Stigstatus i Stockholms Län? Uppdatera Här!

Det är ett spår med många fotgängare/löpare. Precis som elljusspåren. Man undviker dem så mycket man kan och om man måste cykla på dem en bit för att komma in på en stig då håller man gångfart. Eller cyklar där när det absolut inte är något folk ute.
Jag har cyklat där de senaste 12 åren då och då. Cyklar det spåret typ 20-40 ggr per år. Efter kl 17 vardagar och under dagen på helger. Det är ju bara första biten efter tennisbanorna som är ett klassiskg elljusspår. Skulle säga att jag i snitt möter 1 person var 3-4:e tur och då menar jag hela spåret. De få gånger jag möter någon saktar jag ner till gångfart. Borde inte vara en big deal

De få gånger jag möter någon saktar jag ner till gångfart. Borde inte vara en big deal

Majoriteten av cyklister jag har stött på milspåret är inte det minsta intresserade av att sakta ner det minsta för löpare. Generellt verkar mtb-cyklister som föredrar löpar och elljusspåren i Hellas fokuserade på att cykla snabbt snarare än att cykla rolig stig.

Majoriteten av cyklister jag har stött på milspåret är inte det minsta intresserade av att sakta ner det minsta för löpare. Generellt verkar mtb-cyklister som föredrar löpar och elljusspåren i Hellas fokuserade på att cykla snabbt snarare än att cykla rolig stig.
Det kanske är så och det är givetvis fel och brist på respekt.

Jag har cyklat där de senaste 12 åren då och då. Cyklar det spåret typ 20-40 ggr per år. Efter kl 17 vardagar och under dagen på helger. Det är ju bara första biten efter tennisbanorna som är ett klassiskg elljusspår. Skulle säga att jag i snitt möter 1 person var 3-4:e tur och då menar jag hela spåret. De få gånger jag möter någon saktar jag ner till gångfart. Borde inte vara en big deal

Om jag får bestämmer själva kör jag bara uppför spåret efter tennisbanorna för att komma till Tre Amigos och från Ulven till Ältavägen, men då kör jag långsamt och ger mycket utrymme till vandrare. Har några gångar cyklat några andra små bitar för att andra i gruppen bestämde vägen. Jag möter alltid många vandrare och löpare där. Och det finns många fina stig omkring, så förstår inte varför man skulle villa cykla MTB på Milspåret.

Flesta MTB jag har sett där kör långsamt. Men för gravelbiker verkar utförsloppet till tennisbanorna vara det bästa som finns i Hellas. Helt galen att köra den på full fart på helgen!

Har nu provat på några stigar norr om stan. Nick spåret igår... inget för mig tyvärr (med eller utan skada). Enformigt, svårt hitta bra flyt och på tok för mycket folk (ok, det var söndag... ). Men torrt i spåret iaf!
Idag körde jag @manneblask rutt i Järva. Tack för den ?! Enkel men ändå varierad och bra flyt. Jättefin natur med allt från hällar till kohagar till snirkliga barrstigar. Kunde så klart inte motstå att kolla in stigarna som @Berk nämnde också, och körde Översjöstigen -> Happy go Lucky -> Worth the challenge, som var en flowig liten sak ?.
Så själen är glad idag. Nyckelbenet gillar verkligen inte stig överhuvudtaget märker jag tyvärr... Men tänker inte ge upp än!
20210823_124527.jpg
20210823_141008.jpg

Om jag får bestämmer själva kör jag bara uppför spåret efter tennisbanorna för att komma till Tre Amigos och från Ulven till Ältavägen, men då kör jag långsamt och ger mycket utrymme till vandrare. Har några gångar cyklat några andra små bitar för att andra i gruppen bestämde vägen. Jag möter alltid många vandrare och löpare där. Och det finns många fina stig omkring, så förstår inte varför man skulle villa cykla MTB på Milspåret.

Flesta MTB jag har sett där kör långsamt. Men för gravelbiker verkar utförsloppet till tennisbanorna vara det bästa som finns i Hellas. Helt galen att köra den på full fart på helgen!
Jo så cyklar jag också rätt ofta. Enda anledningen till milspåret för min del är att på det spåret måste man typ cykla konstant och i mer jämn kadens vilket då och då ger mig annan träning till motsats från många andra spår som blir mer som intervallträning. Det där med gravel ned mot tennisbanorna lät fan inte bra.

Jo så cyklar jag också rätt ofta. Enda anledningen till milspåret för min del är att på det spåret måste man typ cykla konstant och i mer jämn kadens vilket då och då ger mig annan träning till motsats från många andra spår som blir mer som intervallträning. Det där med gravel ned mot tennisbanorna lät fan inte bra.

Då förstår jag. Till den typ av träning föredrar jag lvgcykel på ländsväg. Men inte alla har lvgcyckel.

Har du testat att nöta på grusvägarna i området? Snöromsvägen, Erstaviksvägen etc?

Har du testat att nöta på grusvägarna i området? Snöromsvägen, Erstaviksvägen etc?
Njä men erstaviksvägen som exempel är ju bara grusväg det känns för tråkigt - men visst du har en poäng. Jag har inte en hang up att jag demonstrativt måste cykla på motionsspår/slingor primärt avsedda för fotgängare om det nu verkar så - ingen cykelhuligan. Jag cyklar absolut mest på stig.

Har nu provat på några stigar norr om stan. Nick spåret igår... inget för mig tyvärr (med eller utan skada). Enformigt, svårt hitta bra flyt och på tok för mycket folk (ok, det var söndag... ). Men torrt i spåret iaf!
Idag körde jag @manneblask rutt i Järva. Tack för den ?! Enkel men ändå varierad och bra flyt. Jättefin natur med allt från hällar till kohagar till snirkliga barrstigar. Kunde så klart inte motstå att kolla in stigarna som @Berk nämnde också, och körde Översjöstigen -> Happy go Lucky -> Worth the challenge, som var en flowig liten sak ?.
Så själen är glad idag. Nyckelbenet gillar verkligen inte stig överhuvudtaget märker jag tyvärr... Men tänker inte ge upp än!Visa bilaga 508130Visa bilaga 508131

Kul att det funkade! Bara att lyssna på kroppen så blir det bra till slut med lite rehab ?

Behöver du mer lättare (eller svårare) rutter för framtiden så har jag massor runt Görväln, Järvafältet, Rinkebyskogen osv, bara hojta!

Kul att det funkade! Bara att lyssna på kroppen så blir det bra till slut med lite rehab ?

Behöver du mer lättare (eller svårare) rutter för framtiden så har jag massor runt Görväln, Järvafältet, Rinkebyskogen osv, bara hojta!
Absolut, tack, återkommer gärna! Bor ju i söderort, men hade lite tid över den här veckan ?!

Finns det på Trailforks? Nån särskild stig isf? Är ju också en bit att åka, men utforskar gärna när det finns tid över!

Ja: Askrikerundan och Stortalsrundan-anslutning är två av familjens favoriter. Förstnämda har mycket variation och en rolig häll-bit. Sistnämnde är en "mtb-only" spår som kam efter förbjudet som jag tycker är helt fantastiskt, framförallt i riktning väst-öst.

De flesta stigar på Bogesundslandet är inte särskilt stökigt, förutom några korta steniga bitar.

Ja: Askrikerundan och Stortalsrundan-anslutning är två av familjens favoriter. Förstnämda har mycket variation och en rolig häll-bit. Sistnämnde är en "mtb-only" spår som kam efter förbjudet som jag tycker är helt fantastiskt, framförallt i riktning väst-öst.

De flesta stigar på Bogesundslandet är inte särskilt stökigt, förutom några korta steniga bitar.

Min turtips är: Parkering Ellboda, Askrikerundan 1, grusväg västerut, stortallsrundan 1, Frosviksrundan västerut, grusväg österut, Frosviksrundan (en riktig tuff bit) till stortalsrundan 3, stortalsrundan-anslutning.

Det går att söka reda på 15 år gamla diskussioner om olämpligheten i att träna cykel på gröna mildpåret. @Spindelbenen har nog den mest legendariska bakom sig.

Släpp jag-perspektivet och hitta bättre alternativ.

Det går att söka reda på 15 år gamla diskussioner om olämpligheten i att träna cykel på gröna mildpåret. @Spindelbenen har nog den mest legendariska bakom sig.

Släpp jag-perspektivet och hitta bättre alternativ.

Jag håller helt med dig. Ville bara skriva att jag förstår varför man skulle ville köra där. Men förstår inte helt varför man verkligen vill köra där. Det går riktigt snabbt på vid träning på slätt grus och då blir det omöjligt att inte köra förbi fotgängare i hög hastighet när dom "dukar upp".

Precis, det måste vara mycket bättre att ta grusvägarna i Erstavik än att nöta löparspår om det är jämn fart / kadens man är ute efter. Det finns ju faktiskt en del lite mindre och roligare grusvägar i Erstavik också. Som går att kombinera med lite flowigare stigar dessutom.

Jag håller helt med dig. Ville bara skriva att jag förstår varför man skulle ville köra där. Men förstår inte helt varför man verkligen vill köra där. Det går riktigt snabbt på vid träning på slätt grus och då blir det omöjligt att inte köra förbi fotgängare i hög hastighet när dom "dukar upp".
Så vad ni säger är att hela milbanan anses vara ett löpspår eller syftar ni enbart på den delen av löpspåret mellan tennisbannorna och dit man svänger av bort mot höghöjdsbanan?

Denna diskussion är en upprepning.

Så baserat på tidigare trådar så existerar "förbudet" pga att en person har ringt Hellasgården och frågat och då har en person där sagt att alla löpslingor inkl gröna milspåret är off limit enligt denne person. Det och en rädsla för att det ska skapa ringar på vattnet som i slutändan leder till att mtb blir förpassat till en gammal grusgrop i Rimbo? De enda som kan bestämma om förbud mot cykel i ett specifikt löpspår är kommunen (de kanske har det i hellasgårdens ej ej belysta löpspår?) Alternativt kan af Petersens säga upp avtalet med hellasgården och nyttja markerna för nötkreatur. Jag anser att alla stigar är ok utom de med belysning. Så absolut jag gör fel enligt eget patos om man ser till snutten efter tennisbanorna och det ska jag ändra på. I övrigt tycker jag allt är ok. Det är för övrigt jättemånga som joggar/går på traktormakt, atrail osv så problemet med mötet mellan fotgängare och cyklist existerar väl egentligen i hela hellas. Nog nu jag fattar allas poäng och jag har ingen avsikt att störa joggare på belysta löpspår.

Visst är det så, man kan möta folk överallt, och poängen är ju att det ska man egentligen kunna göra. Men som cyklist förväntas man visa hänsyn och inte blåsa förbi fotgängarna i 100 knyck.

Logiken bakom resonemanget ovan är nog tvådelat. Dels att man ska undvika de delar som har mest fotgängare, t ex löparspår och de delar som ligger närmast hotspots som Hellasgården. Och dels att de som tycker att det är kul att köra på löparspår ofta håller hög fart, och har svårare att sakta in än en som flåsar fram i mäktiga 7-8 km/h i mer teknisk terräng.

Väljer man tidpunkt väl, och kör som folk, är det väl inga direkta problem att cykla på de bortre delarna av milbanan. Men eftersom så många inte klarar av dessa basala grundkrav blir ju rekommendationen att låta bli ställen som milbanan helt.

Tänkte ev testa nya lovö-spåret imorgon. Förra gången var 10 år sen och då Fornstigen men den får man ju inte cykla på längre (jag verkar dras till såna spår). Nån som cyklat där nyligen? Det har ju regnat en del men det borde väl inte vara värre där än på andra stigar?

Tänkte ev testa nya lovö-spåret imorgon. Förra gången var 10 år sen och då Fornstigen men den får man ju inte cykla på längre (jag verkar dras till såna spår). Nån som cyklat där nyligen? Det har ju regnat en del men det borde väl inte vara värre där än på andra stigar?
Spåret på Lovön är känsligare för regn än många andra ställen i Stockholm i alla fall. Det är inte mycket som går på stenhällar t.ex. och en del av spåret går på öppna fält med lera…

03B3D70C-8962-4FBA-A859-8007FC6612BC.jpeg
Såhär såg min cykel ut efter en tur på Lovön i höstas när jag dagen innan tagit en runda på min hemmastig utan att skita ner cykeln nämnvärt.

Har ingen info om helgens status men nya stigen på Lovön är mycket roligare än Fornstigen så den är väl värd ett besök.

Ok. Är det bra uppmärkt nu eller lätt att cykla fel?
Det är generellt sett väl uppmärkt men några ställen att cykla fel på finns ändå så jag skulle ha kartan uppe. Spåret finns på trailforks: Lovö-spåret

Ett ställe där man har tagit ner skog (blötaste delen) men det var cyklingsbart i våras.

Ok. Är det bra uppmärkt nu eller lätt att cykla fel?
Det är väldigt bra uppmärkt nu. Enda är att prickarna på träden är lila så de är lätta att missa ibland..

Men jag tror också att det är rätt blött nu...personligen undviker jag spåret några dagar efter sånt här väder.

Det är väldigt bra uppmärkt nu. Enda är att prickarna på träden är lila så de är lätta att missa ibland..

Men jag tror också att det är rätt blött nu...personligen undviker jag spåret några dagar efter sånt här väder.
Ja alltså hellas som exempel är ju väldigt väldrenerat med sandjordar etc. Lovön är ju gammal sjöbotten med mycket lerjordar. Har inga problem att cykla när det är blött men just lerjordar är fan inte kul då

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp