Barncykel Geo osv för 150cm

Toppen!
Hur är lång är han nu då om du räknar med att det funkar nästa år också?
Tror du jag gissade rätt på att small funkar bäst från 155?
152-155. Jag tänker att han kan vara 160-165 nästa höst. Han är rätt lång för sin ålder, men jag tror att en 29" i small kan vara väl stor för någon 155 cm lång. Kanske det handlar lite grann om teknik. Jag hade inte hostat upp pengarna om jag trodde han skulle kunna gå på en small så snabbt,

152-155. Jag tänker att han kan vara 160-165 nästa höst. Han är rätt lång för sin ålder, men jag tror att en 29" i small kan vara väl stor för någon 155 cm lång. Kanske det handlar lite grann om teknik. Jag hade inte hostat upp pengarna om jag trodde han skulle kunna gå på en small så snabbt,

Tack!
Jag är med på att S är för stor och möjligen borde vara från 160/165 nåt men tycker du 27an funkar upp till 165? Blir det inte extremt kort? Min fru är 168 och cyklar på en medium med 460 i reach....ok, hon är vuxen och cyklar inte mycket.

Ja, det handlar nog delvis om teknik. Man ser barn på extremt stora cyklar tex i Isaberg och de cyklar på bra. Om det är bra för dem vet jag inte men jag är 100% på att det inte är bra för alla.

Jag tänkte på en annan sak igår. Barnen insisterar på att ha sadeln extremt lågt i skogen också för att kunna sätta ner fötterna. Ja, helt fel men ska man ta hänsyn till det så blir det jävligt svårt att köpa en vettig cykel.
Frågan är när de kommer att lägga av med det och sitta upp som folk...

Jag undrar dessutom om Allebike har koll på geon. Högst troligt inte
Junior
1632727693555.png

Small
1632727743273.png

Small är 5mm kortare med nästan identiska vinklar och 49mm längre reach....

Har mailat Allebike om TTe men det är skit samma. Jag stryker alla 29'' från listan och går på Marins storleks rek istället. Den känns lite mer trovärdig och inte minst mer standover orienterad.

Ska kolla mer på ungomscyklar också även om jag är skeptisk till 385 i reach upp till 165cm. Jag är även skeptisk till att få ner vikten på en Marin med 2kg så frågan är vad som är bäst (eller värst)

EDIT. Vikten lär sitta i hjul och gaffel så det blir dålig affär. Speciellt med straight 1 1/8 HT. Visserligen ZS

Senast ändrad:
Jag fick det väntade svaret från Islabike. Jag ska skita i geo eftersom barn är barn.
Däremot går det bra att skriva Age 10+ fast det skiljer 20cm mellan små och stora 10 åringar.

Troligen menar de att standover är viktigare än reach och där är vi helt överens. Problemet är att jag behövde deras geo för att kunna köpa en annan cykel inom EU...

The exact frame geometry is not displayed on our website and there is a reason for this. Unlike adult bikes, our bikes are designed around the proportions of a growing child and exact tube lengths are not wholly helpful to establishing the best fit for your child.

Sen är det lite kul att de inte kan låta bli att skriva " long, low and relaxed geometry" och att cykeln är uppenbart inspirerad av modern vuxen hardtail estetik.
Snygg cykel är det och jag är rätt säker på att reach är 390mm +-

Vad är den viktigaste komponenten för dig? Troligtvis en kombo, isf vulken kombo?
Varför inte köra me dropper? Har inte läst hela tråden men d mesta. Du kanske vill ha dropper o jag missat d.

Jag har en beg ht i grymt skick, högt specad o lätt vikt med lågaste standover du kan hitta. Ska sälja den om sonens endurobygge blir cykelbar - vi har fastnat just nu. Du kan pma om du vill veta mer.

Vad är den viktigaste komponenten för dig? Troligtvis en kombo, isf vulken kombo?
Varför inte köra me dropper? Har inte läst hela tråden men d mesta. Du kanske vill ha dropper o jag missat d.

Jag har en beg ht i grymt skick, högt specad o lätt vikt med lågaste standover du kan hitta. Ska sälja den om sonens endurobygge blir cykelbar - vi har fastnat just nu. Du kan pma om du vill veta mer.

Ja, dropper kommer att bli guld för barnen när det blir dags för det.
Kusinen som är mest intresserad har sadeln i botten konstant och ståcyklar hela vägen till skolan.

Jag tror mina prio är
  • standover
  • Vikt
  • geo som håller till 160 utan att blir för kort
  • Pris

Flickans prio är som sagt att inte byta cykel alls samt standover.
Att inte byta cykel alls kommer att bli svårt så vi får jobba med andra lösningar.

Jag kanske får acceptera 385 i reach men jag tycker det är svårt att förstå hur det kan fungera till 160cm

Pris blir viktigare om det är skitkomponenter som inte går att ta vidare. Drivlina tex spelar ingen roll vad det kostar, den kan följa med. Lite samma med boost hjul.

Förstår jag rätt att du tycker 385 e för kort för 160-barn?
Kapa styrrör, längre styrstam, bredare styre o setback på sadel e ju trick att förstora cykel med.
Begär växtkurvan från bvc så fåru ett hum o framtida längd o när. Ang pubertet o växtspurt så hamnar d ca där du/barnens mamma va i ålder.

Förstår jag rätt att du tycker 385 e för kort för 160-barn?
Kapa styrrör, längre styrstam, bredare styre o setback på sadel e ju trick att förstora cykel med.
Begär växtkurvan från bvc så fåru ett hum o framtida längd o när. Ang pubertet o växtspurt så hamnar d ca där du/barnens mamma va i ålder.

Jag tycker 385 verkar klent för att hålla för 145-160 ja.
Jo, det är klart det går att förlänga med längre stam osv.

Tillverkarna utom Marin verkar ju eniga så jag har väl fel.

Jag tycker 385 verkar klent för att hålla för 145-160 ja.
Jo, det är klart det går att förlänga med längre stam osv.

Tillverkarna utom Marin verkar ju eniga så jag har väl fel.
Jag sålde en Commencal Clash Jr till en tjej på 140cm förra veckan. Den har 380 i reach. Men då satte jag på 35mm styrstam o 680mm styre o 150mm vevar. Sitter oxå 3,5cm spacer under styrstammen. Sadelstolpe utan setback. Passar perfekt samtidigt har hon att växa i med lite längre stam, bredare styre o setback på dropper. Samt byte till 27,5" så småningom. Jag e säker på att den kommer passa tiss hon e 160 minst. 20cm på höjden betyder junte att allt annat ska förlängas med 20 cm ? (jag vet att du vet, d va ba på skoj).
Byggde en Cube Sting 140 i XS (13,5") till en kille på 150cm i våras. Såg honom cykla på den live i lördags o den passar kanon. I stort sett samma mått som Commencalen med skillnaden att styret e bredare, 740mm. Hans pappa e jättenöjd o e oxå me på noterna ang hur göra större.
Så jag tycker att visst funkar 380 utmärkt nu. 400 funkar oxå. 420 går men ente rätt ?. Jag tror oxä att en cykel som passar bra "nu" (sen egentligen, men tråden e nu) e viktigare f9r att främja intresset än en som e för stor o därmed känns klumpig för henne.

Jag sålde en Commencal Clash Jr till en tjej på 140cm förra veckan. Den har 380 i reach. Men då satte jag på 35mm styrstam o 680mm styre o 150mm vevar. Sitter oxå 3,5cm spacer under styrstammen. Sadelstolpe utan setback. Passar perfekt samtidigt har hon att växa i med lite längre stam, bredare styre o setback på dropper. Samt byte till 27,5" så småningom. Jag e säker på att den kommer passa tiss hon e 160 minst. 20cm på höjden betyder junte att allt annat ska förlängas med 20 cm ? (jag vet att du vet, d va ba på skoj).
Byggde en Cube Sting 140 i XS (13,5") till en kille på 150cm i våras. Såg honom cykla på den live i lördags o den passar kanon. I stort sett samma mått som Commencalen med skillnaden att styret e bredare, 740mm. Hans pappa e jättenöjd o e oxå me på noterna ang hur göra större.
Så jag tycker att visst funkar 380 utmärkt nu. 400 funkar oxå. 420 går men ente rätt ?. Jag tror oxä att en cykel som passar bra "nu" (sen egentligen, men tråden e nu) e viktigare f9r att främja intresset än en som e för stor o därmed känns klumpig för henne.

Ja, den måste passa nu men om rimlig längd är 130-150 så är det inte kul att handla när barnet är 145.
Jag hade höde behövt nån som är bra 145-160 (som Marin XS)

Dotter = 145cm kör på en Commencal HT med :
Reach366
Stack
Standover
581
720

och de geometrimåtten funkar fint.

Förra veckan lånade hon en cykelkompis fulldämpade hoj. Den var jättestor sa hon (en kanske 5-6år gammal ram i storl. M) men det gick ju att köra hjälpligt med den också.

Sitter själv i likande bryderier som jonte987. Svårt att välja med alla mått på geometrier som finns.
Frågan är ju hur mycket som är möjligt att stega upp så det inte blir otympligt.

Fortsätter följa tråden med intresse ! ?

Tack. Känns som man framstår som idiot både när man följer tillverkarens rekommendationer och när man ifrågasätter dem...

720 i standover låter högt men jag undrar om man kan lita på det måttet.

EDIT, Jag menar standover generellt. Har inte sätt någon vettig definition och många toprör är väldigt branta

Du som har kunskapen, varför bygger du inte själv? Då fåru det du vill. Skulle 15" reach i 27,5" passa tror du?
Jag tror det är svårt att hitta en ram som är tillräckligt liten OCH har max 67 graders HTA.
Marin borde gå att få tag i ram men då ska man bråka med 135mm QR och rakt styrrör.

Jag håller på att samla kraft för att kolla på youthbikes igen. Fortfarande oklart om jag kan acceptera 385 i reach men jag får väl det.
Norco Fluid är den bästa jag hittar tror jag. XS är kort med S verkar lagom om man får tro geo tabellen

720 i standover låter högt men jag undrar om man kan lita på det måttet.

EDIT, Jag menar standover generellt. Har inte sätt någon vettig definition och många toprör är väldigt branta
Jag tänker också att det är bra att kunna stå fritt över bakhjulet så man inte får det i grenen om man stegrar eller trixar.
Men jag ska mäta upp själv idag vad standover på ramen är på riktigt om det är till hjälp.

Fasen svårt att veta vilka mått som är optimala, om man inte har möjlighet att testa cykeln. Jag har t.o.m. tittat på tillväxtkurvor för barn för att gissa längden till vårsäsongen ??.
Det är Ingenjörssjukan som slagit till...

Vi får definitivt följa upp i den här tråden till våren när vi - förhoppningsvis - bärgat hem de "perfekta" hojjar till töserna!

Jag tänker också att det är bra att kunna stå fritt över bakhjulet så man inte får det i grenen om man stegrar eller trixar.
Men jag ska mäta upp själv idag vad standover på ramen är på riktigt om det är till hjälp.

Fasen svårt att veta vilka mått som är optimala, om man inte har möjlighet att testa cykeln. Jag har t.o.m. tittat på tillväxtkurvor för barn för att gissa längden till vårsäsongen ??.
Det är Ingenjörssjukan som slagit till...

Vi får definitivt följa upp i den här tråden till våren när vi - förhoppningsvis - bärgat hem de "perfekta" hojjar till töserna!

Ja, det är svårt. Det bästa vore att prova runt lite i sommar. Det är bara det att jag vill vara säker på att ha en hoj som funkar till sommaren och jag är inte säker på att 24'' funkar då.

Så då får man kanske acceptera reach och köpa enligt tillverkarens rekommendation...

Eller så får man maila Marino...men det kostar kanske lite att komponsera för ett 1kg extra på ramen. Ett par sveindyra xc hjul och XTR kit?

Nucleus 26 ligger bättre till än de flesta 27.5
Är Nucleus 26 mer lämplig än en small Nucleus 27,5? 27,5:an ser väl inte så dum ut, och går väl att växa i. Jag må vara ingenjör men för mig är geometrin fortfarande mest intetsägande siffror…
Min lilleman har en 26:a i dag, en till känns inte relevant. I vår stökiga hemmaterräng är större hjul värt en del dessutom.

Är Nucleus 26 mer lämplig än en small Nucleus 27,5? 27,5:an ser väl inte så dum ut, och går väl att växa i. Jag må vara ingenjör men för mig är geometrin fortfarande mest intetsägande siffror…
Min lilleman har en 26:a i dag, en till känns inte relevant. I vår steniga hemmaterräng är större hjul värt en del dessutom.

Större hjul är värt mycket, men 27,5" har bara 25 mm större diameter än 26", så nästan ingen skillnad alls.

Vid geometri är reach, gaffelrörsvinkeln och standover viktigt. Den varierar jättemycket i den här segmentet och det finns få cyklar som har alla tre rätt. En angleset kan dock hjälpa.

Min lilleman har en 26:a i dag, en till känns inte relevant. I vår stökiga hemmaterräng är större hjul värt en del dessutom.
Nucleus 27 verkar inte finnas i xs tyvärr och s verkar hög. Om man nu kan lita på uppgifterna, börjar misströsta på den punkten

Större hjul är värt mycket, men 27,5" har bara 25 mm större diameter än 26", så nästan ingen skillnad alls.

Vid geometri är reach, gaffelrörsvinkeln och standover viktigt. Den varierar jättemycket i den här segmentet och det finns få cyklar som har alla tre rätt. En angleset kan dock hjälpa.
Tack! Ja jag börjar lära mig vilka mått som är intressanta, men vad de skall vara är svårare. Beror naturligtvis på person, det fattar jag, men behöver nog plugga lite.

Och sen vikt och rimlig gaffel på det.
Tror nucleus 26, fuse och fluid HT är de bästa jag sett.
Förutom marin som är skulle kräva eget bygge med QR hjul och rak gaffel

Realistiskt är det väl beställa nucleus nu eller prova spec i Stockholm till våren.

De
Nucleus 27 verkar inte finnas i xs tyvärr och s verkar hög. Om man nu kan lita på uppgifterna, börjar misströsta på den punkten
är det standover som är för hög? Ja grabben har provat att tappa pedalerna och sätta sig på röret, det gör ont. Och till skillnad från mig skall han ju helst kunna skaffa barn i framtiden. Tror en för hög cykel kan orsaka lite rädsla för att köra tufft.

De

är det standover som är för hög? Ja grabben har provat att tappa pedalerna och sätta sig på röret, det gör ont. Och till skillnad från mig skall han ju helst kunna skaffa barn i framtiden. Tror en för hög cykel kan orsaka lite rädsla för att köra tufft.
Det ska gå att strunta i standover men mina barn klarar det inte eller snarare vill inte försöka göra rätt.

Tack! Ja jag börjar lära mig vilka mått som är intressanta, men vad de skall vara är svårare. Beror naturligtvis på person, det fattar jag, men behöver nog plugga lite.

Det finns redan mycket diskussion kring "optimal" geometri till vuxna, för barn är det ännu mer oklart.

Jag har "tur" att jag (tror att) jag har hittat precis rätt med geometri på Vpace Max26, med angleset, still min son som nu verkar vara 133 cm.

Vpace är bra grejor men tycker det är snett att man ska behöva köpa angleset. Kanske duger 69° för barn men jag vill testa 67.

Dessutom tycker jag det är för sent att köpa max275 och max29 är för stor tror jag. Tycker också man kan sluta med dem 29er-Prinzip när man har kommit till 27.5

Vpace är bra grejor men tycker det är snett att man ska behöva köpa angleset. Kanske duger 69° för barn men jag vill testa 67.

Dessutom tycker jag det är för sent att köpa max275 och max29 är för stor tror jag. Tycker också man kan sluta med dem 29er-Prinzip när man har kommit till 27.5

Håller helt med!

Hade hoppat att Vpace skulle använda lite flackare gaffelvinkel och böjd sadelrör med kortare kedjestag till nya hardtails. Men nya karbån-Max har samma geometri och i en storlek ännu längre kedjestag.

Max275 har för kort reach och Max29 lite för lång reach och för hög standover. Finns inte mycket bra till 150 cm tyvärr. Jag hoppas att det blir bättre i två år för min son. Men du sitter med problemet nu ...

Håller helt med!

Hade hoppat att Vpace skulle använda lite flackare gaffelvinkel och böjd sadelrör med kortare kedjestag till nya hardtails. Men nya karbån-Max har samma geometri och i en storlek ännu längre kedjestag.

Max275 har för kort reach och Max29 lite för lång reach och för hög standover. Finns inte mycket bra till 150 cm tyvärr. Jag hoppas att det blir bättre i två år för min son. Men du sitter med problemet nu ...
Ja, det kan nog bli bättre. Fler måste börja med 27.5 på XS & small nu när nästan alla moderna är 29''. Många youth bikes behöver en update. XS borde också ha 10-20mm mindre Travel så stack blir mindre och TT flack. Och/eller max 90mm head tube.

fuse XS är som sagt ok-ish. Har inte kollat vikt men geo är väldigt lik nucleus 26 som kostar hälften.
fördelen är boost om man vill sätta lätta hjul.

Min flicka kommer bli runt 164 enligt vetenskapen så en modern small bör bli end station.

Håller helt med!

