Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Skruvat ur ventilkäglan? Provat med blåsmunstycke rätt på ventilen (inte cykelpumpsmunstycke)?Lögn i helvete att det hjälper med tät luftpåfyllare med 8 bar och bra flöde, med de där pungslappa Gravelking. TLC står det på dem.
Fälgarna är det inget fel på. De är TLC och jag har kört flera uppsättningar däck slanglöst på dem.
Så, tips hur man får pungslappa däck att poppa?
Såpvatten har jag. Har kört med innerslang för att sätta däckens form. Såg en video där man för hand trädde upp kanttråden på fälgen. Gravelking är för slappa.
Inga punkor än, peppar peppar
Har kört ganska mycket och då inte bara på sportgrus. Kör Milkits gucka.
Kan upplysa att Vittoria terreno zero däcken inte är så trevliga som jag först tänkte. Om man har lite, alltså väldigt lite lera i en kurva sticker bakdäcket! Dom åker på pendlarn ist.
Beställde ”Dry” men Onlinebutiken ersatte min order med Zero. Lite irriterande! Har läst fina recensioner om Dry.Jag kör Terreno Dry, alltså utan "Zero" , känner inte alls igen det beteendet utan förvånas varje gång över hur mångsidigt däcket är.
Zero är ju väldigt 'slick'.
Kan inte rekommendera Milkits vätska, ett cirka 3mm hål tätades först av vätskan men när det började gå lite undan typ 45-50 km/h trängde vätska ut och sprayade cykel rejält. Blev att plugga hålet.Blev jinx förstås, glasbit rakt igenom, 7mm hål. Fick sätta plugg för å få det rätt. Eller tätt.
HR?HR håller luft dåligt
..
Samtidigt så har jag snabbare tider både på grus och asfalt med HR.
Mina Graveking slicks va oxå hopplösa att poppa tubeless men lyckades tillslut genom att spänna ihop däcket utvändig med två lager eltejp, då kröp sidorna upp såpass att de gick å få i luft?Hann pendla en dag* till jobbet på René Herse Snoqualmie Pass i standardutförande innan jag åkte på 5 dagar bikepacking-tur med asfalt, grus, stenkross och nära milen på MTB-stigar. Inga problem med punka, och väldigt mjuk & fin känsla i däcken (tidigare kört Schwalbe G-one Bite, WTB Byway och Resolute - skulle säga att dessa känns en bit bättre, men inte som att jag har klara minnen av alla).
Dock lyckades jag inte sätta dem som TL trots Airshot (missade första halvlek av Sverige - Ukraina pga däckbrottning) utan fick köra slang - de satt så löst att luften stack ut innan den började fylla däcket. Ska, per herr Heines rekommendationer i nåt blogginlägg, testa att bygga på fälgen med lite tejp när jag har ork.
* och plocka ett PR på Strava, hur mycket det nu är värt...
Jag måste testa detta, lyckades inte poppa mina Gravelkings SS där tidigare non-TLR WTB Riddlers gick på utan problem...har läst att de är svåra, men i övrigt gillar jag dem skarpt.Mina Graveking slicks va oxå hopplösa att poppa tubeless men lyckades tillslut genom att spänna ihop däcket utvändig med två lager eltejp, då kröp sidorna upp såpass att de gick å få i luft?
/Tobbe
Har kört ca 80 mil med mina Barlow Pass utan problem. Bla Skephult Gravel som hade lite spännande underlag på sina ställen. Mycket nöjd! Detta har gjort att jag också tittat på Snoqualmie för att få lite större luftkudde men samma mönster. Tycker de rullar riktigt fint och tyst. Enda negativa är väl priset. :-)Hej,
Sitter och funderar på Snoqualmie Pass, har idag ett par Hurricane Ridge EL samt ett par Maxxis receptor. Bägge tubeless på en exploro med stans avion ztr hjul. HR håller luft dåligt, receptor är mycket bättre så dem sitter på för tillfället. Samtidigt så har jag snabbare tider både på grus och asfalt med HR. Någon som har erfarenhet med hur Snoqualmie Pass är på asfalt mot Maxxis receptor?
Jag har kört med dem ett par veckor. 425 gr väger de och lätta att göra slanglösa på mina Hunt hjul. De rullar lätt och med bra grepp. Hög komfort har de också vid 2 bars tryck. De känns även rejäla och punkasäkra och inga punkor trots en hel del sprängsten och grovt grus. Är väldigt nöjd och de känns överlag bättre än Terra speed och Bontrager gr1 jag kört med tidigare. Det problem jag haft är att bakdäcket verkar tappa luft och får pumpas rätt ofta.Nån som testat Tufo Gravel Thundero?
Jag körde tricket med att först kränga på däcken med slang för att sedan försiktigt ta lös dem på bara ena sida och pillra ut slangen. Sen poppade de utan problem med kompressor. Utan att göra så gick det bara inte.Jag måste testa detta, lyckades inte poppa mina Gravelkings SS där tidigare non-TLR WTB Riddlers gick på utan problem...har läst att de är svåra, men i övrigt gillar jag dem skarpt.
Har kört ca 80 mil med mina Barlow Pass utan problem. Bla Skephult Gravel som hade lite spännande underlag på sina ställen. Mycket nöjd! Detta har gjort att jag också tittat på Snoqualmie för att få lite större luftkudde men samma mönster. Tycker de rullar riktigt fint och tyst. Enda negativa är väl priset. :-)
Kan köpa dem av dig om du inte blir nöjd. ???Låter bra. Dyra men samtidigt är ju däck relativt viktiga :) kör du på extralight?
Fick minna Snoqualmie idag. Sätter nog upp dem i helgen, återkommer efter test.
Rullar 400km på dem nu. Primärt asfalt och grus men även endel annat. Helt klart bästa däcken jag haft. Fästet mer än bra nog på det mesta, snabba och mjuka.Kan köpa dem av dig om du inte blir nöjd. ???
( off topic ) Men den sista bilden , vart är den tagen ?Rullar 400km på dem nu. Primärt asfalt och grus men även endel annat. Helt klart bästa däcken jag haft. Fästet mer än bra nog på det mesta, snabba och mjuka.
Just nu ute på 350km bike packing tur. Visa bilaga 501349
Visa bilaga 501352
Visa bilaga 501353
Visa bilaga 501354
Visa bilaga 501355
Attans! Då blir det till att beställa ett par nu då... ?Rullar 400km på dem nu. Primärt asfalt och grus men även endel annat. Helt klart bästa däcken jag haft. Fästet mer än bra nog på det mesta, snabba och mjuka.
Just nu ute på 350km bike packing tur. Visa bilaga 501349
Visa bilaga 501352
Visa bilaga 501353
Visa bilaga 501354
Visa bilaga 501355
Trandrumsskogen( off topic ) Men den sista bilden , vart är den tagen ?
Tänkte klä 650b-hjulen med något smalare än de 2,25” däcken jag hade sist. Vad rekommenderas för Sthlm och höstväder? Mestadels grus men även lite asfalt och snäll stig blir det ju till och från gruset. Runt 48-50mm kanske och med lite mönster? På storhjulen sitter nu Conti terra speed, lite väl klent mönster nu när det regnat och blivit kladdigt.
Killgissar på g-one speed. Byway fick "not recommended" av BRR.Någon som törs killgissa eller tom vet vilket som rullar bäst (tubeless) på asfalt, Schwalbe G-One Speed 50-622 eller WTB Byway 44-622?
Kör idag Speed men är beredd att offra lite volym om Byway rullar lika bra eller bättre, och samtidigt få lite sidogrepp...
Nähäpp, vad ska man kika på då då, i katergorin brett, lättrullat och med en gnutta kantgrepp?Killgissar på g-one speed. Byway fick "not recommended" av BRR.
![]()
CX/Gravel Tire Test: WTB Byway TCS Light SG2 40
Tire lab test of a WTB Byway TCS Light SG2 40 bike tire. Includes rolling resistance tests, puncture resistance tests, wet grip tests, and detailed weight and size measurementswww.bicyclerollingresistance.com
Jag gillar mina Specialized pathfinder pro som fan. Snabba är dom definitivt. Var nån som vann Dirty Kanza på dom 2019. Dom finns upp till 42mm. Eller du kanske tänkte dig ännu mer grepp? Vad ska du åka? G one allround är ju annars fint, kom en ny revision i år.Nähäpp, vad ska man kika på då då, i katergorin brett, lättrullat och med en gnutta kantgrepp?
Hej,Nähäpp, vad ska man kika på då då, i katergorin brett, lättrullat och med en gnutta kantgrepp?
Jag har börjat uppskatta asfalt mer än jag trodde så jag letar framför allt bättre rull. Men för att kunna sy ihop vettiga rundor med variation häromkring så måste jag ha volym också, för skogsbilvägar som kan vara ganska grova/dåliga. (Grusvägar så som man ser dom i reklamen för gravelcyklar inbillar jag mig finns bara söderut :-)Jag gillar mina Specialized pathfinder pro som fan. Snabba är dom definitivt. Var nån som vann Dirty Kanza på dom 2019. Dom finns upp till 42mm. Eller du kanske tänkte dig ännu mer grepp? Vad ska du åka? G one allround är ju annars fint, kom en ny revision i år.
Nähäpp, vad ska man kika på då då, i katergorin brett, lättrullat och med en gnutta kantgrepp?
Sen skulle det vara trevligt med lite mer sidogrepp än vad Speed har också, men absolut ingen prio. Kanske har jag redan de bästa däcken för mig, synd bara att de inte finns i någon bredd mellan 50 och 40 (som jag tror blir för smalt?)
Hmm, de kanske kan vara vad jag letar efter… Är det en märkbar skillnad mellan 45 och 50 på asfalt tro?Pirelli Cintaruto Gravel H 45 el 50mm?
Exakt. Finns i 45 som störst. Men 40 räcker ju långt det med. Och grymma däck är det. Sedan finns ju WTB Riddler i 45 också.Hmm, de kanske kan vara vad jag letar efter… Är det en märkbar skillnad mellan 45 och 50 på asfalt tro?
edit: det var tydligen en icke-fråga då 28” inte finns i 50