Jag sålde en Commencal Clash Jr till en tjej på 140cm förra veckan. Den har 380 i reach. Men då satte jag på 35mm styrstam o 680mm styre o 150mm vevar. Sitter oxå 3,5cm spacer under styrstammen. Sadelstolpe utan setback. Passar perfekt samtidigt har hon att växa i med lite längre stam, bredare styre o setback på dropper. Samt byte till 27,5" så småningom. Jag e säker på att den kommer passa tiss hon e 160 minst. 20cm på höjden betyder junte att allt annat ska förlängas med 20 cm ? (jag vet att du vet, d va ba på skoj).
Byggde en Cube Sting 140 i XS (13,5") till en kille på 150cm i våras. Såg honom cykla på den live i lördags o den passar kanon. I stort sett samma mått som Commencalen med skillnaden att styret e bredare, 740mm. Hans pappa e jättenöjd o e oxå me på noterna ang hur göra större.
Så jag tycker att visst funkar 380 utmärkt nu. 400 funkar oxå. 420 går men ente rätt ?. Jag tror oxä att en cykel som passar bra "nu" (sen egentligen, men tråden e nu) e viktigare f9r att främja intresset än en som e för stor o därmed känns klumpig för henne.