När bytte du styre senast?

Lusläste Canyons landsvägshoj-manual, och de säger faktiskt att gaffel och styre ska bytas efter vurpa eller 6 år. Det var ju lite tråkigt för min 2015 Aeroad...
Gäller det vid proffscykling eller söndagsmotionär som rullar 150 mil/år? Antal mil eller liknande kanske ger en bättre uppskattning om livslängd?

Min äldsta kolfiberpaddel är >30 år och håller fortfarande även om den sällan används.

Jag har aldrig brutit någon komponent på en cykel och många av mina cyklar har jag haft i mer än 10 år. Har aldrig funderat på att byta styret efter några år.

Har bytt styre en gång på en MTB för att får ett Moneycash Gold färgade styre.

EDIT: minns nu att jag också bytte styre på två pendlar cyklar. Men det var direkt när jag köpte dom för att får smalare styren.

Senast ändrad:
Mitt Enve styre är inne på 4:e säsongen och ska bytas ut till nästa säsong.
Btw så används styret fortfarande men nu på ena SSen…
93E82764-173F-4023-83EE-497435300115.jpeg

Byta? Ja på min nuvarande cykel har haft samma styre sen 08:a ? .
Brukar byta när dom böjs eller saknar för mycket metall efter en krasch.

varför det skulle vara bättre med bredare styre = längre reaktionstid på vintern är en aning gåtfullt.

på mtb uppfattar jag generellt underlaget som mer förlåtande när det jämnas ut med is och snö. alltså mindre vridkrafter på styret, och om något läge för ett smalare styre.

när det gäller pendling begränsas förresten bredden i mitt eget fall rent praktiskt till ca 50 cm, av pendeltågens spärrar, sommar som vinter. ingen misär med det alls;)

Varför kör downhillcyklister med breda styren, egentligen? Gåtfullt. Jag uppfattar det tvärtom som väldigt lynnigt att cykla på snö och is. Man (iaf inte jag) vet inte riktigt vad cykeln kommer att göra, och då känns det bra att kunna parera sladdar med den extra kraft man får av ett bredare styre (antar att Arkimedes egentligen hade fel). Vill man köra med ett smalt styre genom snödrivor får man såklart göra det. Jag gör det hellre med ett brett styre.

Reaktionstiden brukar definieras som intervallet från tanke till handling, oklart hur styrets bredd skulle påverka den delen.

Tror att kais01 menar tiden till hjulen visar i riktningen man vill har den. På asfalt kan jag hålla med att man kan styra snabbare med ett smalt styre. Men den gånger jag cyklade i spårig frusen slask önskade jag mig att har ett mycket bredare styre än jag har på min vinterpendlar.

downhillcyklisterna har att parera det en låg gaffelvinkel ställer till med = stor tendens för hjulet att styra åt sidan på snedräffar och med större kraft.

typiskt för dessa cyklar är att de är notoriskt svåra att hålla i spår när dessa är hårda och längsgående.

inte precis situationen vid vinterpendling. där kör man lämpligen en spårstabil cykel som inte kastar av och an i halvpackad spårig snö.

downhillcyklisterna har att parera det en låg gaffelvinkel ställer till med = stor tendens för hjulet att styra åt sidan på snedräffar och med större kraft.

typiskt för dessa cyklar är att de är notoriskt svåra att hålla i spår när dessa är hårda och längsgående.

inte precis situationen vid vinterpendling. där kör man lämpligen en spårstabil cykel som inte kastar av och an i halvpackad spårig snö.
Jag som kör hyfsat mycket utför är lite frågande till vad du egentligen menar. Känner inte alls igen det där..

ja mina tre mtb med gammal geometri t ex. går fullständigt som tåget trots 60-65 cm styren.

vilket inte kan sägas om en del kompisars mer moderna varianter. har hänt att de närmast blivit stående när de kastat av och an.

till vinterpendling använder jag den här. skratta inte, för den är helstabil på spåriga bristande eller frusna spår.
17258BE3-D429-4A17-BC7A-6E44DF9C9639.jpeg

börja med smalt styre då:)
Börja köra utför på en flack hoj?
Kör sedan samma sak på en otb-hoj med lika brett styre och se vad som är bäst. Eller varför inte otb-hoj med smalt styre för den delen

Så klart jag inte vill ha smalt styre, det suger ju. Har haft det i många år och vill absolut inte tillbaka. Jag har även en otb-hoj och den har fått ett asbrett styre just för att smala styren helt enkelt suger i mitt tycke. I synnerhet när man laddar på lite.

Smala styren är verkligen det sämsta. Hade en gravel ett tag med smalt styre som kändes smått livsfarlig i vinterpendling, bytte till ett 740mm styre och gjorde underverk.

Jag har kört mtb på vintern i 25 år (de flesta "gamla"). Jag har också en (tre, faktiskt) minicykel (den är definitivt sämre än både mtb och touringcykeln i snö). Ingen av dessa cyklar går som tåget när underlaget är dåligt.

