Drönare (kan bli drönartråden)

bigmollo

Aktiv medlem
Jag har letat men inte hittat någon tråd om drönare, så skjut ner mig om det redan finns en sån tråd. Jag letade jättelänge faktiskt.
Som alla säkert vet så har jag blivit youtuber, alltså riktigt grym, och för att ta klivet upp till att kunna försörja mig på mina filmer så behöver jag nog en drönare. Det är liksom det sista hindret innan det börjar regna youtube-dollars över mig.

Jag är på jakt efter någon smidig drönare som jag kan ha med på cykelrundorna utan att det blir för bökigt.

Jag har några krav:
Under 250 gram pga de nya reglerna
Ihopfällbar
Follow me-funktion
Bra kamera med gimbal
Rimligt pris. Helst under 5000 kr

Vad har ni för tips?

drone-safely.jpg

Jag har letat men inte hittat någon tråd om drönare, så skjut ner mig om det redan finns en sån tråd. Jag letade jättelänge faktiskt.
Som alla säkert vet så har jag blivit youtuber, alltså riktigt grym, och för att ta klivet upp till att kunna försörja mig på mina filmer så behöver jag nog en drönare. Det är liksom det sista hindret innan det börjar regna youtube-dollars över mig.

Jag är på jakt efter någon smidig drönare som jag kan ha med på cykelrundorna utan att det blir för bökigt.

Jag har några krav:
Ihopfällbar
Follow me-funktion
Bra kamera med gimbal

Vad har ni för tips?

Visa bilaga 510508
Tror inte det finns nått som kan utmana DJI.

Det där har jag oxo funderat på att testa. Största problemet är väl kort flyg/batteri-tid ? Inte kul att släpa med 3kg batterier... Eller om den flyger iväg och kraschar i vattnet eller i ett träd. Hur funkar det, några tips från dom som testat ?

Jag har inte sett någon maskin som klarar den kravspecen.
Steget upp från ”leksak” tycker jag tas vid Air.
Ska du mest köra follow me rekommenderar jag verkligen att du köper en maskin med sensorer, i alla fall framåt. Det kan spara många pengar.

Jag tycker att Rides of Japan på YT hittat en bra lösning. En DJI Mavic Air med en styrmonterad kontroll och liten styrväska (ses typ 8:30 här). Den har autofölj och sportläge, men är nog lite över budget.

Vad är det för nya regler förresten? Trodde det bara var någon gräns vid 900 g. Den här verkar ligga på 430 gram.

Edit: hittade nya reglerna på google

Senast ändrad:
Jag tycker att Rides of Japan på YT hittat en bra lösning. En DJI Mavic Air med en styrmonterad kontroll och liten styrväska (ses typ 8:30 här). Den har autofölj och sportläge, men är nog lite över budget.

Vad är det för nya regler förresten? Trodde det bara var någon gräns vid 900 g. Den här verkar ligga på 430 gram.

Edit: hittade nya reglerna på google
Jag har en första generationens Air, den lätta. Follow me funktionen är sådär. Mitt rekord är ~250 m …I kalfjällsmiljö där det inte borde funnits något som kunde störa programvaran. Jag var det enda på många km som reste mig mer än en meter över marken.
Senaste generationen verkar vara klart bättre, men den väger mycket mer, kostar mer än 2x kravspec och är inte CE-märkt. Det sistnämnda är ytterligare ett tips. Drönare i klasser som kräver cert men inte är CE-märkta kommer att klassas ned till ”sämsta” klassen 2022.

Mavic Mini är enda som klarar 250-gränsen.
Jag har flugit en bunt av dem (Mini, Phantom, Inspire) och Air är den som presterar bäst totalt sett, sett till pris, flygtid, funktioner och portabilitet.

Att ta cert är inte svårt. Bra att ha alla tänkbara kunskaper om man skall flyga; jag har hjälpt flera nyblivna piloter som inte har cert och …. Det behövs. ?

DJI har ingen vidare konkurrens just nu, men någon kanske har förslag?

Inte drönar-relaterat men väl Youtubestjärna relaterat: hur håller du din telefon när du filmar samtidigt som du hojar? Har du någon speciell manick för detta?

Jag har några krav:
Ihopfällbar
Follow me-funktion
Bra kamera med gimbal

Vad har ni för tips?

Visa bilaga 510508
Du har helt rätt! Ska du nå den stjärnstatus som jag har nått som Youtuber så måste du ha en drönare. Då kommer du att tjäna skitmycket pengar.

Har själv den första generationens Mavic Mini. Som internetexpert säger jag att det inte finns ngn Dji-drönare som klarar tracking speciellt bra, särskilt inte MTB i terräng.

Till min (och många andra) drönare finns appen Lichi som har lite olika tracking-funktioner. Dels en "riktig" tracking-funktion där du ramar in dig själv på bilden och cyklar iväg. Funkar si-så-där, tappar ofta trackingen. Dels finns det en follow me-funktion som följer kontrollen vilket funkar bättre men då kan kameran peka lite vart som helst. Appen kostar 25€. Nackdelen är att Mavic Mini inte har ngn kollisionssensor. Har satt min i träd 4 ggr hittills.

Skulle gärna vilja ha en Skydio 2 men den är stor o dyr. Försöker hålla mina kameragrejer så små som möjligt o då blir det i princip bara Mavic Mini o Mavic Mini 2 kvar. Tyvärr resulterar det att jag mest filmar andra från luften o inte mig själv men det får man väl ta.

Men stor och dyr är väl inget problem om man är YT-stjärna? Då har man väl ändå ett crew som för all filmning?

Någon som vet om det går att hyra? Jag är inte alls sugen på att äga en men det vore najs att hyra en med follow me och filma på schyssta platser.

Det är nog svårt att hyra från något respektabelt ställe som privatperson utan referenser (och utan egen drönare så misstänker jag att du inte heller har cert?). Med det sagt så skull jag kolla på Hygglo.

visste inte att du var youtube kändis eller att du för den delen hade en kanal. Kan du skriva ut länk? Handlar din youtube om MTB eller vad? Gällande drönare så finns DJI, och deras entreprise versioner som inte skall jämföras med konsument om du nu skall ha en fet drönare =). Ring och prata med https://www.pitchup.se/dji-enterprise-dronare Pitchup här i Sverige de är stora på drönare.

Du har helt rätt! Ska du nå den stjärnstatus som jag har nått som Youtuber så måste du ha en drönare. Då kommer du att tjäna skitmycket pengar.

Har själv den första generationens Mavic Mini. Som internetexpert säger jag att det inte finns ngn Dji-drönare som klarar tracking speciellt bra, särskilt inte MTB i terräng.

Till min (och många andra) drönare finns appen Lichi som har lite olika tracking-funktioner. Dels en "riktig" tracking-funktion där du ramar in dig själv på bilden och cyklar iväg. Funkar si-så-där, tappar ofta trackingen. Dels finns det en follow me-funktion som följer kontrollen vilket funkar bättre men då kan kameran peka lite vart som helst. Appen kostar 25€. Nackdelen är att Mavic Mini inte har ngn kollisionssensor. Har satt min i träd 4 ggr hittills.

Skulle gärna vilja ha en Skydio 2 men den är stor o dyr. Försöker hålla mina kameragrejer så små som möjligt o då blir det i princip bara Mavic Mini o Mavic Mini 2 kvar. Tyvärr resulterar det att jag mest filmar andra från luften o inte mig själv men det får man väl ta.
Det är ungefär där jag har hamnat i tankarna. Jag ska kolla upp Lichi. Tack för tipset. Det kommer bli så sjukt fett när jag chockar Youtube med mina drönarfilmer. Först på bollen igen.

visste inte att du var youtube kändis eller att du för den delen hade en kanal. Kan du skriva ut länk? Handlar din youtube om MTB eller vad? Gällande drönare så finns DJI, och deras entreprise versioner som inte skall jämföras med konsument om du nu skall ha en fet drönare =). Ring och prata med https://www.pitchup.se/dji-enterprise-dronare Pitchup här i Sverige de är stora på drönare.
Jag kanske överdrev lite när jag skrev att jag är en youtube-stjärna. Jag klipper ihop brusiga filmer från mina långcyklingar. Mest på landsväg och grus.
Länk till kanalen: https://www.youtube.com/channel/UCJoymYb5ZjFqyduzxjjEr8A

Tror den här kan vara ngt för cyklister. Liten som en undulat och inge remote behövs. Tryck på en knapp och den bara följer med som en lydig hund. Min kommer om ngn vecka. Ska bli kul att pröva!
1694161849357.png

Senast ändrad:
Är det ingen annan här som brukar dröna runt när dom cyklar? Väldigt seg tråd.

Hur som helst kan jag rapportera att jag har testat Hover Air X1 ganska grundligt nu. Har väl kraschat ung 15 ggr i diverse träd o buskage men den håller än. Lite för långsam för DH-cykling men funkar klart över förväntan för vanligt skogscyklande.

Största fördelarna är att den är liten och skitenkel att använda!

Hur som helst kan jag rapportera att jag har testat Hover Air X1 ganska grundligt nu. Har väl kraschat ung 15 ggr i diverse träd o buskage men den håller än. Lite för långsam för DH-cykling men funkar klart över förväntan för vanligt skogscyklande.

Du får väl visa lite material också! ?

Är det du eller "självkörandet" som crashar i träd?

Låter spännande, ska bli kul att se!

Kollade lite youtubeklipp osv och det känns ju lite "to good to be true".

Senast ändrad:
Kul pryl! Vore ju jätteroligt att använda på öppna platser för Mtb, men sånt har jag inte mycket av hemmavid. På vintern är det ju förbjudet i (de flesta?) skidanläggningarns pister, men hur är det på barmarkssäsong i bikeparks?

Visste inte ens att den här tekniken fanns. Spännande mojäng. Ser ju ut att bli hyfsade bilder också. Kan du justera avstånd, höjd etc. med vilken den följer?

Tillbaka
Topp