BFS
Aktiv medlem
När bytte du styre senast?
Ett helt vanligt "rakt" styre (inte butterfly).Nu blev jag nyfiken, vad är ett vinterstyre?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ett helt vanligt "rakt" styre (inte butterfly).Nu blev jag nyfiken, vad är ett vinterstyre?
Frågar du mig så är det mycket bättre att vänta. Å andra sidan lär man sig (kanske bättre) av egna misstag också. :) Att brottas med dåligt underlag gör jag helst med ett bredare styre.ok, kul. Jag funderar på att gå tillbaka till mitt butterfly, men kanske tar det efter vintern då :)
Gäller det vid proffscykling eller söndagsmotionär som rullar 150 mil/år? Antal mil eller liknande kanske ger en bättre uppskattning om livslängd?Lusläste Canyons landsvägshoj-manual, och de säger faktiskt att gaffel och styre ska bytas efter vurpa eller 6 år. Det var ju lite tråkigt för min 2015 Aeroad...
Inte för att jag använt ett ens på sommaren, men vad är det som gör att de är kassa på vintern?Jag kör med ett butterflystyre på sommaren. Ett sånt styre suger på vintern (här uppe i norr).
De är väldigt smala där man har bromsar och växlar.Inte för att jag använt ett ens på sommaren, men vad är det som gör att de är kassa på vintern?
Så enkelt... jo låter ju rimligt att det inte är idealiskt i spårig fryst slask....De är väldigt smala där man har bromsar och växlar.
Så enkelt... jo låter ju rimligt att det inte är idealiskt i spårig fryst slask....
Inte idealiskt är ett sätt att beskriva det. :)Så enkelt... jo låter ju rimligt att det inte är idealiskt i spårig fryst slask....
Btw så används styret fortfarande men nu på ena SSen…Mitt Enve styre är inne på 4:e säsongen och ska bytas ut till nästa säsong.
Reaktionstiden brukar definieras som intervallet från tanke till handling, oklart hur styrets bredd skulle påverka den delen.varför det skulle vara bättre med bredare styre = längre reaktionstid på vintern är en aning gåtfullt.
Hypotermi gör väl att man förlorar lite IQ? Vinter - kyla - hypotermi - sämre reaktionstid? Ett long shot...Reaktionstiden brukar definieras som intervallet från tanke till handling, oklart hur styrets bredd skulle påverka den delen.
Reaktionstiden brukar definieras som intervallet från tanke till handling, oklart hur styrets bredd skulle påverka den delen.
Jag som kör hyfsat mycket utför är lite frågande till vad du egentligen menar. Känner inte alls igen det där..downhillcyklisterna har att parera det en låg gaffelvinkel ställer till med = stor tendens för hjulet att styra åt sidan på snedräffar och med större kraft.
typiskt för dessa cyklar är att de är notoriskt svåra att hålla i spår när dessa är hårda och längsgående.
inte precis situationen vid vinterpendling. där kör man lämpligen en spårstabil cykel som inte kastar av och an i halvpackad spårig snö.
börja med smalt styre då:)Jag som kör hyfsat mycket utför är lite frågande till vad du egentligen menar. Känner inte alls igen det där..
skulle inte vinterpendla med en cykel som inte gör det..Så cykeln går egentligen som tåget i halvpackad spårig snö? :) Okej...
Men jag vinterpendlar trots vinterunderlag (mindre lättcyklade underlag). Vad har du för cykel som går så stabilt i vinterföre?skulle inte vinterpendla med en cykel som inte gör det..
en grundläggande funktion för det underlaget.

Börja köra utför på en flack hoj?börja med smalt styre då:)
Du har fel. Du ska köra dh på en minicykel (med smalt styre).Börja köra utför på en flack hoj?
Kör sedan samma sak på en otb-hoj med lika brett styre och se vad som är bäst. Eller varför inte otb-hoj med smalt styre för den delen
Så klart jag inte vill ha smalt styre, det suger ju. Har haft det i många år och vill absolut inte tillbaka. Jag har även en otb-hoj och den har fått ett asbrett styre just för att smala styren helt enkelt suger i mitt tycke. I synnerhet när man laddar på lite.
Jag har kört mtb på vintern i 25 år (de flesta "gamla"). Jag har också en minicykel (den är definitivt sämre än både mtb och touringcykeln i snö). Ingen av dessa cyklar går som tåget när underlaget är dåligt.
Ah, det är det som är det ultimata..?Du har fel. Du ska köra dh på en minicykel (med smalt styre).
Säga vad man vill om minicyklar och smala styren men nog är den där hojen lite frän alltja mina tre mtb med gammal geometri t ex. går fullständigt som tåget trots 60-65 cm styren.
vilket inte kan sägas om en del kompisars mer moderna varianter. har hänt att de närmast blivit stående när de kastat av och an.
till vinterpendling använder jag den här. skratta inte, för den är helstabil på spåriga bristande eller frusna spår.
Visa bilaga 513938
Alla borde ha en minicykel (jag har tre), men i ärlighetens namn har de också sina brister. Så många att man nog ska behålla sina andra cyklar. :)Ah, det är det som är det ultimata..?
Jag får helt enkelt sälja freeridehojen, här ska köpas minicykel!
den är riktigt kul! vinterpendlar 2x20 km på den:)Säga vad man vill om minicyklar och smala styren men nog är den där hojen lite frän allt![]()
Eller så går Kais på tåget halvpackad med snöig cykel?Så cykeln går egentligen som tåget i halvpackad spårig snö? :) Okej...
Använder du ihopfällbarheten något eller är det mest att du gillar cykeltypen?den är riktigt kul! vinterpendlar 2x20 km på den:)
tar den på tåget, daglig basis. därav max 50 cm styre för att ta sig genom spärrarna. den är såpass självstabil att man där rullar cykeln framför sigAnvänder du ihopfällbarheten något eller är det mest att du gillar cykeltypen?

det gör jag också. tryggare om man inte kör de allra lättaste, och allmänt tryggare med kolfiber så länge den sköts och inte kläms sönder.Känns som tråden jag väckte plötsligt handlar om ngt helt annat. Lite googlande avslöjar att nog de flesta tillverkare specar ngt (såg 3 år från ngn annan styre-tillverkare). Men jag GISSAR att det handlar om möjligheterna att friskriva sig vid olyckor. För folk som krashar eller drar för hårt moment på reglagen så gissar jag att livslängden blir dramatiskt kortare ändå, och folk verkar rimligt överens om att kolfiber inte exakt slits vid normal användning. Så jag kör nog vidare...
Jag har ett 48 cm brett/smalt butterflystyre när jag sitter med sladd/bromsberedskap. Det är i mina ögon för smalt, så jag byter till ett bredare. Vem har sagt att 75 cm är "nödvändigt"?om det är 'nödvändigt' med 75 cm på en mtb på snöunderlag borde rimligtvis samma gälla med bockstyre;)
(visst mått av ironi)