Gubbråd

Gubbråd
Skrev du precis d:o istället för dito? :>

Många knävärmare är så himla långa så man vet inte riktigt var man ska göra av allt material. Antingen det eller så skär de in sådär osnyggt och oskönt i benen. Hittade dessa som jag tycker är riktigt bra:
Benvärmare kör jag Assos, de är sköna och varma trots att de är relativt tunna.

Jag är lite skeptisk till sådana här avklippta plagg som enbart värmer mindre delar av kroppen, ska man ha ett jäkla lapptäcke på sig för att bli varm, är detta en trend?

Gubbråd
Nja dåligt råd där. Cyklister i allmänhet klär sig alldeles för varmt. Klä sig sådär vid 20 är ju rena katastrofen.

Själv har jag som regel att inte börja fumla med extra förrän temperaturen går nedanför 15 grader (detta har kanske förändrats till 16-17 grader sen jag blev riktigt slimmad). Inomhus kan det vara så kallt som 10-12 grader.

Det beror på. Men generelllt sett så: klä dig itne för varmt.
Effekten på kroppstemperatur och träningseffekt av att just täcka knäna undrar jag om den ens är mätbar. Misstänker att ev. placeboeffekt överstiger verklig effekt,

Gubbråd
Alltså, på sid 3 kommer ju diktatorn för det är sen gammalt men i gubbknätrådar kommer alltid Vim Hof på sida 2.
Extrapoäng för utstyrseln!

Bilagor

• release-potential.jpg
    release-potential.jpg
    14.7 KB · Besök: 39
Gubbråd
Vad är det du inte förstår i det jag skrivit?
Vaddå knävärmare har ingen effekt? Det är oväsentligt om de inte höjer kroppstemperaturen totalt sett, det är knäet vi talar om. Bara det att slippa avkylningseffekt från vinden lär hjälpa. Att någon behöver dem vid 20 eller ens 15 finner jag dock osannolikt. Man ska ha i åtanke att om man bara tränar riktigt hårt så kan man klara rätt låga temperaturer.

Gubbråd
Vaddå knävärmare har ingen effekt? Det är oväsentligt om de inte höjer kroppstemperaturen totalt sett, det är knäet vi talar om. Bara det att slippa avkylningseffekt från vinden lär hjälpa.
Som jag läste det du skrev fick jag intrycket att du menade att träningseffekten märkbart skulle påverkas om du drog på dig ett par knävärmare. Detta ifrågasatte jag. Att man märker det (något jag inte alls ifrågasätter) och att det möjligen via det skulle kunna ha en psykologisk effekt som kanske är större än den direkt fysiologiska effekten är en annan femma.

Klarare så?

Gubbråd
Som jag läste det du skrev fick jag intrycket att du menade att träningseffekten märkbart skulle påverkas om du drog på dig ett par knävärmare. Detta ifrågasatte jag. Att man märker det (något jag inte alls ifrågasätter) och att det möjligen via det skulle kunna ha en psykologisk effekt som kanske är större än den direkt fysiologiska effekten är en annan femma.

Klarare så?
Bengan talade om långa bibs vid 20-grader, detta tycker jag är ett dåligt råd. Överhettning. 1/3 av all energi som skapas går ner i pedalerna, resten går ut i värme. 700 watt värme är extremt. Där har du "träningseeffekten".

Sedan har du "värmeaspekten" . Du tog ju också upp det om värmen men det bortser du ifrån nu. Att det inte påverkar värmen, om det inte gör det kan man ju undra varför man har kläder enligt dig.

Gubbråd
Du tog ju också upp det om värmen men det bortser du ifrån nu.
Bengan talade om långa bibs vid 20-grader, detta tycker jag är ett dåligt råd. Överhettning.
Så du menar att lokal överhettning i knäna (kroppstemperaturpåverkan avskrev du ju som en faktor i diskussionen) kommer att ske om man har 3/4-långa byxor vid knappa 20 grader och att detta skulle vara en katastrof för träningseffekten medan klädseln skulle vara acceptabel vid 16-17 grader där du skriver att du kan ha det? Jag tycker det låter tvivelaktigt.

Gubbråd
Så du menar att lokal överhettning i knäna (kroppstemperaturpåverkan avskrev du ju som en faktor i diskussionen) kommer att ske om man har 3/4-långa byxor vid knappa 20 grader och att detta skulle vara en katastrof för träningseffekten medan klädseln skulle vara acceptabel vid 16-17 grader där du skriver att du kan ha det? Jag tycker det låter tvivelaktigt.
Jag menar att långa bibs vid 20 förstör för kroppstemperaturen TOTALT sett. Då dessa påverkar kraftigt.

Gubbråd
Jag körde knäskydd till den perioden på vår och höst när det är kallt för knäna men långbibs är för mycket, när jag pendlade till jobbet varje arbetsdag en längre tid. Lite högre kadens och lugnare tempo i början för lite extra marginal.

Gubbråd
Jag menar att långa bibs vid 20 förstör för kroppstemperaturen TOTALT sett. Då dessa påverkar kraftigt.
Men Bengt-re pratade inte om långa bibs utan 3/4-långa. Det är skillnaden mellan korta och 3/4-långa jag diskuterar, d.v.s. väsentligen skillnaden mellan att köra med resp. utan knävärmare och där får du visa på någon tillförlitlig undersökning om du ska få mig att tro att det skulle "förstöra kroppstemperaturen".

Gubbråd
Men Bengt-re pratade inte om långa bibs utan 3/4-långa. Det är skillnaden mellan korta och 3/4-långa jag diskuterar, d.v.s. väsentligen skillnaden mellan att köra med resp. utan knävärmare och där får du visa på någon tillförlitlig undersökning om du ska få mig att tro att det skulle "förstöra kroppstemperaturen".
3/4 är ju i stort sett långa bibs om vi ska vara ärliga. Knävärmare kan jag köpa men 3/4 i 20 grader är för mycket. Att för mycket kläder leder till högre temperatur är ren fysik.

Gubbråd
Gubbråd
3/4 är ju i stort sett långa bibs om vi ska vara ärliga. Knävärmare kan jag köpa men 3/4 i 20 grader är för mycket. Att för mycket kläder leder till högre temperatur är ren fysik.
Fattar inte varför 3/4-långa bibs skulle vara så mkt sämre än knävärmare. Är ingen våldsam skillnad hur långt ner på vaden de går. Möjligen skulle man kunna argumentera för att knävärmare skulle vara sämre då man ju har en zon där man får dubbla lager, något som inte sker på 3/4-långa bibs.

Att ökad klädsel leder till högre temperatur är inget jag ifrågasätter. Frågan är om storleken på temperaturhöjningen är signifikant. Jag anser inte att det på något sätt är uppenbart att just att gå från 17 grader till knappt 20 grader, d.v.s. en temperaturhöjning på 2-3 grader skulle leda från acceptabelt till katastrof.

Gubbråd
Dessutom måste farten beaktas. Att cykla uppför i 10 km/h i 20 grader är väldigt annorlunda jämfört med att susa utför i 70 km/h i 20 grader. I det sistnämnda fallet har jag gärna ett par knävärmare på medan jag i det förstnämnda fallet gärna avstår.

Det är väl f.ö. precis det som gör att du differentierar mellan inomhus- och utomhuscykling.

Gubbråd
Och det beror också rimligen på om du kör ett stenhårt intervallpass eller om du är ute på ett lugnt och fint femtimmars distanspass.

Gubbråd
Dessutom måste farten beaktas. Att cykla uppför i 10 km/h i 20 grader är väldigt annorlunda jämfört med att susa utför i 70 km/h i 20 grader. I det sistnämnda fallet har jag gärna ett par knävärmare på medan jag i det förstnämnda fallet gärna avstår.

Det är väl f.ö. precis det som gör att du differentierar mellan inomhus- och utomhuscykling.
Men vi snackar om 20 grader, det blir inte för kallt så om du susar och inte har ätit på en vecka. Det är 20 grader varmt.

Aja nog om detta.

Gubbråd
Men vi snackar om 20 grader, det blir inte för kallt så om du susar och inte har ätit på en vecka. Det är 20 grader varmt.

Aja nog om detta.
Fattar inte mening 1. Mening två verkar bara vara en upprepning.

Men, visst, jag tror inte heller vi kommer längre än till att du tror en sak och jag tror något annat och ingen har några hårda fakta att komma med i målet.

Gubbråd
Kan det vara olika från person till person och att man får välja själv?
Nej, det verkar helt orimligt.
Jag var ovan inne på att det kan finnas en psykologisk aspekt i det, så visst.

Däremot bör det ju gå att göra en undersökning och se hur prestationsförmågan påverkas av knävärmare på eller av. Om den undersökningen är seriöst gjord och ger ett tydligt resultat så tycker jag det där med att välja själv blir lite konstigt om du med det menar att man kan välja om påverkan är stor eller inte. Däremot är det naturligtvis inte så att jag hävdar att man ska införa lagkrav på knävärmare av vid 17,6 grader p.g.a. undersökningens slutsatser.

Gubbråd
Nja dåligt råd där. Cyklister i allmänhet klär sig alldeles för varmt. Klä sig sådär vid 20 är ju rena katastrofen.

Själv har jag som regel att inte börja fumla med extra förrän temperaturen går nedanför 15 grader (detta har kanske förändrats till 16-17 grader sen jag blev riktigt slimmad). Inomhus kan det vara så kallt som 10-12 grader.

Det beror på. Men generelllt sett så: klä dig itne för varmt.

Edit: Vid en enkel googling fann jag inget vetenskapligt stöd för trådens tes.

DUbbeledit: Detta fann jag, och fetade det viktigaste. Det kunde jag lista ut själv men ni gillar ju källor:
https://www.bicycling.com/news/a20028550/cyclings-weirdest-garment-the-knee-warmer/
However Burke made sure to emphasize that “the best way to actually warm up the joints, muscles and connective tissues is to send more blood flow to them by getting on the pedals. So as much as you might love your kneewarmers, remember that they won't get you off the hook when it comes to a proper warm up.
Om träning med täckta knän vid 20 grader innebär katastrof är jag skyldig till många katastrofer, men ingen av dem verkar ha drabbat mig som tur är.

Problemet med att följa det som de skrev i Bicycling är:
  • Just knäleden har inte någon större blodgenomströmning, så det är relativt sett svårt att uppnå en lagom arbetstemperatur i knäleden jämfört med musklerna.
  • Genom att trycka på hårdare om knäna är för kalla innebär det att det blir temperaturen som styr min träning. Det kan ju i och för sig vara spännande med att slumpen styr min träningsintensitet, men strukturerat blir det inte. Vinterhalvåret blir extremt högintensivt...

Gubbråd
en sak jag läst är att vid uci-landsvägstävling lär der krävas tillåtelse av tävlingsledningen att använda långbyxor.
Tror att det beror på att
Bengan talade om långa bibs vid 20-grader, detta tycker jag är ett dåligt råd. Överhettning. 1/3 av all energi som skapas går ner i pedalerna, resten går ut i värme. 700 watt värme är extremt. Där har du "träningseeffekten".

Sedan har du "värmeaspekten" . Du tog ju också upp det om värmen men det bortser du ifrån nu. Att det inte påverkar värmen, om det inte gör det kan man ju undra varför man har kläder enligt dig.
Det kan vara ett problem med överdriven svettning om man är fet och otränad. Så börja träna och tappa lite vikts så svettas du inte så illa.

Gubbråd
Det är helt personligt. Själv har jag problem med knäna om jag har inget på dem vid temperatur lägre än 15 grader. Får ont på sida av knä som blir sämre och sämre, åk efter åk som dyker upp även under vardag tills jag har problem med att gå ner på trappan. Det tar sen en månad typ tills de lugnar sig. En gång hamnade jag i storm med hagel under en längre lvg runda och kunde inte komma hem då det gjorde svin ont. så jag ser till att ha knä värmare under 15gr.

Men det finns väldigt många som cyklar eller löper utan ngnting på knäna och det är helt ok.

Jag skiter i förskning. Vissa har problem, vissa har det inte. Har du problem med knäna vid lägre temperaturer - kör med ngt på dem… det blir inte enklare än det

Gubbråd
Jag har märkt lite (ibland mycket) knäproblem när jag har cyklat långt och sätter igång efter vila. Förutom att knävärmare håller uppe värmen lite längre så tänker jag att lite kompression säkert gör gott för knäna också?

Tillbaka
Topp