Framgaffel 24"

Bumpen73

Ny medlem
Framgaffel 24"
Någon som har ett bra tips på en bra gaffel till 24", det är till min sons Scott, har varit inne på garanti på Teamsportia men det höll inte länge.Har nu fått satt på min gamla RST gaffel men då blev det problem med frambromsen och att få tag på ett 24"hjul med skivfäste

Framgaffel 24"
Jag hade ett liknade problem med min sons 24" Scott Racing. Det satt en Grid gaffel på. Den hade fastnad i ihoptryckt läge när han hade dirthoppat med den. Jag trodde att man bara skulle kunna köpa en ny från CykelSpec, men fick kommentaren att det inte gick att få tag på. Det får man räkna med när man köper en så billig cykel, sade dom. Det konstiga var att de hade ingen dyrare 24" MTB i butiken.
Jag löste problemet själv genom att fil lite på inre gaffelbenet, så att den inte fastnade.

Den enda gaffeln som jag kunde hitta då, var en Marzocchi 24" för 20mm axel. Tyvärr hade det krävts nya hjul.

En annan lösning skulle vara överbygga lite och sätta på en gaffel för 26" men då måste du också fixa nytt hjul med för skivbroms.
http://www.chainreactioncycles.com/Kits.aspx?ModelID=4222

Har du tur så kan det kanske finnas någon handlare som kan ta hem en Grid eller RST gaffel för 24".

Framgaffel 24"
Fortsätt gärna med förslag på en gaffel till en 24" eller 20". Sitter lite i samma sits med grabbens hojj. Den nuvarande gaffeln är bara skit.

Framgaffel 24"
Jag gav upp letandet efter 24-tumsgaffel (Marzocchi D-Street väger nästan 3 kg) och övergick till 26-tumsgaffel och skivbroms. Mycket nöjd. De grejorna kan ju sedan följa med till nästa ram.

Även vi förbrukade två Scottgafflar (RST Capa C7).

/JOhan

Framgaffel 24"
Ja, på 20" blir det nog galet med "fullstor".
Min 10-åring har en RockShox Recon U-Turn med mjukaste fjädern på sin Scott JR24. Funkar bra även om den är onödigt tung och hög.

85 mm
85.jpg ht=483

130 mm AKA Göteborgsmode
135.jpg ht=483

/Johan

Framgaffel 24"
JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
>
>
> 130 mm AKA Göteborgsmode
>
>
>
> /Johan

Now we are talking! :-)

/CJ

Framgaffel 24"
Morfum skrev:
> hmm.. grabben har finare hoj än jag... :/

Ehh, finare än en Bullit? Skulle inte tro det :)

/Johan

Framgaffel 24"
Robert skrev:
> Jag hade ett liknade problem med min sons 24"
> Scott Racing. Det satt en Grid gaffel på. Den
> hade fastnad i ihoptryckt läge när han hade
> dirthoppat med den. Jag trodde att man bara skulle
> kunna köpa en ny från CykelSpec, men fick
> kommentaren att det inte gick att få tag på. Det
> får man räkna med när man köper en så billig
> cykel, sade dom. Det konstiga var att de hade
> ingen dyrare 24" MTB i butiken.
> Jag löste problemet själv genom att fil lite på
> inre gaffelbenet, så att den inte fastnade.
>
> Den enda gaffeln som jag kunde hitta då, var en
> Marzocchi 24" för 20mm axel. Tyvärr hade det
> krävts nya hjul.
>
> En annan lösning skulle vara överbygga lite och
> sätta på en gaffel för 26" men då måste du
> också fixa nytt hjul med för skivbroms.
> http://www.chainreactioncycles.com/Kits.aspx?Model
> ID=4222
>
> Har du tur så kan det kanske finnas någon
> handlare som kan ta hem en Grid eller RST gaffel
> för 24".

Jo det får bli att konvertera till skivbroms, får nava om framfälgen så vi får på en skiva.

Framgaffel 24"
Om ni söker en lätt 26" gaffel med 10 cm slag, så har jag en Manitou Minute 2 2004, som jag kan sälja billigt. Jag har skaffat det lättaste ride kitet, för att jag hade planer på att sätta den på barnens cyklar, men de har redan bra grejor nu.

Ursäkta om detta bryter mot någon Happy-regel, men pm:a mig om ni är intresserade

Framgaffel 24"
Jag hade samma problem och köpte en beggad judy tt (tror jag att det var) för typ 300. Borrade nya hål för axel och kapade av det som stack ner. Jag fick också plocka bort elastomerklossen på ena sidan så att fjädringen blev anpassad för hans vikt.
/e

edit: en RS jett var det föresten.

Senast redigerad av en moderator:
Framgaffel 24"
Jag forsätter tråden… 12 år senare… jag provar en Rockshox Reba 26 på en Scott Scale Rc 24.
Geometrin blir annorlunda med 100 i fjädring. men grabben helnöjd när han vill åka lite mer nerför och prova hoppa.

får väl se hur det funkar.

Framgaffel 24"
Jag forsätter tråden… 12 år senare… jag provar en Rockshox Reba 26 på en Scott Scale Rc 24.
Geometrin blir annorlunda med 100 i fjädring. men grabben helnöjd när han vill åka lite mer nerför och prova hoppa.

får väl se hur det funkar.

Ja, det finns inte många bra 24" gafflar. Manitou har barn gafflar med mycket slag. Enda rimliga 24" gaffel sag har sett (och haft) är RST F1rst. Den har begränsat däckutrymme, det är ingen problem med en 26" gaffel. Jag tycker inte om Montion- Control dämpare, men det är troligtvis inte värre än dom på 24" gafflar. En 100 mm Reba bygger högt. Du kan byta till 80 mm om det är för högt, och du kan hitta en.

Framgaffel 24"
Ja, det finns inte många bra 24" gafflar. Manitou har barn gafflar med mycket slag. Enda rimliga 24" gaffel sag har sett (och haft) är RST F1rst. Den har begränsat däckutrymme, det är ingen problem med en 26" gaffel. Jag tycker inte om Montion- Control dämpare, men det är troligtvis inte värre än dom på 24" gafflar. En 100 mm Reba bygger högt. Du kan byta till 80 mm om det är för högt, och du kan hitta en.
Har aldrig ändrat på Travel på en gaffel. Hittat lite youtube klipp så det borde gå om man har verktygen på plats. det verkar inte så svårt. Har du gjort det?

Framgaffel 24"
Kravlistan utesluter manitou och några andra bra märken pga 9mm QR eller straight styrrör. Så det fick bli en beg Reba.
RST verkar göra ett par bra barngafflar, jag tyckte snyper såg lovande ut.

Kravlistan för att passa på grabbens hoj.
80-120mm travel
- 24" eller 26" hjul. QR 9mmx100mm
- Skivbromsfäste
- 1 1/8 straight steerer (tapered ej intressant)
- Lätt som fan
- Luftfjädring. (Coil ej intressant)
- Ej boost
- >190mm styrrör

Framgaffel 24"
Har aldrig ändrat på Travel på en gaffel. Hittat lite youtube klipp så det borde gå om man har verktygen på plats. det verkar inte så svårt. Har du gjort det?

Meka med gafflar och dämpare är den enda jag aldrig har gjort (lite jobbigt också i en lägenhet). Men att byta airshaft är jätteenkelt. Det finns många videos på nätet. Enda problemet skulle kunne vara att hitta en passande 80 mm airshaft.

Framgaffel 24"
Kravlistan utesluter manitou och några andra bra märken pga 9mm QR eller straight styrrör. Så det fick bli en beg Reba.
RST verkar göra ett par bra barngafflar, jag tyckte snyper såg lovande ut.

Kravlistan för att passa på grabbens hoj.
80-120mm travel
- 24" eller 26" hjul. QR 9mmx100mm
- Skivbromsfäste
- 1 1/8 straight steerer (tapered ej intressant)
- Lätt som fan
- Luftfjädring. (Coil ej intressant)
- Ej boost
- >190mm styrrör

Tapered gaffel är oftast ingen problem. Om man har 44 mm styrhuvudet kan man byta till en EC44 1 1/2" undre styrlager.

Framgaffel 24"
Haha. Hade tänkt sjriva ett tidigare inlägg om att fram t 2016 så ere spacer som räcker, men orkade inte kolla upp om d va 2016 eller 2017. Nu gjorde du d åt mig.
Även tk silver funkar på samma sätt. Recon fram t o m 2018 går att göra 80-120 har jag för mig. Vet att dom kan ändras valfritt 130-150.

Framgaffel 24"
Efter ca 1,5 år kan jag bara säga att han och jag varit helnöjda.

Fick till bra sag, mycket bra känslighet över små gupp och den sväljer bra när han hoppar i Bike park.

Nu går cykeln i arv till Lillebror som är överlycklig.

Passar bra i Nyarpsbacken, Bankeryd där vi cyklar mest. Kanske nån som kommer o tävlar med oss i helgen på BSMK Enduro Challenge?

Framgaffel 24"
Någon som bytt ut till en dämpad gaffel på en Scott Scale 24” eller liknande?

Tar gärna emot tips på vad som passar.

Framgaffel 24"

Vad som passar, så länge d e 24", oxå beroende på vad du har för broms o om du blir tvungen att byta. D enda e att du får konstiga vinklar på cykeln, men d e inget de små liven tänker på. 26" gaffel passar oxå om du har skivbroms.

Framgaffel 24"

Manitou Merkhor har grabben haft på sin 24".
Sjukt bra gaffel ! Lätt (låg vikt) och dämpar väldigt bra för lätt åkare.

Gaffeln är ju 26" men den funkar bra till 24" cykel. For oss fjorde det cykeln faktiskt litet bättre.
Vad jag kan se på Scott-cykeln du länkade till är det ett rakt gaffelrör du ska ha och inte ett koniskt.

Jag hittar den inte för 26" nu men den brukar finnas att hitta mellan 2500-3000kr

Lycka till !

Framgaffel 24"
RST F1rst gaffeln, som jag nämnde ovan, är bra och rimligt prissätt. Här med 60 mm slag som borde passa (just nu inte på lager):

Har en RST F1rst 26" gaffel som jag inte ens vill sälja vidare. Kanske till Putin, men inte till någon annan.
Det måste jag säga var rena skiten.
24" kanske är bättre men....
26" låter illa (fssss fssss, schwooop), fastnar "sticktion", är tung, har tappat rebound-skruven på den (satt alltså dåligt)..
Ful.

/pro reviewer

Senast ändrad:
Framgaffel 24"
Har en RST F1rst 26" gaffel som jag inte ens vill sälja vidare. Kanske till Putin men inte till någon annan.
Det måste jag säga var rena skiten.
24" kanske är bättre men....
26" låter illa (fssss fssss, schwooop), fastnar "sticktion", är tung, har tappat rebound-skruven på den (satt alltså dåligt)..
Ful.

/pro reviewer

Finns det kanske olika modeller? Hade den en luftfjäder?

RST F1rst 24" på min sons MTB funkade riktigt bra i två utan underhåll. Min son är mycket kritiskt på sina grejer och har aldrig klagat och inte märkt en stor skillnad när han bytte till en Fox 32 på sin 26" cykel. (Nu klagar han på alla gafflar som inte är lika bra som sin Pike Ultimate)

Senast ändrad:
Framgaffel 24"

Nej, det är en 29" gaffel. Men jag tror att även en 26" Markhor bygger mycket för hög. Om det inte finns fler Scott Scale 24" modeller, så har den en gaffel med 50 mm slag. En 26" gaffel har minst 80 mm slag och den bygger 20-30 mm högre. Så det blir mycket för hög.

Enda rimliga gaffel jag vet om är RST F1rst 24" som finns med 60 mm slag.

Framgaffel 24"
RST F1rst har väl funnits länge och det kanske borgar för lite spridda erfarenheter. Vi hade en sån i 24" på en Vitus Nucleus inköpt 2016-2017 nån gång. Väldigt simpelt byggd. Svårt att säga om den till sin funktion var bättre eller sämre än ett bra däck med adekvat luftvolym. Fast grabben var ju nöjd och då var det skit samma.

Framgaffel 24"
Nej, det är en 29" gaffel. Men jag tror att även en 26" Markhor bygger mycket för hög. Om det inte finns fler Scott Scale 24" modeller, så har den en gaffel med 50 mm slag. En 26" gaffel har minst 80 mm slag och den bygger 20-30 mm högre. Så det blir mycket för hög.

Enda rimliga gaffel jag vet om är RST F1rst 24" som finns med 60 mm slag.
Nejdå, 26" blir inte för hög.

Framgaffel 24"
Som varnades innan, det är tyvärr en 29" gaffel Bike24 har.

Hayes/Manitou verkar själva sakna 26" på lager, men du kanske kan fråga dem vad prognosen är?

Framgaffel 24"
Jag satte en 24" dämpad gaffel, kass men fungerande, på sonens 20". Inga klagomål och han var jättenöjd med dämpningen i hoppen, han tog i ganska mycket o flög hyfsat. Vid vanlig skogskörning bytte jag tillbaka till stel 20"-gaffel.

Tillbaka
Topp