Jag tror att Vpace har den geon för att de har ingen egen fabrik/produktion/design utan köper från en fabrik som redan tillverkar ramarna med den geon - antagligen de bästa vpace kan hitta. Har hittat deras pedaler för halva deras pris, står bara inte vpace på dom, t ex. Samma med deras kolfibergaffel (som jag hojtat om tidigare). Även deras vevparti (men dom går inte att köpa i någon detaljhandel). Har letat efter ramfabriken men ingen tur än (har inte letat jättemycket ska tilläggas)

Jag tror att Vpace har den geon för att de har ingen egen fabrik/produktion/design utan köper från en fabrik som redan tillverkar ramarna med den geon - antagligen de bästa vpace kan hitta. Har hittat deras pedaler för halva deras pris, står bara inte vpace på dom, t ex. Samma med deras kolfibergaffel (som jag hojtat om tidigare). Även deras vevparti (men dom går inte att köpa i någon detaljhandel). Har letat efter ramfabriken men ingen tur än (har inte letat jättemycket ska tilläggas)

Det skulle jag också tänka. Men jag har aldrig sett andra cyklar med samma ram. Och det är lite konstigt att en asiatiskt tilverkare gör barnram med så extrem reach.

Jag har ingen aning om vad som gäller Vpace, men generellt bör man vara försiktig med vissa slutsatser. Hittar man identiska pedaler till halva priset kan det vara för att märket lagt på marginal, men också för att de inte alls är identiska - olika lager, tätningar, materialkvalitet etc.
Det är säkert någon annan som tillverkar ramarna, men egen design måste de väl ändå ha? Det är väl den enda usp:en för alla cykelmärken i dag när cyklar i övrigt är en legobyggsats.

Jag har ingen aning om vad som gäller Vpace, men generellt bör man vara försiktig med vissa slutsatser. Hittar man identiska pedaler till halva priset kan det vara för att märket lagt på marginal, men också för att de inte alls är identiska - olika lager, tätningar, materialkvalitet etc.
Det är säkert någon annan som tillverkar ramarna, men egen design måste de väl ändå ha? Det är väl den enda usp:en för alla cykelmärken i dag när cyklar i övrigt är en legobyggsats.
Kolfiber ram är annorlunda. Där finns det rena katalogramar som säljs av olika märken. Mindre med alu tror jag

Ja, alu kostar inte mycket att göra i små serier i en större fabrik. Och pga geometrin tror jag att dom är custom för Vpace.

Dock har nya kolfiberram precis samma geometri.
Ok, då vill de väl ha 69°. Kanske har de rätt men islabike gör Long & slack för 2022. Snygg cykel.

Jag tvivlar inte på att 69° funkar men frågan är vad som är roligast och mest utvecklande när man inte ska tävla.

Nej nej nej. Ta t ex vpace vevparti; det finns bara en fabrik som tillverkar dom, vpace säljer inte ens tillräckligt mycket som för att få fabriken att tillverka deras ordrar. Jag har sett samma vevparti på ett annat ställe...me annan logga bara.

Ett annat exempel är Cubes ramar. Varför kommer Stereo o Sting, både alu o kolfiber, med en sån platta för att montera framväxel när de inte säljer nån av de ramarna med dubbelklinga.

Eller hur kommer det sig att Biltemas barn-mtb har exakt samma åttakantiga ram som Scotts Voltage?

Jag är inte övertygad om att barn tål long and slack på samma sätt som gubbar som är sålda på hypen.
Längre hjulbas och tyngdpunkten längre fram (extra om man har enklare och tyngre gaffel och hjul) ger ju en bängligare och otympligare cykel.
Jag klarar av att dra upp hojen på bakhjulet och skjuta fram vid drop osv och orkar tvinga runt den i tricksiga partier. För mig är det nackdelar på marginalen som enkelt uppvägs av tydliga fördelar. När grabben bytte storlek och fick en annan längd och tyngdpunkt att hantera var det däremot sluthoppat och droppat. (Inte LLS-ram utan bara oldschool för stor. Pappa fyndade cykel och tänkte spara den i garaget tills grabben växt i den, grabben gick inte med på det. Kolfiber och dämpad gaffel var alldeles för lockande.) Bröst och bringa som en frukostflinga räckte inte till trots rätt hyfsad teknik.

Vet inte varför jag skriver det här? Jag är inte ute efter att sabba, jag förstår att det snurrar i huvudet ändå med alla siffror och vinklar. Men min erfarenhet är ändå att när man funderar på storlek till barn är det inte bara standover och reach som är viktigt, utan även hjulbas och tyngdpunkt på cykeln. För de är klenare. Sen är det ju individuellt förstås, beroende på var och hur man cyklar, och etc mm. Slutsvamlat.

Jag är inte övertygad om att barn tål long and slack på samma sätt som gubbar som är sålda på hypen.
Längre hjulbas och tyngdpunkten längre fram (extra om man har enklare och tyngre gaffel och hjul) ger ju en bängligare och otympligare cykel.
Jag klarar av att dra upp hojen på bakhjulet och skjuta fram vid drop osv och orkar tvinga runt den i tricksiga partier. För mig är det nackdelar på marginalen som enkelt uppvägs av tydliga fördelar. När grabben bytte storlek och fick en annan längd och tyngdpunkt att hantera var det däremot sluthoppat och droppat. (Inte LLS-ram utan bara oldschool för stor. Pappa fyndade cykel och tänkte spara den i garaget tills grabben växt i den, grabben gick inte med på det. Kolfiber och dämpad gaffel var alldeles för lockande.) Bröst och bringa som en frukostflinga räckte inte till trots rätt hyfsad teknik.

Vet inte varför jag skriver det här? Jag är inte ute efter att sabba, jag förstår att det snurrar i huvudet ändå med alla siffror och vinklar. Men min erfarenhet är ändå att när man funderar på storlek till barn är det inte bara standover och reach som är viktigt, utan även hjulbas och tyngdpunkt på cykeln. För de är klenare. Sen är det ju individuellt förstås, beroende på var och hur man cyklar, och etc mm. Slutsvamlat.
Nä, jag är med på det. För stor cykel blir det inte. Lång är jag osäker på men jag hävdar att reach inte ökas tillräckligt när STA ökas. Om man tittar på tex MB31 och Laufy så har de uppdaterat vinklar men inte mått.

Men man kan hoppas att jag har fel och att tillverkaren vet vad de gör (trots uppenbara typos i geo osv).

Nästa problem är delvis ekonomiskt. Allt annat oaktat så tror jag inte på att 385mm räcker upp till 160-165 cm hur perfekt det än (kanske) är för 145.
Nu lovade jag att inte köpa för stor cykel men jag hävdar att en låg hoj med 400mm reach är bättre än en hög med 385.

Grabben har kört långa vitus och speciellt på 16'' satt han väldigt utsträckt men med sadel fram och 35mm stam så fungerade det bra och den var fortfarande inte för liten med 50mm stam när han bytte till 20''. Jag sa han kunde ha båda ett tag men det sprack efter hastighets test i nedförsbacke. (20'' snabbare, case closed)

Nej nej nej. Ta t ex vpace vevparti; det finns bara en fabrik som tillverkar dom, vpace säljer inte ens tillräckligt mycket som för att få fabriken att tillverka deras ordrar. Jag har sett samma vevparti på ett annat ställe...me annan logga bara.

Ett annat exempel är Cubes ramar. Varför kommer Stereo o Sting, både alu o kolfiber, med en sån platta för att montera framväxel när de inte säljer nån av de ramarna med dubbelklinga.

Eller hur kommer det sig att Biltemas barn-mtb har exakt samma åttakantiga ram som Scotts Voltage?
Jag är inte expert på cyklar, men har ganska bra insyn i andra liknande branscher. Du kan alltså mycket väl ha rätt i dessa fall. Men att generellt hävda att saker är lika för att de ser lika ut och tom tillverkas i samma fabrik är fel. Det finns mängder av olika typer av kvalitetsskillnader som inte märks så enkelt. Som exempel kan man tänka sig att Scotts och Biltemas ramar är identiska - men att den ena har snävare toleranser, vilket innebär att den andra kan köpa de ramar som inte dög till ett helt annat pris.
Så, pedalerna du så bestämt hävdar är lika, har du plockat isär båda? Vägt dem? Mätt flatheten? Materialkvalitet, tjocklek på ytbehandling?

Med det sagt, jag vet mycket väl att det ofta kan vara identiska saker till väldigt olika pris. Jag försöker bara förklara att världen inte alltid är så enkel som den kan verka. Och anledningen till att jag i Scott/Biltema-exemplet ovan inte tar för givet att Scott skulle ha tuffare krav är att jag sett exempel på motsatsen - lågkostnadsmärket har haft högre krav!

Tillbaka
Topp