Det passar säkert inte alla att ha en elbil, men att säga att det inte funkar är ju oftast bara rent blaj. Sen kan det vara för dyrt etc. och det är ju upp till var och en att avgöra, men det är inte billigare att ha en ny Q5:a på avbetalning heller som många har. Att åka till bygghandeln med en elbil går ju fint bara den har dragkrok, jag drar skotersläpet med min Passat på el till soptippen men batteriet räcker ju inga fem mil då inte
Jag kör ca 3000 mil i tjänsten varje år och sen kör vi kanske 1500 mil privat, vi har två bilar och en av dom skulle utan problem kunna vara en elbil. Jag har som kortast 17 mil och längst 55 mil till mina projekt och alla ligger i glesbygd och jag skulle klara mig med elbil, kör jag 55 mil stannar jag alltid och äter och kanske sover en kvart. Sen måste jag ändå alltid planera var jag ska tanka då det inte finns mackar överallt så det gör inte så stor skillnad om jag behöver planera laddstopp.
Jag har en laddhybrid idag då det inte fanns riktigt någon elbil som var möjlig (för mig) att köpa då jag beställde min bil men om några år blir det antagligen en elbil. Ett alternativ som jag tror skulle funka för många är ju en äldre kombi med drag som används för att frakta stora stenar som många verkar ha behov av, sen kör man en mindre elbil när stenarna och byggmaterialet inte ska med. Vilket för åtminstone oss är minst 90% av bilresorna vi gör. Privatleasa en ID3/ID4 gör man antagligen för 60 tkr/år