Senast ändrad:
Börja köra utför på en flack hoj?
Kör sedan samma sak på en otb-hoj med lika brett styre och se vad som är bäst. Eller varför inte otb-hoj med smalt styre för den delen

Så klart jag inte vill ha smalt styre, det suger ju. Har haft det i många år och vill absolut inte tillbaka. Jag har även en otb-hoj och den har fått ett asbrett styre just för att smala styren helt enkelt suger i mitt tycke. I synnerhet när man laddar på lite.
Du har fel. Du ska köra dh på en minicykel (med smalt styre).

Jag har kört mtb på vintern i 25 år (de flesta "gamla"). Jag har också en minicykel (den är definitivt sämre än både mtb och touringcykeln i snö). Ingen av dessa cyklar går som tåget när underlaget är dåligt.

Har inte kvar min gravel längre och bytte till min HT MTB istället för cykelpendling (på tiden då man höll på med sånt), helt klart mycket stabilare i vinterföre än en kort och hög gravel.

ja mina tre mtb med gammal geometri t ex. går fullständigt som tåget trots 60-65 cm styren.

vilket inte kan sägas om en del kompisars mer moderna varianter. har hänt att de närmast blivit stående när de kastat av och an.

till vinterpendling använder jag den här. skratta inte, för den är helstabil på spåriga bristande eller frusna spår.
Visa bilaga 513938
Säga vad man vill om minicyklar och smala styren men nog är den där hojen lite frän allt (y)

Använder du ihopfällbarheten något eller är det mest att du gillar cykeltypen?
tar den på tåget, daglig basis. därav max 50 cm styre för att ta sig genom spärrarna. den är såpass självstabil att man där rullar cykeln framför sig

som de flesta bromptonägare tar den över från övriga cyklar även när man inte ska på tåg. använder knappt de längre.

än så länge nu på hösten är det två sommarbrommies som gör tjänst. en tvåväxlad och en 2x10. den svarta ovan ska i dagarna få nya fälgar, röda.
.13043067-3534-4FE1-9196-BBAD2694877B.jpegAF5A2D5D-93AC-4F67-AE11-6EE99E1661DC.jpeg

Senast ändrad:
Brett styre handlar i första hand om att få moment i sidled och kunna hålla emot längs en tänkt horisontell axel i färdriktningen. Glider däcken i sidled så får du med en stabilare cykel plus kropp-hållning större tröghetsmoment och mer tid att parera.

Har du problem med att vrida styret runt styrrörets axel så beror det sannolikt på att du glömt att back ut ur cykelstället.

Känns som tråden jag väckte plötsligt handlar om ngt helt annat. Lite googlande avslöjar att nog de flesta tillverkare specar ngt (såg 3 år från ngn annan styre-tillverkare). Men jag GISSAR att det handlar om möjligheterna att friskriva sig vid olyckor. För folk som krashar eller drar för hårt moment på reglagen så gissar jag att livslängden blir dramatiskt kortare ändå, och folk verkar rimligt överens om att kolfiber inte exakt slits vid normal användning. Så jag kör nog vidare...

Känns som tråden jag väckte plötsligt handlar om ngt helt annat. Lite googlande avslöjar att nog de flesta tillverkare specar ngt (såg 3 år från ngn annan styre-tillverkare). Men jag GISSAR att det handlar om möjligheterna att friskriva sig vid olyckor. För folk som krashar eller drar för hårt moment på reglagen så gissar jag att livslängden blir dramatiskt kortare ändå, och folk verkar rimligt överens om att kolfiber inte exakt slits vid normal användning. Så jag kör nog vidare...
det gör jag också. tryggare om man inte kör de allra lättaste, och allmänt tryggare med kolfiber så länge den sköts och inte kläms sönder.

och man inte köper fulfiber..

Senast ändrad:
Vad rekommenderas för vinterpendling i bockstyreväg? Använt MTB tidigare så är ny på det.

Håller med om att bredare är galet mycket bättre i snön sett till flat bars (större skillnad där än i skogen skulle jag säga) men då känns det som hela grejen är att man pressar HÅRT framåt för att stabilisera. Det blir ju inte samma sak från hoods, och går i drops enbart högst upp, innan flare gjort nån skillnad...
Är det hitta ett par 46cm som gäller? Eller blir det recept på strul om man inte har superbreda axlar? Kör normalt 40 och 42...

om det är 'nödvändigt' med 75 cm på en mtb på snöunderlag borde rimligtvis samma gälla med bockstyre;)

(visst mått av ironi)

om det är 'nödvändigt' med 75 cm på en mtb på snöunderlag borde rimligtvis samma gälla med bockstyre;)

(visst mått av ironi)
Jag har ett 48 cm brett/smalt butterflystyre när jag sitter med sladd/bromsberedskap. Det är i mina ögon för smalt, så jag byter till ett bredare. Vem har sagt att 75 cm är "nödvändigt"?

Så länge man följer angivna Nm och inte kraschar eller åverkar kolfiber styret på annat sätt så bör det väl hålla lika länge som ramen.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp