Hjälmmössa

Fischer37

Medlem
Hjälmmössa
Tänka skaffa en hjälmmössa. Min hjälm är rätt liten så får bara plats med en riktigt tunn. Någon som har koll på olika märken och modeller och råkar veta vilka som är riktigt tunna? Råkar någon ha en att sälja kan jag vara intresserad…

Hjälmmössa
Slår ett slag för GripGrabs mössa, tunn och fin. För mig är den obligatorisk när temperaturen går under 10 grader.
Följ detta, GripGrabs är vad jag har kört idag och igår och dagen före det. Då den helt enkelt är bra! Idag tog jag till exempel ett KOM med mössan på huvet.

Nu är jag av den åsikten att höstcykling är den absolut bästaa cykligen man kan ägna sig åt, då man inte blir överhettad. Men nåt ska man ha på skallen, annars blir det kallt på fel ställe. Tänk lite så här när du cyklar: Desto längre ifrån kraftkällan (benen) du befinner dig på kroppen desto mer påpälsning ska du ha. Här måste jag dock få göra reservation för händerna, av någon anledning gillar jag bareback på händerna, så långt ner som till 10 grader.

Edit: Är det 10 - 15 grader ska man vara ute och cykla, då det är bästa tillfället på hela året, men går det ner under 10 grader når du så att säga nästa nivå. Tänk i nivåer.
ner till 15 grader
ner till 10 grader
ner till 0 grader.

Hjälmmössa
Följ detta, GripGrabs är vad jag har kört idag och igår och dagen före det. Då den helt enkelt är bra! Idag tog jag till exempel ett KOM med mössan på huvet.

Nu är jag av den åsikten att höstcykling är den absolut bästaa cykligen man kan ägna sig åt, då man inte blir överhettad. Men nåt ska man ha på skallen, annars blir det kallt på fel ställe. Tänk lite så här när du cyklar: Desto längre ifrån kraftkällan (benen) du befinner dig på kroppen desto mer påpälsning ska du ha. Här måste jag dock få göra reservation för händerna, av någon anledning gillar jag bareback på händerna, så långt ner som till 10 grader.
Måste reklamera min, ingick inga KOM's i min förpackning..?

Hjälmmössa
Jag har 5 st, olika märken. Men är bara nöjd med en av dem. En Craft, tror det är en sådan här "Tech Hat". Den har "Ventair Wind" iaf.

Hjälmmössa
Om tajt klädsel ej är krav så funkar skaljackshuvan förvånansvärt bra för att hålla öronen varma, konstigt nog utan någon direkt bromsfallskärm-effekt. Har pendlat så i ner till -5 utan att frysa om öronen, och då är jag lättfrusen.

Hjälmmössa
raphas merino med skärm är en ny höstfavorit, vindskydd i pannan är det också. På vintern kör jag en tjockare fleece med vindskydd från gripgrab.

Har en castelli difesa (?) också. Den är tjockare (men inte varmare) och inte alls lika skön som raphas, men jag kör med den ibland också.

Hjälmmössa
Jag har 5 st, olika märken. Men är bara nöjd med en av dem. En Craft, tror det är en sådan här "Tech Hat". Den har "Ventair Wind" iaf.
Den dör är grym. Inne på typ år 5 för mig .

Hjälmmössa
Tycker Raphas är för varm, men den sitter väldigt bra. Min är nog 5 ggr så tjock som den fin Gripgrab.

Jag har en helt vanlig mössa av fleece. Men så har jag inga KOMs heller.

Vanliga mössor går för långt ner i pannan på mig eller blir för mycket över under hjälmen som inte är skönt.
Närmsta vanliga är en tunn Aclima som är kort och funkar hyggligt under hjälm.

Hjälmmössa
raphas merino med skärm är en ny höstfavorit, vindskydd i pannan är det också. På vintern kör jag en tjockare fleece med vindskydd från gripgrab.

Har en castelli difesa (?) också. Den är tjockare (men inte varmare) och inte alls lika skön som raphas, men jag kör med den ibland också.
Jag är varm av mig och kör raphas mössa under vintern. Den e go.

Kör både Craftmössan som flera pratat om samt pannband. Gillar pannband!

Hjälmmössa
Craft (och jag) har en där bara stycket för pannan är tjockare material. Medan resten är gjord i tunn textil som andas. - Kanske kunde passa en trång hjälm. Mycket bra! F ö håller jag med Woodknocker att GripGrabs är bra. NewLines är betydligt sämre. Castelli har en bred bandana i ett underbart material. Egentligen är den nog för sommardagar, men den håller fukten borta så bra att den funkar året om. Fukt mot hud ökar väl kyleffekten 10-15 gånger?
Öh, ordvitsaren i mig undrar, om inte en hjälmmössa är en 'top cap'?

Hjälmmössa
Jag har köpt en billig från Decathlon som jag gillar. Inte den vackraste men den är tunn, tight och perfekt skuren att ha när man cyklar.

Hjälmmössa
Får jag hoppa in och ställa en fråga? Var är era mössor tillverkade? Tycker själv inte att det känns jättehärligt att köpa produkter som är tillverkade i länder där man inte får säga vad man tycker. (Läs: Kina.) Samtidigt är det svårt som fan att undvika.

Hjälmmössa
Den här funkar hur bra som helst under hjälmen:

Aclima mössa

+1.

Får jag hoppa in och ställa en fråga? Var är era mössor tillverkade? Tycker själv inte att det känns jättehärligt att köpa produkter som är tillverkade i länder där man inte får säga vad man tycker. (Läs: Kina.) Samtidigt är det svårt som fan att undvika.

Går du på friluftsmärken istället för cykelmärken så är de flesta rätt hippie. Kika på eventuell leverantörs hemsida. Som ovan nämnda Aclima t ex.

Hjälmmössa
Av mina förslag är Craften gjord i Litauen och Castelli-bandanan i Rumänien. GripGrabs (danskt företag?) tvättlapp är för sleten för att läsas längre, och NewLine (småländskt?) är omärkt.

Tillbaka
Topp