Tips på 20" luft gaffel för 2,8" däck

Sluggo112

Aktiv medlem
Tjaba!

Letar lite efter en 20" riprock till äldsta sonen men skulle vilja uppgradera med en luft gaffel på den bland annat, men det verkar svårt att hitta en för 2,8" breda hjul, så tänkte höra om ni har några tips på en vettig som kanske inte är allt för dyr

Mvh Jimmy

Commencal-store.com säljer en i 20" för boost, lite billigare på drygt 300 eu. Boost adapter finns i valfri internet-butik

Commencal-store.com säljer en i 20" för boost, lite billigare på drygt 300 eu. Boost adapter finns i valfri internet-butik
Hittar ingen spec på hur breda däck som får plats där, vilket verkar vara mer regel än undantag på små gafflar av någon anledning ?

Spawn har jag också tittat på men samma gäller där med vad som får plats ?
Någon måste ju bytt bort den tunga original gaffeln på riprock ?

Ja jo kanske ? men nu sitter det ju dämpad gaffel och 2,8" original men jag skulle vilja ha luft istället för coil ?

Helt overkill att köra 2.8" på barncykel, framförallt med dämpare. Enda skäll att kör så breda däck är snö. Jag skulle rekommendera något som 2.2" med luftgaffel eller en stel gaffel om du vill behålla 2.8" däck.

Jag kör själva numera alltid helstekt med 29x2.6" när jag cyklar med barngrupper (och när jag cyklar ensam).

Ba att kolla upp vilka cyklar de gafflarna sitter på som original och sen söka på spec till dom cyklarna. T ex "commencal clash 20" spec". Skriv t spawn o fråga.
Det finns ba dom två gafflarna som gör ett ok jobb, enl nätet. @Berk har gett suntour XCR air goda betyg för kostnaden, men vet ej om d finns i 20"

Ba att kolla upp vilka cyklar de gafflarna sitter på som original och sen söka på spec till dom cyklarna. T ex "commencal clash 20" spec". Skriv t spawn o fråga.
Det finns ba dom två gafflarna som gör ett ok jobb, enl nätet. @Berk har gett suntour XCR air goda betyg för kostnaden, men vet ej om d finns i 20"

Det är bara 20" versionen som är bra. Med den tar max 2.1" däck, som jag tycker räcker till barn som kör 20" cyklar.

EDIT: blandade ihop gafflarna min son har haft. 20" Suntour tar 2.2".

Senast ändrad:
Helt overkill att köra 2.8" på barncykel, framförallt med dämpare. Enda skäll att kör så breda däck är snö. Jag skulle rekommendera något som 2.2" med luftgaffel eller en stel gaffel om du vill behålla 2.8" däck.

Jag kör själva numera alltid helstekt med 29x2.6" när jag cyklar med barngrupper (och när jag cyklar ensam).
Det är det absolut men det är så cykeln är byggd och det känns lite väl overkill att byta hjul också, visst jag hade helst kört en orbea laufey jr, commencal meta eller early rider men jag tycker det är lite mycket pengar att börja med, speciellt med 2 barn som behöver nya cyklar ? så det känns som riprock är mest bang for the buck (blir dock att byta till hydrauliska bromsar och trigger shifter och gärna gaffel)
Helst skulle jag vilja ha tag i en fulldämpad (av den enkla anledningen att jag verkligen vantrivs på HT själv) men det blir aldeldes för mycket pengar ?

Så det får bli standard 2,8" däck och försöka fixa en bättre gaffel om man så ska behöva bygga om en själv ?

Jo så kan man självklart göra men villa fler har 2,8" än just riprock? ?

Tillbaka
Topp