Barncykel Geo osv för 150cm

Jag är inte expert på cyklar, men har ganska bra insyn i andra liknande branscher. Du kan alltså mycket väl ha rätt i dessa fall. Men att generellt hävda att saker är lika för att de ser lika ut och tom tillverkas i samma fabrik är fel. Det finns mängder av olika typer av kvalitetsskillnader som inte märks så enkelt. Som exempel kan man tänka sig att Scotts och Biltemas ramar är identiska - men att den ena har snävare toleranser, vilket innebär att den andra kan köpa de ramar som inte dög till ett helt annat pris.
Så, pedalerna du så bestämt hävdar är lika, har du plockat isär båda? Vägt dem? Mätt flatheten? Materialkvalitet, tjocklek på ytbehandling?

Med det sagt, jag vet mycket väl att det ofta kan vara identiska saker till väldigt olika pris. Jag försöker bara förklara att världen inte alltid är så enkel som den kan verka. Och anledningen till att jag i Scott/Biltema-exemplet ovan inte tar för givet att Scott skulle ha tuffare krav är att jag sett exempel på motsatsen - lågkostnadsmärket har haft högre krav!

Ja, jag har varit i kontakt med vevparti-fabriken.

Nä, jag är med på det. För stor cykel blir det inte. Lång är jag osäker på men jag hävdar att reach inte ökas tillräckligt när STA ökas. Om man tittar på tex MB31 och Laufy så har de uppdaterat vinklar men inte mått.

Men man kan hoppas att jag har fel och att tillverkaren vet vad de gör (trots uppenbara typos i geo osv).

Nästa problem är delvis ekonomiskt. Allt annat oaktat så tror jag inte på att 385mm räcker upp till 160-165 cm hur perfekt det än (kanske) är för 145.
Nu lovade jag att inte köpa för stor cykel men jag hävdar att en låg hoj med 400mm reach är bättre än en hög med 385.

Grabben har kört långa vitus och speciellt på 16'' satt han väldigt utsträckt men med sadel fram och 35mm stam så fungerade det bra och den var fortfarande inte för liten med 50mm stam när han bytte till 20''. Jag sa han kunde ha båda ett tag men det sprack efter hastighets test i nedförsbacke. (20'' snabbare, case closed)
Du har nog tänkt igenom allt hundra gånger, men det jag tog upp var inte reach eller standover. Utan hjulbas och tyngdpunkt.

Köp en Isla.

Jag är inte övertygad om att barn tål long and slack på samma sätt som gubbar som är sålda på hypen.
Längre hjulbas och tyngdpunkten längre fram (extra om man har enklare och tyngre gaffel och hjul) ger ju en bängligare och otympligare cykel.
Jag klarar av att dra upp hojen på bakhjulet och skjuta fram vid drop osv och orkar tvinga runt den i tricksiga partier. För mig är det nackdelar på marginalen som enkelt uppvägs av tydliga fördelar. När grabben bytte storlek och fick en annan längd och tyngdpunkt att hantera var det däremot sluthoppat och droppat. (Inte LLS-ram utan bara oldschool för stor. Pappa fyndade cykel och tänkte spara den i garaget tills grabben växt i den, grabben gick inte med på det. Kolfiber och dämpad gaffel var alldeles för lockande.) Bröst och bringa som en frukostflinga räckte inte till trots rätt hyfsad teknik.

Vet inte varför jag skriver det här? Jag är inte ute efter att sabba, jag förstår att det snurrar i huvudet ändå med alla siffror och vinklar. Men min erfarenhet är ändå att när man funderar på storlek till barn är det inte bara standover och reach som är viktigt, utan även hjulbas och tyngdpunkt på cykeln. För de är klenare. Sen är det ju individuellt förstås, beroende på var och hur man cyklar, och etc mm. Slutsvamlat.

Jag tycker du för en viktig poäng. Jag har haft liknande samtal med en deltagare här. Av egen erfarenhet så är inte en brant HA på barncykel en nackdel, just pga att de är klenare. Med en flack HA blir ett lätt barn tillbakatryckt istället, om man har dämpare fram. Försöker man kompensera det med större hjul så får dom en klumpigare cykel. Vuxengeo är för vuxna, barn är annorlunda. Jag är emot projiceringen av vuxengeo till barncyklar - men försöker inte gapa högst här på forumet.
Men om Jonte, som är så kunnig och erfaren, har sin ide (försöker få till en snärt över e:et men tangenbordet krånglar) så kan jag ta del i bollplanket han önskar för ändamålet. Han har beskrivit att han vill testa, och då kan han oxå ge oss facit sen när "testet" e klart.

Du har nog tänkt igenom allt hundra gånger, men det jag tog upp var inte reach eller standover. Utan hjulbas och tyngdpunkt.

Köp en Isla.
Tror den blir för dyr + att jag är sur för att de låtsas att det är rationellt att inte skriva ut geo. De gör bäst barncyklar punkt.
Problemet är att om man jämför gamla islabike med mb31 junior så var islabike inte bäst utan daterad. Det bekräftar de genom att släppa en geo nästan identidiskt med mb31 nu.
Lite pinsam attityd. Min attityd är kanske ännu mer pinsam med jag är KUNDEN.

men vill man inte kompremissa med vikten får man nog köpa en islabike japp.
Frågan är hur lång flickan är när islbike först tillverkats och sen tagit sig genom tull och postnord.

Jag tycker du för en viktig poäng. Jag har haft liknande samtal med en deltagare här. Av egen erfarenhet så är inte en brant HA på barncykel en nackdel, just pga att de är klenare. Med en flack HA blir ett lätt barn tillbakatryckt istället, om man har dämpare fram. Försöker man kompensera det med större hjul så får dom en klumpigare cykel. Vuxengeo är för vuxna, barn är annorlunda. Jag är emot projiceringen av vuxengeo till barncyklar - men försöker inte gapa högst här på forumet.
Men om Jonte, som är så kunnig och erfaren, har sin ide (försöker få till en snärt över e:et men tangenbordet krånglar) så kan jag ta del i bollplanket han önskar för ändamålet. Han har beskrivit att han vill testa, och då kan han oxå ge oss facit sen när "testet" e klart.

Ja, det är en blanding av argument jag har. Jag erkänner att ett är att ekonomiskt - den måste fungera till 160cm eller i alla fall nära. Det kan ju bli problem om man är 145 idag. Jag förstår det. 145 cm är barn 160 cm är nästan vuxen.
Om jag säger så. En Marin med 420mm är kanske risk för fiasko men jag tror en Vitus med 400 är rätt safe.

69 versus 67 vet jag faktiskt inte men där är ju Islabike, Orbea, Allebike, vitus och Nukeproof överens om att det är 65-67 som gäller även för barn.

Ja, det är en blanding av argument jag har. Jag erkänner att ett är att ekonomiskt - den måste fungera till 160cm eller i alla fall nära. Det kan ju bli problem om man är 145 idag. Jag förstår det. 145 cm är barn 160 cm är nästan vuxen.
Om jag säger så. En Marin med 420mm är kanske risk för fiasko men jag tror en Vitus med 400 är rätt safe.

69 versus 67 vet jag faktiskt inte men där är ju Islabike, Orbea, Allebike, vitus och Nukeproof överens om att det är 65-67 som gäller även för barn.
Fast de har inga barn-cyklister som provar. Eller ännu bättre: barn-amatörer. De bara projicerar.

Du kan ju inte sälja en cykel med proffs-prestanda till en pojke som ska cykla till fotbollen...Lyckas du sälja den trots allt så har föräldrarna problem.

Fast de har inga barn-cyklister som provar. Eller ännu bättre: barn-amatörer. De bara projicerar.

Du kan ju inte sälja en cykel med proffs-prestanda till en pojke som ska cykla till fotbollen...Lyckas du sälja den trots allt så har föräldrarna problem.

Nä precis och eftersom jag inte heller litar på tillverkarna så sitter vi här och spekulerar.

Cykla till fotbollen eller skolan är det inte tal om. Vi cyklar rätt tekniskt så tror ändå inte på att 67 grader är ett problem.

men nu blev jag orolig för 65.5. Skit också

Jag är inte övertygad om att barn tål long and slack på samma sätt som gubbar som är sålda på hypen.
Längre hjulbas och tyngdpunkten längre fram (extra om man har enklare och tyngre gaffel och hjul) ger ju en bängligare och otympligare cykel.
Jag klarar av att dra upp hojen på bakhjulet och skjuta fram vid drop osv och orkar tvinga runt den i tricksiga partier. För mig är det nackdelar på marginalen som enkelt uppvägs av tydliga fördelar. När grabben bytte storlek och fick en annan längd och tyngdpunkt att hantera var det däremot sluthoppat och droppat. (Inte LLS-ram utan bara oldschool för stor. Pappa fyndade cykel och tänkte spara den i garaget tills grabben växt i den, grabben gick inte med på det. Kolfiber och dämpad gaffel var alldeles för lockande.) Bröst och bringa som en frukostflinga räckte inte till trots rätt hyfsad teknik.

Vet inte varför jag skriver det här? Jag är inte ute efter att sabba, jag förstår att det snurrar i huvudet ändå med alla siffror och vinklar. Men min erfarenhet är ändå att när man funderar på storlek till barn är det inte bara standover och reach som är viktigt, utan även hjulbas och tyngdpunkt på cykeln. För de är klenare. Sen är det ju individuellt förstås, beroende på var och hur man cyklar, och etc mm. Slutsvamlat.

Min åsikt här är att barn är så olika och hur och var dom cyklar att det inte finns en optimal geometri. Till XC, som många barn kör, funkar 69 grad bra (mer än 70 grad med sag). Men utför i stök är jag glad att jag har monterad en angleset på min sons cykel så han får 67 grad utan sag och något som 68,5 grad med sag.

Hjulbas ska gärna vara kort, men större hjul är så en stor fördel i stök att hjulbasen tvingas att vara (för) lång. Och modeller med mindre hjul har ofta mycket längre kedjestag än nödvändigt. Det blir en balans mellan lätt hanterbarhet och rull över stök och stabilitet. I fall av min son är det klart att större hjul och lite flackare gaffelvinkel är rätt val (men han är också riktigt stark, så har ingen problem med att hantera cykel i tajta sväng).

Min åsikt här är att barn är så olika och hur och var dom cyklar att det inte finns en optimal geometri. Till XC, som många barn kör, funkar 69 grad bra (mer än 70 grad med sag). Men utför i stök är jag glad att jag har monterad en angleset på min sons cykel så han får 67 grad utan sag och något som 68,5 grad med sag.

Hjulbas ska gärna vara kort, men större hjul är så en stor fördel i stök att hjulbasen tvingas att vara (för) lång. Och modeller med mindre hjul har ofta mycket längre kedjestag än nödvändigt. Det blir en balans mellan lätt hanterbarhet och rull över stök och stabilitet. I fall av min son är det klart att större hjul och lite flackare gaffelvinkel är rätt val (men han är också riktigt stark, så har ingen problem med att hantera cykel i tajta sväng).
Men ditt barn är teknisk o stark. Om du tänker dig hur ni började o spolar fram bandet, men att ni hela tiden var fast i hur ni började (förstår du hur jag försöker förmedla?) - hur tror du mtb-cykling skulle se ut då?

Men ditt barn är teknisk o stark. Om du tänker dig hur ni började o spolar fram bandet, men att ni hela tiden var fast i hur ni började (förstår du hur jag försöker förmedla?) - hur tror du mtb-cykling skulle se ut då?

Precis. Försökte förmedla samma sak.

Jag cyklar ofta med barngrupper. Där finns det en blandning av relativt små och stora cyklar. För dom som är mindre stark och duktiga är en mindre cykel klart bättre. Men åt andra sidan ser man direkt att större hjul ruller så mycker enklare över stök. Det är som sagt alltid en kompromiss som man kan välja mer åt ett eller andra hållet.

EDIT: och sen är alla barn MTB för tynga. Att lyfta hjul på en hinder som vi vuxen gör är nästan omöjligt för barn.

Precis. Försökte förmedla samma sak.

