Gubbråd

Gubbråd
Kroppen driver väl ut kisset vid kallare temperaturer för att slippa ha mer än nödvändigt att värma. Det är väl därför man ofta blir kissnödig vid bad
nja, kroppens försvar mot kyla är att dra ihop sig, då ökar vätsketrycket, du pissar, men vätska är viktigt för kroppen, inget den vill göra sig av med. du flödar igenom över 200 liter vatten i kroppen per dygn.

Gubbråd
ett tips, om ni hojjar lvg, skaffa varma bibs,jag har med merino i. Perfect med benvärmare innan långisar åker på.

Jag provade Gore Bikewear Windstopper bibs, men dom var inte tillräckligt elastiska och tror också att dom skulle vara för varmt för mig till hösten. Nu har jag Gore bib med förstärkning på mittendelen. Den håller vinden bort från kritiska delar och är inte för varma, helt perfekt!

Gubbråd
Du tror inte det har med din bikefit att göra då du sitter helt statiskt inomhus och således alla suboptimala belastningar förstärks markant?
Nej så sluta föreslå det. Du kommer bara med saker som du inte ens tror på själv. Du bara slänger ut saker.
Att man inte fryser säger inte ett skvatt om skaderisken.
I denna studie kollade man på möss och hur musklernas reagerade vid olika temperaturer med avseende på risken för muskelskador.
Redan vid 32 grader ökade risken markant för muskelskador då mycket mindre kraft behövdes för att skada vävnaden som mister sin elasticitet.
En bar knäled i 15 C och fartvind kanske inte är i sitt tåligaste läge då.
Sen är det som vanligt, bara för att x y z kommer undan med nåt är det inte allmängiltigt eller bra.

Klarar ditt knä inte av att gå under 32 grader är det nog game over. Bara ge upp direkt: "In thermal images from healthy subjects, the mean temperature of the anterior knee was 29.5 ± 1.6°C (95%confidence interval: 28.5 to 30.5°C) and 33,1±0.0 °C of the posterior knee. The side difference of temperature was 0.2 ±1°C for both the anterior and the posterior knee." Men nu är det ju så förtretligt att din lilla studie inte ens talar om knäet :( Jag trodde i alla fall att ni talade om knäet, ni anförde i alla fall dess exklusivitet som viktigt. Knäet var special.

Men ni kan sluta oroa er över att knäet blir nedkylt när ni drar förbi cafet i lite obehagliga 15 grader. -2 grader i 60 minuter (då har ni nog förvillat er in i cafets kylrum) påverkar liiitte men som sagt då är det -2 grader: https://bmcmusculoskeletdisord.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2474-9-46

Hittade förresten den här studien som jag har tappat länken till nu:
"The results showed that power output declined more during exercise
in the heat than in the cold."

We have a winner (tar gärna emot lajks nu).

Gubbråd
Lägg av nu. Det är ingen jävla slump att man sätter värmeskydd på knä och armbågar om man har ont.
Om du inte har ont så är det klädsamt att ge fan att håna de som inte är lika lyckligt lottade.
Jag tycker att någon med sådana utmaningar som du har så borde du inse det. Det är väl i princip bara dina knän som fungerar.

Gubbråd
@Woodknocker - av allt ditt dravel är det enda konkreta du hittills kunnat visa belägg för här att du inte kan utföra de mest fundamentala momenten i att meka cykel. Så förlåt mig för atta vara en smula skeptisk till din förmåga att passa in en cykel. Jäklar vad synd det är om alla miljoner runtom på jorden som tränar och tävlar i varma klimat. Vad ont de måste ha i alla leder.....

Gubbråd
@Woodknocker - av allt ditt dravel är det enda konkreta du hittills kunnat visa belägg för här att du inte kan utföra de mest fundamentala momenten i att meka cykel. Så förlåt mig för atta vara en smula skeptisk till din förmåga att passa in en cykel. Jäklar vad synd det är om alla miljoner runtom på jorden som tränar och tävlar i varma klimat. Vad ont de måste ha i alla leder.....
Jag gav dig studier, hur lyckas du snurra in dig på mekaniska grejer med cykel?!

Nä det är game over för mig också. Förresten har den allvetande själv erkänt att sånt där som knävärmare förmodligen inte påverkar temperaturen, han hade ju rätt. Trodde jag inte.

Gubbråd
Lägg av nu. Det är ingen jävla slump att man sätter värmeskydd på knä och armbågar om man har ont.
Om du inte har ont så är det klädsamt att ge fan att håna de som inte är lika lyckligt lottade.
Jag tycker att någon med sådana utmaningar som du har så borde du inse det. Det är väl i princip bara dina knän som fungerar.
Och så intalar ni er att ni är goda. Herregud. Slänga ut rena personangrepp när jag ger en studie. Vilken låg nivå. Nivån här är verkligen beklaglig.

Jag vann i alla fall och det jag säger är inte raketvetenskap, de flesta (kunniga) säger att cyklister klär sig alldeles för varmt. Jag kan fortfarande lova er att ni inte förstör några knän varken vid 15 eller 20 grader. Det enda ni förstör med att klä er för varmt är er träning.

//slutdebatterat för mig i frågan

Gubbråd
Och så intalar ni er att ni är goda. Herregud. Slänga ut rena personangrepp när jag ger en studie. Vilken låg nivå. Nivån här är verkligen beklaglig.

Jag vann i alla fall och det jag säger är inte raketvetenskap, de flesta (kunniga) säger att cyklister klär sig alldeles för varmt. Jag kan fortfarande lova er att ni inte förstör några knän varken vid 15 eller 20 grader. Det enda ni förstör med att klä er för varmt är er träning.

Varför cyklar du inte utomhus på vintern? Tål du inte kyla och minusgrader?

Gubbråd

Varför använder du pluralform när du bemöter en användares inlägg? Om du anser att den personen ägnar sig åt personangrepp är du ett lämpligare pronomen än ni att använda. Om det är flera personer är det ju rimligt att nämna vilka de är. Allmänna anklagelser som inte direkt har någon uppenbar mottagare förstår jag inte riktigt vitsen med.

F.ö. är jag fortfarande tveksam till att det skulle ha någon stor negativ inverkan på träningseffekten om man sätter på knävärmare intemperaturer mellan 15 och 20 grader.

Gubbråd

Vi har inget emot en debatt, men du behöver träna på hur man gör och borde kanske testa en gnutta ödmjukhet. Du har inte bevisat att du kan någonting, du kastar ur dig svepande åsikter som du råkat googla fram och tror på dem som om det vore den heliga skrift, kastar ur dig svepande förolämpningar och anklagelser.

Fundera igenom hur du beteer dig i möten med människor - jag tycker att du beteer dig illa.

Dessutom om du nu inte anser dig vara en gubbe eller tycker om gubbar så behöver du inte bajsa ner tråden?

Gubbråd
Nja dåligt råd där. Cyklister i allmänhet klär sig alldeles för varmt. Klä sig sådär vid 20 är ju rena katastrofen.

Själv har jag som regel att inte börja fumla med extra förrän temperaturen går nedanför 15 grader (detta har kanske förändrats till 16-17 grader sen jag blev riktigt slimmad). Inomhus kan det vara så kallt som 10-12 grader.
...

Du kan alltså dra på extra kläder vid 16-17 grader och går helt bananas för att någon har 3/4-bibs vid knappa 20, alltså 18-19 grader?

Du är klok du! Jag har numera gränsen vid knappa 20grader.... 3/4- bibs är kanske inte snyggt, men knäna tackar en!

Förtydligande:
Bengt-res svar var till TS inte till Woody.

Gubbråd
Mina gamla Castelli-knickers är högt älskade. Små vurphål, blekt urtvättad lycra och noppigt arsle spelar ingen roll. Med diagnoser i båda knäna är de med sitt aningen tjockare tyg helt underbara.

Ska unna mig ett par nya ?

Gubbråd
Man blir kissnödig när det är kallt. Lager-på-lager med kläder funkar. I grenen ska man inte ha bomull, utan ett material som transporterar bort fukt.
Som jag minns det från militären, skulle det innersta plagget nästan men inte riktigt göra att du klarar kylan.

Gubbråd
Är dett en gubbtråd eller en knävärmartråd?
Lite OT då: ett annat råd är att inte ha backspeglar i styret. Det är en onödig bekvämlighetsgrej som hindrar lite nackgymnastik då och då.

Gubbråd
Vi har inget emot en debatt, men du behöver träna på hur man gör och borde kanske testa en gnutta ödmjukhet. Du har inte bevisat att du kan någonting, du kastar ur dig svepande åsikter som du råkat googla fram och tror på dem som om det vore den heliga skrift, kastar ur dig svepande förolämpningar och anklagelser.

Fundera igenom hur du beteer dig i möten med människor - jag tycker att du beteer dig illa.

Dessutom om du nu inte anser dig vara en gubbe eller tycker om gubbar så behöver du inte bajsa ner tråden?
Jag kastar ur mig argument och får argumentationsfel tillbaks. Har en person fel får den väl ändra sina åsikter till den har rätt, så gör jag för jag gillar att ha rätt. Jag blir inte arg och tar till personangrepp.

Edit: Det enda jag bryr mig om är vad som är sant. Och just därför tycker jag det är lite roligt med hyckleri, då det tenderar att komma med diverse osanningar. "Humility is no substitute for a good personality."

Senast ändrad:
Gubbråd
Mer om värme och kyla. Fryser du om händer och fötter så behöver du troligen klä dig varmare över hela kroppen. Det hjälper sällan med bara varmare handskar och sockor. Lätt att glömma trots att man "egentligen vet det".

Anledningen jag har fått lära mig är att kroppen väljer att prioritera bort fingrar och tår för att hålla värmen i mer centrala delar. Alltså behöver du hjälpa till att hålla värmen över lag. Vet inte om det är helt sant, men tricket ovan funkar bra i alla fall.

Gubbråd
Mer om värme och kyla. Fryser du om händer och fötter så behöver du troligen klä dig varmare över hela kroppen. Det hjälper sällan med bara varmare handskar och sockor. Lätt att glömma trots att man "egentligen vet det".

Anledningen jag har fått lära mig är att kroppen väljer att prioritera bort fingrar och tår för att hålla värmen i mer centrala delar. Alltså behöver du hjälpa till att hålla värmen över lag. Vet inte om det är helt sant, men tricket ovan funkar bra i alla fall.
Du glömde huvudet, av yttersta vikt att inte hålla huvudet kallt. Kallt huvud gör att kroppen drar på med värme.

Gubbråd

Under min kitesurfingkarriär, ibland i issörja, så sa man att det viktigaste är att hålla bålen (magen/bröstet) varm. Där var våtdräkten som tjockast. Är mitt-på-kroppen-delen varm så blev man inte kall i fingrar o tår. Hade trots allt ganska tunna skor o läckande handskar så det funkade i den miljön i varje fall.

Gubbråd
Klarar ditt knä inte av att gå under 32 grader är det nog game over. Bara ge upp direkt: "In thermal images from healthy subjects, the mean temperature of the anterior knee was 29.5 ± 1.6°C (95%confidence interval: 28.5 to 30.5°C) and 33,1±0.0 °C of the posterior knee. The side difference of temperature was 0.2 ±1°C for both the anterior and the posterior knee." Men nu är det ju så förtretligt att din lilla studie inte ens talar om knäet :( Jag trodde i alla fall att ni talade om knäet, ni anförde i alla fall dess exklusivitet som viktigt. Knäet var special.

Men ni kan sluta oroa er över att knäet blir nedkylt när ni drar förbi cafet i lite obehagliga 15 grader. -2 grader i 60 minuter (då har ni nog förvillat er in i cafets kylrum) påverkar liiitte men som sagt då är det -2 grader: https://bmcmusculoskeletdisord.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2474-9-46
Skummade igenom artikeln du länkade till. Det verkar ju haft "knävärmare" när det var kallare än 19 grader.

Sedan undersökte de: "6 healthy males were included in the study. On examination, all participants had full, pain-free range of motion, stable ligaments and no effusion or tenderness to palpation."

Gubbråd
Skummade igenom artikeln du länkade till. Det verkar ju haft "knävärmare" när det var kallare än 19 grader.

Sedan undersökte de: "6 healthy males were included in the study. On examination, all participants had full, pain-free range of motion, stable ligaments and no effusion or tenderness to palpation."
Det är magstarkt att jag ska argumentera emot dig.

"Thus, the cool outside temperature appeared to influence the intra-articular and skin knee temperatures. However, in contrast to studies with cooling, but without activity demand of the knee [8, 24], the intra-articular temperatures did not drop significantly."

MIN poäng är egentligen en poäng som lyftes fram mycket tidigt i tråden: "Effekten på kroppstemperatur och träningseffekt av att just täcka knäna undrar jag om den ens är mätbar. Misstänker att ev. placeboeffekt överstiger verklig effekt,"

Således, om du är orolig över att huden ska bli torr eller dylikt av låg värme kanske man bör balsamera knäna eller köra värmekräm. Mer än så finns inte att debattera.

Gubbråd

"Thus, the cool outside temperature appeared to influence the intra-articular and skin knee temperatures. However, in contrast to studies with cooling, but without activity demand of the knee [8, 24], the intra-articular temperatures did not drop significantly."

MIN poäng är egentligen en poäng som lyftes fram mycket tidigt i tråden: "Effekten på kroppstemperatur och träningseffekt av att just täcka knäna undrar jag om den ens är mätbar. Misstänker att ev. placeboeffekt överstiger verklig effekt,"

Således, om du är orolig över att huden ska bli torr eller dylikt av låg värme kanske man bör balsamera knäna eller köra värmekräm. Mer än så finns inte att debattera.

Hm, nu har du vänt lite snyggt i den diskussionen...

Gubbråd

Du lyssnar inte på vad folk säger?

Gubbråd

Hm, nu har du vänt lite snyggt i den diskussionen...
Nej jag erkänner att personen hade rätt, efter att ha läst bevis. INTE före bevis.

Detta förstår jag inte men om det betyder vad jag tror att de tbetyder så bevisar studien att värme rent av är skadligt: "In the jogging group, median intra-articular temperatures increased to 37.5°C after 60 min of activity, which was 8.7% higher than the median skin knee temperatures. In synovitis and inflammatory disease, the intra-articular temperature was found to be around 35°C to 36°C [6]. At such temperatures, enzymatic activity (by cartilage-degrading cytokines such as IL-1 and IL-6, metalloproteinases, and other substances), may lead to cartilage damage. At intra-articular temperatures of, or slightly below 30°C, enzymatic cartilage damage in context of synovitis will be slight [27, 28]. Oosterveld et al. found 30°C to be the threshold below which enzymatic activity and cartilage degradation were markedly reduced [29]. For cartilage damage to be caused, the temperature would need to be substantially below that threshold. Therefore he recommended to decrease intra-articular temperature in actively inflamed arthritic joints"

Gubbråd

Ja, det stämmer. Inför kalla Vasalopp (under -20) går läkarna alltid ut med den uppmaningen, ändå säljs pjäxöverdrag och tjocka handskar i massor. Sedan står folk och huttrar uppe på myrarna och gnäller att de fryser om händer och fötter trots dessa tjocka plagg. Att de bara har kondomdräkt och underställ på övriga kroppen verkar de inte tänka på. Jag kör aldrig med pjäxöverdrag, använder alltid samma ganska tunna handskar, men anpassar klädseln på överkroppen efter temperaturen. Fryser aldrig om händer eller fötter.

Gubbråd
Ok, jag sammanfattar det ni kommit fram till hittills:
  • För varma knän är dåligt
  • För kalla knän är dåligt
  • Var gränserna ligger kan debatteras i evighet
  • Kissa inte på knäskydden!

Gubbråd
Ja, det stämmer. Inför kalla Vasalopp (under -20) går läkarna alltid ut med den uppmaningen, ändå säljs pjäxöverdrag och tjocka handskar i massor. Sedan står folk och huttrar uppe på myrarna och gnäller att de fryser om händer och fötter trots dessa tjocka plagg. Att de bara har kondomdräkt och underställ på övriga kroppen verkar de inte tänka på. Jag kör aldrig med pjäxöverdrag, använder alltid samma ganska tunna handskar, men anpassar klädseln på överkroppen efter temperaturen. Fryser aldrig om händer eller fötter.
Jag har problem med att fingrarna kan vitna om jag har dåligt på dem även om jag har såpass mkt kläder på överkroppen och huvudet att jag halvt svettas. Om jag går ute har jag typiskt tunnare vantar när det ligger runt 10 grader eller lägre och när jag kommer ner under fem grader brukar ganska ordentliga tumhandskar åka på. Det hela är ärftligt och påminner om Raynsuds fenomen/syndrom (dock ej diagnostiserats som detta). Med detta bara sagt att det är inte säkert att man klarar sig bara genom att dra på sig på överkroppen utan att det kan bero på person. Däremot är det absolut bra för mig också att hålla överkroppen varm (och torr).

Gubbråd
Ok, jag sammanfattar det ni kommit fram till hittills:
  • För varma knän är dåligt
  • För kalla knän är dåligt
  • Var gränserna ligger kan debatteras i evighet
  • Kissa inte på knäskydden!
1-3 tror jag är odiskutabla. Nummer 4 tycker jag dock det är magstarkt att hävda att konsensus uppnåtts kring. Pissdåliga knäskydd anser jag det är helt ok att kyssa på givet att man tvättar den efteråt,

Gubbråd
1-3 tror jag är odiskutabla. Nummer 4 tycker jag dock det är magstarkt att hävda att konsensus uppnåtts kring. Pissdåliga knäskydd anser jag det är helt ok att kyssa på givet att man tvättar den efteråt,
Kyssa knäskydden innan eller efter att man kissat på dem? Det förra är en konstig sak att göra, det senare är inte bara konstigt utan även lite (läs mycket) äckligt.

Tillbaka
Topp