Första racer - begagnad eller budget?

Snarson

Medlem
Hejsan alla cykeltokiga :)

Vänder mig hit för lite tips i frågan.

Började löpa en hel del under pandemins hemmajobb och lyckades få upp flåset ganska bra. Men utvecklingen gick antagligen lite för snabbt så effekten blev skadade knän. Läkaren tycker att jag borde köpa en rolig cykel istället och visade sig dessutom vara någon slags inbiten cykelnörd och tipsade om hundra och en olika saker som jag fattade noll av.

Men i alla fall. Testade en kollegas racercykel, och den i jämförelse med min gamla slitna Nishiki som jag skjutsat runt dottern på hela sommaren, kändes ju som en dröm!

Så min fråga är, för en total nybörjare som vill ha en cykel att komma ut och kunna dra några roliga mil i Roslagen varje vecka, och en budget någonstans mellan 5-10k.Vad är bästa vägen att gå, en begagnad racer på Blocket eller en ny enklare variant? Orkar inte med en massa strul och fix, utan vill försöka lägga så många mil som möjligt i höst.

T.ex. en sådan. Är det ett dåligt köp (storleken är rätt)?

Och en superkorkad fråga. Om man inte har pedalskor (eller vad det kallas), hur tusan provcyklar man en cykel som har clippedaler? :D

Om jag tycker det här med cykling är roligt kommer jag antagligen köpa något som går "att bygga på" framåt nästa år.

Tacksam för tips!

// Mattias

Det går att trampa på spd pedaler med vanliga skor också. Det handlar ju mest om att du ska få en känsla för storlek osv.
Jag hade kollat på happys köp och sälj snarare än blocket. Happyiter tenderar att sköta om sina cyklar bättre och vara lite mer realistiska vad gäller saker och tings värde och skick.
Men en beggad är en bra start skulle jag säga.
Hur lång är du?

Jag köpte en begagnad Cannondale Caad 5 för 5 år sen för 4000 av en gubbe som inte ens visste hur man växlade. Jag har haft väldigt mycket glädje av den cykeln.

Hejsan alla cykeltokiga :)

Vänder mig hit för lite tips i frågan.

Började löpa en hel del under pandemins hemmajobb och lyckades få upp flåset ganska bra. Men utvecklingen gick antagligen lite för snabbt så effekten blev skadade knän. Läkaren tycker att jag borde köpa en rolig cykel istället och visade sig dessutom vara någon slags inbiten cykelnörd och tipsade om hundra och en olika saker som jag fattade noll av.

Men i alla fall. Testade en kollegas racercykel, och den i jämförelse med min gamla slitna Nishiki som jag skjutsat runt dottern på hela sommaren, kändes ju som en dröm!

Så min fråga är, för en total nybörjare som vill ha en cykel att komma ut och kunna dra några roliga mil i Roslagen varje vecka, och en budget någonstans mellan 5-10k.Vad är bästa vägen att gå, en begagnad racer på Blocket eller en ny enklare variant? Orkar inte med en massa strul och fix, utan vill försöka lägga så många mil som möjligt i höst.

T.ex. en sådan. Är det ett dåligt köp (storleken är rätt)?

Och en superkorkad fråga. Om man inte har pedalskor (eller vad det kallas), hur tusan provcyklar man en cykel som har clippedaler? :D

Om jag tycker det här med cykling är roligt kommer jag antagligen köpa något som går "att bygga på" framåt nästa år.

Tacksam för tips!

// Mattias
Det är väl inget dåligt köp om skicket är bra.

Det *går* cykla med vanliga skor på spd pedaler - jag gör det ibland kortare sträckor, men skönt är det inte.

Enkla racercyklar är ganska problemfria för det mesta. Se till att hjulen är raka, naven rullar bra och att bromsytorma inte är svårt slitna. Nya hjul är ganska många procent av totalpriset så trist att behövs köpa nya.

Det går att trampa på spd pedaler med vanliga skor också. Det handlar ju mest om att du ska få en känsla för storlek osv.
Jag hade kollat på happys köp och sälj snarare än blocket. Happyiter tenderar att sköta om sina cyklar bättre och vara lite mer realistiska vad gäller saker och tings värde och skick.
Men en beggad är en bra start skulle jag säga.
Hur lång är du?

Tack för svaret, är 184cm :)

Ska ögna igenom annonserna här!

Men tänker en sån här cykel. Är det som att svära i kyrkan att köpa en sådan? Verkar ändå ha Shimano 105 och sådant?

Och

Men tänker en sån här cykel. Är det som att svära i kyrkan att köpa en sådan? Verkar ändå ha Shimano 105 och sådant?

Det är ingen dålig cykel. Racercyklar är egentligen rätt enkla cyklar. Den är lite tung och du vill kanske byta till annan sadel och skojigare däck, men den fungerar.

Glöm inte bort skor, hjälm och lämpliga kläder i din budget. Nu börjar det också skymma tidigt så kanske någon form av belysning kan också vara bra att titta på. Flaskställ och vattenflaska är också bra att ha från början.

Jag köpte något liknande för några år sedan och har fortfarande väldigt roligt med den cykeln. Efter en tid bytte jag ut till en mer tätstegad kassett, bättre däck, annan sadel och nu senast ett par bättre begagnade hjul.

Glöm inte bort skor, hjälm och lämpliga kläder i din budget. Nu börjar det också skymma tidigt så kanske någon form av belysning kan också vara bra att titta på. Flaskställ och vattenflaska är också bra att ha från början.

Jag köpte något liknande för några år sedan och har fortfarande väldigt roligt med den cykeln. Efter en tid bytte jag ut till en mer tätstegad kassett, bättre däck, annan sadel och nu senast ett par bättre begagnade hjul.
Tack för bra tips. Butiken som ligger där jag bor har ju faktiskt en cykel hemma i rätt storlek. Ska kolla den i eftermiddag :)

Tack för bra tips. Butiken som ligger där jag bor har ju faktiskt en cykel hemma i rätt storlek. Ska kolla den i eftermiddag :)
Har du ingen väldigt stark önskan att köra hardcore lvg pedaler så skulle jag rekomendera SPD då det ger skor man kan gå i, lättare att klicka i och man kan köra dubbeldidiga

Det går ju faktiskt bra att skruva vanliga platta pedaler på en räser. Jag vet om en skum typ som avverkar 3000 mil om året med den utrustningen och trivs med det. Hjälm använder han inte heller. Men då är han belgare också och det vet man ju hur dom är. ?
Själv kör jag SPD på mina cyklar oavsett. Och använder hjälm.

Bra pris på den, verkar vara säsongsutförsäljning nu. Låg väl på 11999 tidigare i år. En logisk uppgraderingrutt skulle väl vara komfortsaker först, sen däck, sen hjul. Bättre beggade hjul behöver inte vara så jättedyrt. Men fokusera nu i början bara på att komma ut ?

Fundera först på vad det är för typ av cykel du vill ha. En ren landsvägsracer är ganska begränsad till träningsrundor på asfalt. Det finns andra cyklar som fungerar bra såväl på asfalt som grusvägar och även på lite längre turer utan att ge avkall på mer än rena tävlingsegenskaper på landsväg.
En bra racer går utmärkt att cykla långt med. Det blir lite dyrt att pendla på eftersom driftskostnaden i drivlina och däck är högre än för en mer touringaktig cykel men åas - bil är inte heller gratis och mycket tråkigare.

Det går att hitta kap begagnat men det kräver lite insats. Tyvärr finns det gott om vrak som man behöver lägga flera tusen på för att få i brukbart skick och säljare som tror att deras 10 år gamla cykel är värd nästintill nypris. Är man grön på området så är det värt några tusen extra för ny cykel (likt den du länkat till) och slippa begagnatjungeln.

Landar du ändå på begagnat-spåret. Sikta på något som är max 5 år gammalt och i nypris kostat runt 15k (dvs en bättre instegsracer) då bör du hamna inom din budget. Kolla upp (google) vad cykeln faktiskt kostade ny och att årsmodellen stämmer. Se till att det finns kvitto eller att köparen på ett trovärdigt sätt kan motivera hur han fått tag i cykeln. Finns gott om stöldgods där ute (framförallt på Facebook Marketplace).

Som nämndes tidigare det viktiga är att komma ut.

varför ska den vara max 5 år gammal??

det har knappast hänt något avgörande annat än skivbromsar de senaste 25 åren när det gäller landsvägscyklar. och i platta sverige är det ingen misär klara sig utan dessa.

t ex så länge man kör tvådelat är det ingen praktisk skillnad mellan 2x9 och 2x11 annat än fler redundanta växlar.

det har knappast hänt något avgörande annat än skivbromsar de senaste 25 åren när det gäller landsvägscyklar. och i platta sverige är det ingen misär klara sig utan dessa.

t ex så länge man kör tvådelat är det ingen praktisk skillnad mellan 2x9 och 2x11 annat än fler redundanta växlar.
9-delat räcker långt. 12-25 känns nice. Växlar utmärkt och har fina steg, MEN med 11-34 på 9-delat blir det inte så kul. I korthet så måste man vara lite nogrannare med att välja utväxling så att man inte får en massor växlar man sällan använder. Med 11-delat går det att slösa lite mer utan att det skaver.

