[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det har ju diskuterats att ha en klart högre skatt på elbilar med tjänstevikt över
Dock är ju problemet komplext:

Dock är ju problemet komplext:

Nåväl. Tittar på bilar på marknaden så är stora tunga starka bilar med stora batterier både resurskrävande vid tillverkning och förbrukar bra mycket mer energi vid användning. Jag tror att det är bra att det markeras mot fordon som är ineffektiva.

Jag har hört den argumentationen förr och visst, sambandet mellan starka motorer och hög energiförbrukning är ju inte det detsamma då det gäller elmotorer som då det det gäller förbränningsmotorer.

Lik förbannat så måste man få ner energiförbrukningen om man skall kunna slimma batterierna och få ner totalvikten. Om folk inte vill ha de små energisnåla elbilarna som erbjuds nu, så tror jag inte att det beror på att det inte finns ett behov, utan snarare på hur tillverkarna just nu bedömer att de kan tjäna mest pengar. Förhoppningsvis kommer vi igenom detta pubertala stadium ganska fort. Kanske kommer ökade elkostnader att hjälpa till?
Finns ju massor av alternativ som skulle passa dig om du inte vill ha en snabb bil? Hyundai, Kia, VW, Renault osv, så förstår ärligt talat inte problemet? Ökade elkostnader kommer ju inte påverka, Tesla Model 3 t.ex. som är väldigt snabb är ju en av de bilar med lägst förbrukning.

Kineserna kommer att lösa det där också. Där står energieffektivitet högt på agendan. Qi har pekat med hela handen, och då händer det saker. Resten av världen kommer tvingas följa efter om de vill konkurrera. Om de kan.

Kineserna kommer att lösa det där också. Där står energieffektivitet högt på agendan. Qi har pekat med hela handen, och då händer det saker. Resten av världen kommer tvingas följa efter om de vill konkurrera. Om de kan.
Du talar som en snubbe som jobbar åt ett stort kinesiskt företag ?
Tesla byggs ju i Kina... Och går ofta på export pga högre skatt på dyra bilar, eller något

Du talar som en snubbe som jobbar åt ett stort kinesiskt företag ?
Tesla byggs ju i Kina... Och går ofta på export pga högre skatt på dyra bilar, eller något
Byggs i Kina, ja. Men är inte kinesiskt.
I min bransch är kineserna världsledande på energieffektivitet, och har varit länge (trots att västerländska företag är betydligt mer högljudda inom området). Och nu satsas det än mer, eftersom det är uttalat fr högsta ort.

En bensinbil går i bästa fall 2km per kWh av energi i bensinen, en elbil ca 5km per kWh. Om elbilar är inte är energieffektiva vad är då bensinbilarna?

• Gilla
Reactions: BJS
En bensinbil går i bästa fall 2km per kWh av energi i bensinen, en elbil ca 5km per kWh. Om elbilar är inte är energieffektiva vad är då bensinbilarna?
Tja, beror på hur elenergin produceras samt överförings- och laddförluster.

Då ska vi börja räkna bränslets transport och förluster från råolja.
Till värmekraftverken i Polen och Tyskland? ?

Men nu gällde ju inte frågan jämförelse mellan batteribilar och ICE-bilar. Att en elmotor är mer effektiv vet vi, men bara därför behöver vi väl inte bygga och använda dem slösaktigt? Varför ska de vara så hiskeligt tunga och ha så starka motorer? Dels innebär det ju att de drar mer energi än nödvändigt, dels förbrukar de onödigt mycket resurser vid tillverkning, och slutligen sliter de mer på vägarna än nödvändigt.

Senast ändrad:
Fast det kostar inget i effektivitet är ha mer effekt. Model 3 är en av de snålaste bilarna, snålare än många småbilar som t.ex Nissan Leaf.

Det som påverkar mest är luftmotstånd, framför allt i hög fart. Så fyrkantiga pickuper och SUVar går bort.

Audi eTron 50/55 verkar vara en förbrukare av rang i mototvägsfart t.ex.

Men nu gällde ju inte frågan jämförelse mellan batteribilar och ICE-bilar. Att en elmotor är mer effektiv vet vi, men bara därför behöver vi väl inte bygga och använda dem slösaktigt? Varför ska de vara så hiskeligt tunga och ha så starka motorer? Dels innebär det ju att de drar mer energi än nödvändigt, dels förbrukar de onödigt mycket resurser vid tillverkning, och slutligen sliter de mer på vägarna än nödvändigt.
En särskild nisch med subventionerade småbilar och tvingande ramar för tillverkarna skulle inte skada. Ett sätt att kostymanpassa tätortspendlare att välja litet format för lägre fart mindre bundna resurser och bättre närmiljö. Gynna good enough och frigöra resurser och plats till andra satsningar.

Kina kan påverka sina företag på ett sätt som inte går i väst. Vill de bygga effektiva lågviktsbilar med bra aerodynamik så kan de styra flottan ditåt. I väst har man senaste 15 åren byggt främst SUVar, inte för att de är bra eller behövs utan för att det är det folk vill köpa. Här har marknaden makten

(men ingen vill ändra sitt beteende för lilla jag är bara en så liten del av marknaden?)

Anyways Volvo har i dagarna släppt hybrider med större el-räckvidd, någon som vet hur stora deras bensintankar är, som innan eller mindre?

En särskild nisch med subventionerade småbilar och tvingande ramar för tillverkarna skulle inte skada. Ett sätt att kostymanpassa tätortspendlare att välja litet format för lägre fart mindre bundna resurser och bättre närmiljö. Gynna good enough och frigöra resurser och plats till andra satsningar.
Trabant?

Rätt intressant tabell över förbrukning med många olika bilar, 90/120 km/h. Tester gjorda under så jämförbara förhållanden som möjligt. Ej lab-tester:

Det är rätt tydligt att det inte finns någon korrelation mellan motorstyrka och förbrukning.

• Gilla
Reactions: .A.
Kina kan påverka sina företag på ett sätt som inte går i väst. Vill de bygga effektiva lågviktsbilar med bra aerodynamik så kan de styra flottan ditåt. I väst har man senaste 15 åren byggt främst SUVar, inte för att de är bra eller behövs utan för att det är det folk vill köpa. Här har marknaden makten

(men ingen vill ändra sitt beteende för lilla jag är bara en så liten del av marknaden?)
Nog påverkar väl vår nuvarande regering tillsammans med EU ganska mycket hur bilens framtid skall se ut? Eller är det bara som det verkar?

Rätt intressant tabell över förbrukning med många olika bilar, 90/120 km/h. Tester gjorda under så jämförbara förhållanden som möjligt. Ej lab-tester:

Det är rätt tydligt att det inte finns någon korrelation mellan motorstyrka och förbrukning.
Tror att de flesta förstått att sambandet inte ser ut som det gör då det gäller förbränningsmotorbilar.
Det som händer om man tillverkar en elbil som kan utveckla 1000 hk, är att allting måste dimensioneras för att klara effekten. Toppfarten kan man ju begränsa, men jag tror inte det vore ett bra säljargument att säga att bilen "kan" utveckla 1000 hk, men att man har begränsat effekten till 200 hk eftersom det är för resurskrävande att bygga en bil som hanterar den effekten på ett säkert sätt.

Alltså tror jag att fordonets maxeffekt spelar roll för den totala ekonomin.

Visst gör staten det.
Tittar man bakåt så hade kanske det varit bättre om staten tryckt ner vikten under 1500 kg än att lura folk att tanka etanol för att få parkera gratis i GBG.

Visst gör staten det.
Tittar man bakåt så hade kanske det varit bättre om staten tryckt ner vikten under 1500 kg än att lura folk att tanka etanol för att få parkera gratis i GBG.
Precis. Först skulle det köpas etanolbilar, sedan skulle det köpas dieselbilar, och nu ska det köpas elbilar. Allt påeldat med förmånliga skatter, tjänstebilsregler, fri parkering, eller rena bidrag på 10000-tals kr som nu är fallet med elbilar. Däremot är ju styrningen trubbig (eller i många fall fel), så utfallet blir sällan det man vill åstadkomma.

Kanske inte så lätt att fatta rätt politiska beslut när många av "experterna" är avlönade av och har intresse i bilindustrin.

Kanske inte så lätt att fatta rätt politiska beslut när många av "experterna" är avlönade av och har intresse i bilindustrin.

Ja, det är definitivt en av orsakerna till att omställningen går segt. Allt som är investerat i förbränningsmotorer, transmission, eftermarknad i form av service för att inte tala om oljeindustrin.

Nu är deras halmstrå vätgasen, så att åka-och-tanka-beteendet kan vidmakthållas. Men det verkar tack och lov misslyckas. Där kan vi snacka investering i infrastruktur..

Jag tycker det verkar vara lobbyister och politiker som har minst lika stort inflytande som marknaden i väst. Vilka favoriter de har växlar med fem till tio års intervall.

Så får vi inte glömma däcksförbrukningen.

Som jag sagt tidigare. Energi är för billigt. Och smutsig energi är alldeles för billigt.

Jag tror aldrig att man kan göra ett enkelt styrmedel baserat på fordonets utformning. Det kommer alltid slå fel. Eller har iaf alltid gjort det hittills. Däremot tror jag att de flesta människor är kapabla att fatta beslut. Om det blir mycket dyrare att köra en bensinbil än en elbil så kommer folk nog vilja byta. Om det blir mycket dyrare att köra en suv kontra en normal och anständig bil så kommer folk välja en kombi.

Nåja. Det där sista tror jag ju faktiskt inte ens själv på. Folk är ju dumma i huvudet.

Men ni fattar. Energi är för billigt.

Tror att de flesta förstått att sambandet inte ser ut som det gör då det gäller förbränningsmotorbilar.
Det som händer om man tillverkar en elbil som kan utveckla 1000 hk, är att allting måste dimensioneras för att klara effekten. Toppfarten kan man ju begränsa, men jag tror inte det vore ett bra säljargument att säga att bilen "kan" utveckla 1000 hk, men att man har begränsat effekten till 200 hk eftersom det är för resurskrävande att bygga en bil som hanterar den effekten på ett säkert sätt.

Alltså tror jag att fordonets maxeffekt spelar roll för den totala ekonomin.
Det har extremt liten effekt på den totala miljöpåverkan att dimensionera länkarmar, chassi etc för större maxeffekt. Pratar vi växellåda etc så är det inte maxeffekten som är största problemet utan den totala lasten över tid. De flesta Teslor har väldigt lågt effektuttag i snitt.

Som jag sagt tidigare. Energi är för billigt. Och smutsig energi är alldeles för billigt.

Jag tror aldrig att man kan göra ett enkelt styrmedel baserat på fordonets utformning. Det kommer alltid slå fel. Eller har iaf alltid gjort det hittills. Däremot tror jag att de flesta människor är kapabla att fatta beslut. Om det blir mycket dyrare att köra en bensinbil än en elbil så kommer folk nog vilja byta. Om det blir mycket dyrare att köra en suv kontra en normal och anständig bil så kommer folk välja en kombi.

Nåja. Det där sista tror jag ju faktiskt inte ens själv på. Folk är ju dumma i huvudet.

Men ni fattar. Energi är för billigt.
Alla har ju sina egna behov, vissa vill ha en stor bil för att köra cyklar, barn, hästar eller skidor. Största problemet som jag ser det är att bygga ut laddinfrastruktur i städer där folk bor i lägenhet och vid småorter, tror det är där som saker måste ändras för att alla ska vilja och kunna ha elbil. Bor man i en villa idag är det ju enkelt att ha elbil ;)

Det har extremt liten effekt på den totala miljöpåverkan att dimensionera länkarmar, chassi etc för större maxeffekt. Pratar vi växellåda etc så är det inte maxeffekten som är största problemet utan den totala lasten över tid. De flesta Teslor har väldigt lågt effektuttag i snitt.
Chassit måste väl dimensioneras främst efter vikt när det gäller vanliga personbilar? Feta effektuttag borde väl innebära feta batterier(om man nu vill ha räckvidd att tala om)?

Chassit måste väl dimensioneras främst efter vikt när det gäller vanliga personbilar? Feta effektuttag borde väl innebära feta batterier(om man nu vill ha räckvidd att tala om)?

Åtskilliga motorer är bytta på Tesla S och X, så någonting är galet.

Chassit efter vikt, feta effektuttag innebär inte feta batterier. Som sagt t.ex. Tesla Model 3 har väldigt hög effektivitet, trots hög maximal effekt, så "fet" maximal effekt betyder inte "feta" batterier.

Åtskilliga motorer är bytta på Tesla S och X, så någonting är galet.
Mm, fick min Model S-motor (2014) bytt på garantin efter ca 7000 mil. Det var en säkring som hade pajat. Det är ju inte direkt kuggbrott eller axlar som går av. Men jag har inte hört talas om någon som behövt byta sin Model 3-motor eller någon av de nya generationens Model S/X för den delen heller.

Chassit efter vikt, feta effektuttag innebär inte feta batterier. Som sagt t.ex. Tesla Model 3 har väldigt hög effektivitet, trots hög maximal effekt, så "fet" maximal effekt betyder inte "feta" batterier.
Jag vet inte om jag feltolkat Lightyear ones filosofi, men jag tror de resonerar annorlunda och hävdar att man genom ytterligare optimering (luftmotstånd, vikt och jag tror även snabbare laddtider men just det sistnämnda kan vara ngt jag hört från annat håll) kan radikalt minska behovet av kraftfullare batterier. Även om Tesla är effektiva när man jämför med många andra, så känns det inte som att det riktigt är deras filosofi.

Jag vet inte om jag feltolkat Lightyear ones filosofi, men jag tror de resonerar annorlunda och hävdar att man genom ytterligare optimering (luftmotstånd, vikt och jag tror även snabbare laddtider men just det sistnämnda kan vara ngt jag hört från annat håll) kan radikalt minska behovet av kraftfullare batterier. Även om Tesla är effektiva när man jämför med många andra, så känns det inte som att det riktigt är deras filosofi.
Fast lightyears siffra för luftmotstånd är ju inte bättre än tex nya Mercedes eqs, så vad ska de göra för revolutionerande som ska göra att de kan köra så mycket längre?

problemet är ju när man ska lyssna på tillverkaren själv, det är ju klart att lightyear säger saker som ger dem en fördel.

kollar man effekt, vw har klart minde hästar än tesla. Ändå så ligger teslas bilar lika eller bättre i effektivitet. Så hästar säger inte allt om hur effektiv en bil är när vi pratar elbil

Tesla har extremt lågt luftmotstånd, och det är ju verkligen deras filosofi, titta bara på de Aero-fälgar som kommer standard på Model 3. Lightyear One har ju batteripack på runt 60kWh, vilket är 15 kWh mindre än Tesla Model 3 Long range, så visst den har bättre effektivitet, å andra sidan så ser Lightyear One väldigt speciell ut, så pass speciell att den kanske kan bli svårsåld eller att det tar ett tag för marknaden att vänja sig. Att täcka hjulsidorna är inte direkt nytt, men det är ju inte speciellt snyggt, även om alla kan tycka olika så klart, och ingen tillverkar ju bilar med täckta hjul idag.

Teslas senaste Model S har ett cd värde på 0,208, vilket är det lägsta värdet för en bil idag i produktion. Så nog är det viktigt för dom.

För pendling skulle jag inte bry mig om täckta hjul eller inte. Den är väl inte gratis bara och sen blir det eventuellt en annan pendlingskalkyl post Corona (färre mil)

Mm, fick min Model S-motor (2014) bytt på garantin efter ca 7000 mil. Det var en säkring som hade pajat. Det är ju inte direkt kuggbrott eller axlar som går av. Men jag har inte hört talas om någon som behövt byta sin Model 3-motor eller någon av de nya generationens Model S/X för den delen heller.
Det har varit varierande fel, ofta med missljud. Nog verkar effekten dragit ned livslängden. På X har rådet varit att inte ha bilens luftfjädring för låg för att undvika klunkande.

Tesla har extremt lågt luftmotstånd, och det är ju verkligen deras filosofi, titta bara på de Aero-fälgar som kommer standard på Model 3. Lightyear One har ju batteripack på runt 60kWh, vilket är 15 kWh mindre än Tesla Model 3 Long range, så visst den har bättre effektivitet, å andra sidan så ser Lightyear One väldigt speciell ut, så pass speciell att den kanske kan bli svårsåld eller att det tar ett tag för marknaden att vänja sig. Att täcka hjulsidorna är inte direkt nytt, men det är ju inte speciellt snyggt, även om alla kan tycka olika så klart, och ingen tillverkar ju bilar med täckta hjul idag.

Teslas senaste Model S har ett cd värde på 0,208, vilket är det lägsta värdet för en bil idag i produktion. Så nog är det viktigt för dom.
Aha, har Tesla anammat aerodynamiska fälgar nu? Bättre sent än aldrig.

Aha, har Tesla anammat aerodynamiska fälgar nu? Bättre sent än aldrig.
De har ju funnits sen Model 3 släpptes... Fula tycker jag, men om det är högt prioriterad med låg aerodynamik så finns det iaf.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp