andycykelhjul
Medlem
Styrstam vägrar lossna, osäker på konstruktionen
Jag tror mig ha en äldre gängad styrstam, enligt lite googlande o youtubande. När jag äntligen får loss skruven som spånner fast styrstammen så vägrar hela styret o lossna. Jag har testat att spruta ner en del rost-borttagnings vätska, som denna på biltema, ett par gånger över det senaste dygnet o försökt hamra lite försiktigt underifrån för att få av eller loss styret o stammen. Inget hjälper, det är helt fast. Nu misstänker jag att jag har fått fel för mig o att konstruktionen är svårare än så.
Här är bilder:
Min cykel är en citybike 7-växlad Crecent Tarfek 28" från ca 10-15 år sedan.
Har sågat lite i plast-fästet för reflexhållaren, så man kan komma åt o se muttern som nog fäster framgaffeln.
Om jag släpper på muttrarna som sitter precis under, de som jag tror fäster framgaffeln, så kanske det lossnar, men då måste jag såga av en plastgrej innan. Dessutom är där inte så mycket utrymme över de muttrarna då styret börjar precis ovan om dem. Bara för att jag släpper muttern kommer nog inte styrstammen lossna, då den skall gå fri med enbart den långa skruven lossad, den som går ner i stammen från ovan, på bild 1.
Jag tror mig ha denna typen av styrstam:
Missar jag nåt? Eller är det bara att vänta på rostlösningen o knacka o vrida?
Här är bilder:
Min cykel är en citybike 7-växlad Crecent Tarfek 28" från ca 10-15 år sedan.
Har sågat lite i plast-fästet för reflexhållaren, så man kan komma åt o se muttern som nog fäster framgaffeln.
Om jag släpper på muttrarna som sitter precis under, de som jag tror fäster framgaffeln, så kanske det lossnar, men då måste jag såga av en plastgrej innan. Dessutom är där inte så mycket utrymme över de muttrarna då styret börjar precis ovan om dem. Bara för att jag släpper muttern kommer nog inte styrstammen lossna, då den skall gå fri med enbart den långa skruven lossad, den som går ner i stammen från ovan, på bild 1.
Jag tror mig ha denna typen av styrstam:
Missar jag nåt? Eller är det bara att vänta på rostlösningen o knacka o vrida?