Är allt väl underhållet och slitagedelar regelbundet bytta så visst kan det vara äldre än så. Chansen att det inte är så ökar ju i regel med åldern. Gav mest någonting att förhålla till sig för att träffa hyfsat rätt om man inte är speciellt insatt.

Senast ändrad:

Den cykeln måste motsvara min giant tcr från 2012 med alura osv. men troligen lite modernare geometri. Duger absolut som första cykel och jag lägger nog ca 100 mil per år på min.. har inte bytt något förutom normalt underhåll och sadeln.

Den cykeln måste motsvara min giant tcr från 2012 med alura osv. men troligen lite modernare geometri. Duger absolut som första cykel och jag lägger nog ca 100 mil per år på min.. har inte bytt något förutom normalt underhåll och sadeln.
Vad i hela fridens namn är modern geometri på en racer?!

Förstår inte riktigt hur du tänker, ligger du aldrig och pressar LVG t.ex.?

Snackar man totala antalet växlar håller jag med om att det är lite fånigt att värdera det. Kommer ihåg när 7s kom, och det var 3x fram, en del sa typ "wow 21 växlar, skithäftigt". Men antal växlar bak spelar stor roll, iaf för mig och jag tror även för en del andra.

Jag har 10s 12-25, nöjd med rangen, men när jag är otränad på första cykelturerna framåt slutet av April saknar jag 18 bak, alltså hade jag gärna haft 11s. Att snacka om redundanta växlar har inte så mycket med saken att göra, iaf vad gäller LVG vill man slippa växla fram så mycket som möjligt. Möjligt att man med elektriska växlar inte behöver tänka på det, men då är vi tillbaka på ruta ett igen eftersom du fnyser åt allt nytt.

Antar att det finns en gräns för dig också, tror inte du tycker 2-växlat med ett drev på vardera sida bakhjulet funkar lika bra som dagens cyklar. Och din gräns på 25 år, du kan säkert hitta någon gammal uv som fnyser åt det och tycker 50 år gamla cyklar är minst lika bra som dagens.

Visst, men det är 9s som är det magiska antalet. Ungefär som Amishfolket har ett magiskt årtal nån gång på 1800-talet, all utveckling efter det är av ondo.
Häckla gärna, men lite ligger det nog i det. 8-delat är en växel för lite.... Med 9-delat går det få vettiga steg med godtagbar range (i plattland iaf), delarna är billiga, livslängden är bra, det är robust/lättjusterat och finns vettigt med kassetter att välja från. 10-delat i shimanovärlden blev lite keff med bruten kompabilitet med mtb, väl känslig för vajerfriktion och tiagras brott mot tidigare vajerdrag. 11-delat är bra, sund konstruktion, men dyra slitdelar och kort livslängd.

#åsikt

Häckla gärna, men lite ligger det nog i det. 8-delat är en växel för lite.... Med 9-delat går det få vettiga steg med godtagbar range (i plattland iaf), delarna är billiga, livslängden är bra, det är robust/lättjusterat och finns vettigt med kassetter att välja från. 10-delat i shimanovärlden blev lite keff med bruten kompabilitet med mtb, väl känslig för vajerfriktion och tiagras brott mot tidigare vajerdrag. 11-delat är bra, sund konstruktion, men dyra slitdelar och kort livslängd.

#åsikt
Det är olika tycke och smak, jag hade haft roligare på mina gubbtemporundor med 11s, iaf otränad och motvind.

Men, det är även användningsområde. 2017 var jag ganska sugen på att ge mig in i randoträsket, men har dragits med skador. I år började jag komma igång igen och började återigen snegla på rando. Lusläser randotrådarna, (kanske mest egentligen som terapi eftersom det är väldigt trevlig stämning i dom trådarna).

Nu har jag fått en annan skada, men om jag börjar med rando nångång kommer jag att läsa vad gamla uvar skriver med intresse, att cykeln skall hålla x antal mil är lite överordnat hur rolig cykeln är på en 1-timmasrunda.

Det är olika tycke och smak, jag hade haft roligare på mina gubbtemporundor med 11s, iaf otränad och motvind.

Men, det är även användningsområde. 2017 var jag ganska sugen på att ge mig in i randoträsket, men har dragits med skador. I år började jag komma igång igen och började återigen snegla på rando. Lusläser randotrådarna, (kanske mest egentligen som terapi eftersom det är väldigt trevlig stämning i dom trådarna).

Nu har jag fått en annan skada, men om jag börjar med rando nångång kommer jag att läsa vad gamla uvar skriver med intresse, att cykeln skall hålla x antal mil är lite överordnat hur rolig cykeln är på en 1-timmasrunda.
Jag har nog lika roligt på mina cyklar oaktat om det är 1x1, 3x2, 2x9, 1x11, 2x11, 1x8

Meeen, jag förstår poängen med att ha både lite range och tighta steg. Skönt att ha något lättare om man är slut/krampig i benen....

Med tanke på att en par år gammal cykel går att köpa för 60% av nypris på hösten så är det självklart att köpa begagnat tycker jag. Är du osäker så ta med någon som kan lite om cyklar. Generellt slits dock inte en racer på samma sätt som en MTB. Jag har inte köpt en ny cykel sedan 90-talet och har aldrig gått på någon "mina".

Be dock om kvitto för att säkra att det inte är stulet och för garantin. Två ramar har ersatts genom åren eftersom jag hade kvitto, trots att jag inte var förste ägare (vilket de normalt säger är ett krav). Det är mycket "roligare" med en bättre cykel och så blir det mindre dyrt eftersom du inte behöver uppgradera efter ett år :)

Om att köpa begagnat så är det mycket som spelar in. Min LVG är 12 år gammal nu. 10 delat Ultegra och den funkar fint men samtidigt har jag i stort sett bytt allt vid detta laget. Allt utom ram framgaffel vevar och växlar. Alla lager och drev är bytta och även hjulen är uppgraderade. Med tiden byter man sittställning och då byter man styre sadel med mera. Skulle jag sålt denna cykeln idag så hade den varit ett bra köp för någon annan att slita vidare på men hade den inte varit underhållen så hade den kostat lika mycket som en ny att få ordning på. Begagnat och skick är det som verkligen är viktigt. Om det är 9 10 11 eller 12 växlar är inte så viktigt. Min gravel har 11-36 kassett och den var gles med 8 delat. Med 10 är det mer än gott nock. De som inte klarar att ha den glesheten på en kassett borde öva lite kadensövningar på passen. Det är bra att ha i benen när det är varierande terräng.

Förstår inte riktigt hur du tänker, ligger du aldrig och pressar LVG t.ex.?

Snackar man totala antalet växlar håller jag med om att det är lite fånigt att värdera det. Kommer ihåg när 7s kom, och det var 3x fram, en del sa typ "wow 21 växlar, skithäftigt". Men antal växlar bak spelar stor roll, iaf för mig och jag tror även för en del andra.

Jag har 10s 12-25, nöjd med rangen, men när jag är otränad på första cykelturerna framåt slutet av April saknar jag 18 bak, alltså hade jag gärna haft 11s. Att snacka om redundanta växlar har inte så mycket med saken att göra, iaf vad gäller LVG vill man slippa växla fram så mycket som möjligt. Möjligt att man med elektriska växlar inte behöver tänka på det, men då är vi tillbaka på ruta ett igen eftersom du fnyser åt allt nytt.

Antar att det finns en gräns för dig också, tror inte du tycker 2-växlat med ett drev på vardera sida bakhjulet funkar lika bra som dagens cyklar. Och din gräns på 25 år, du kan säkert hitta någon gammal uv som fnyser åt det och tycker 50 år gamla cyklar är minst lika bra som dagens.
jo gillar verkligen tätt liggande växlar vid åkning i fart på landsväg. vid farter som är aktuella i motlut kan man dock kompromissa. och tycker då 2x9 duger fint i platta sverige. ingen misär alls skulle jag säga.

för en given måttlig budget för en förstacykel finner jag betydligt mer glädje i en samarbetsvillig och komfortabel pinarello 2x9 från nittiotalet, än en gruppo-optimerad stel jag-också-best 2x11 från tiotalet för liknande pengar, och vars mest omhuldade egenskap är att förmedla stötar från varje gruskorn rakt upp i armar och rygg.

att jag valde 25 år var för att då hade indexerade växlar vid handtaget slagit igenom på bred front. ett väsentligt framsteg som åtminstone jag inte vill vara utan.

(ot) sedan apropå tväväxlat har jag ibland roat mig med att på klubbrundor ta min pendlarbrompton, med 71 och 93 växeltum på respektive växel. man får kränga lite i backarna, men den hänger med bra i medelfart uppåt 35 kmh. den är förstås inte lika snabb som min 2x10 brompton eller min 2x9 räser, men den är snarast ännu roligare.
. 75975DF3-46FC-4C9B-A361-54C4FC55F0BA.jpeg

Tillbaka
Topp