Berk
Aktiv medlem
Tips på Trail-Hardtails
Seinfeld- och cykelreferens i ett. I like!
Edit: Fan, Vänner var det ju. Förbannar mitt dåliga minne. Bra scen iaf!
Hmm, har missat den Seinfeld episode.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Seinfeld- och cykelreferens i ett. I like!
Edit: Fan, Vänner var det ju. Förbannar mitt dåliga minne. Bra scen iaf!
Hmm, har missat den Seinfeld episode.
Seinfeld hade väl annars god smak.Såg inte att zinkpasta hade redigerad inlägget när jag svarade. Min svar var seriöst.
Framhjul och styre monterade out of (in?) the box, fan tro att lådan blir stor..Välpackad då får man anta.
Rattat rätt styret lite kvickt bara, skall slänga på 2,8:orna (inte ölen) ikväll. Får se hur det går, ramen verkar rymlig nog men kedjan ser ut att kunna gå ruskigt nära ett brett däck när den är på största kugghjulet..Vi har sett kartongen nu vill vi se om det var nånting i den !??
Tja ! Spänna vajern lite till , med lite tur kanske det finns en justerskruv nånstans mellan droppern och reglaget.( gäller förstås inte om den är hydraulisk)Kan f ö konstatera att droppern på mitt exemplar är riktigt trög, inget som dottern på dryga 40 kg får ner med sin kroppsvikt. Har kollat så den inte är för hårt åtdragen i ramen, samt smort med Sram Butter, utan någon direkt förbättring. Har ngn andra tips så är jag idel öra.
Ja, nån här vet väl hur de fungerar men frågan är om man kan öppna och mickla med den.Kan f ö konstatera att droppern på mitt exemplar är riktigt trög, inget som dottern på dryga 40 kg får ner med sin kroppsvikt. Har kollat så den inte är för hårt åtdragen i ramen, samt smort med Sram Butter, utan någon direkt förbättring. Har ngn andra tips så är jag idel öra.
Ja, nån här vet väl hur de fungerar men frågan är om man kan öppna och mickla med den.
Måste vara en fjäder som håller emot eller sjunker den ner till sist med 40kg?
Ok, jag tänkte inte att hela skjuta upp kraften höll emot när man sänker den..men så är det kanske. Ja, det blir trögt med för lite tryck så det kanske krävs 45kg kraft för att övervinna trögheten. Hade gissat på mindre kraft dock.Det bruka vara en luftfjäder. Några har ventil medan andra är helt stängd. Men tillverkare speccar ofta en riktigt små tryckinterval, så det skulle inte hjälpa mycket. Om man använder lägre tryck blir den trögg.
Funderar just nu på dropparn till sonen, även om han inte vill. Men vet inte vilken funkar med 30 kg. Vpace säljer en Kind Shox eTen med reglaget på stolpen som ska funka, men jag skulle ville ha en lättare.
Är den halvvägs nere så får hon ner resten med kroppsvikten, men från ytterläget känns det som att det finns en liten ”tröskel” som måste övervinnas. Den är inte direkt blixtsnabb på vägen upp heller, så det känns mer som ett friktions- än ett högtrycksproblem. Jag jämför med min egen KS Lev som i jämförelse går som en varm kniv genom smör.Ja, nån här vet väl hur de fungerar men frågan är om man kan öppna och mickla med den.
Måste vara en fjäder som håller emot eller sjunker den ner till sist med 40kg?
Ja rimligen kan det då inte vara bara luftfjädern, för en positiv kammare borde hålla mot mer på slutet?Är den halvvägs nere så får hon ner resten med kroppsvikten, men från ytterläget känns det som att det finns en liten ”tröskel” som måste övervinnas. Den är inte direkt blixtsnabb på vägen upp heller, så det känns mer som ett friktions- än ett högtrycksproblem. Jag jämför med min egen KS Lev som i jämförelse går som en varm kniv genom smör.
Har mailat Decathlons kundtjänst, får se om de likt många andra postorderbolag sponsrar ett besök hos LBS.
Är den halvvägs nere så får hon ner resten med kroppsvikten, men från ytterläget känns det som att det finns en liten ”tröskel” som måste övervinnas. Den är inte direkt blixtsnabb på vägen upp heller, så det känns mer som ett friktions- än ett högtrycksproblem. Jag jämför med min egen KS Lev som i jämförelse går som en varm kniv genom smör.
Har mailat Decathlons kundtjänst, får se om de likt många andra postorderbolag sponsrar ett besök hos LBS.
Ja det är ju klart. Hon får helt enkelt vänta med att skjuta ner sadeln tills framhjulet är en bit ner i branten och vinkelnKraften är aldrig rakt ner mot stolpen. När stolpen är i högsta läget är armen längst och överlap inne i stolpen minst. Det ger största friktion. Så det skulle kunna vara bara det. Det går inte att lösa, förutom att man kan smörja att delar som glider mot varandra.
Man skulle kunna testa det med att trycka själva på stolpen, båda rakt och vinklat.
Äldsta graben (10år, ~30Kg) kör med en brand X med extern dragning på sin ripcord. Stolpen funkar riktigt bra, men trögt reglage. Har bytt till ett wolftooth Light action reglage och nu funkar det hur bra som helst. Hade en reverb med extern dragning förut som förra ägaren satte på, och det reglaget var verkligen inte lätt för barnhänder….Det bruka vara en luftfjäder. Några har ventil medan andra är helt stängd. Men tillverkare speccar ofta en riktigt små tryckinterval, så det skulle inte hjälpa mycket. Om man använder lägre tryck blir den trögg.
Funderar just nu på dropparn till sonen, även om han inte vill. Men vet inte vilken funkar med 30 kg. Vpace säljer en Kind Shox eTen med reglaget på stolpen som ska funka, men jag skulle ville ha en lättare.
Tack, missade detta! Skall kolla imorrn, jag mailade även Decathlon och frågade vad de trodde felet var och fick som svar att cykeln (stolpen) är avsedd för person på 60 kg och upp :/Tja ! Spänna vajern lite till , med lite tur kanske det finns en justerskruv nånstans mellan droppern och reglaget.( gäller förstås inte om den är hydraulisk)
Mange
Kort update: funkade bra att spänna droppervajern mha reglaget, till yttersta läget. Tackar ?Tack, missade detta! Skall kolla imorrn, jag mailade även Decathlon och frågade vad de trodde felet var och fick som svar att cykeln (stolpen) är avsedd för person på 60 kg och upp :/