[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
700mil avverkade i ID4an.
Risken att jag går tillbaka till fossilt är nog = NOLL.

Inte lyckats bränna ens en tusenlapp i drivmedel hittils trots massa snabbladdningar på semestertrippen. :cool:

Hur i hela friden har du lyckats med det?

Ett enkelt överslag: bilen drar 2 kWh/mil. En kWh kostar 1 kr. Det borde ge att du har betalt 700*2*1 = 1400 kr för elen vid endast hemmaladdning.

Det rimliga sättet att finansiera nåt sånt här borde väl vara att de bilar som släpper ut mer än en viss gräns får en straffavgift, och den inbetalda summan finansierar och bestämmer storleken på bonusen till elbilar? På så sätt avskaffar man ju bonusen automatiskt allt eftersom folk slutar köpa ICE-bilar, utan att riskera att göra någon arg när man tar bort det. Är det inte så det funkar? ?

Kört 2 mån och 450 mil på el. 300 kr i schablonavgift till BRF, laddat knappt 200 kWh. Supercharger drygt 100 kr, andra laddare 50 kr. En del destinationsladdning 0 kr.

Snittar 140wH/km än så länge. En del med cyklar på kroken men inte så mycket.

Kört 2 mån och 450 mil på el. 300 kr i schablonavgift till BRF, laddat knappt 200 kWh. Supercharger drygt 100 kr, andra laddare 50 kr. En del destinationsladdning 0 kr.

Saknar du dina tidigare bilar?

Ett enkelt överslag: bilen drar 2 kWh/mil. En kWh kostar 1 kr. Det borde ge att du har betalt 700*2*1 = 1400 kr för elen vid endast hemmaladdning.

Finns ju gratisladdare överallt om inte annat, eller fastpris på BEE eller liknande går det ju att komma billigt undan om man gillar det.

Hur mycket behöver man ta från nätet för att få in en kilowattimma i batteriet, 1,15 kWh?

Relevant fråga som jag inte vet svaret på men jag tror din gissning ganska nära. Speciellt snabbladdning lär ju ha lite overhead.

• Gilla
Reactions: rln

Skulle nog säga att i sommar är det snarare 2kr/kWh. 1 kr elhandel, 20-25 överföring till nätbolag plus moms så åtminstone 1,8-2 kr/kWh.
/En som laddar sin MG ZS EV hemma…

Kör man timtaxa är det ju nästan gratis på nätterna..

Bilagor

• CA3C8ADD-FDD6-438E-A1C3-FDD770DA1FC4.png
    CA3C8ADD-FDD6-438E-A1C3-FDD770DA1FC4.png
    52.6 KB · Besök: 80
Relevant fråga som jag inte vet svaret på men jag tror din gissning ganska nära. Speciellt snabbladdning lär ju ha lite overhead.
Jag tror debiteringen för snabbladdning görs på likström alltså efter transformering. Så jag gissar på att man får i 97 procent av det som debiteras på snabbladdning.

får snällt backa då mitt excelark inte adderade månadskostnaderna för hemmaladdningen.

Så 1296:- för 760mil är du nu på morgonen.
Betalar likt @jomper 300:-/månad till hyresvärden för laddplatsen, inkl förbrukning.
Ca 800kWh är laddade hemma.

Till det har det snabbladdats en del och då några ggr hos CirkleK som just nu är gratis.

16.8kWh/mil är förbrukningen från start på denna suv vilket är klart bättre än jag kalkylerade.

Så 1.7kr /mil är ändå ganska ok när man gått från diesel som är typ omöjligt att köra under en 10:a idag

får snällt backa då mitt excelark inte adderade månadskostnaderna för hemmaladdningen.

Så 1296:- för 760mil är du nu på morgonen.
Betalar likt @jomper 300:-/månad till hyresvärden för laddplatsen, inkl förbrukning.
Ca 800kWh är laddade hemma.

Till det har det snabbladdats en del och då några ggr hos CirkleK som just nu är gratis.

16.8kWh/mil är förbrukningen från start på denna suv vilket är klart bättre än jag kalkylerade.

Så 1.7kr /mil är ändå ganska ok när man gått från diesel som är typ omöjligt att köra under en 10:a idag

Spännande! Det är utan tvekan en trevlig löpande driftskostnad på BEV.

Jag är dock snål, så jag fortsätter köra på gamla bilen ännu så länge.

(Ett kommatecken är fel i milförbrukningen ovan förresten.)

Beställde precis en Modell Y performance (bor ej i Sverige), nästan den enda Teslan man kan få med vettig leveranstid just nu. Det blir min tredje elbil, och den första med dragkrok för cykelstället. Återkommer med rapport om 5-7 veckor...

Beställde precis en Modell Y performance (bor ej i Sverige), nästan den enda Teslan man kan få med vettig leveranstid just nu. Det blir min tredje elbil, och den första med dragkrok för cykelstället. Återkommer med rapport om 5-7 veckor...

Kul.

5- eller 7-sits?

Lite intresserad av den senare som ersättare till dagens S-Max. Inte så ofta vi åker fler än fem, men det händer så nödsäten är en bra grej för oss.

/Johan

7-sits går inte att beställa ännu. Vi hade det i förra bilen och det är en bra grej när man är fem i familjen helt klart men vi använde det nog mindre än 10 ggr på 3 år. Värt 30000+ kr? Tveksamt egentligen. Dessutom försvinner en del bagageutrymme.

Har en Y beställd men avvaktar leverans, det verkar komma flera varianter. SR RWD t.ex..

7-sits går inte att beställa ännu. Vi hade det i förra bilen och det är en bra grej när man är fem i familjen helt klart men vi använde det nog mindre än 10 ggr på 3 år. Värt 30000+ kr? Tveksamt egentligen. Dessutom försvinner en del bagageutrymme.

Vi är sex i familjen, så när alla ungarna bodde hemma så var det ju ett skall-krav. Nu blir det allt mer sällan det behövs så vi kanske droppar det till nästa bil. I så fall är nog ioniq 5 hetaste kandidaten ?.

/Johan

Det är ju rätt intressant att se hur T gör med sitt laddnätverk framöver. Om det öppnas för alla med vettiga villkor så ändrar det spelplanen ganska drastiskt. Även om det blir dyrare för icke-teslor att ladda så rör det sig för de flesta om mindre än en tusenlapp om året skulle jag tro.

Hur mycket behöver man ta från nätet för att få in en kilowattimma i batteriet, 1,15 kWh?
12-14% i förluster vid snabbladdning. Lite lägre vid långsamladdning. Lite mer om det är smällvinter och bilen måste värma batteriet.

Här sätter vi en nätstation och sen två stolpar, fast kapaciteten räcker till 20. Tycker det är lite märkligt, men det är bolag som ska tjäna pengar på investeringen och då blir det väl så.

Hur många sätter Tesla upp på ett bräde?

Här sätter vi en nätstation och sen två stolpar, fast kapaciteten räcker till 20. Tycker det är lite märkligt, men det är bolag som ska tjäna pengar på investeringen och då blir det väl så.

I ett litet samhälle i Jämtland slängde Tesla upp 8 st laddplatser vid samma tillfälle.

Troligtvis är frågan redan ställd men har ni bra tips på laddbar kombi som har någon form av fyrhjulsdrift? Kör Volvo v90 hybrid idag men måste byta till vintern. Vad finns det för alternativ? BMW 5-serie eller blir det en till Volvo?

Troligtvis är frågan redan ställd men har ni bra tips på laddbar kombi som har någon form av fyrhjulsdrift? Kör Volvo v90 hybrid idag men måste byta till vintern. Vad finns det för alternativ? BMW 5-serie eller blir det en till Volvo?
ŠKODA ENYAQ iV med fyrhjulsdrift är väl det givna svaret.

Beror på är väl svaret. Jag tror de analyserar trafikflödena rätt ordentligt och dimensionerar efter det.

Nyöppnade Vetlanda har 8 platser. I Dorotea bygger de också 8 st. Och alla nya de bygger är 250kW / plats (sägs kunna leverera mer men låst till 250kW idag). Varberg Nord 20 st 250kW. Några av de som öppnat i år - mellan 8 och 20 verkar vara det vanligaste, ofta förberett för fler. I Sälen finns det bara 4 st. Den är nog lite special dock för den är bara 120kW per stolpe trots att en är nybyggd.

Går det ens att beställa och få tag i nya bilar till vintern? Eller du ska köpa begagnad?
Jag beställde en ny skoda häromdagen. Kommer tidigast i mars.

Går det ens att beställa och få tag i nya bilar till vintern? Eller du ska köpa begagnad?
Jag beställde en ny skoda häromdagen. Kommer tidigast i mars.
Det är jobbets bekymmer, kan troligen förlänga nuvarande bilen till extra kostnad. Tog upp bilfrågan i maj på grund av leveranstiden.. mitt mål var att bli av med förmånsbil och höja lönen men verkar inte gå hem..

Det är jobbets bekymmer, kan troligen förlänga nuvarande bilen till extra kostnad. Tog upp bilfrågan i maj på grund av leveranstiden.. mitt mål var att bli av med förmånsbil och höja lönen men verkar inte gå hem..
Ok, ja så kan man också se det...

Mer än ett halvår!? Jisses.....
Ont om halvledare är inte på låtsas tydligen :p

Förhoppningsvis var detta min sista fossilbil. Hoppas det mesta är på plats för att kunna köra en elbil nästa gång. Hybrid går jag inte riktigt igång på.

4wd och hybrid är lite begränsat. Men Audi A6/Q5, Bmw 5/3, Hyundai Santa Fé och storsuvarna har det.

Tror det var i Göteborg man testade att snabbladda bussen vid vissa hållplatser och sedan en längre(5-15 minuter) snabbladdning vid start och vändpunkt på bussens linje.
Men det var, iaf där jag sett, med strömavtagare likt tåg och spårvagn.
Inte bara testas, vi har en rätt stor flotta elbussar i ordinarie trafik vid det här laget. En klart mätbar andel av de köra kilometrarna med buss i stan. Fantastiskt vad tyst det blir i backarna ffa. Snabbladdning med strömavtagare vid ändhållplatser och balansering över natten på depå tror jag de kör. Verkar ju funka eftersom man skalat upp från första testlinjen.

Ont om halvledare är inte på låtsas tydligen :p

Förhoppningsvis var detta min sista fossilbil. Hoppas det mesta är på plats för att kunna köra en elbil nästa gång. Hybrid går jag inte riktigt igång på.
Verkar så!

Jo, jag kör plug in hybrid och det går utmärkt för mig egentligen då jobbpendling och vardagskörning helt går på el, meeen blir en ren elbil nästa bil - fast får vänta ett år till och som tillgången på bilar ser ut nu så gör det inte något .. ..

Vad har ni för konstig bilpolicy? Eller är de för dyra bara?
Tesla ja, men en vw id4 kostar som en Volvo v90 så det skulle funka. Policyn bygger på krångliga tyska regler med och sväng danska så blir inte lätt i Sverige där vi är vana med rätt fina bilar. Så i värsta fall blir det en v90 t8 igen men halvt awd. men vore roligt med något nytt..

Min Skoda skulle ha dykt upp förra veckan men Skoda är som en Italiensk maffia-snubbe i en rättegång.
Kan inte ens ta fram ett preliminärt datum utan bara "I know nothing" :)

Inte mig emot, får tjöla diesel lite till.

Tesla ja, men en vw id4 kostar som en Volvo v90 så det skulle funka. Policyn bygger på krångliga tyska regler med och sväng danska så blir inte lätt i Sverige där vi är vana med rätt fina bilar. Så i värsta fall blir det en v90 t8 igen men halvt awd. men vore roligt med något nytt..

Tjena!

Halvt AWD? Så dålig är inte Haldex. ? Eller menar du varianten där dom glömde montera kardanen?

Tjena!

Halvt AWD? Så dålig är inte Haldex. ? Eller menar du varianten där dom glömde montera kardanen?
Hybriderna från volvo är ju motor på framhjulen och el på bakhjulen så det är bara awd när man har batterierna laddade samt att det börjar slira.. Duger för vintrar i dalarna och de få resor man gör till fjällen men är inte riktig fyrhjulsdrift..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp