Tankar kring pendlarcykel

Juniper

Medlem
Hej,

Jag sitter och försöker rättfärdiga ett cykelköp för mig själv, och behöver cykelkunniga prylgalningars hjälp att komma fram till att jag tänker rätt. :)

Cykeln ska:
- Ta mig till jobbet, 5 km villakvarter och stadsmiljö. Rätt ofta med en Chariot med två småbarn i, i en av dessa km.
- Inbjuda till att bli medtagen på träningspass på skogsvägar och enklare stigar i rätt ok tempo. Jättetekniska stigar eller snabbt utför tilltalar mig inte ännu. Med bakgrund av att cyklingen har lägre prio än löpning och padel vad gäller egen tid från nämnda ungar så är det inte så ofta detta kommer ske, säg två gånger i månaden maj - oktober.

Varför vill jag byta cykel från min fina, snabba Cresent Yokto (hybrid som går mot racerhållet) när jag ändå inte kommer ta mig ut i skogen särskilt ofta? Jo, jag råkar bo i en norrlänsk stad där jag inte jag räkna med snöfritt eller särskilt välplogat november - april. Och trots vinterdäck upplever jag att de smala däcken gör att jag slirar runt.

Så: är det inte så att jag ändå behöver typ en 29" hardtail, förberedd för skärmar och sånt för vardagen och rullar hyggligt snabbt. Nånstans vill jag inte ha en Fatbike, oklart varför. Eller är det en gravel jag ska ha, med en ram som tillåter bredare vinterdäck. Men jag tänker nånstans att dämpningen på en MTB ändå inbjuder till mer träning då den kanske är mer förlåtande på stig och därmed mer flexibel?

Tacksam för input. Vill man leta fram en cykel i lager åt en på 187 cm för max 10k är det HELT OK också :)

Med en pendling på högst måttliga 5 km i villakvarter och stadsmiljö kan man lägga mer fokus på övriga aspekter. 5 km är inte tillräckligt långt för att kräva så mycket ändamålsenlig utrustning. Visserligen kan en cykel med rakt styre vara bättre eftersom den ger överblick i trafiken med en mer upprätt sittställning, men jag tror inte det är av avgörande betydelse.

Om du vill cykla på stigar, med rötter och annat, kan något i MTB-väg vara att föredra.
Räcker det med vägar, alltså mer släta underlag (fast ändå ibland en och annan sten eller rot) kan nog en grusigare cykel vara skoj.

Max 10k kan ställa till det. Jag har inte så stor koll på marknaden, men känner på mig att det kan bli tight om man ska ha hydrauliska bromsar, vilket man såklart vill ha om man väntas cykla i trafik och dåligt väder/väglag.

Exakt, jag cyklade till jobbet på gammal gubbcykel, så tar det 15 minuter istället för dagens 10 minuter på en fin dag med den cykel jag har idag. Däremot gissar jag att kan ta igen det på vintern med bredare och grövre däck.

Jag lutar åt MTB (om det alls blir nåt) pga lite mer flexibilitet på träningsrundorna, vill inte behöva scouta rundor så noga eller stanna och kliva och hålla på (som jag behövde med min förra cykel, terräng-hybriden) samt möjligheten till grövre däck för vinterpendlingen.

Två hojar? Pendlare=enkel, praktisk, skärmar osv. Träningshoj(mtb)=rolig för aktiv cykling, inte skärmar, inte lika praktisk med vanliga kläder. Svårt att kompromissa med vissa saker. Och 5 km pendling kan man såklart klara av med en rolig mtb (eller en tråkig enpetare med skärmar).

Två hojar? Pendlare=enkel, praktisk, skärmar osv. Träningshoj(mtb)=rolig för aktiv cykling, inte skärmar, inte lika praktisk med vanliga kläder. Svårt att kompromissa med vissa saker. Och 5 km pendling kan man såklart klara av med en rolig mtb (eller en tråkig enpetare med skärmar).
Ja, givetvis en möjlighet, men som sagt så tänker jag att vinterpendlingen även underlättas av en MTB. Annars får jag svårt att motivera köp över huvud taget med tanke på förväntad frekvens :)

Ser noll problem med att köra 5 km med en superlångsam MTB :)

om du vill kunna parkera cykeln utan att raskt få den stulen överväg för pendlingsändamålet en mtb 26a kompletterad med skärmar och pakethållare. svårsålda därför billiga och går under radarn för buset.

hindrar inte att köpa en mer renodlad skogscykel senare:)

Ja, givetvis en möjlighet, men som sagt så tänker jag att vinterpendlingen även underlättas av en MTB. Annars får jag svårt att motivera köp över huvud taget med tanke på förväntad frekvens :)

Ser noll problem med att köra 5 km med en superlångsam MTB :)
En mtb är inte superlångsam. :) Och på 5 km gör det inte så många minuter som du redan förstått. En mtb klarar det mesta året runt. Men gammal som jag blivit har jag kommit till insikten att det ibland är sjukt trevligt med rejäla/bra skärmar (till jobbet och affären). Inget måste, såklart.

om du vill kunna parkera cykeln utan att raskt få den stulen överväg för pendlingsändamålet en mtb 26a kompletterad med skärmar och pakethållare. svårsålda därför billiga och går under radarn för buset.

Bra input, jag har fått en cykel stulen utanför jobbet i stan. Ska undersöka möjlighet att parkera inomhus.

Även om det är kontroversiellt att skriva det så kan man fortfarande köra 26" i skogen, utan dropperpost och rätt vinklar.

En mtb är inte superlångsam. :) Och på 5 km gör det inte så många minuter som du redan förstått. En mtb klarar det mesta året runt. Men gammal som jag blivit har jag kommit till insikten att det ibland är sjukt trevligt med rejäla/bra skärmar (till jobbet och affären). Inget måste, såklart.
Skärmar ett måste. Har hunnit kika på Trek Marlin-serien som enligt säljtexten ska vara väl förberedd för skärmar etc.

Hellre bra skärmar och smalare däck än tvärtom. Tror du överskattar fördelarna med breda däck på vintern. Förvisso har vi aldrig någon packad snö att cykla på där jag bor och med de förutsättningarna kanske breda däck fungerar bättre.

Med skärmar monterade på en pendlarcykel blir skogscyklingen rejält lidande. Grusvägar och sådant går såklart bra, men stig är nästan uteslutet enligt min erfarenhet.

Jag tänker att två cyklar är lösningen. Behåll den du har med skärmar på för regncykling och när du behöver parkera ute. Komplettera med en rolig, snabb mtb med lättrullade däck utan skärmar som du kan nöjescykla med och ta till jobbet på soliga dagar (och som du såklart parkerar inomhus). En rapp mtb är nog inte långsammare än en "standardhybridcykel".

10k är en ganska tight budget för en rolig cykel, och jag har inga konkreta tips där..

Det finns "Jag vill inte bli lerig om ryggen/rumpan när jag kör i våt skog"-skärmar och "jag vill inte ha en enda droppe vattenpöls-vatten på min drivlina eller pendlaren bakom mig"-skärmar.

Även om det är kontroversiellt att skriva det så kan man fortfarande köra 26" i skogen, utan dropperpost och rätt vinklar.
har mycket nöje med min fs 26a i skogen, den är från 2006 och har för all del dropper.

men för stöldfri pendling skulle jag skaffa en enklare modell av 26a, gärna helstel och förstås utan dropper. och som sagt kamouflera den med fasta skärmar och pakethållare.

när der gäller däckens grovlek för optimalt vinterbruk tycker jag det är av värde att komma till eller förbi 44mm. det är viktigt med lättrullad följsanhet och gummiblandning som inte stelnar till när det blir kallt. thunder burt är överraskande bra vintergrepp och har fantastiskt rull.

har mycket nöje med min fs 26a i skogen, den är från 2006 och har för all del dropper.

men för stöldfri pendling skulle jag skaffa en enklare modell av 26a, gärna helstel och förstås utan dropper. och som sagt kamouflera den med fasta skärmar och pakethållare.

när der gäller däckens grovlek för optimalt vinterbruk tycker jag det är av värde att komma till eller förbi 44mm. det är viktigt med lättrullad följsanhet och gummiblandning som inte stelnar till när det blir kallt. thunder burt är överraskande bra vintergrepp och har fantastiskt rull.
Jag har en utomordentligt rolig 26:a (utan dropper) för trixiga stigar (den är kanske ännu "äldre" än din). Ser ingen anledning att byta bort den.

En gammal stel 26:a kostar inga pengar och får troligtvis vara ifred. Mycket för pengarna.

Jag tvingades att köpa smalare (37) vinterdäck (W240) för att rymma dem innanför skärmarna och det har funkat rätt bra. Då tänker jag på grepp (vilket jag prioriterar). De rullar lika bra som tegelstenar, men jag håller mig på benen.

Det finns "Jag vill inte bli lerig om ryggen/rumpan när jag kör i våt skog"-skärmar och "jag vill inte ha en enda droppe vattenpöls-vatten på min drivlina eller pendlaren bakom mig"-skärmar.
Instämmer! Men för pendling skulle jag prioritera att inte dränka fötterna, vilket innebär lång framskärm och egolapp vilket är supersvårt i skogen.

Med en pendling på högst måttliga 5 km i villakvarter och stadsmiljö kan man lägga mer fokus på övriga aspekter. 5 km är inte tillräckligt långt för att kräva så mycket ändamålsenlig utrustning. Visserligen kan en cykel med rakt styre vara bättre eftersom den ger överblick i trafiken med en mer upprätt sittställning, men jag tror inte det är av avgörande betydelse.
...
Ursäkta lite OT.
Har sett liknande kommentar i andra trådar. Upplever du det verkligen så själv? OBS, nyfiken fråga!

Började cykla för 8 år sedan på en gammal hybrid med rakt styre som stod och skämdes i källaren. Intresset svalnade så det blev mest cyklat första 3 åren så det har bara blivit 2 cyklar till, en racer och en gravel, bägge med krullstyre.

Pendlar periodvis inom stad, det växlar mellan graveln och gamla hybriden, beroende på stöldrisk. Har aldrig upplevt någon skillnad vad gäller överblick i trafiken.

Vet att MTB (rakt styre) förmodligen passar TS bäst, så endast nyfiken som sagt.

Har sett liknande kommentar i andra trådar. Upplever du det verkligen så själv? OBS, nyfiken fråga!
Jag har själv inte märkt av det men jag tror att det är en förenklad bild av verkligheten. Jag kan tänka mig att det beror mer på hur aggressiv sittställning man har, d.v.s. om man har nacken vågrätt eller lodrätt. Just styret gör inte superstor skillnad även om man kommer lägre i bocken, men bockstyre sitter oftare på cyklar med mer aggressiv sittställning. Typ av styre är alltså mer av en indikator än en avgörande egenskap.

TLDR; Har själv inte märkt det. Tror bockstyre kan vara indikation på aggressivare sittställning som kan medföra sämre överblick.

(Bytte från rakt till krökt styre på min cykel i början av året och har inte lidit av någon försämring men då har jag en hyfsat avslappnad cykel.)

Nu ignorerar jag att du nämnt MTB fyra ggr i tråden… Kanske Cube Nature Pro (lite tung) eller Radon Scart Light 8.0 (lättare) passar uppgiften? (Finns i lager hos Bike-discount.de.) De är mittemellan mtb och hybrid, har plats för breda däck, har framdämpare, har fästen för stänkskärmar och pakethållare och förmodligen mer växlar än du behöver. Eller är de för lika din Crescent?

Nu ignorerar jag att du nämnt MTB fyra ggr i tråden… Kanske Cube Nature Pro (lite tung) eller Radon Scart Light 8.0 (lättare) passar uppgiften? (Finns i lager hos Bike-discount.de.) De är mittemellan mtb och hybrid, har plats för breda däck, har framdämpare, har fästen för stänkskärmar och pakethållare och förmodligen mer växlar än du behöver. Eller är de för lika din Crescent?

De är nog inte för lika, crescenten går ju mot landsvägsracer, smala däck men rakt styre.

De där blir ju lika cykeln som ändå väckte intresset för att cykla i skogen, Scott Sportster, men som stals. Den hade jag lite kul med.

Det viktiga är att jag inte sladdar runt i snön i vardagen lika mycket som nu, och jag ibland kan ha kul i skogen. Råkas den kallas hybrid är det oväsentligt för mig.

En gammal stel 26:a kostar inga pengar och får troligtvis vara ifred. Mycket för pengarna.

Jag tvingades att köpa smalare (37) vinterdäck (W240) för att rymma dem innanför skärmarna och det har funkat rätt bra. Då tänker jag på grepp (vilket jag prioriterar). De rullar lika bra som tegelstenar, men jag håller mig på benen.
kör man med dubb kan det funka hyggligt med smalare. men på köpet får man mer deformationsmotstånd i det av nödvändighet tjocka gummimönstret på dubbade däck. trögt och tråkigt rull blir följden. andra nackdelar är att det högre däcktryck man då frestas till minskar greppet på halvlöst underlag, och även trycker in dubbarna hårdare i däcket med så småningom dubbpunka som följd.

har fått för mig att w240 ändå är rätt bra på att parera alla dessa problem:) gillar annars w106, duger fint.

själv har jag två dedicerade vinterpendlare, en med dubb och smalare däck, och en utan dubb med greppiga fetare däck. det blir nästan enbart den dubbfria som blir använd. klart bättre rull!

en trygg kompromiss om man håller sig till en cykel är att köra med dubbdäck bara på framhjulet. det kan gärna sitta på ett separat hjul, så är det lätt att byta alltefter vädrets nycker.

kör man med dubb kan det funka hyggligt med smalare. men på köpet får man mer deformationsmotstånd i det av nödvändighet tjocka gummimönstret på dubbade däck. trögt och tråkigt rull blir följden. andra nackdelar är att det högre däcktryck man då frestas till minskar greppet på halvlöst underlag, och även trycker in dubbarna hårdare i däcket med så småningom dubbpunka som följd.

har fått för mig att w240 ändå är rätt bra på att parera alla dessa problem:) gillar annars w106, duger fint.

själv har jag två dedicerade vinterpendlare, en med dubb och smalare däck, och en utan dubb med greppiga fetare däck. det blir nästan enbart den dubbfria som blir använd. klart bättre rull!

en trygg kompromiss om man håller sig till en cykel är att köra med dubbdäck bara på framhjulet. det kan gärna sitta på ett separat hjul, så är det lätt att byta alltefter vädrets nycker.
Jag har svårt att tänka mig några däck som rullar trögare än mina W240. Men jag håller mig på benen. Skulle inte ha klarat mig med mindre dubb. En vanlig vinter, med trevlig packad snö, hade det funkat med dubbat bara fram. Men senaste vintrarna har det varit så isigt och spårigt att det varit spännande även med W240:or fram och bak. Extra spännande är det när det kommit snö på den hårda och spåriga isen. Då är det faktiskt bra med smalare däck som skär igenom snön så att dubben når isen. Jobbigt blir det ju när det drevat och man inte har nåt bär (men man kan inte få allt). Hade gärna använt en odubbad pendlare på vintern (jag har ju cyklar till det) men den skulle tyvärr stå oanvänd hela vintern. Kanske får jag skaffa andra dubbdäck och byta cykel efter underlag? Ganska isigt = mer lättrullade dubbdäck. Isigt = W240.

Det bästa med dubbdäck är när man får ta av dem på våren och cykeln bara svävar fram.

Okej, och att man inte dör i trafiken. Men de dödar verkligen all körglädje.
Jag tänker under/efter varje förstatur med dubbdäcken: "Det måste vara nåt fel. Nåt lager har skurit." Men, inga lager har skurit.

Jag upplever att breda och smala dubbdäck uppför sig väldigt olika beroende på snö- och isförhållandena på vägen. Så bäst att ha 2 cyklar med dubbdäck, och så väljer man vad som passar bäst för dagen =)

1. blankis eller packad snö men platt. Både breda och smala däck funkar.
2. blankis eller packad snö som är spårigt, valkar etc. Smala däck är livsfarliga eftersom de fastnar i spåren. Breda dubbdäck med lågt tryck är bäst, och klättrar enkelt över spåren även i sidled.
3. snö som går att skära igenom med hård jämnt underlag under. Smala däck som skär genom snön och greppar i underlaget är bäst.
4. snö som går att skära genom men med ojämnt underlag under. Breda däck är bäst.
5. lösare snö som inte går att skära genom. Breda däck med så lågt tryck som möjligt är bäst för att flyta ovanpå är bäst.

detta brukar sluta med att jag cyklar med smala däck sålänge som möjligt, och byter till mtb med bredare däck när det blir för jävligt.

Instämmer. Göteborg är lurigt med dubbfritt.. Här vet man oftast att det inte blir så mycket vinter, men det blir väldigt många dagar där det lätt pendlar kring nollan och då är det lite lömskt.

Skiten fryser på natten. Och är det barmark så är det hög risk för svartis…
Svarthalka och is på vattenpölar går under punkt 1. "Is men platt".
Slask går för det mesta under punkt 3. "Snö som går att skära genom med hårt jämnt underlag under."
men fryser slasken till sådan där pucklig is som inte går att promenera på så är vi på punk 2. "Is som är spårigt, valkar etc"

Sen har vi ju snömodd också. Det kan ju vara lurigt när det helt sätter igen däcken och ingenting fungerar fastän det är fast och fin packad snö under.. Där har jag ingen bra lösning, men jag sitter helst på min MTB då. Enklare att hantera framhjulssläpp där utan att trilla jämfört med cyclocrossen.

Instämmer. Göteborg är lurigt med dubbfritt.. Här vet man oftast att det inte blir så mycket vinter, men det blir väldigt många dagar där det lätt pendlar kring nollan och då är det lite lömskt.
Håller med om att det kan bli lömskt, men senaste två åren har det inte varit många dagar. Kanske bara har tur med min pendelsträcka?

Håller med om att det kan bli lömskt, men senaste två åren har det inte varit många dagar. Kanske bara har tur med min pendelsträcka?
Håller med, det är få dagar det är slask som fryser eller snömodd. De dagarna får man acceptera att det är lite jobbigare att ta sig till jobbet.

Annars är det bara blankisen på morgonen som är lurig, smala dubbdäck på enbart framdäck från mitten av december till början av mars iaf är mitt recept.

Kör också bara dubbat fram nu för tiden, för lat för att orka byta båda. Ofta är det torrt hela vägen men så kör man över cykelbron vid Botaniska med isfläckar i kröken. Har sett blodspår och cykeldelar där mer än en gång.

Jag sällar mig till dem som rekommenderar två olika cyklar eftersom en pendlingskittad mtb inte är så rolig i skogen. Eftersom det gör det svårt att motivera en ny cykel föreslår jag följande.

Behåll nuvarande cykel och kör den när det är snöfritt. Köp en mtb som vintercykel. Den är kittad för pendling under snösäsongen. Men när det är barmark är den strippad och redo för skoj i skogen.

Ju mer jag tänker på det så är det här det perfekta lösningen! Det blir ju lätt att motivera att du köper en till cykel eftersom den kommer fylla *två* behov (vinterpendlare och sommarmtb).
Dessutom blir det ju lätt att motivera ett framtida inköp av en fatbike eftersom din mtb ju är upptagen till pendling under vintern!

Jag sällar mig till dem som rekommenderar två olika cyklar eftersom en pendlingskittad mtb inte är så rolig i skogen. Eftersom det gör det svårt att motivera en ny cykel föreslår jag följande.

Behåll nuvarande cykel och kör den när det är snöfritt. Köp en mtb som vintercykel. Den är kittad för pendling under snösäsongen. Men när det är barmark är den strippad och redo för skoj i skogen.

Ju mer jag tänker på det så är det här det perfekta lösningen! Det blir ju lätt att motivera att du köper en till cykel eftersom den kommer fylla *två* behov (vinterpendlare och sommarmtb).
Dessutom blir det ju lätt att motivera ett framtida inköp av en fatbike eftersom din mtb ju är upptagen till pendling under vintern!
Men vinter mtb är ju minst lika kul som på sommaren. Köp en bra pendlare typ Nishiki Pro Sld eller liknande som kan ta breda dubbdäck och en go stigcykel så har du skoj hela året!

Tillbaka
Topp