaste dygnet o försökt hamra lite försiktigt underifrån för att få av eller loss styret o stammen. Inget hjälper, det är helt fast. Nu misstänker jag att jag har fått fel för mig o att konstruktionen är svårare än så.

Här är bilder:

IMG_20210814_173751 copy.jpg

Min cykel är en citybike 7-växlad Crecent Tarfek 28" från ca 10-15 år sedan.

IMG_20210814_173809 copy.jpg

Har sågat lite i plast-fästet för reflexhållaren, så man kan komma åt o se muttern som nog fäster framgaffeln.

Om jag släpper på muttrarna som sitter precis under, de som jag tror fäster framgaffeln, så kanske det lossnar, men då måste jag såga av en plastgrej innan. Dessutom är där inte så mycket utrymme över de muttrarna då styret börjar precis ovan om dem. Bara för att jag släpper muttern kommer nog inte styrstammen lossna, då den skall gå fri med enbart den långa skruven lossad, den som går ner i stammen från ovan, på bild 1.

Jag tror mig ha denna typen av styrstam:

Screen Shot 2021-08-14 at 19.45.22.png

Missar jag nåt? Eller är det bara att vänta på rostlösningen o knacka o vrida? :confused:

Den långa skruven du dragit ut fäster i en kil som pressas ut är du skruvar ned skruven. Din styrstam och kil har rostat fast. Du behöver bryta detta förband på nåt sätt t.ex. hålla fast ramen och rotera stammen med styret.

Den långa skruven du dragit ut fäster i en kil som pressas ut är du skruvar ned skruven. Din styrstam och kil har rostat fast. Du behöver bryta detta förband på nåt sätt t.ex. hålla fast ramen och rotera stammen med styret.
Tack för snabba svaret! Jag har gjort det och bankat med liten slägga något försiktigt i sidled och upp, nedifrån på styret. Än så länge ingen lycka. Kan inte banka för mycket för då sabbar jag hjulet o måste rikta ekrarna igen, eller byta det.

Skall jag skicka ner lite rostlösning i skruvens hål?
Det kan ju hitta rätt. Men kan också skada hur fast det sitter senare kanske.

Är det kilen som sitter fast mot styrstammen tror du?
Kilen sitter nog mer fast i gaffelröret, men det spelar inte så stor roll. Gäller att få grejorna att röra på sig. Får du kilen (inringad) att röra på sig (nedåt) har du en stor chans att allt ska börja röra på sig.
Screenshot_20210814-195427_Chrome.jpg

Kilen sitter nog mer fast i gaffelröret, men det spelar inte så stor roll. Gäller att få grejorna att röra på sig. Får du kilen (inringad) att röra på sig (nedåt) har du en stor chans att allt ska börja röra på sig.
Visa bilaga 506477

Som tipsats om redan: Kilen måste ner.

Utgå från den läge där den långa skruven är åtskruvad. Lossa den så att du har ungefär en cm. utskruvad. Därefter brukar jag ta en tung hammare och ge den ett bestämt dunk rakt ner, det ska mycket till för att kilen inte ska släppa av det.

Tack för snabba svaret! Jag har gjort det och bankat med liten slägga något försiktigt i sidled och upp, nedifrån på styret. Än så länge ingen lycka. Kan inte banka för mycket för då sabbar jag hjulet o måste rikta ekrarna igen, eller byta det.

Skall jag skicka ner lite rostlösning i skruvens hål?
Det kan ju hitta rätt. Men kan också skada hur fast det sitter senare kanske.
Du ska inte banka uppåt eller i sidled, utan nedåt så att du separerar kilen från styrröret.

Skruva ner den långa skruven igen och ge den en rejäl knäpp med klubba så den trycker ner kilen.
Gjorde det nyss och kilen lossnade, men styrstammen sitter som sten oavsett vad jag provar. Man kan inte heller skruva av de stora muttrarna precis under styret, som fäster i gaffelns topp-gängor, eftersom styrstammen är för kort, det tar emot innan den kommer av. Annars hade man nog fått ner mer smörj emellan styrstammen och gaffelns rör.

Kanske jag får vända på cykeln och spruta in massa rostuppllösare där istället så den når ner till styrstammens botten från andra hållet.

På tal om kil, ser styrstammen verkligen ut att vara fastkilad i -röret.
Har du något bra skruvstäd i närheten? (Skruvstycke säger somliga, utan att veta bättre.) Rörtång? Lägg något emellan för att slippa repor.

Det verkar som om du fått loss kilen vid det här laget.

Men du måste också lossa muttern som spänner runt styrstammen. Fixa en smal nyckel eller polygrip. När du lossat den så får du loss styrstammen

Det är ju trevligt att folk går in och vill hjälpa till, men blir tokigt när man kommer med förslag som helt enkelt är felaktiga.

Ingen mutter ska loss, utan KILEN som låser styrstammen måste lossas. Det gör man genom att skruva ut skruven ca en centimeter och därefter slå till den med en slägga (dvs precis som beskrivet av flera andra). Gör ingenting annat till att börja med!

Du kommer märka när det lossnar - kilen med skruven i kommer hoppa ned i samma ögonblick som det lossnar. Därefter kan det behövas annan typ av våld för själva stammen som också kärvar, men det är enklare löst förmodligen. Lycka till!

Styrstammar i quill-modell är oftas i aluminium, medans ramen är i stål.

Mycket vanligt att styrstammen rostar fast pga för lite fett vid montering och då sitter de hårt som fan ?

Bryr du dig inte om stammen så kör rost lösare underifrån i några timmar, skruva fast stammen i ett städ och sedan använd styret som hävstång medans du har fixerat gaffeln med tex ett rep.

Efter både skruvstäd och polygriper utan någon form av effekt, fick jag till slut såga av styrstammen för att få av gaffeln. Den är av nu så problemet är ur världen, minus ett köp av en ny styrstam. Gaffeln skall bytas ut mot en stötdämpare.

Jag följde allas råd o testade allt möjligt, konstruktionen är en vanlig gängad styrstam som "skall gå fri" med ett knack uppifrån (vilket det också gjorde, kilen då alltså) utan något som måste skruvas av upptill eller under eller över. Men oavsett hur mycket jag fick av eller smörj jag fick in över/underifrån sitter fortfarande styrstammen kvar i gaffelj****n. Hahaha. Den har rostat fast helt eller smuts har kommit emellan så det inte kan tas loss.

Oavsett, tack allihop för alla lösningar ni kommit med!! ??

Tillbaka
Topp