[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Här verkar det gå att köpa Eaase utan installation för 4198kr, och det blir billigare än med (vilket totalt går på 6-7000kr). Var det Raggamuffin som letade nåt sånt?

Yup, begriper inte riktigt vad de menar när man väljer i listan där. Får maila och höra.

Dock så syns inte bilen på horisonten än så det är nog inte så bråttom =)

Måste vara det roligaste projektnamnet på ganska så länge:

Men inte så roligt för oss innan vi är där tyvärr.

Nej så är det ju, i dagsläget är det ju knappt värt att ha en förmånsbil. Det som räddar mig är ju hyfsat bra milersättning och låg förbrukning.

Man tog ju bort rabatten på laddhybrid också och det spelade ingen roll att bilen redan var i bruk utan den rök oavsett. Jag ska ha min bil till 2024 så innan det är dags för mig har man nog ändrat det både en och två ggr..

Det är snyggt löst i många länder. Det behöver inte vara snabb laddning skulle jag säga, bara man vet att den finns är så är 16A enfas rätt bra. Ger de flesta bilar 20-30 km på en timme och för boendeparkering räcker det långt.

Ingen mening att blåsa på med 3x16A och ladda klart på ett par timmar - det är ett annat behov.

Styret i Sthlm verkar ha insett nu iaf att det behövs laddinfrastruktur även för gatuparkeringar.

Som elbilsägare måste jag säga att planerna låter överdrivna. Ladda hemma på natten är ju den bästa lösningen både för konsument och elnätet, och det kommer att finnas en massa elbilsägare som kan parkera i stan utan att behöva en laddplats. Så även om Stockholm skulle ha 100% elbilar 2030 behöver inte 100% av P-platserna ha laddningmöjlighet.

I inledningen till ett inslag i Studio Ett frågade de några vid en mack om de kunde tänka sig elbil. Två av svaren, som de hade klippt ihop efter varandra :

-Nej jag kan inte ha elbil för att jag bor på landet.
-Nej jag kan inte ha elbil för att jag bor i lägenhet.

Det framgår inte varför de tycker så, men jag gissar att lägenhetsinnehavaren bor i stan, och har svårt att ladda bilen på en fast plats, jag har full förståelse för tveksamhet i det läget. På landet har jag svårt att gissa anledningen.

Dock intressant med två nästan motsatta anledningar, som jag tolkar det.

Som elbilsägare måste jag säga att planerna låter överdrivna. Ladda hemma på natten är ju den bästa lösningen både för konsument och elnätet, och det kommer att finnas en massa elbilsägare som kan parkera i stan utan att behöva en laddplats. Så även om Stockholm skulle ha 100% elbilar 2030 behöver inte 100% av P-platserna ha laddningmöjlighet.
Tanken är väl att de som bor i lägenhet ska ges möjlighet att ladda nattetid. Eller menar du att det finns en massa lediga platser i Sthlm nattetid? Vad jag hört får man ju köra runt flera kvarter och leta p-plats om man kommer hem lite senare på kvällen.
Här i Uppsala är det iaf mer ledigt på gatuparkeringarna dagtid än nattetid.

Tanken är väl att de som bor i lägenhet ska ges möjlighet att ladda nattetid. Eller menar du att det finns en massa lediga platser i Sthlm nattetid? Vad jag hört får man ju köra runt flera kvarter och leta p-plats om man kommer hem lite senare på kvällen.
Här i Uppsala är det iaf mer ledigt på gatuparkeringarna dagtid än nattetid.
Jag antar att du tänker på gatuplatser med boendeparkering, men för att svara på din fråga så har Stockholm Stad massor av parkeringshus som framförallt används dagtid av de som arbetar eller besöker stan för nöje/shopping.

I inledningen till ett inslag i Studio Ett frågade de några vid en mack om de kunde tänka sig elbil. Två av svaren, som de hade klippt ihop efter varandra :

-Nej jag kan inte ha elbil för att jag bor på landet.
-Nej jag kan inte ha elbil för att jag bor i lägenhet.

Det framgår inte varför de tycker så, men jag gissar att lägenhetsinnehavaren bor i stan, och har svårt att ladda bilen på en fast plats, jag har full förståelse för tveksamhet i det läget. På landet har jag svårt att gissa anledningen.

Dock intressant med två nästan motsatta anledningar, som jag tolkar det.

Att bo på landet är väl snarare ett plus, långsökt att du inte bor i villa och kan således ladda hemma. Det är dock generellt motsträvigare personer på landet så det handlar ju bara om attityd mot elbil. Att kunna "tanka" hemma är ju otroligt bekvämt.

(jag är lantis själv så ingen behöver bli krenkt [sic]..)

Man har inte elektricitet på landet, det är ju ett storstadsfenomen. Känt sedan länge.

Jag tycker helt enkelt inte att staten bör subventionera folks förmånsbilar. Det finns vettigare saker att lägga skattekronor på.
Jag skulle gärna sett något system där arbetsgivaren får bära mer av förmånsvärdet än vad jag gör iallafall... Kör 90% i tjänsten, men klart mer än de 100mil man får köra med en tjänstebil. Det är en dyr förmån för att köra i tjänsten. Typ.

Förr fanns det något mellanting har jag för mig.

Jag tycker helt enkelt inte att staten bör subventionera folks förmånsbilar. Det finns vettigare saker att lägga skattekronor på.

Det ena behöver inte utesluta det andra. Vill man ha en elbilsflotta som verkar vara väldigt viktigt idag, är det just folk med förmånsbil man ska rikta in sina styrmedel på. Förmånsbilar leder i nästa led till bra beg bilar som människor utan den förmånen kan köpa till vettigare pris.

Sen är det ju inte direkt så att statens subventioner har försvunnit som gör det dyrt i dagsläget utan att man gett sig fan på att det ska vara dyrt att ha förmånsbil och därför höjt skatter därefter. Visst man tog bort subventionen för laddhybrid vilket jag inte har några direkta problem med, förutom att man tog bort den även retroaktivt, först styr man folk att välja en bil med subventioner som man sedan drar bort. När förmånsvärdet höjs bör rabatten för oss som kör 3000+ mil per år höjas för att det ska vara rimligt.

Ska man få in skattemedel vilket det handlar om i slutändan så beskatta alla hantverkare som kör sina bilar gratis utanför arbetet och låter firman/kunden betala soppan. Vi med förmånsbil kommer aldrig undan skatten.

Jag skulle gärna sett något system där arbetsgivaren får bära mer av förmånsvärdet än vad jag gör iallafall... Kör 90% i tjänsten, men klart mer än de 100mil man får köra med en tjänstebil. Det är en dyr förmån för att köra i tjänsten. Typ.

Köp en privat bil och avsäg dig förmånsbilen annars. Din tjänstebil parkeras på erat kontor och du får hämta den på morgonen och lämna på kvällen. Då slipper du pröjsa för den och se hur lite privatbil pengen räcker till ?

Fortfarande nöjd med id3 för övrigt. Väldigt nöjd.

Ett bra alternativ är en bra milersättning, det gynnar dig som faktiskt har behov av bilen i tjänsten. Vi tankar själva och får milersättning, incitament för att välja bil som drar lite så får vi 6-7:-/mil över per tjänstemil som gör bilen lite billigare i slutändan.

Köp en privat bil och avsäg dig förmånsbilen annars. Din tjänstebil parkeras på erat kontor och du får hämta den på morgonen och lämna på kvällen. Då slipper du pröjsa för den och se hur lite privatbil pengen räcker till ?

Blir det inte bättre regler med nya beräkningen 2022 kommer jag återgå till tjänstebil.

Det blir väl lite bättre efter 3000 mil eller var så förr i alla fall.
Sen om man utgår från hemmet så går det bra att ha firmabil stående hemma.
(Mer än bra vad jag kan se från fönstret hemma och på tippen på helgerna, trixet är visst är påstå att man har jour om man åker dit)

Så jädra långt till Kista bara :p

Närrå,jag har kontor hemma så. Det tål att funderas på faktiskt. Kräva servicebil, även lm det medför en del andra problem.

Kör elbil som tjänstebil och betala bränslet själv, då kan du få 9:50 kr / mil skattefritt i bränsleersättning.

"Många bor dessutom på landet och där är det ont om publika laddstationer" stod det i lokaltidningen igår apropå höga bränslepriser.

Många har lite konstiga argument mot elbilar. Jag erkänner iaf att jag är en bakåtsträvare.

Någon här som har elbil eller laddhybrid och bor i radhusområde utan laddmöjlighet? Annat än med förlängningskabel, funkar det i så fall.

Någon här som har elbil eller laddhybrid och bor i radhusområde utan laddmöjlighet? Annat än med förlängningskabel, funkar det i så fall.
Har du parkering i anslutning till ditt radhus? Isf så kan du väl ändå ordna en laddare eller ett uttag för 16A, det beror väl helt på hur du kan parkera.

"Många bor dessutom på landet och där är det ont om publika laddstationer" stod det i lokaltidningen igår apropå höga bränslepriser.

Många har lite konstiga argument mot elbilar. Jag erkänner iaf att jag är en bakåtsträvare.

Att kunna ladda/tanka hemma är en klar fördel om man bor på landet. Här tänker många lite tokigt.
Men det är inte så enkelt att röra sig om man börjar närma sig bilens räckvidd, så det blir en trygghetsfråga för många och det är trots allt Sverige.
Det finns trots allt ett vägnät utanför E4:an.

Antar att det inte går att komma till med bil då. Samma läge som för väldigt många lägenhetsinnehavare.
Vi har det så. Jag skulle nog kunna få BRF'en att sätta upp laddstolpar men vi har inga egna parkeringar så det går inte tyvärr.
Enda rimliga är väl att ladda på allmäna laddare/jobbet. Kanske kan fungera för folk som inte kör så mycket.
Jag skulle nog klara mig på det även om det kanske skulle kännas lite onödigt att skaffa en bil med jättebatteri bara för att slippa åka och ladda hela tiden.
Sono Sion verkar ju annars vara ett kul alternativ. Laddar via solceller i karossen. Enligt dem själva laddar den 120km eller något sådant per vecka i snitt över året (tysklandssol gissar jag).
Gillar också att det finns exakt en option (dragkrok eller inte)

Ja, och som @Hälsingland skriver ovanför. Det borde vara ett plus att bo på landet. I alla fall om man bor i villa. Ibland får man ju höra att det är långt till macken också...
Jag, som inte bor på landet, tänker att jag vintertid skulle kunna pendla åtminstone 30 mil om dagen, utan att ladda på jobbet, med min nuvarande elbil. Längre skulle bli problematiskt på vintern om jag inte kan ladda på jobbet.

Sen kan kanske andra längre resor bli problematiska, tex bo i inlandet, och åka till sin fjällstuga 40 mil bort, som inte har el.

Att kunna ladda/tanka hemma är en klar fördel om man bor på landet. Här tänker många lite tokigt.
Men det är inte så enkelt att röra sig om man börjar närma sig bilens räckvidd, så det blir en trygghetsfråga för många och det är trots allt Sverige.
Det finns trots allt ett vägnät utanför E4:an.

Ja det måste jag säga.

Nej det kan jag tänka mig. Jag har precis börjat pendla kollektivt igen efter corona och då är en stor del av mitt bilanvändade fiske, dra båt, åka på semester osv och då har ju fossilbil fortfarande stora fördelar.

Som vanligt är det lätt att fokusera på problemen istället för möjligheterna ;) Känner några som bor i lägenhet utan laddmöjligheter. Dom laddar när dom åker och handlar, tränar eller liknande. Man behöver inte ladda varje dag, beroende på körmönster så klart.
Själv kör jag hybrid med kort räckvidd så laddar när jag kan, hemma sitter sladden i hela tiden. Men vid nästa byte av bil så blir det troligen en ren elbil. Kräver lite annan planering än med gamma hederlig fossilbil. Men kika in på "a better route planner" och välj bil och kika på era normala längre resor så ser ni skillnaden.

Ja det måste jag säga.

Nej det kan jag tänka mig. Jag har precis börjat pendla kollektivt igen efter corona och då är en stor del av mitt bilanvändade fiske, dra båt, åka på semester osv och då har ju fossilbil fortfarande stora fördelar.
Fast med en modern elbil med 30-40 mils räckvidd, hur många "lantisar" kör så mycket på en dag utan att passera en laddstolpe? Jovisst, det finns alltid nån, och om man drar hästsläp etc då är man kanske inte är målgrupp för elbil än. Men för det stora flertalet tror jag bara det är fördomar. Man gnäller över att bensinmacken i byn har lagt ned men inser inte hur smidigt det är att tanka hemma. Det är rätt gott om trefasuttag på landet också.

Fast med en modern elbil med 30-40 mils räckvidd, hur många "lantisar" kör så mycket på en dag utan att passera en laddstolpe? Jovisst, det finns alltid nån, och om man drar hästsläp etc då är man kanske inte är målgrupp för elbil än. Men för det stora flertalet tror jag bara det är fördomar. Man gnäller över att bensinmacken i byn har lagt ned men inser inte hur smidigt det är att tanka hemma. Det är rätt gott om trefasuttag på landet också.

Jo men det är det jag menar.

Dock. Om man inte kör så mycket och de resor som görs ofta är längre har ju fossilbil fortfarande fördelar (en fördel för mig är att man kan köpa något för några 10tusen och köra med i några år istället för att leasa nåt för flera tusen i månaden eller köpa för 1/2miljon, dock inser jag att jag är helt ensam om att fundera på sånt i denna tråden :) )

30-40 mil är rätt lite, man kommer alltså ca 15 mil enkel resa. Det är väldigt väldigt lite om man som jag alltid är iväg på något på helgerna. Oftast parkerandes ute i skogen.

Jag tror de flesta "lantisar" aldrig passerar en laddstolpe, då får man nog sikta in sig på att ladda hemma hos privatpersoner. Vilket sannolikt hade varit något som funkat utmärkt just på landet.

Jo men det är det jag menar.

Dock. Om man inte kör så mycket och de resor som görs ofta är längre har ju fossilbil fortfarande fördelar (en fördel för mig är att man kan köpa något för några 10tusen och köra med i några år istället för att leasa nåt för flera tusen i månaden eller köpa för 1/2miljon, dock inser jag att jag är helt ensam om att fundera på sånt i denna tråden :) )
Det där tror jag är en viktig aspekt när det gäller ”lantisar” som många i den här tråden inte förstår. Bor man i stan är belåna sig upp över öronen och dra på sig stora fasta utgifter helt normalt, medan på landet finns fortf ett mer sunt tänk kvar, att om nåt händer ska man inte sitta fast i stora fasta utgifter. Ett litet lån på huset är ok, men mer än det är otänkbart. Att sitta med en bilhyra eller billån som innebär 5-6000kr fast månadsutgift gör man inte.
Så för många handlar det också om det, en elbil är inte ok förrän det finns bilar med rimlig räckvidd och utrymme att köpa för säg max 100-150k. Iom att nya bilar med rimlig räckvidd börjar komma först nu, är nog detta scenario åtminstone 5-6 år bort.

Det där tror jag är en viktig aspekt när det gäller ”lantisar” som många i den här tråden inte förstår. Bor man i stan är belåna sig upp över öronen och dra på sig stora fasta utgifter helt normalt, medan på landet finns fortf ett mer sunt tänk kvar, att om nåt händer ska man inte sitta fast i stora fasta utgifter. Ett litet lån på huset är ok, men mer än det är otänkbart. Att sitta med en bilhyra eller billån som innebär 5-6000kr fast månadsutgift gör man inte.
Så för många handlar det också om det, en elbil är inte ok förrän det finns bilar med rimlig räckvidd och utrymme att köpa för säg max 100-150k. Iom att nya bilar med rimlig räckvidd börjar komma först nu, är nog detta scenario åtminstone 5-6 år bort.
Jag håller med. Och jag håller inte med.
Jag återvände till landet efter en tid i Stockholm. Att gå loss att renovera huset för många hundra tusen är svårare här. Man ser att man inte får tillbaka pengarna om man kommer flytta. Men däremot tror jag många är hårt belånade ändå! På var och varannan tomt står det två-tre bättre bilar, kanske en husbil eller husvagn, sommarstugan, motorcyklar, båtar, familjen ska till Thailand på jul osv... Pengarna ska rulla!

Resten är är inget svar till ooms utan bara allmänt dravel.
Vad gäller lantisar och elbil så tror jag räckviddsångesten är det största hindret.
Men det är PINSAMT hur lantisar använder bilen. Grannen har 300m till jobbet = bilen. Butiken är aldrig längre än 1km bort = alla tar ändå bilen. Mitt jobb ligger i grannbyn, dvs 6km bort. Jag är den enda som cyklar den sträckan dagligen. Och för mig blir det nu en principsak. Kanske kanske att jag kan motivera någon annan att avstå bilen...
Nu bor jag i den befolkade delen av glesbygden (Götaland) men jag tror de flesta här hade klarat sin dagliga transport med en elbil med 150km räckvidd. De flesta pendlar <50km dagligen och kan ladda både hemma och på jobbet. Jag tror på elbil. Däremot är jag bekymrad över vår elproduktion och distribution.

Jag kör hybrid och laddar endast genom vanligt 220 (230?) uttag och det funkar prima med förlängningskabel från ett utomhus uttag. Tror det tar ca 4 timmar från tomt till fullt. Gör ju inte så mycket om den inte hinner ladda fullt alltid men oftast gör den det.

Kört 6500 mil på 2 år och 10 månader med en snitt förbrukning på 3,9 liter per 10 mil.. helt ok med 400 hk. Kör oftast riktigt kort inom stan och i stort sett enbart el eller riktigt långt med hög förbrukning.

Lätt att generalisera om "lantisar" vs stan men vi snålisar i stan har inte bil och kommer därför inte så ofta till tals i dessa trådar.
Nu bor jag i den befolkade delen av glesbygden (Götaland) men jag tror de flesta här hade klarat sin dagliga transport med en elbil med 150km räckvidd. De flesta pendlar <50km dagligen och kan ladda både hemma och på jobbet. Jag tror på elbil. Däremot är jag bekymrad över vår elproduktion och distribution.
Om du som jag är orolig för produktion distribution i framtiden så tror i alla fall jag att "mellanlantisar" som du kommer klara sig bäst eftersom något slags elmoppebilsaktigt nog kommer funka för många. De som kommer få det sämst är de som kör mest idag, folk i förorter till Sthlm och Götet. Jag killgissar att de är de som är högt belånade också.

De 10 stackarna som har 40 mil enkel väg till stugan utan el får väl parkera vid närmsta laddstolpe och ta skotern/pållen de ändå har på släpet sista biten?

Ett litet lån på huset är ok, men mer än det är otänkbart. Att sitta med en bilhyra eller billån som innebär 5-6000kr fast månadsutgift gör man inte.

Alla är väl olika men jag resonerar exakt som det fetade. Sen känner jag en del "lantisar" som är väldigt bra på att dra på sig fasta utgifter med.

Många har lite konstiga argument mot elbilar. Jag erkänner iaf att jag är en bakåtsträvare
.

Och jag erkänner att för mig är det en ekonomisk fråga. Skall jag ha något som uppfyller mina behov lika bra som den åtta år gamla oljebrännaren jag åker i idag, fast eldriven så får jag nog slanta upp en halv miljon, vilket jag tycker är för mycket pengar för en bil.

Alla är väl olika men jag resonerar exakt som det fetade. Sen känner jag en del "lantisar" som är väldigt bra på att dra på sig fasta utgifter med.

Är nog mycket en generationsfråga, jag är född och uppvuxen på landet och i mina föräldrars generation lånar man absolut inte till något annat än hus. Bilen sparar man ihop om det så tar 10-15 år.

Byn de bor i har fått en rätt rejäl föryngring då den ändå ligger nära stan och priserna är ok, de yngre förmågorna lånar absolut inte till en elbil men en Dodge pickup för samma pris ska man såklart ha, liksom 4-hjuling, skoter, vattenskoter osv... Och inte tror jag ett strävsamt månadssparande ligger bakom dessa inköp, det finns ju en anledning till varför alla handlare idag erbjuder köp utan kontantinsats på leksaker.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp