Köra XC med gravelhoj istället för mtb

Transwave

Aktiv medlem
I söndags cyklade jag mtb adventure loppet i södertälje, vilket var kul men väckte en tankeställare om vilken sorts cykel jag borde haft för att komma i mål snabbare. Banan bestod till största delen av motionsspår/skogsvägar, en viss del mycket lättåkta stigar, och en försvinnande liten andel tekniska stigar. Med andra ord hade jag cyklat överlägset snabbare i sin helhet om jag haft en gravelhoj. I dagsläget finns det dessutom många gravelhojar tar 50mm däck och kan utan problem ta sig an även de mer tekniska stigarna. Rent personligt tror jag att en gravelhoj skulle ge skogscyklingen en ny dimension, nya utmaningar såväl som möjligheter. Aldrig kört med bockstyre förut medan vanliga mtb har jag kört sen 90-talet..

Är det generellt tillåtet på svenska XC tävlingar & motionslopp att köra med gravelhoj? (Hört att UCI förbjuder det men jag är mest intresserad av "motionsklassen" i den mån den finns.)

Cykelvasan välkomnar krullstyre i motionärklassen.
Skärmavbild 2021-10-04 kl. 14.53.28.png

Frågan är vad man menar med XC? Pratar vi cykelvasan så är kanske en gravel inte så dumt. Pratar vi XC-banan från OS i Tokyo kanske det inte skulle bli mitt första val. Ett alternativ kanske är att skaffa en stel och lätt kolfibergaffel och sätta på när det vankas enkla banprofiler?

Frågan är vad man menar med XC? Pratar vi cykelvasan så är kanske en gravel inte så dumt. Pratar vi XC-banan från OS i Tokyo kanske det inte skulle bli mitt första val. Ett alternativ kanske är att skaffa en stel och lätt kolfibergaffel och sätta på när det vankas enkla banprofiler?
TS ger ett exempel i sitt inlägg när TS anser att det är en fördel med gravel framför XC. OS-banan i Tokyo stämmer dåligt med TS beskrivning av förutsättningarna.

TS ger ett exempel i sitt inlägg när TS anser att det är en fördel med gravel framför XC. OS-banan i Tokyo stämmer dåligt med TS beskrivning av förutsättningarna.
Förvisso. Tyckte dock rubriken och den avslutande frågan gällande svenska xc-tävlingar i allmänhet lämnade utrymme för min frågeställning.

om du har sådana förväntningar på lite annan form på styret och mindre fjädring kommer du nog bli besviken.
Här har du en poäng. Det som driver upp mina förväntningar är att jag har idag en helstel stålhoj med feta däck & fälgar. Hade jag haft en toppmodern ultrasnabb xc-ht raket så hade fartskillnaden nog varit minimal. Min tanke är att om jag ändå ska köpa nytt kan jag kanske lika gärna pröva något annorlunda.

Senast ändrad:
Känslan av snabb är inte alltid snabb heller, har jag märkt.

Tanke; kör man in tio sekunder på gruset, tappat man kanske 10 på en lättare stig också?
Jag gillar bock, men inte på stig.

Googlade precis XC banan i Tokyo. Ser ut som rena drömmen - borde vara standard!!
Vill man köra tävling på tekniskt krävande underlag i Sverige är det uppenbarligen enduro som gäller.

Känslan av snabb är inte alltid snabb heller, har jag märkt.

Tanke; kör man in tio sekunder på gruset, tappat man kanske 10 på en lättare stig också?
Håller med om det förstnämnda. Ang sistnämnda så skulle jag uppskattningsvis tappa 30 sek på det tekniska och ta igen 5min på gruset per avverkat varv i det loppet jag körde i söndags. Men jag kan bara spekulera. Skulle egentligen behöva hyra en gravelhoj för att ta reda på exakt vad den sorters cykel går för. Som det är idag så blir jag ifrånkörd av alla på gruset och blir blockerad på stigarna så i mitt fall har jag nog mycket att vinna på att optimera för grus än stig, i alla fall om man utgår ifrån svenska lopp. Att det tekniska blir mer utmanande ser jag inte som nån nackdel :)

Senast ändrad:
Utifrån resonemanget snabbhet i spåren så har jag själv cyklat med fullsuspension XC, Gravel med lite fetare däck, men också med Hardtail i Hjulsjö MTB, där finns i.o.f mängder av spårvalsmöjligheter, så det kanske blir svårt att ge en exakt grad på känsla. Men det jag tänkte på med gravelhojen var att på de skogspartier med få hinder så var känslan att det flöt på riktigt snabbt, egentligen samma känsla som med HT. Direkt stigarna innehöll mer rötter och sten så var det inte lika roligt med en gravel. Nu är inte jag något tekniskt unikum med oändlig kraft i benen, men jag tror att om man ska orka med skogsstigar med en gravel och för den delen en HT så krävs det mer energirika ben som orkar driva på över hindren, men också en del teknisk kunskap som underlättar att ta sig över rötter och gropar. Utifrån cykeldimension så måste jag nog medge det var riktigt nice att hoja med gravelcykeln på lättare skogsstigar även om det inte skulle vara mitt första val. Men ett lopp på 50/50 lättare stig/grusväg så tror jag en HT skulle dominera racet mellan två likvärdiga cyklister (gravel vs HT)

Där vill man fan ha en fullgung enduro :p. Vissa dropp är ganska brutala.

Googlade precis XC banan i Tokyo. Ser ut som rena drömmen - borde vara standard!!
Vill man köra tävling på tekniskt krävande underlag i Sverige är det uppenbarligen enduro som gäller.
Frågan är ju vad du jämför med? Det loppet du körde är kanske inte vad jag skulle kalla XC, utifrån din beskrivning. Kanske mer långloppskaraktär?
Vill du cykla mer tekniskt är det nog de rena XC-loppen du ska jämföra med, det brukar finnas tekniska svårigheter och massor av höjdmeter. De senaste årens utveckling av den internationella XCn märks även i Sverige, med ombyggnationer och nybyggen som innehåller rätt håriga grejor. Tycker jag, fast jag är ju inte sån avslappnad Enduro-snubbe heller…

Jag brukar cykla mycket med min helstela bockstyrehoj på diverse olika underlag. Det är riktigt kul. Men man tröttnar lite på att cykla när det är stökigt med helstel, även om man har 3" däck. Ja det vet du väl redan som har cyklat Bohusleden på helstel :)

Men fördelen med bockstyre är att det går att variera handpositionen väldigt mycket. Det är riktigt stor skillnad mot rakt styre där man "tvingas" hålla på samma sätt hela tiden (om man inte har barends då vilket ger iaf lite variation). Det är riktigt gött när man är på långturer. Förstår inte hur du stod ut att cykla hela dagarna med rakt styre :)

Det går bra att cykla stig med bock. Det blir faktiskt vissa fördelar som man inte får med rakt styre. I droppet kommer tyngdpunkten ner så man känner sig ganska trygg när det börjar bli stökigt. Samt att de är smalare vilket gör att man tar sig igenom trånga passager (spång med räcke på båda sidor eller träd eller nåt) mycket lättare. Har du hydrauliska bromsar så tar de ganska bra uppifrån hoodsen också. Men där håller man ju inte när man gör nåt annat än myscyklar.
Nackdelen blir ju då att man får hoppa ner i droppet när cyklingen ändrar karaktär, det kan i början kännas jobbigt men jag tycker man vänjer sig ganska bra vid det ändå.

Nu har jag köpt en "riktig" XC-hoj, fulldämpad, 120mm. Så den här används inte längre till det just. Utan numera använder jag min monstercross till långa turer på varierande underlag i makligt tempo. Medans den fulldämpade är mer skogshoj i alla tempon :)

Själv har jag en CX också, men den är mer racerhoj i geometrin vilket gör den riktigt läskig att cykla offroad med. Något som den här hojen absolut inte är. Så CX'en är numera ren asfaltshoj/sportgrus.

Fördelen med en bockstyrehoj är ju också att om du skaffar dig ett annat hjulpar och lägger på ett par 35mm semislicks eller nåt så kan du ta en asfaltsrunda utan att skämmas också :)

IMG_20210512_171743.jpg

I söndags cyklade jag mtb adventure loppet i södertälje, vilket var kul men väckte en tankeställare om vilken sorts cykel jag borde haft för att komma i mål snabbare. Banan bestod till största delen av motionsspår/skogsvägar, en viss del mycket lättåkta stigar, och en försvinnande liten andel tekniska stigar. Med andra ord hade jag cyklat överlägset snabbare i sin helhet om jag haft en gravelhoj. I dagsläget finns det dessutom många gravelhojar tar 50mm däck och kan utan problem ta sig an även de mer tekniska stigarna. Rent personligt tror jag att en gravelhoj skulle ge skogscyklingen en ny dimension, nya utmaningar såväl som möjligheter. Aldrig kört med bockstyre förut medan vanliga mtb har jag kört sen 90-talet..

Är det generellt tillåtet på svenska XC tävlingar & motionslopp att köra med gravelhoj? (Hört att UCI förbjuder det men jag är mest intresserad av "motionsklassen" i den mån den finns.)

MTB -reglementet tillåter inte bockstyre.Sen tror jag att det beror på arrangören om motionsklassen får ett friare reglemente. Kört CV o Orust mtbgiro med bockstyre. Jättebra för de har väldit lite stig med sten o stök. Men på hyfsat stenig o rotig stig känns det klart handikappat med ofjädrat trots 50mm framdäck.

Men fördelen med bockstyre är att det går att variera handpositionen väldigt mycket. Det är riktigt stor skillnad mot rakt styre där man "tvingas" hålla på samma sätt hela tiden (om man inte har barends då vilket ger iaf lite variation). Det är riktigt gött när man är på långturer. Det går bra att cykla stig med bock. Det blir faktiskt vissa fördelar som man inte får med rakt styre. I droppet kommer tyngdpunkten ner så man känner sig ganska trygg när det börjar bli stökigt. Samt att de är smalare vilket gör att man tar sig igenom trånga passager (spång med räcke på båda sidor eller träd eller nåt) mycket lättare. Har du hydrauliska bromsar så tar de ganska bra uppifrån hoodsen också. Men där håller man ju inte när man gör nåt annat än myscyklar. Nackdelen blir ju då att man får hoppa ner i droppet när cyklingen ändrar karaktär, det kan i början kännas jobbigt men jag tycker man vänjer sig ganska bra vid det ändå.
De främsta fördelarna med bockstyre (ur prestandaperspektiv) uppenbarar sig när hastigheten blir lite högre, dvs när underlaget är jämnare. Styret är smalare och man sitter lägre ner och mer utsträckt = mer aerodynamisk position. Cyklar man långsamt pga stökiga partier så är det inte vinden som står för motståndet utan kontroll och stabilitet. Har aldrig ägt en bockstyrehoj oavsett kategori så hade varit spännande att pröva på men vettefan om jag har plats för ytterligare en hoj i hemmet :)
Nu är inte jag något tekniskt unikum med oändlig kraft i benen, men jag tror att om man ska orka med skogsstigar med en gravel och för den delen en HT så krävs det mer energirika ben som orkar driva på över hindren, men också en del teknisk kunskap som underlättar att ta sig över rötter och gropar.
Teknisk kunskap och smidighet absolut. Kroppen tar mer stryk av att köra utan fjädring i stök (det skakar mycket mer) och det går inte att köra lika fort för att cykeln studsar för mycket. Trots feta däck. Summa summarum kan man bli mer trött av att köra en lätt helstel hoj än en lite tyngre heldämpad hoj, men jag skulle inte säga att det krävs extra starka ben för det ena eller det andra alternativet. Det ultimata är kanske en heldämpad kortslagig xc-raket med riktigt lätta hjul och relativt smala, lättrullade däck. Heldämpad gravelhoj med rakt styre typ. I alla fall för att vara så snabb som möjligt på svenska xc-långlopp.

(…)

Men fördelen med bockstyre är att det går att variera handpositionen väldigt mycket. Det är riktigt stor skillnad mot rakt styre där man "tvingas" hålla på samma sätt hela tiden (om man inte har barends då vilket ger iaf lite variation). Det är riktigt gött när man är på långturer. Förstår inte hur du stod ut att cykla hela dagarna med rakt styre :)

(…)

Visa bilaga 516540

Skaffar du en rak styre med 35mm diametern som RF Atlas 10 då är det jäkla bekvämt att hålla händerna bredvid styrstammen. Man kan klistra på bartejpen där och det går även tucka rätt bra. Så det går att byta hålning på en XC hoj.

Som vanligt dock är vi alla ute efter ngt nytt och smak har lite att göra med prestanda i verkligheten mellan kör glädje kan inte riktigt mätas…man kan rationalisera allt. Vill du köra XC Marathon med en gravel? Kör fy fan… ha skoj :)

De främsta fördelarna med bockstyre (ur prestandaperspektiv) uppenbarar sig när hastigheten blir lite högre, dvs när underlaget är jämnare. Styret är smalare och man sitter lägre ner och mer utsträckt = mer aerodynamisk position.
jojo, det är klart. Men jag inte om XC-cykling har så mycket med aerodynamik att göra, beror nog på hur stark man är ?

Håller med om det förstnämnda. Ang sistnämnda så skulle jag uppskattningsvis tappa 30 sek på det tekniska och ta igen 5min på gruset per avverkat varv i det loppet jag körde i söndags. Men jag kan bara spekulera. Skulle egentligen behöva hyra en gravelhoj för att ta reda på exakt vad den sorters cykel går för. Som det är idag så blir jag ifrånkörd av alla på gruset och blir blockerad på stigarna så i mitt fall har jag nog mycket att vinna på att optimera för grus än stig, i alla fall om man utgår ifrån svenska lopp. Att det tekniska blir mer utmanande ser jag inte som nån nackdel :)

En till faktor att räkna med när det är tävling kommer att vara att dom som inte kör snabb gravel kommer att ligga på din rulle på dom snabba partierna och sen köra ifrån dig på de tekniska partierna. Sen är det nog rätt många som kan vittna om att en helstel hoj inte är speciellt rolig eller fördel på långlopp som cykelvasan heller.

För oss som hållit på ett tag. Tänka sig att ingenjörerna inte var helt dumma på 90-talet. Det går alltså utmärkt att cykla fort på en ram utan fjädring och kvick geometri om stigarna inte är stenkistor och drops.

Jag gissar att nya trenden 2022 blir "Gravel+": En helstel 26"-ram och 71/73 graders vinkel, 130 mm styrstam och löjligt lång sadelstolpe. Givetvis marknadsför vi det som en revolutionerande nyhet.

För oss som hållit på ett tag. Tänka sig att ingenjörerna inte var helt dumma på 90-talet. Det går alltså utmärkt att cykla fort på en ram utan fjädring och kvick geometri om stigarna inte är stenkistor och drops.

Jag gissar att nya trenden 2022 blir "Gravel+": En helstel 26"-ram och 71/73 graders vinkel, 130 mm styrstam och löjligt lång sadelstolpe. Givetvis marknadsför vi det som en revolutionerande nyhet.
Det roligaste är att det känns precis så - utvecklingen har gått hela varvet - dagens gravelhojar är en modern inkarnation av mountainbikes från mitten av 90 talet. Faktum är att GCN har gjort en hel video om just detta:
Banornas svårighetsgrad (i alla fall långloppens) har dock inte ökat särskilt mycket sen 90-talet...

Det var spurt uppgörelse på Lidingö i helgen, vilket är en gruslopp om något .
Helstela hojar, smala däck och styren lös med sin frånvaro , trots att det är så överlägset snabbast? Konstigt.

Senast ändrad:

Vad körde du med för typ av mtb i söndags?
-XC FS, XC HT, trail/enduro mtb?
-cykelns vikt?

Med andra ord hade jag cyklat överlägset snabbare i sin helhet om jag haft en gravelhoj.
Fokuserar man på den frågan så hamnar man alltid i en oändlig diskussion.

Däremot kan det ju vara så att du hade haft roligare på en gravel, och då spelar det ju ingen roll vad som är snabbast. Körde precis ett CX-lopp på fel sorts cykel, men för mig var det rätt.

Det var spurt uppgörelse på Lidingö i helgen, vilket är en gruslopp om något .
Helstela hojar, smala däck och styren lös med sin frånvaro , trots att det är så överlägset snabbast? Konstigt.

Kan ju bero på att eliten har betalt av sina sponsorer att köra deras mtb på "mtb-lopp".

Kan ju bero på att eliten har betalt av sina sponsorer att köra deras mtb på "mtb-lopp".
Njaa, är nog ingen, förutom möjligtvis herr Lindgren, som har betalt av sina cykelsponsorer i Sverige. Däremot har merparten av de snabbaste svenska åkarna tillgång till både HT och FS, topp-3 körde dock alla på FS, 2a och 3an t o m. med 120mm gaffel

Njaa, är nog ingen, förutom möjligtvis herr Lindgren, som har betalt av sina cykelsponsorer i Sverige. Däremot har merparten av de snabbaste svenska åkarna tillgång till både HT och FS, topp-3 körde dock alla på FS, 2a och 3an t o m. med 120mm gaffel
+1 Dessutom har de garanterat tillgång till både racer och vintercykel i form av CX eller gravel.

Alltid lika kul med dessa trådar. ”Tänkte på en grej, CX/gravel är det snabbaste för XC. För teknisk cykling måste man köra Trail/stig/Enduro/DH/(whatever Ts cyklar).” Det är ju ändå ett återkommande uppfriskande inslag på Happy.

Vad körde du med för typ av mtb i söndags?
-XC FS, XC HT, trail/enduro mtb?
-cykelns vikt?
Vad ska jag kalla min cykel för egentligen... en 2 hjulig traktor?
1633454922922.png

Hade jag haft en modern, renodlad kolfiber xc raket med superlätta hjul & däck så hade jag antagligen aldrig startat den här tråden. En enkel åtgärd inför nästa lopp är att byta ut monstersulorna mot ett par snabba 2.2:or som jag trots allt har liggande.

En viktig fråga är vad du har för utväxling på den?
Trenden på MTB nu är ju att ha en gigantisk kassett och ett drev som nästan döljs av vevlagret…
26-11 kommer att bli ifråncyklat av en femåring på trehjuling varje gång underlaget är någorlunda slätt!
Kanske bara behöver en framväxel till cykeln?

Av erfarenhet av hemmavasan i lokala skogen så valde jag min gravel före min xc och enduro. Skulle vissa sig vara ett misstag, hängde med ”eliten” bra första 5km men kände att jag misshandla min hoj pga rötterna.
Hade säkert funkat bättre med större (kör 32), men nästa gång blir det xc eller enduro. E det mestadels grus så fine (det var där jag drog ikapp alla i loppet). Ska du tävla i xc så hade jag nog gått ht eller fs (ht gillar jag dock mer).

TS: sätt på snabba däck på den cykel du har. Skillnaden i hastighet mot en Gravel-cykel kommer vara oändligt liten.

Angående trender så tror jag att 2023 kommer introducera flar-styren till gravel, som konkurrerar ut flare-styren. Flar står för Flat Bar. Smala raka styren på Gravel-hojar. 2024 kommer gravel-ends, framåtriktade pinnar som man sätter längst ut på det raka gravel styret för att kunna variera handpositionen.

Jag undrar fortfarande om man kan bygga ett par drop barends för XCO så de slipper hålla på kronan på asfalten.

Ännu mer lol är att det var på de tekniska bitarna jag gjorde omkörningarna (av folk på FS hojar).
Men det har nog mest med teknik att göra. Du är van vid stök. Många på XC-lopp är inte det och det går långsamt när det börjar bli tekniskt.

Så var det för mig på Snapphaneturen. Tar de flesta på tekniska bitarna men när det är platt kommer de och blåser om mig istället för jag har så svaga ben ?

Körde FS nu och helstel förra gången. FS 4 min snabbare bara men jag blev inte trött i kroppen av allt skakande.

Ännu mer lol är att det var på de tekniska bitarna jag gjorde omkörningarna (av folk på FS hojar).
Så varför tveka? Kör vidare på din hoj och utmana toppskiktet på svenska xc-scenen.

Som @Sambal Oelek säger så kommer din kropp förmodligen ta mer stryk i längden än vad du tjänar i tid på din helstela hoj.

Tycker själv att helstelt är skitkul på teknisk stig men på tävling vill jag nog iaf ha lite gung där fram.

Senast redigerad av en moderator:
Men det har nog mest med teknik att göra. Du är van vid stök. Många på XC-lopp är inte det och det går långsamt när det börjar bli tekniskt.

Så var det för mig på Snapphaneturen. Tar de flesta på tekniska bitarna men när det är platt kommer de och blåser om mig istället för jag har så svaga ben ?

Körde FS nu och helstel förra gången. FS 4 min snabbare bara men jag blev inte trött i kroppen av allt skakande.

Vad hade du för tid på segmentet Ormens väg på hälleberget? Där gick det att köra om folk som körde på 1.30-4:30 :)

Jag har kört ett lopp i mitt liv för 20 år sen. Då var det precis så. Jag var helt slut och blev frånkörd av folk i gympa dojor. Sen var det ett litet segment riktig stig. Jag fick köra ut bredvid stigen och släppa loss hundarna. Körde fan om folk jag inte sett på 10 minuter.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp