Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Bikepacking
3 km shake down i Mörkaste Småland inför en förlängd helg i Bergslagens djupa skogar fre-mån. Håll nu bara tummarna för att jag inte blir risig av andra vaccindosen i em eller att hjullagret på höger bak skär utanför Väring.
Hjullagret höll, vaccinationen gick bra och vi kom iväg i morse. Nu nattkvist på en fantastisk lägerplats efter en fin dags cykling. Fortsättning i morgon.

Avfärd från Klockhammar:
57616161-3C66-4110-9096-2C32CC08EE68.jpeg

Lunchpaus i Pershyttan. Keepin’ up with the Joneses:
02073EAC-E7C3-4704-81F3-BC9762DE5489.jpeg

Fylla på vatten-paus vid Bälgsjön:
32AB4497-1D43-4D41-BA2D-8FFE9AD08B03.jpeg

Kaffepaus i storskogen:
BD006FA0-9DEE-4F49-83DF-8444BF9C6F45.jpeg

Lägerplatsen:
2CE4FA32-E3DA-441F-9AD6-A85A97727C96.jpeg

Skattkarta:
D5212185-FFA8-4C1C-8499-37645E5B38D1.jpeg

God natt:
B4FE4093-B455-4B1A-9D3A-8C4BA2B29778.jpeg

Bikepacking
Sommaren är snart slut, åtminstone här i Åbo, och den egentliga cykelsäsongen börjar. Jag har aldrig varit helt såld på traditionella bikepackingväskor, förutom ramväskan, då jag tycker att de höjer tyngdpunkten för mycket för en fullvuxen (192 cm) karl. Bak har en lätt pakethållare med antingen en torrsäck på, eller med minimalistiska sidoväskor, fungerat utmärkt, med framme har jag ingen bra lösning. En traditionell pakethållare framme tycker jag blir för tung och klumpig, och mitt gamla Revelate-harness har aldrig varit lysande. Trek 1120 har en lösning som är lysande, väger 440 g och tar 7 kg last.

Trek-1120-Review_Ryan-Sigsbey_9.jpg

Någon som hittat något liknande, eller bara en lätt minimalistisk frampakethållare? Eller är det bara att köpa en ny styrstångsväska/rulle/harness som är bättre?

PET03142.jpg

Bikepacking
Sommaren är snart slut, åtminstone här i Åbo, och den egentliga cykelsäsongen börjar. Jag har aldrig varit helt såld på traditionella bikepackingväskor, förutom ramväskan, då jag tycker att de höjer tyngdpunkten för mycket för en fullvuxen (192 cm) karl. Bak har en lätt pakethållare med antingen en torrsäck på, eller med minimalistiska sidoväskor, fungerat utmärkt, med framme har jag ingen bra lösning. En traditionell pakethållare framme tycker jag blir för tung och klumpig, och mitt gamla Revelate-harness har aldrig varit lysande. Trek 1120 har en lösning som är lysande, väger 440 g och tar 7 kg last.

Trek-1120-Review_Ryan-Sigsbey_9.jpg

Någon som hittat något liknande, eller bara en lätt minimalistisk frampakethållare? Eller är det bara att köpa en ny styrstångsväska/rulle/harness som är bättre?

PET03142.jpg
Om jag minns rätt så har YouTube-äventyrscyklisten Ryan Van Duzer en lösning som han förespråkar (det kan vara ngn annan bikepacker, inte säker).
Han kör med en "rulle/säck" som han fäster på styrets raka del med spännband. För att denna inte skall skaka ned mot framhjulet säkrar han upp med en minimalistisk metallbygel som bär upp tyngden undertill. Tror denna fästs mellan spacerna.

Minns inte fabrikat och ju mer jag tänker på det desto osäkrare blir jag om det verkligen var Ryan V D som tipsade om denna setup..

Bikepacking
Men den var väl till för människor att ta sig över stängslet? Då var det en stätta!
En färist är som HåkanC visar ett ”galler” i marken som ska hindra kreaturen att passera, då de inte vill gå på dem.
Aha. Då har Jag sagt fel hela mitt liv. Tur att jag inte visste det i torsdag, då hade jag nog fastnat mitt på stättan!

Bikepacking
Om jag minns rätt så har YouTube-äventyrscyklisten Ryan Van Duzer en lösning som han förespråkar (det kan vara ngn annan bikepacker, inte säker).
Han kör med en "rulle/säck" som han fäster på styrets raka del med spännband. För att denna inte skall skaka ned mot framhjulet säkrar han upp med en minimalistisk metallbygel som bär upp tyngden undertill. Tror denna fästs mellan spacerna.

Minns inte fabrikat och ju mer jag tänker på det desto osäkrare blir jag om det verkligen var Ryan V D som tipsade om denna setup..

Jo, detta är en av sakerna jag tänkt kolla upp. Jag har hittat följande:

Bikepacking
Jag har kört så här, inte så "snyggt" el aero direkt, men funkar bra. Lätt pakethållare är ett måste för mig, då kan man ta med mer eller mindre prylar. Lätta & mjuka sidoväskor och plats för mer prylar ovanpå, en packraft tex. Fram är det en stor ortlieb drybag som är surrad under styret med 2 remmar, och som innehåller alla campinggrejor odyl - mjuka och lätta saker.
Flaskorna på framgaffeln var ett experiment som inte funkade så bra, så dom är borta.

br5.jpg

Bikepacking
Jag har kört så här, inte så "snyggt" el aero direkt, men funkar bra. Lätt pakethållare är ett måste för mig, då kan man ta med mer eller mindre prylar. Lätta & mjuka sidoväskor och plats för mer prylar ovanpå, en packraft tex. Fram är det en stor ortlieb drybag som är surrad under styret med 2 remmar, och som innehåller alla campinggrejor odyl - mjuka och lätta saker.
Flaskorna på framgaffeln var ett experiment som inte funkade så bra, så dom är borta.

Visa bilaga 507676

Själv gillar jag inte pakethållare med packraft. Den är visserligen mycket bättre än en sadelväska för att få saker med, men är också ordentligt i vägen för ett vanligt paddeltag.
vlcsnap-2021-08-21-10h59m46s087.png

Bikepacking
Paddeltagen kanske blir något begränsade, man kan inte sätta i hur långt fram som helst. Men jag är ingen forspaddlare med cykeln så det funkar.

br7.jpg

Bikepacking
Paddeltagen kanske blir något begränsade, man kan inte sätta i hur långt fram som helst. Men jag är ingen forspaddlare med cykeln så det funkar.

Visa bilaga 507686

Jo, så är det, man får kompromissa. Själv är jag nuförtiden mera paddlare än cyklist, deltidsjobbar som guide sommartid, och jag retade snabbt upp mig på ett kort paddeltag. Det skulle i och för sig inte ta länge att montera loss pakethållaren, så visst är det också en giltig lösning.

Bikepacking
Jag hittade en någorlunda mimimalistisk pakethållare (500 g) som kan monteras framme. Kanske aningen för smal för de fetaste fatbikedäcken.
muddy.jpg

Bikepacking
Jag lovade mig själv en Excalibur om jag torkade mer än en plåt tio gånger på ett år.

Jag har ingen Excalibur.

Men att torka mat i ugnen är en hit! (har du en tork funka den nog till och med bättre!) Laga något du gillar, räkna lite på kalorier och väg upp innan du smetar ut det på en plåt. Torka med luckan lite öppen (stoppa en träsked mellan när du stänger) i 50°-60° över natten. Väg igen när du är klar så har du dels ett hum om hur många kcal per g, dels hur mycket vatten du behöver tillsätta.

Bikepacking
Jag har cyklat den där vägen från Ekerö till Adelsöfärjan massor med gånger, och har badat i Blå Lagunen kanske till och med fler, men har inte riktigt fattat hur mycket natur som faktiskt finns längst där ute.

Bikepacking
Jag har cyklat den där vägen från Ekerö till Adelsöfärjan massor med gånger, och har badat i Blå Lagunen kanske till och med fler, men har inte riktigt fattat hur mycket natur som faktiskt finns längst där ute.
Man hittar nya saker varje gång man går utanför vandringsleden. I helgen hittade jag ett nytt jättestor sandtag som jag inte hade sett innan.

Bikepacking
Om du inte ska upp i fjällen och härja så tycker jag att en press (tarp) och möjligtvis en bivacksäck är ett bättre val för bikepacking. Tar mindre plats, väger mindre och kan använda cykeln som en bärande komponent.

Om du är på kalfjäll, är ute på vintern, tältar på campingar och vill ha lite privatliv eller något annat sådant så förstår jag tält. Annars så rekommenderar jag att prova!

Titta på Borah Gear, t ex.

Bikepacking
Finns ju inget som hindrar en från att ha både tarp och tält på sikt.
Håller dock med om att tarp är att föredra i många situationer, hängmatta kan vara värt att testa också men då åker man på en del vikt. Att göra en egen tarp är också ett rätt nybörjarvänligt projekt om man gillar att pyssla med sånt :)

Bikepacking
Ingen och inget hindrar dig, såklart! Jag tänkte mest att i alla fall här så känns bikepacking som en sommaraktivitet i skogen och då kan tält vara overkill. Men om man är flera som delar på vikten och volymen så tycker jag fortfarande att pyramider är oslagbara, både som tält och press!

Bikepacking
Själv är jag inte förtjust i tarp sommartid. De flesta somrar förtar myggen nöjet med tarpen från mitten av maj till åtminstone slutet av september. Och att rigga upp myggskydd under tarpen blir bara klumpigt. Då föredrar jag mitt luftiga och lätta tarptält.
IMG_0141 (2).JPG

Bikepacking
Såg inspirerande ut! Nu sitter jag själv här och surfar på tält passande för bikepacking. Sjukt ju ?!
Mollo borde ha provision från Kinas tälttillverkare. Jag slog tidigare i våras till på ett likadant som hans efter att sett film.
Prisvärt för ändamålet med 1kg @ 1kr/gr även om det inte används allt för ofta. Hittills 2nätter under sommaren, självbärande och snabbt att resa?

Bikepacking
Mollo borde ha provision från Kinas tälttillverkare. Jag slog tidigare i våras till på ett likadant som hans efter att sett film.
Prisvärt för ändamålet med 1kg @ 1kr/gr även om det inte används allt för ofta. Hittills 2nätter under sommaren, självbärande och snabbt att resa?
Vad hette det tältet? börjar bli smått inspirerad själv?

Bikepacking
I Stockholmstrakten är det lite fram och tillbaka med mygg och annat oknytt. Men många nätter tycker jag att det inte är något problem alls, och annars har jag inte något problem att krypa ned i en bivacksäck.

Det där är ett Notch, va? Otroligt fint tält! Men väger ändå dubbelt så mycket och tar lite mer plats. Men helt klart inget dåligt val, speciellt som jag sett att du cyklar på myrar!

Bikepacking
I Stockholmstrakten är det lite fram och tillbaka med mygg och annat oknytt. Men många nätter tycker jag att det inte är något problem alls, och annars har jag inte något problem att krypa ned i en bivacksäck.

Det där är ett Notch, va? Otroligt fint tält! Men väger ändå dubbelt så mycket och tar lite mer plats. Men helt klart inget dåligt val, speciellt som jag sett att du cyklar på myrar!
Det är ett Tarptent Double Rainbow, över 10 år gammalt nu, men som nytt efter en lappning och tätning av sömmar. Men visst är det tyngre än en tarp, men härligt och luftigt. Nuförtiden finns mycket lättare (och dyrare) alternativ.

I år torkade myggen bort efter midsommar i Åbo, men ute i skärgården finns de igen.

Bikepacking
Men för de pengarna så skulle jag skaffa en Gatewood Cape. Extraknäcker som regnplagg och väger en tredjedel

Tillbaka
Topp