Transwave
Aktiv medlem
Köra XC med gravelhoj istället för mtb
I söndags cyklade jag mtb adventure loppet i södertälje, vilket var kul men väckte en tankeställare om vilken sorts cykel jag borde haft för att komma i mål snabbare. Banan bestod till största delen av motionsspår/skogsvägar, en viss del mycket lättåkta stigar, och en försvinnande liten andel tekniska stigar. Med andra ord hade jag cyklat överlägset snabbare i sin helhet om jag haft en gravelhoj. I dagsläget finns det dessutom många gravelhojar tar 50mm däck och kan utan problem ta sig an även de mer tekniska stigarna. Rent personligt tror jag att en gravelhoj skulle ge skogscyklingen en ny dimension, nya utmaningar såväl som möjligheter. Aldrig kört med bockstyre förut medan vanliga mtb har jag kört sen 90-talet..
Är det generellt tillåtet på svenska XC tävlingar & motionslopp att köra med gravelhoj? (Hört att UCI förbjuder det men jag är mest intresserad av "motionsklassen" i den mån den finns.)
Är det generellt tillåtet på svenska XC tävlingar & motionslopp att köra med gravelhoj? (Hört att UCI förbjuder det men jag är mest intresserad av "motionsklassen" i den mån den finns.)