Jag cyklar ofta med barngrupper. Där finns det en blandning av relativt små och stora cyklar. För dom som är mindre stark och duktiga är en mindre cykel klart bättre. Men åt andra sidan ser man direkt att större hjul ruller så mycker enklare över stök. Det är som sagt alltid en kompromiss som man kan välja mer åt ett eller andra hållet.
Vinkeln på HA borde då vara i direkt relation till barnets förmåga. E barnet teknisk o stark så funkar en flackare vinkel, men om barnet inte är där än så passar en brantare vinkel bättre. Så e d inom alla sporter: man börjar inte på proffnivå. Mao så är det en process och tyvärr passar inte nybörjarhojen en mer erfaren pilot. Tycker jag. Jag har sett samma utveckling på mina barn: en brant HA var inga problem, snarare en hjälp...tills de blev duktigare o då var det tydligt att de behövde en annan sorts cykel.

Tror den blir för dyr + att jag är sur för att de låtsas att det är rationellt att inte skriva ut geo. De gör bäst barncyklar punkt.
Problemet är att om man jämför gamla islabike med mb31 junior så var islabike inte bäst utan daterad. Det bekräftar de genom att släppa en geo nästan identidiskt med mb31 nu.
Lite pinsam attityd. Min attityd är kanske ännu mer pinsam med jag är KUNDEN.

men vill man inte kompremissa med vikten får man nog köpa en islabike japp.
Frågan är hur lång flickan är när islbike först tillverkats och sen tagit sig genom tull och postnord.
Det verkar som du missar vad jag försökt förmedla med mina två sista inlägg till dig. Då släpper vi det.

Jag tolkar ditt svar som att du håller med mig? Bara för att LLS är det heta för vuxna behöver det inte vara rätt för barn. Men det kan vara det. Beror på barn och användningsområde.

Återkoppling standover/ståhöjd för Commencal Meta HT jr.
Angivet 72cm. Verklig uppmätt (där man står) är 76-80cm...
och det är för högt för mitt barns grenmått, men, hon har lärt sig hantera det utan att göra illa sig. Det var aldrig ett problem faktiskt, även om lägre ståhöjd är bättre.
Jag kan mäta upp 72cm ståhöjd från golvet nära sadeln, men man måste montera bort sadeln för att kunna stå över överröret på det stället.

Min dotter gillar iaf sin cykel väldigt mycket och det är jag väldigt glad för. (Och riktigt röd och snygg är Commencalen också)

Slutsats, en del "putsar" de oficiella siffrorna litet. Går inte att komma ifrån att testa är bäst för att veta.
Men barn kan nog vara mindre nogräknade än vuxna och ha en mer "gilla läget" attityd än jag, som vuxen med ingenjör-mindset.

Bra åsikter ooch OnT i tråden tycker jag !

Det verkar som du missar vad jag försökt förmedla med mina två sista inlägg till dig. Då släpper vi det.

Det behöver vi inte göra. Om du menar att en Cube Acid är bättre för barn så tror jag inte det.
Om du menar att vuxen geo inte behöver fungera på barn så är jag med på det men jag vet inte var gränsen går.

Pratar du om hjulbas /front center? Jag har inte tittat på det alls.

En slack cykel får längre WB men jag är tveksam till att lösa det med slack and short?
Då hade man hellre kunnat stanna på 67-68 istället för att göra en Orbea och ner och gräva på 65 grader och hävda att det fungerar till 165 cm.

Vilken cykel tycker du har bättre geo än Nuclues 26 för 148-158 cm så jag förstår vad du menar?
EDIT: Ja, CS borde inte vara 430 men what to do...

Allebike säger själv upp till 150 men har en fucked upp geotabell så vem ska man tro på?

Senast ändrad:
Omtag. Alla 29'' i small är strukna. 27.5 XS är det som gäller i de flesta fall. Focus på standover

Krav
Sizing: 148-158+
Standover: Oklart men långt under 700. Max 640?

Reach: Oklart men beroende på STA. Tror: 410+- med 76 STA??
STA: 74+ låg prio
HTA: 66-67
Vikt: < 12?

Pris:
Övrigt: Boost och tapered eller färdig på ok vikt.

Wheelbase front center: Ingen aning
EDIT: CS: Ok, cs är jag med på. Det är surt att Vitus satt 430 på 26an

Frågan är fortfarande om 385 räcker. Allebike säger 130-150 men sen saknar de en XS med 410mm.
Jag tror själv det är där sanning ligger. Det räcker till 150-155 men inte 160.

1632903760758.png

Senast ändrad:
Det behöver vi inte göra. Om du menar att en Cube Acid är bättre för barn så tror jag inte det.
Om du menar att vuxen geo inte behöver fungera på barn så är jag med på det men jag vet inte var gränsen går.

En slack cykel får längre WB men jag är tveksam till att lösa det med slack and short?
Då hade man hellre kunnat stanna på 67-68 istället för att göra en Orbea och ner och gräva på 65 grader och hävda att det fungerar till 165 cm.

Vilket cykel tycker du har bättre geo än Nuclues 26 för 148-158 cm så jag förstår vad du menar?

Allebike säger själv upp till 150 men har en fucked upp geotabell så vem ska man tro på?
Oj. Jag har verkligen varit otydlig? Hjulbas och tyngdpunkt påverkar hanterbarhet och balans i cykeln, och någonstans går en gräns när det blir klumpigt. Det KAN ha en större påverkan på klena barn var min tes.

@Guaruska @jonte987

Vad tror ni och alla som aktiva i tråden ? (hoppas det ok att jag frågar rakt på)

Funkar den här geon, till i vår, för en cykeldriven 12-åring ?
Hon är ca 145cm nu.

Jag vill såklart ha en rolig, fulldämpad cykel till henne. Och att den investeringen ska rulla många år och fallhöjdsmeter i vår ägo. Jag har inte råd till felköp.

3B634CEA-A60C-44CF-B1C0-D040C4140491.png

Oj. Jag har verkligen varit otydlig? Hjulbas och tyngdpunkt påverkar hanterbarhet och balans i cykeln, och någonstans går en gräns när det blir klumpigt. Det KAN ha en större påverkan på klena barn var min tes.

Hjulbas var inte med i mina tankar alls. Ber om ursäkt. Jag tror vi skulle kunna komma fram till en annan balans än det som erbjuds på markaden. Jag hade gått på kortare slag, kortare cs och rimlig STA och HTA istället för extremer innan jag minsakade ner TTe.

Även på vuxencyklar ökar STA för snabbt i relation to reach. Vill man inte ha en extrem WB så får man slå av på STA istället. Om man vill kunna sitta ner - vilket jag och barnen vill. Där är vi lika

Vilket cykel tycker du har bättre geo än Nuclues 26 för 148-158 cm så jag förstår vad du menar?

En Cube Acid 240 är säkert bättre för de barnen som nyss börjat fatta tycke för skogscykling och innehar höjden.
En Cube Acid 240 skulle troligtvis inte funka till din dotter. Du har vagt nämnt att dinte e proffsnivå, o samtidigt inte nybörjarnivå.
Men, efter alla om o men, o inlägg o mail, så undrar jag inte om problemet eg ligger i att du har svårt att bestämma dig....ooops, kränkhetsvarning på mig, men vi har chattat en del o jag tror du vet att kränkning inte ligger på bordet. Vi har alla våra osäkerheter - jag har mina (som jag inte tänker dela i denna tråden för de hör inte hemma här). Så, kan geo-fixeringen vara en del av "ditt egna problem"? O varför denna extrema geo-fixering? Du o jag har kollat runt på nätet o det finns max 10 olika ramar som klarar dina krav i geo. Om det finns...okej, jävligt snabb matte, av 7 miljarder mänskor på planeter så 500 säger vi (jag gjorde proessen kort genom att inte räkna något alls), fattar tycke för xc på hobbyplan, så är ju marknaden jätteliten för cykeltillverkarna.
Det är inte kritik, utan jag tror att det handlar om hur "vi" (som ett kommunistiskt kollektiv) ska göra för att tillverkarna ska möta våra önskemål. Just nu ligger de uppenbarligen väldit långt ifrån

@Guaruska @jonte987

Vad tror ni och alla som aktiva i tråden ? (hoppas det ok att jag frågar rakt på)

Hon är ca 145cm nu.

Jag vill såklart ha en rolig, fulldämpad cykel till henne. Och att den investeringen ska rulla många år och fallhöjdsmeter i vår ägo. Jag har inte råd till felköp.

Visa bilaga 515493

Jag hade varit rädd för höjden men jag är inte säker och det är från barn till barn.
Står det standover?

Även längden sittade känns lång men jag tittar bara på HT så man måste räkna om allt till SAG för att jämföra

@Guaruska @jonte987

Hon är ca 145cm nu.

Visa bilaga 515493

Jag avstår från at yttra mig me hänvisning till forumregler då jag kan sälja Cubes ramar till fabrkspriser.

733mm i standover height.

Fullt möjligt att en 12 åring löser det fint även om min 9åring inte göra det. Precis som det finns 7 åringar som klarar stora cyklar.
Mina barn gör det inte - ännu i alla fall

EDIT: För stor för mina barn när de är 145 alltså. Tittar på 640 i standover nu.
Nu vet jag inte om standover är ett mått man alls kan lita på....

Aha, jag förstår. visste inte och menade inte sätta dig i en obekväm sits. ?
:) inte alls. E la ba d att jag inte bör lägga ut en köpeannons här i tråden. Inte så att jag anställd av Cube för att marknadsföra deras cyklar. Ne ne. Jag har tillgång till deras fabriksutförsäljning, o kan vaska fram fina ramar till lågt pris, utöver det så är det inget särskilt. Jag kan inte annonsera ut dom på K&S då jag inte har ramarna hemma - de e junte mina ramar.

@Guaruska @jonte987

Hon är ca 145cm nu.

Visa bilaga 515493

Riktigt bra geometri! Med tror att den är lite för lång och för hög till 145 cm. XS skulle funka. Om barnet ha en cykel som funkar skulle man kunna köpa den och vänta till den passar.

Hade missat barn versionen av Cube Stereo 140! Bättre geometri än Vpace Moritz275, bara lite hög standover. Om vi bestämmer att sonen ska ha en FS som nästa cykel är det en kandidat. Skulle i så fall byta gaffeln till en lättare Pike med 140 mm slag och troligtvis sätta på en angleset.

Fullt möjligt att en 12 åring löser det fint även om min 9åring inte göra det. Precis som det finns 7 åringar som klarar stora cyklar.
Mina barn gör det inte - ännu i alla fall

EDIT: För stor för mina barn när de är 145 alltså. Tittar på 640 i standover nu.
Nu vet jag inte om standover är ett mått man alls kan lita på....
Tror säkert att "ny cykel"-känslan kommer, på kort sikt, övertrumfa alla ev. tekniska tillkortakommanden hos Cuben. ?

För en fulldämpad junior-hoj är det det bästa jag har hittat so far m.a.p. kombon storlek-vikt-pris.
Jag har mest koll på de större leverantörerna samt Vpace.
Är fortfarande överraskad hur många mindre och bra märken det finns.

Fortsätter följa tråden...

Riktigt bra geometri! Med tror att den är lite för lång och för hög till 145 cm. XS skulle funka. Om barnet ha en cykel som funkar skulle man kunna köpa den och vänta till den passar.

Hade missat barn versionen av Cube Stereo 140! Bättre geometri än Vpace Moritz275, bara lite hög standover. Om vi bestämmer att sonen ska ha en FS som nästa cykel är det en kandidat. Skulle i så fall byta gaffeln till en lättare Pike med 140 mm slag och troligtvis sätta på en angleset.
@Berk ...om man inte har cykling som enda intresse så är det svårmotiverat att sätta på en gaffel o angleset för sammanlagt 5000 kr, minst.

@Berk ...om man inte har cykling som enda intresse så är det svårmotiverat att sätta på en gaffel o angleset för sammanlagt 5000 kr, minst.

Om man inte har cykling som enda intresse är det kanske också svårmotiverat att lägga 26k på en cykel till barnet ...

EDIT: och det blir mindre än 5000 kr netto när man säljer gaffel som medföljer med cykeln.

Så, Wheelbase. Oklart vad jag ska jämföra med men MAX29 har 1043mm. Jämfört med Vitus bör den största skillnaden vara HTA 69 jämfört med 67. Jag vet inte om front center verkligen är ett problem på den men CS är ju synd. Borde vara 415 eller nåt.

1632910602623.png

Om man inte har cykling som enda intresse är det kanske också svårmotiverat att lägga 26k på en cykel till barnet ...

EDIT: och det blir mindre än 5000 kr netto när man säljer gaffel som medföljer med cykeln.
Absolut, sjukt mycket pengar. För mycket enl. min vänstra hjärnhalva.
Jag har f.ö. inte helt förankrat detta bojsänke i familjeekonomin. Har man tur finns något beggat men...
...Men förhoppningsvis är en cykel en riktigt bra investering som ger glädje till hela familjen. Börsen ska ju sjunka nu, så vad ska man göra...
Sen har vi en 9-årig cyklist som växer. Cykeln kommer säkert vara välanvänd när han också kommer upp i längd..
Samtidigt, skönt att en bra cykel inte är slit-o-släng...

Varför skriver jag det här? Det är ganska ointressant för ett forum. Men kanske är det för att motivera mig själv..

Senast ändrad:
Absolut, sjukt mycket pengar. För mycket enl. min vänsta hjärnhalva.
Jag har f.ö. inte helt förankrat dett bojsänke i familjeekonomin. Har man tur finns något beggat men...
...Men förhoppningsvis är en cykel en riktigt bra investering som ger glädje till hela familjen. Börsen ska ju sjunka nu, så vad ska man göra...
Sen har vi en 9-årig cyklist som växer. Cykeln kommer säkert vara välanvänd när han också kommer upp i längd..
Samtidigt, skönt att en bra cykel inte är slit-o-släng...

Varför skriver jag det här? Det är ganska ointressant för ett forum. Men kanske är dey för att motivera mig själv..

Det finns flera här på forumet som köper en ny 100k cykel till sig själva varje år. Då är 26k för barnet, för flera år, peanuts.

Jag har skrivit tidigare att lägga pengarna på sonens cykel ger mycket högrr rendement till var cykling som är ofta tillsammans än att lägga pengarna på mina cyklar (som jag inte planera att byta närmaste åren). Om familjens budget tillåter lägger jag gärna den summan på en cykel till barnen, om den verkligen ger mer mögligheter och glädje till barnen och familjen.

Har man slantarna finns det sämre saker att lägga pengarna på. Jag cyklar ändå mest med barnen nu så behöver ingen ny hoj själv. Värre är att vi är två vuxna som ska vara med och bestämma + att jag tycker det är lite pinsamt att lägga allt för mycket - även om det är relativt.

Finns det några andra förslag på cyklar om vi för en sekund låtsas att jag är open minded?

Låt gå för kort och brant om ni tycker det är bra!

Hög och 14-15kg kan vi skippa..så open minded är jag inte ens på låtsas.
148-158cm är det som gäller.

Jag har skrivit tidigare att lägga pengarna på sonens cykel ger mycket högrr rendement till var cykling som är ofta tillsammans än att lägga pengarna på mina cyklar (som jag inte planera att byta närmaste åren). Om familjens budget tillåter lägger jag gärna den summan på en cykel till barnen, om den verkligen ger mer mögligheter och glädje till barnen och familjen.

Efter jag skrev det inser jag att det kanske inte är bästa investeringen för cykling tillsammans. Min son är redan riktigt snabbt utför och är långsammare uppför. För att åtgärda det skulle en lättare cykel vara bättre än mer slag. Men för barnens glädje ...

Efter jag skrev det inser jag att det kanske inte är bästa investeringen för cykling tillsammans. Min son är redan riktigt snabbt utför och är långsammare uppför. För att åtgärda det skulle en lättare cykel vara bättre än mer slag. Men för barnens glädje ...
Ja, du får skaffa en riktig döds enduro för att hänga med.

Jag slår komfortabelt en stel 24'' med min mega 290 i utförsspåren.

Mina 5 öre.. Min 11 årige grabb, ca 147cm, har bara fastnat för cykling som aktivitet.. Jag själv gillar enduro och hade redan en AM hoj så valet var enkelt att lägga pengar på en cykel till honom när vi kom med i den lokala cykelklubbens instegsendurogrupp... Att hitta en heldämpad cykel däremot..kändes som ja vände upp och ned på internet, hittade till slut en Cube sting ws 120 exc 2021 i Tyskland..den sista.. En dammodell med xs ram och 27.5 hjul.. Passade riktigt bra som tur va... : ) Fick ta ur en del luft för att hela dämparna skulle nyttjas.. Supernöjd grabb iaf! Värt varenda krona, vi kommer ut tillsammans 3 ggr/ vecka nu..gjort underverk på bådas kondition.. Sen insåg vi att den 8 årige brorsan behövde en lättare cykel, fick bli en stel 26" White på 10 kg.. Han har såå mkt lättare att hänga med nu.. Win på den med! : )

Mina 5 öre.. Min 11 årige grabb, ca 147cm, har bara fastnat för cykling som aktivitet.. Jag själv gillar enduro och hade redan en AM hoj så valet var enkelt att lägga pengar på en cykel till honom när vi kom med i den lokala cykelklubbens instegsendurogrupp... Att hitta en heldämpad cykel däremot..kändes som ja vände upp och ned på internet, hittade till slut en Cube sting ws 120 exc 2021 i Tyskland..den sista.. En dammodell med xs ram och 27.5 hjul.. Passade riktigt bra som tur va... : ) Fick ta ur en del luft för att hela dämparna skulle nyttjas.. Supernöjd grabb iaf! Värt varenda krona, vi kommer ut tillsammans 3 ggr/ vecka nu..gjort underverk på bådas kondition.. Sen insåg vi att den 8 årige brorsan behövde en lättare cykel, fick bli en stel 26" White på 10 kg.. Han har såå mkt lättare att hänga med nu.. Win på den med! : )
Men kolla! En cube stereo i storl xs är verifierad!?? för en 147cm lovande cyklist!
Tack, en pusselbit på plats.

Jag antar att deras barnmodell har litet anpassning i dämparna för lättare åkare än dammodellen. Annars är det ju lätt åtgärdat som du beskriver.
Har du gjort några andra anpassningar än dämpartryck. Tänker på styrstam eller vad det nu kan vara?

Då är det bara att ladda och invänta att de kommer ut i affärerna i Düskland.

Ride on!

Men kolla! En cube stereo i storl xs är verifierad!?? för en 147cm lovande cyklist!
Tack, en pusselbit på plats.

Jag antar att deras barnmodell har litet anpassning i dämparna för lättare åkare än dammodellen. Annars är det ju lätt åtgärdat som du beskriver.
Har du gjort några andra anpassningar än dämpartryck. Tänker på styrstam eller vad det nu kan vara?

Då är det bara att ladda och invänta att de kommer ut i affärerna i Düskland.

Ride on!

Grabbens va en Sting, säkert samma ramstl.. Inte gjort nåt annat än ändrat luft i dämpare och däck faktiskt, funderade på att gör styret smalare men han vande sig.. : )

Hög och 14-15kg kan vi skippa..så open minded är jag inte ens på låtsas.
148-158cm är det som gäller.
Vadå inte tungt och högt?!

Håller inte din dotter på med hästar oxå ?
De är fan skithöga och väger 500pannor. 100ggr farligare än döds-enduro också. (Japp, iaf räknat i antal sjukhusbesök)

En hög och tung cykel är sen inget problem ?

Vadå inte tungt och högt?!

Håller inte din dotter på med hästar oxå ?
De är fan skithöga och väger 500pannor. 100ggr farligare än döds-enduro också. (Japp, iaf räknat i antal sjukhusbesök)

En hög och tung cykel är sen inget problem ?
Jag red när jag var liten så det oroar mig inte så mycket. Ramlade av många gånger utan skada. Tävlade dock inte.

Däremot är låg standover enda kravet från flickan

Ser väldigt fin ut. Vi är inte där varken med teknik eller intresse att vi ska lägga pengar på FS.
Jag trodde sånt skulle klarna innan vi var klara med 24'' men hon växer för fort.

Hon väljer teknisk stig när hon får välja och verkar gilla det men har aldrig sagt ett ord om att hon ens skulle vilka ha dämpad gaffel. Hon är inte där.

Tillbaka
Topp