Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Härligt, då SYNS vi i trafiken?
Japp. :) Det är lustigt, innan jag hade navdynamo gick det hur bra som helst att ladda batterier och synas, men... Nu är det bara att trampa. Och synas jämt (extra bra även i dagsljus). Antar att även medelålders män evolverar emellanåt. :)

De har kört omkring med skogsmaskin överallt. Riktigt snyggt har det blivit. Glesare mellan träden och sköna spår överallt. Lite mer lera också så det blir ännu göttare. Dessutom lite småträd som de lämnat rakt över stigen för att det ska bli extra utmaning (ja inte dessa på bilden, längre fram)

IMG_20210920_171557.jpg

Kan det vara så att de lagt ut stockarna för att skona stigen (vilket de är tvungna att göra, även om de sällan gör det)? Och att de har en plan att återställa stigen (som ju ser fantastisk ut).

Kan det vara så att de lagt ut stockarna för att skona stigen (vilket de är tvungna att göra, även om de sällan gör det)? Och att de har en plan att återställa stigen (som ju ser fantastisk ut).
Ja precis, det ska nog återställas här.
Blir inte så snyggt runtomkring bara, men men. Ett nödvändigt ont antar jag ?

Upptäckte en stor reva i framdäcket så det fick bli Univegan med 42/16. Gick bättre än väntat och vad skönt det är för kroppen med stålram och 2.3:or.

Börjar kännas som höst. Frost och bara strax över nollan. Kallt om tårna…

Provade min alternativa pendlingsväg idag igen… Fortfarande inte helt imponerad. Kan ju vara för att jag kan varenda potthål och spricka i asfalten den andra vägen. Och såklart alla genvägar och specialare. Men det gör stor skillnad när det är lite knixigare och man behöver sänka farten hela tiden, mot att bara kunna mosa på. Även om det är lite kortare blir totaltiden längre. Men ger det nog någon chans till. Men på hemvägen blir det min gamla trygga sträcka…

Börjar kännas som höst. Frost och bara strax över nollan. Kallt om tårna…

Provade min alternativa pendlingsväg idag igen… Fortfarande inte helt imponerad. Kan ju vara för att jag kan varenda potthål och spricka i asfalten den andra vägen. Och såklart alla genvägar och specialare. Men det gör stor skillnad när det är lite knixigare och man behöver sänka farten hela tiden, mot att bara kunna mosa på. Även om det är lite kortare blir totaltiden längre. Men ger det nog någon chans till. Men på hemvägen blir det min gamla trygga sträcka…
Jo, nu är det dags att börja vara mer uppmärksam på underlaget igen. Löv, vattenpölar och isfläckar kommer snart (att gömma sig under snön).

Fantastisk pendling in till stan idag. Otroligt mkt folk vid Slussen runt 8-tiden, cyklisterna var minst x3 bilisterna. Hatkärlek till Slussenkaoset, svårt och ta sig framåt men charmigt.

Fantastisk pendling in till stan idag. Otroligt mkt folk vid Slussen runt 8-tiden, cyklisterna var minst x3 bilisterna. Hatkärlek till Slussenkaoset, svårt och ta sig framåt men charmigt.
Låter lite kul ändå! Iallafall om man inte måste stå ut med det precis varje dag, synd att jag har inte behovet av att cykla längre än Högdalen in mot stan.

Svalt idag ja, första gången med långbyxor och påminns om att jag behöver ett par bra lagom varma hösthandskar. Lugn och ospännande pendling idag annars. Inte för mycket folk vid slussen, men passerade lite senare än rusning, typ kvart i nio.

Senast ändrad:
Från Stadsgården mot Skeppsbron måste man först korsa Stadsgårdsleden via trafikljus och sedan nya trafikljus efter senapsbron för att komma ner på Skeppsbron. Ofta är det EU-moppar och fotgängare som tar samma väg trots tydlig skyltning om att det är cykelbana.

Tråkig fråga men snart är ju vintern här !?
Vågar jag använda tubolito eller liknande eller skjuter man sig själv i foten om man faktiskt råkar punktera , kommer att köra med 29e hjul för första gången på vintern , är less på de där icespiker däcken , bromsskärm ,ankare å motvind samtidigt typ…
Mange

kallt om kulorna i morse när jag rullade ut sambons cykel. hon fick ett par tunna vantar att ha under de korta cykelhandskarna. det droppade lite, +4 grader. var rätt ok att gå in igen och sätta på kaffet.

Det bra vädret verkade locka ut fler människor på cykelbanorna. Vid den smala bron från Gröndal till Stora Essingen möttes jag, en annan cyklist och en fotgängare, av en man på en Omniumcykel som åkte i riktning motsatt våran. Fotgängaren som laglydigt höll till vänster blev rädd för Omniummannen och tog ett instinktivt skutt till höger och klarade sig med en hårsmån från att bli påkörd bakifrån av min medcyklist och jag. Ibland är det bra att ha marginalerna på sin sida.

På väg hem från middag ute på resturang, och rullar på ett ganska folktomt Hornsgatan. Skönt för omväxlingens skull. Vid ett övergångsställe korsar en man, propert klädd, med kammad frisyr och hörlurar i öronen. När han gått halvvägs över övergångstället får han syn på mig, som i lugnt tempo siktar på att köra förbi längs med trottoaren ungefär två och en halv meter bort. Han ändrar då hastigt sin riktning och tar två snabba steg baklänges och sträcker ut sitt sista ben som en skridskoåkare i syfte att fälla ner mig från cykeln. Det hela resulterar i en absurd situation då jag trots hans akrobatik låg några meter bort. Jag tittar på honom frågandes och han besvarar min blick med en likgiltig min.

Jag cyklar hem sista biten och funderar hur somliga tänker i trafiken: Varför gör de som de gör? Stannar upp vid ett rödljus. En medcyklist bränner oaktat förbi. Ikappkörd vid nästa rödljus. Bränner förbi igen. Skakar på huvudet lite för mig själv.

Jag kommer fram till lägenhetsporten med många tankar i huvudet. Rotar efter hemnyckeln. Helvete, jag har tappat bort den. Sätter mig ner på trottoaren och väntar på att sambon kommer hem. En höstig pendling i slutet av september.

Ni som pendlar i mycket vind och störs av detta, hur har ni tacklat frågan? Jag saknar effektivt vindbrusskydd och har provat bandana, olika typer av windstopper-mössor, Cat Earz, WindBlox etc men inget fungerar tillräckligt effektivt tycker jag. Vill inte köra med fetvadd/öronproppar då jag lyssnar på poddar i lurar.

Ni som pendlar i mycket vind och störs av detta, hur har ni tacklat frågan? Jag saknar effektivt vindbrusskydd och har provat bandana, olika typer av windstopper-mössor, Cat Earz, WindBlox etc men inget fungerar tillräckligt effektivt tycker jag. Vill inte köra med fetvadd/öronproppar då jag lyssnar på poddar i lurar.
Jag använder ett par KSC-75 med en extra "öronmuff". Det eliminerar i stort sett vindbruset helt. Dock lite bängligt att de är trådbundna (iofs till en Bluetooth-mottagare men ändå lång sladd och en del hantering av den) så funderar på att gå över till KSC-35 med inbyggd Bluetooth eller prova Windfree med Airpods.

Edit: funkar inte windstopper-mössor ens så vet jag inte om det här duger heller. Integralhjälm kanske ?. Eller en bra keps som täcker öronen ordentligt? Kör nån ullkeps från 45Nrth som täcker hela öronen när det är under 10°C.

Skärmavbild 2021-09-23 kl. 09.50.45.png

De jag tittat på! Rekommenderar en extra muff, den gjorde stor skillnad (tittar du på min bild ser du att den tillför en massa skum på elementen – KSC75 och 35 är väldigt lika varandra egentligen). Hittade billiga extra på Aliexpress. Vet inte hur de är, men mina KSC-75 har klarat omkring 2 år utan problem. Börjar bli lite sliten vid kontakten men funkar fint än.

De jag tittat på! Rekommenderar en extra muff, den gjorde stor skillnad (tittar du på min bild ser du att den tillför en massa skum på elementen – KSC75 och 35 är väldigt lika varandra egentligen). Hittade billiga extra på Aliexpress. Vet inte hur de är, men mina KSC-75 har klarat omkring 2 år utan problem. Börjar bli lite sliten vid kontakten men funkar fint än.
Har ju redan ett par lurar som jag är nöjd med (Bluetooth) så eg är det någon form av vindbrusreducerande hölje jag letar efter. Funderar på om man skulle kunna montera ersättningsmuffar till hörselkåpor på hjälmremmarna. Typ denna:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp